Je to wall of text, kdo to nechce číst celé, na konci je shrnutí.
LokiB píše:
protože méně abstraktní tvrdší mechaniky dávají rámec, který se dá brát jako společně sdílený.
Myslím, že by bylo užitečné rozlišovat mezi sdílenou představou v rámci skupiny a realističností, protože to na sobě nemusí záviset. Víc mechanik zcela určitě může zajistit lepší společný výklad, o tom se nebudu přít, ale přijde mi to kolmý problém k otázce realističnosti, viz dále.
Corny píše:
"Mechaniky samotné nedokážou zajistit realističnost" podle mě není správné. Proč by ji nemohly zajistit?
... není důvod se domnívat, že nelze mechanicky podchytit například realistické zranění po pádu nebo průběh nějaké otravy
Pokud bych si třeba vymyslel survival laděnou hru o Apollu 13, kde se musím vypořádat s nejrůznějšími problémy cesty k měsíci, jistě mi nějaké mechaniky zajistí daleko realističtější reakce prostředí, než jaké bych si já dokázal vymyslet)
... není důvod, proč by nešla vytvořit mechanika (byť třeba úplně nesmyslně podrobná, využívající nechutné grafy, pracující se spoustou drobných kritérií) která by dokázala nějakou akci popsat natolik realisticky, že se to blíží tomu, jak by se ve skutečnosti daná akce skutečně chovala (například právě pád z výšky nebo pohyb tělesa ve vakuu).
V podstatě pro mě tvrzení "Nejde zajistit realističnost za pomocí mechanik" zní podobně jako tvrzení "Nejde realisticky popsat chování určitého jevu za pomocí fyzikálních výpočtů a modelů". Nepochybně například na realistickou simulaci například balistiky nebo rychlosti pádu těles ve vakuu existují poměrně ověřené vzorce a výpočty a kdybychom takové mechaniky vložily do her, budou příslušné jevy popisovat určitě realističtěji, než jak je dokáží interpretovat hráči. Otázka je "Měli bychom?"
Vytahal jsem kousky, které se točí okolo stejné myšlenky, a pokusím se odpovědět, proč s tímto názorem nesouhlasím (přesněji proč zastávám opačný názor.)
To co popisuješ není jeden problém, ale v zásadě dva, dost odlišné. Na ten první narážel i Vláďa Chvátil v Dechu draka v roce 1996, když psal
Vláďa Chvátil píše:
Svět okolo nás lze popsat soustavou diferenciálních rovnic - vím to, nedávno jsem z nich dělal zkoušku.
V té době mě to docela ovlivnilo a věřil jsem tomu až někdy do roku 2002, kdy jsem tyhle zkoušky z fyziky dělal taky. Od té doby je mi zcela jasné, že zásadní je to svět okolo nás, přesněji model světa okolo nás. Jinak řečeno, dokážeme nějakými rovnicemi popsat chování neživých objektů, které podléhají fyzikálním zákonům. Tedy dokážeme popsat jejich model a v relativně omezených podmínkách ho napasovat na realitu. Tedy dokážeme určit, jakou rychlostí dopadne objekt padající z určité výšky. Když narážíš na balistiku, tak to je hodně rozvinutá věda, která při znalosti hromady vstupních údajů dokáže nakreslit oblast o určitém průměru, do které s pravděpodobností 95% dopadne 50% vystřelených střel - a když má štěstí, tak to dokáže předvést i ve skutečnosti. (Tím naznačuju, že i ta zdánlivě jednoduchá balistika až tak skvělé výsledky nedává.)
Nicméně pokud se pokusíme nacpat do nějakého modelu chování živých tvorů, dopadne to jako v tom vtipu s farmářem a fyzikem, který končí slovy "Nalezl jsem řešení, ale bude fungovat jen pro sférická kuřata ve vakuu."
Jinak řečeno, existuje jen velmi málo modelů, které se snaží postihnout chování lidí či jiných živých tvorů ve specifických situacích. Lepší výsledky mají tyhle modely při sledování mnoha tvorů najednou, třeba chování davu lidí při požáru, chování řidičů v kolonách, let hejna ptáků, atd. Jsou to přibližné modely, ale dají se použít.
Pak jsou i modely, které říkají, jaká část lidí nebo s jakou pravděpodobností se lidé zachovají určitým způsobem. Na to nejsou už modely, ale je to odvozeno empiricky ze sledování a pokusů.
Nicméně naprosto zásadní problém nastupuje, když máš jednoho člověka v jedné konkrétní situaci, a máš určit, jak se zachová, nebo jak na něj situace bude působit. A tady se většinou není vůbec čeho chytit. Tedy můžeš nastřílet tisíce nábojů do modelu člověka s kostí a balistického gelu, zaznamenat je a vytvořit z nich nějaké modely zásahu tkáně, ale pak daným nábojem střelíš reálného člověka, a můžeš jen tipovat, zda si toho zranění ani nevšimne, nebo ho zcela vyřadí. Fyzikání rovnice nemají žádné místo pro zahrnutí mentálního rozpoložení, odvahy, vůle, odolnosti proti bolesti a hromady dalších faktorů, které budou hrát roli. Jasně, můžeš říct, že zásah z půlpalcového kulometu člověka téměř jistě zabije a zásah z airsoftky zabolí, ale mezi tím je velmi široké a jen málo orané pole možných výsledků.
To taky znamená, že klidně můžeš vytvořit pravidla zahrnující fyzikální efekty letu kosmické lodi, aby ses o ně mohl ve hře opřít. Ale pokud jde o chování kosmonautů, tak pokud budeš chtít vytvořit nějaká realistická pravidla, bude odkázaný na pozorování a záznamy těch několika stovek kosmonautů, tedy spíše té menší části z nich, která se dostala do krizové situace. Přičemž třeba nezjistíš skoro nich o chování osádky Challengeru během posledního letu, protože ho nikdo nepřežil. Byla to zásadní kritická situace, a můžeš si vytvořit pravidla pro chování nějakého záchranného modulu, ale jaké je šance, že se do něj kosmonauti dostanou, to nevíš - můžeš si ji stejně dobře vycucat z prstu (nebo spíše z těch několika málo úspěšných případů jiných evakuací, které nejsou s havárií při startu vůbec srovnatelné).
Když jsem před lety tvořil CPH, tak po jedno diskusi mě Jan Šlechta v článku v Pevnosti nepřímo zkrizitoval s tím, že přeci není možné tvočit pravidla RPG bez toho, aby měl tvůrce znalosti o všech dovednostech, které postavy můžou mít, a jejich praktické aplikaci, aby je dokázal věrohodně a "Realisticky" převést do hry - že bez toho se pravidla RPG udělat nedají. Matně si vzpomínám, že to bylo právě na základě našeho sporu o vnímání herní reality, kdy on tvrdil, že zaměřovací dalekohled na pušce přeci musí vždy zvýšit šanci na zásah, a já mu tvrdil, že na pět metrů na běžící cíl mu koukání do dalekohledu šance spíše snižuje (a měl jsem na to v CPH pravidlo).
A to jsou jednotlivé oddělené situace. Teď si představ, že bys chtěl všechny tyhle situace nacpat do jednoho uceleného modelu chování lidí, abych ten model mohl převést do mechanik a alespoň teoreticky podle něj určovat chování konkrétního člověka v konkrétní situaci. Tohle je naprostá utopie, nikdo ani nevím, jak by se takový model měl vytvořit, natož že by ho dokázal sestavit, či dokonce naplnit daty - a ověřit fungování na realitě. Dokonce ani počítačové programy využívající big data o chování miliard lidí a predikci nedokážou vytvořit model chování, podle kterého by se dala předpovědět kladná reakce na reklamní panel alespoň na 50% - a to svou schopností sběru dat a jejich vyhodnocování dalece přesahují možnosti každého jednotlivého vědce.
---
TL, DR - modely reality zahrnující chování jednotlivých reálných lidí vytvořit neumíme. Často ani neumíme zjisti, jak se ti reální lidé doopravdy chovají, a nemáme odpovídající aparát, pomocí kterého bychom ten model vytvořili. Takže šance na vytvoření mechanik zachycujících přesně (třeba na 50, 80 nebo dokonce 95%) skutečnou realitu je nulová. Rozhodně v dnešní době, a ještě pár desítek let se to nezmění.