Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
2.6.2019 17:52 - Šaman
To, že veškeré léčení a obnova jsou pod nekromancií je myslím dost fail. Chápu, proč jsou ta kouzla pohromadě, ale ten název je dost zavádějící.

Škola, která se zabývá lidským tělem jako celkem dokáže tělo zaživa léčit a po smrti nějak ovládnout, to je myslím v pohodě. Ale nekromancie je nauka o mrtvolách. Nikoliv magie a nauka o humanoidním tělu obecně.

A ve chvíli, kdy už to není magie jako řemeslo (kouzelnická) ale magie daná shůry (kněžská a paladinská), pak už to spojení magie života a smrti nedává vůbec logiku. Naopak, jsou to dva velmi protichůdné přístupy.
2.6.2019 18:01 - sirien
Kosťa píše:
jako třeba když sem zjistil že vidění ve tmě není věštění ale proměna

No... a Ticho je iluze, zatímco Tma je vyvolávání (nebo tak něco).

Jinak mě jako nevadí žádný kouzlo jako takový, mě prostě vadí že tam je nějaká kategorizace co se tváří že má nějakou logiku, ale přitom to je totální bordel.

Některý kouzla bych si pro svoje hry asi trošku twistnul, aby víc zapadaly do konkrétního settingu a odpovídaly žádoucímu žánru a stylu (např. Resurrection atp.), ale že by mi nějaké přímo vadilo nebo by mi přišlo broken (tak jako v DrD teleportace) říct nemůžu. Možná neviditelnost mi přijde na můj vkus neohrabaně gamistická a asi bych ty její podmínky nějak přepracoval, možná bych z toho udělal nějaké jojo (jakože když se zviditelníš, tak pak máš nějakou šanci zase zmizet atp.) nebo tak něco.


Šaman: tak zas můžeš říct, že nekromancie je magie zkoumající smrt a vše, co k ní vede, tudíž to co souvisí se zraněními a jejich odstraňováním spadá pod ní. A kněžsky vzato vnímat život a smrt jako protiklady je hodně západní paradigma, z "východního" pohledu to je přirozená kombinace. Ale uznávám, že to sou už dost settingově specifické argumenty které v té příručce nemají moc obhajobu.
2.6.2019 18:21 - Šaman
Ono celkově mi stejné domény pro kouzelníky a kněze nedávají moc smysl. Ten kouzelník se k magii dostal zvládnutím nějaké nauky. Řekněmež že iluze budou mít základ v nějaké sugesci a telepatii a celkově o práci s cizím mozkem. K tomu by přirozeně spadaly i kouzla jako zmámení, přítel, rozkaž osobě apod.

U božstva je ta schopnost sesílání daná shůry a spíš podle charakteru božstva. Takže nějaký král bohů, nebo bůh řádu by mohl mít také rozkaž osobě, ale určitě nebude mít běžné iluze, které spíš spadají pod archetyp boha klamu a šprýmaře (třeba severský Loki). Tradiční archetyp hromovládce může dát kouzlo úder bleskem (zvlášť jako očarování na zbraň), ale nějaké ohnivé a ledové útoky jdou úplně mimo něho. Stejně jako jiná očarování zbraně - spíš bude mít kouzla na posilnění těla a obranu mysli proti zmámení, porotože to bývají bohové v roli elitního válečníka.

Ovšem aby bylo možné kouzla dělit takhle, tak by bylo nutné mít dost podrobně popsaná božstva. A to chápu, že univerzální příručky dělat nemohou.

Třeba u nás to takhle funguje, ale chce to odpovědný přístup od hráčů, protože když si vymyslí kouzlo (ve Fate), tak GM (nebo domluva všech hráčů) pak rozhodne jestli to vůbec daná postava může, a jaká budou čísla. Ohnivý kouzelník a kněz zlatého draka mají velký průnik kouzel co se ohně týče, ale každý má své specialitky na které ten druhý nedosáhne.
2.6.2019 18:37 - krytah
Kosťa: Ne přímo vadí, ale kouzla z Xanathara. Jsou dle mého silnější než ta ze základních pravidel.
sirien:To jsem si neuvědomil. Na druhou stranu, ty manipulace se vztahují buď na 1 konkrétní kouzlo nebo na všechna kouzla. Tím nechci říct, že to není problém a divný, jen to není zas tak strašný.
2.6.2019 19:02 - Kosťa
krytah:Xanathar dělá obecně postavy drsnější viděl jsem to když se hrál Strad a všichni hráči si vzali subclassy z Xanathara.
Sirien:zrovna Ticho mi příjde v pořádku je to Iluze působící na sluch tzn varianta neviditelnoti jen jinej smysl. A co se Tmy týče, není to náhodou prostě jen opačnej element ke světlu? Někde tady na kostce sem kdysi viděl nějakej alchymistickej diagram kterej s tím nějak pracoval jen ho nemůžu najít.
Šaman:až na to že zhoj zranění je zaklínání :-D, tejně jako léčivé slovo a jejich hromadné varianty. Pouze kouzla která křísí mrtvé jsou nekromancie.
2.6.2019 19:02 - Šaman
krytah: Kouzla z Xanathara mě přesvědčila, že DnD hrát nechci. Ve světě, kde je možné stavět magické hrady s magicky neustále zásobenou spižírnou za 26.000 zlatých (s tím, že zlaťák je cena za nuzné ubytování v hostinci) nemá cenu přemýšlet o jakékoliv ekonomice. Podotýkám, že cenu stačí donést na místo v podobě 52 diamantů, žádné kamenolomy a dopravování trámů a kvárdů není potřeba řešit. A stačí k tomu jeden mocný kouzelník, který sice může být drahý, ale je jen jeden, nikoliv stovka řemeslníků. Hrad vystačí k tomu, aby zásoboval jídlem mnoho vesnic (…a v její spižírně se nachází dost jídla k tomu, aby se každý večer pořádala hostina o devíti chodech pro až 100 lidí.)
Asi jediná slabina je možnost zničit hrad hodně vysokým rozptyl kouzla (ale nejsem si tím jist, jestli trvalý hrad je už prostě kamenný, nebo stále kouzelný), ale vzhledem k tomu, že zemětřesení by na pravý hrad fungovalo podobně, tak to není tak extrémní nedostatek.
Nemluvě o tom, že jakékoliv vojenské taktické plánování nemá moc cenu ve světě, kde může vyrůst pevnost ze dne na den za pětistovku. sice tam je nutné mít kouzelníka schopného sesílat kouzla 8. úrovně, ale když se bavíme o válce království, tak takoví asi k dispozici budou.


Kosťa píše:
až na to že zhoj zranění je zaklínání :-D, tejně jako léčivé slovo a jejich hromadné varianty. Pouze kouzla která křísí mrtvé jsou nekromancie.

Aha, mea culpa. Pořád žiju v 3.5e a tam veškeré léčení byla nekromancie. Na druhou stranu tím tahle škola dost ztratila na důležitosti, ne?
2.6.2019 19:22 - Kosťa
Šaman :nekromancie je práce s dušema živých tvorů (soul cage), ovlivňuje biologický pochody živých těl(blindnes deafnes) a taky umožňuje vdechnout neživot do mrtvol(animate dead).
2.6.2019 20:00 - LokiB
Šaman píše:
A ve chvíli, kdy už to není magie jako řemeslo (kouzelnická) ale magie daná shůry (kněžská a paladinská), pak už to spojení magie života a smrti nedává vůbec logiku. Naopak, jsou to dva velmi protichůdné přístupy.


ne že bych se chtěl hádat, ale tyhle ultimativní výroky ...

Původně měl v ADND priest hrozně moc "sfér" kouzel:
All Animal Astral Chaos Charm Combat Creation Divination Elemntal Air Elemental Earth Elemental Fire Elemental Water Guardian Healing Law Necromantic Numbers Plant Protection Summoning Sun Thought Time Travelers War Wards Weather

Do 3E to zúžili, a sjednotili víceméně s wizardem. Ale zas zavedli Domény.

Necromancy: Spells that manipulate, create, or destroy life or life force. A necromancy specialist is called a necromancer.

Tedy, líbit se ti to nemusí, ale kánon DND je spojení necromantických kouzel s léčivými.
Včetně toho, že healovací kouzla zraňují nemrtvé.

Pak to zase překopávali. Asi aby se hráči nenudili :)
Tvrdit, že něco z toho je logičtější než to druhé je ale divné. Logické není ani jedno, resp. je obojí.
2.6.2019 20:20 - krytah
Šaman: A přešně proto chci s cenami ve svém světě udělat ekvivalent komunistické měnové reformy. :D 1 zlaťák = 100 stříbrňáků = 10 000 měďáků / 1 zlaťák = 10 stříbrňáků = 1 000 měďáků, nejsem ještě úplně rozhodnutý. Cenu zbraní, jídla etc. převedu na měďáky, to bude jejich nová cena. Kouzla, stavby apod. jsou pokud vím vždy určovány ve zlaťácích a jejich cena ve zlaťácích zůstane stejnou (tedy budou 10x/100x dražší). Obecně ceny v DnD mi přijdou, že vynechávají měďáky - postava přijde do hospody, hodí na stůl 2 stříbrňáky a je zaplaceno, postavu ani nezajímá vracení, protože stříbrných má hodně. Vím, je to spíš stylizace světa a nastavení odměn, ale stejně.
2.6.2019 20:28 - LokiB
Šaman píše:
Kouzla z Xanathara mě přesvědčila, že DnD hrát nechci. Ve světě, kde je možné stavět magické hrady s magicky neustále zásobenou spižírnou za 26.000 zlatých (s tím, že zlaťák je cena za nuzné ubytování v hostinci) nemá cenu přemýšlet o jakékoliv ekonomice.


Tak to ti stačí málo :D
Jaký to rozdíl proti jiným systémům, která žádná core kouzla nemají a nemusíš tedy pro svůj setting některé omezovat, protože se ti nehodí.
Jako vážně, člověk může mít proti DnD 1000 výhrad, ale tvrdit, že to člověk nebude hrát kvůli jednomu kouzlu z pravidel, které mu přijde absurdní, to je ... absurdní.
2.6.2019 21:00 - Šaman
Loki: to není jedno kouzlo, ale extrémní příklad. Z toho Xanathara se mi nezdá naprostá většina kouzel.
Rozdíl "proti jiným systémům, která žádná core kouzla nemají a nemusíš tedy pro svůj setting některé omezovat, protože se ti nehodí" je zřejmý - nemusím pro svůj setting některá omezovat, když se mi nehodí :)
A magie života a smrti mohou jít proti sobě, jak to v našem settingu je, aniž bych musel řešit proč to v DnD je jinak.

Bez ironie - chci tím říct, že DnD "as is" docela definuje setting. Změna je možná, ale znamená zásah do pravidel. Vzhledem k tomu, že můj svět není s defaultním DnD kompatibilní (třeba není zdaleka tak high magic), tak mi DnD nevyhovuje.
O stavbě opevněného kláštera (sloužícího jako taková popelnice na záporacké artefakty aby se nedostaly do nesprávných rukou) byla celá jedna kampaň. Pilíře země je kniha/seriál/hra o stavbě katedrály přes několik generací. A pak jsem připravoval to pdf Xanathara a našel jsem kouzlo, které to dělá za minutu a když se zopakuje každý týden celý rok, zůstane natrvalo. Inu, takový svět mi nevyhovuje. Thats all.
2.6.2019 21:21 - efram
Šaman píše:
To, že veškeré léčení a obnova jsou pod nekromancií je myslím dost fail. Chápu, proč jsou ta kouzla pohromadě, ale ten název je dost zavádějící.


tohle se hodně diskutuje. Podle mě to ale logiku má. je to prostě manipulace se životní energií.

Viz kouzla z Xantara a tvůj koment k nim - "největší překážky si klademe sami sobě"
2.6.2019 21:38 - krytah
efram: Jenže Šaman poukazoval hlavně na to, že název je zavádějící, ne význam, který se dá logicky odůvodnit. Mě se taky při slovech jako nekromancie vybaví vstávání z mrtvých a vysávání životní síly, ne léčení.
2.6.2019 21:49 - malkav
krytak: Souhlasím, často jsem si na základě toho dobíral našeho Klerika. Strašně se durdil, když jsem ho nazval "nekromante" :D
2.6.2019 22:02 - ShadoWWW
Gygax byl názoru, že přirozené léčení he 2 životy za den. Pokud chce klerik léčit magií, tak jde proti tomuto přirozenému řádu a využívá temných sil. Proto v oDnD byla všechna léčivá magie nekromancií.

Během playtestu DnD 5e byl jeden velký dotazník na kouzla - do jaké školy a úrovně kouzel má to které kouzlo patřit.
2.6.2019 22:10 - LokiB
Šaman píše:
Bez ironie - chci tím říct, že DnD "as is" docela definuje setting.


Jo, určitě ano. Proto mi třeba teď vyhovuje SW víc, protože je settingově zcela neutrální. A pomocí setting rules a třeba trappings si dokážu v rámci pravidel vytvořit zcela feelingem a stylem odlišné settingy.
2.6.2019 22:10 - sirien
ShadoWWW píše:
Během playtestu DnD 5e byl jeden velký dotazník na kouzla - do jaké školy a úrovně kouzel má to které kouzlo patřit.

je někde záloha dotazníku a nějaké zhodnocení výsledků?
3.6.2019 11:12 - efram
krytah

Hele chápu, vím, že hodně lidem tohle asociuje jen tu temnou stranu, ale to je o pojetí. Osobně zrovna s tímhle problém nemám.
3.6.2019 13:20 - krytah
efram: Nejen, že asociuje. Řecky je "nekro" mrtvý, nekrolog je proslov o mrtvém a nekrotická je odumřelá/mrtvá část těla.
3.6.2019 13:50 - sirien
Kosťa píše:
krytah:Xanathar dělá obecně postavy drsnější viděl jsem to když se hrál Strad a všichni hráči si vzali subclassy z Xanathara.

nebude to spíš tim, že ty subclassy z Xanathara sou prostě zajímavější a maj lepší lore?

srsly - dragon čaroděj je prostě silová záležitost a wild magic je už hrozně obehranej trope. Oproti nim Shadow sorcerer nebo Divine soul sou prostě cool.

Podobně wizard kterej má mystické tradice podle škol kouzel (který, viz výše, sou totálně zprzněný samy o sobě), zatimco v Xanatharovi máš war magic.

...a takhle bych mohl vesele pokračovat. Prostě v PHB máš věci které sou totální klišé, zatímco Xanathar obsahuje věci které sou nápaditější a míň ohrané a působěj originálnějc.

Kosťa píše:
A co se Tmy týče, není to náhodou prostě jen opačnej element ke světlu?

...a neni náhodou ticho jen protiklad elementu zvuku? A proč potom Věštění obsahuje kouzla která tam jsou zařazená zjevně ne podle fikční logiky, ale podle metaherní (typu "získávání informací = věštění, tzn. mluv se zvířaty = věštění" - sure, makes perfect fictional sense)

problém neni v tom že to má nějakou logiku - problém je v tom, že zařazení každýho druhýho kouzla má úplně jinou logiku než ty ostatní.

Šaman píše:
Ve světě, kde je možné stavět magické hrady s magicky neustále zásobenou spižírnou za 26.000 zlatých

to je vyčíslení nějakého relativního luxusu, které to kouzlo poskytne - těch 26000 Ti fakt nezůstane.

Anyway nic Tě taky nenutí to kouzlo ve své hře mít.

Šaman píše:
sice tam je nutné mít kouzelníka schopného sesílat kouzla 8. úrovně, ale když se bavíme o válce království, tak takoví asi k dispozici budou.

ne, nebudou, leda bys měl svět kterej tou high level magií brutálně přetejká (a takovej by pak fakt neměl podobu nějaké pseudo-historie) Pro světy ve stylu v němž zjevně rád hraješ Ty bude platit něco jako:

Běžní kouzelníci zvládnou kouzla do cca 3rd level (tj. sme někde do levelu 6). To jsou ti které potkáš ve městech a popř. v nějakých pevnostech, u vojenských jednotek atp. Pak to začne dost klesat - mnoho dvorních kouzelníků bude schopných seslat třeba 5th level kouzlo (to jsme někde u levelu 10).

Kouzelníci schopní sesílat 6th level kouzla sou 11th level+, což už fakt neni běžný. Takoví si už buď hledí svýho a sledujou si nějaké vlastní zájmy, nebo to sou kouzelníci působící u dvora nejvyšší šlechty.

8th level kouzlo potkáš na 15. levelu+ - takových kouzelníků máš pár na kontinent.

...a to sem ještě vcelku štědrej, protože dost lidí co hraje tradiční pseudostředověký fantasy postavy na 15th level nemá vůbec "běžně k sehnání".
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.30515098571777 secREMOTE_IP: 100.26.182.28