Kultura

sirien
21.3.2015 20:30
GUMSHOE system
Ok, nahromadilo se nám tu už víc GUMSHOE her (The Esoterrorists, Trail of C'thulhu, Ashen Stars), tak to chce asi samostatnou diskusi k systému jako takovému...
Autorská citace #1
21.3.2015 20:33 - sirien
Gurney v diskusi k The Esoterrorists

Gurney píše:
Jen tam mimochodem, konečně jsem dal na doporučení a zkouknul A Day of the Jackal (z r.1973) a kromě toho že je to výborný film je to perfektní ukázka GUMSHOE příběhu - v zásadě je to obrácená detektivka, kde se vyšetřovatel(é) snaží najít pachatele dřív než provede vraždu s obrovskými potenciálními důsledky pro svět, karty jsou prakticky od začátku na stole (byť velmi schopný hlavní antagonista má v rukávě několik triků, se kterými se vytasí v reakci na vyšetřování, když se začne přibližovat k jeho dopadení), ale hlavně jsou tam perfektně vidět okamžiky kdy detektiv(ové) utrácejí body za vyšetřovací dovednosti a dostávají za ně dodatečné informace. Ty jim pak pomáhají nejen ve vyšetřování, ale často jsou prostředkem jak antagonistovi znepříjemnit situaci (počkejte si na Electronic Surveilance, uvědomíte si to hned jak na tu scénu dojde) nebo dají hlavnímu vyšetřovateli šanci alespoň se pokusit se zabránit Jackalově plánu (počkejte si na utracení bodu nebo dvou Balistiky nebo možná Vojenské taktiky) v naprostém závěru. Naopak obecné dovednosti vyšetřovatelé utrácejí velmi zřídka, jednou je to ovšem poměrně kritické.

Jako bonus si pak můžete všimnout refreshů dovedností (pasiáns, tvrdý spánek) a zvlášť ze začátku alternativní série stop, do kterých se vyšetřovatelé rovněž mohli zakousnout (a dost možná zjistit odpověď na otázku položenou v samém závěru filmu), nicméně zvolili jinou cestu.


Že bych si taky konečně doplnil vzdělání?

Každopádně tak nějak má GUMSHOE fungovat - jdeš po stopách, sem tam přitlačíš na pilu a z něčeho vyždímáš víc, než jen základ a všechny ty věci co spadají pod "obecné dovednosti" se projeví jen čas od času v pár krizových scénách, které jsou relativně řídké a krátké, ale zároveň úderné a významné.
Autorská citace #2
23.3.2015 11:25 - Shako
Existuje i Alnagova recenze ToC - můžeš to doplnit do hlavičky.
Autorská citace #3
23.3.2015 14:29 - sirien
Shako: ou, tyjo, to sem ani nevěděl, díky :D
Autorská citace #4
29.3.2015 23:28 - Shako
Tak mě napadá - je někde k nalezení "obecný" gumshoe nebo jsou jen jednotlivé modifikace pro každou hru? Předpokládám, že to existuje minimálně pro interní potřeby PP. Ale je to někde dostupné?

Prošel jsem většinu příruček, abych mrknou, jak je to udělané. Je vidět, že to nějaký vzor má, zejména u příruček, které jsou si hodně "blízké - mají hodně úplně stejných skillů. Naopak některé skilly jsou speciální (scifi vychytávky, ale třeba i credit rating z ToC). Podobně stabilitu mají snad všechny hry, ale pro hororové hry se zavádí ještě sanity (pro lepší "šílení" postav). Hlavní odlišnosti jsou zjevně podle historické etapy a kompetence postav. Podle toho se dělí i určity počet bodů do dovednosti.

Časově:
třicátá léta 20. století - Trail of Cthulhu
současnost - Esoterrorists, Fear Itself
blízka budoucnost - Muntant City Blues
daleká budoucnost - Ashen Stars

Kompenence postav:
obyčejní lidé - Fear Itself, Trail of Cthulhu
speciální vyšetrovatelé (velmi zkušení a kompetentní) - Esoterrorists, Muntant City Blues, Ashen Stars

Tu poslední příručku jsem nezkoumál, tak netuším, co tam je...
Autorská citace #5
29.3.2015 23:50 - sirien
Obecný GUMSHOE můžeš vyextrahovat z těch her. Efektivně každá z nich má kapitolu "pravidla" a co jsem koukal tak to je mnohdy dost tvrdá copy-pasta.

V jednotlivejch hrách jsou pak nějaké mechaniky navíc, ale všechny fungují dost kompatibilně.

Jinak u těch Ashen Stars - půlka SF věcí tam je úplně totéž jen to je přefluffované.
Autorská citace #6
31.3.2015 15:47 - Gurney
Shako, nohsled píše:
Tak mě napadá - je někde k nalezení "obecný" gumshoe nebo jsou jen jednotlivé modifikace pro každou hru? Předpokládám, že to existuje minimálně pro interní potřeby PP. Ale je to někde dostupné?

Obecný GUMSHOE jsou Esoterrorists - v zásadě je to až na jednu investigativní dovednost (Occult) čistá CSI-like kriminálka, jen je tam dodané něco málo nadpřirozena, protože hráčům rpgček obecně přijdou hry bez aspoň špetky supernaturálna nebo nějakého jeho ekvivalentu méně atraktivní.

V zásadě můžeš vzít tenhle základ (už je druhá edice, kde k tomu možná aspoň pár slov bude) a přidat k němu vychytávky z jakékoli jiné GUMSHOE hry, max některé budeš muset navázat na nějakou jinou dovednost.

EDIT: ještě ti tam chybí Night's Black Agents.
Autorská citace #7
1.4.2015 02:07 - sirien
Obecný GUMSHOE systém naleznete v každé jedné GUMSHOE hře, kterou jsem doteď viděl (všechny až na NBA). V sekci "pravidla" najdete prostě GUMSHOE tak, jak je.

Odlišnosti od základu jsou v každé hře dost zjevné - jsou to věci co jsou v jiných kapitolách nebo které jsou očividně žánrové.

Ty hry se s tím dokonce vůbec nepatlaj a kromě grafiky je to ten samý text hozený do copy-pasty a to včetně rámečků a příkladů; ostatně totéž platí pro mnohé texty týkající se vyšetřování a používání investigativních dovedností. Očividně je text tak kvalitní že už ho nikdy nenašli důvod zkoušet dál brousit, protože jen blbec spravuje co funguje...


Heh. Člověk se neubrání srovnání s naší produkcí, v níž hry vycházejí zpravidla jen kvůli tomu, aby byly obratem erratovýny, editovány a znovuvydávány v nových zásadně převoraných edicích (Erricovy SS jsou výjimka; DrD+ ne, protože toho se to netýká jen protože nikomu nestálo ani za to převorání...) Pozdravy zejména high-class produktové Končině.


EDIT: jinak "GUMSHOE v Kostce" (s detaily všech šesti her) vyjde docela brzo, tak to můžeš pak zkouknout tam.
Autorská citace #8
1.4.2015 10:50 - Shako
Gurney píše:
Obecný GUMSHOE jsou Esoterrorists


To už se mi obecnější zdají Fear Itself, E. mají hodně podrobně investigativní dovednosti.

sirien píše:
"GUMSHOE v Kostce" (s detaily všech šesti her)


Jakože článek na kostce od tebe jako nějaký souhrn?

sirien píše:

Heh. Člověk se neubrání srovnání s naší produkcí, v níž hry vycházejí zpravidla jen kvůli tomu, aby byly obratem erratovýny, editovány a znovuvydávány v nových zásadně převoraných edicích


Good point. :-D
Autorská citace #9
1.4.2015 14:56 - sirien
Seznamy dovedností jsou pro systém dost irelevantní - je to taková hodně volná proměnná kterou si nastavuje každá hra individuálně a žádná "core" nebo "default" verze k tomu neexistuje (ani pro investigativní, ani pro obecné).

Fear Itself má hodně (nejvíc) specifickejch "měkkejch" character-traits, takže dávat jí jako default může trochu pokřivit obraz o tom jak vypadá postava...


Shako, nohsled píše:
Jakože článek na kostce od tebe jako nějaký souhrn?

Jakože totéž co je Storytelling v Kostce a Fate v Kostce
Autorská citace #10
9.5.2015 13:52 - Gurney
Z diskuze o Mutant City Blues

Naoki píše:
Jako, pořád se mi největší vadou GUMSHOE systému jeví být málo taktický souboje (mít 2 různé zbroje a 4 různé stupně zranění je prostě strašně málo variety). Nějak tohle pořešit a stane se to jednoznačně můj nejoblíbenější systém ever!

York píše:
Jak přesně různé druhy zbrojí (předpokládám, že myslíš mechanicky různé) souvisí s množstvím taktických možností v souboji?

Naoki píše:
Uvažoval jsem že napíšu dlouhou odpověď, ale nakonec se budu snažit vystačit s krátkou:

Podívej se na DnD4 (myslím že 5e to má taky). Druh zbroje který budeš nosit určí kde v souboji budeš stát. Když k tomu přidáš i různé magické variace tak možnost kombinací a taktizovaní roste do aleluja.

Zkus se mrknout na Double Tap k Night Black Agents, to je z oficiálních věcí asi nejbližší tomu co chceš. Druhá trochu podobná věc jsou pravidla pro souboje mezi vesmírnými loděmi v Ashen Stars.

Jinak GUMSHOE se pravidlům pro taktický boj obecně vyhýbají, protože celá pointa GUMSHOE her je modelovat příběhové struktury, ve kterých jsou typické úplně jiné výzvy než je boj * (ten je naopak velmi vzácný, často "odbytý" jednou rychlou scénou). Teoreticky by vůbec nebyl problém přidat tam třeba manévry placené z poolů dovedností, ale dle mého tím položíš tak velký důraz na boj, že z toho uděláš spíš akci proloženou vyšetřováním. Což není samo o sobě nic špatného, ale pak je kontraproduktivní mít celý ten systém obecných dovedností, kde se utrácejí body (nebo jinak řečeno, hrát GUMSHOE).

Jestli chceš kombinaci taktického boje a GUMSHOE, šel bych cestou Lorefinderu, který používá normální Pathfinder na vyhodnocvání boje a obecných dovedností, ale pro vyšetřovací scény má GUMSHOE-like "utrácecí" investigativní dovednosti (... teda já bych asi nevzal jako základ Pathfinder, protože přidávat na tu kupu pravidel, vyjímek z pravidel a vyjímek z vyjímek další pravidlové subsystémy mi přijde silně překombinované, ale princip je stejný víceméně pro všechny d20 hry a jen mírně odlišný pro non-d20)

* V detektivkách typu CSI (podle kterých jsou v zásadě napsaní Esoterorists, ale ten vliv je vidět v GUMSHOE celkově) detektiv sice na konci občas vytáhne zbraň, ale často prostě pachatele přesvědčí aby se vzdal, případně jde na místo zatčení až v zápřahu za zásahovkou a sdělí už zpacifikovanému pachateli že je zatčen. Ono ve skutečnosti málokterá "čistá" detektivka má víc boje než krátkou přestřelku na konci (takvé ty scény jako že někdo utíká a druhý ho pronásleduje, přičemž si občas vymění pár výstřelů za boj ani moc nepočítám). Stejnětak např. ve Star Treku (aneb typ SF, co se snaží emulovat Ashen Stars) obvykle vidíš zbraně použité buď jako součást plotu (někdo pomocí nich někoho nutí aby udělal co chce, někdo s nim něco spáchá, ...) ale na skutečný boj nedojde ani každý díl a i tak je to často nějaké to zápasení nebo pár výstřelů co se odbydou v rámci krátké scény, která vygraduje napětí. Mimochodem co se dmg týká, všimni si že je sice implikováno, že každá loď Federace má ne-úplně-malou zbrojnici a v ní podstatě větší a výkonější verze příručních zbraní. V těch epizodách kde se používají se přitom ale moc nezdá, že by byly viditelně účinnější, ale ve chvíli kdy se Janeway objeví na scéně s "puškou" je to spíš scénáristický způsob jak ukázat že už jde fakt do tuhého nebo že to myslí fakt vážně.
Autorská citace #11
9.5.2015 14:17 - York
Gurney píše:
Druh zbroje který budeš nosit určí kde v souboji budeš stát.


Přiznám se, že 4e až tak důkladně neznám, takže možná netuším, co tím myslíš. V ADnD 2e měla zbroj prostě nějaké AC. Lepší AC (případně lepší bonus za dexteritu) znamenalo, že tě protivníci méně často trefí, a současně těžší zbroj dávala postihy na zlodějské akce a nedalo se v ní kouzlit.

Z hlediska taktických možností tedy v podstatě existovaly tři kategorie zbrojí:
1) Žádná pro kouzleníky
2) lehká pro thiefy
3) těžká pro frontline fightery (klerici, warrioři, atd.)

V čem se to ve 4e změnilo?
Autorská citace #12
9.5.2015 15:52 - Naoki
York: v podstatě to zůstalo tak jak píšeš ty (s tím že v rámci těch zbrojí máš další rozdíly typu těžká, ale dá se v ní pohybovat, vs. těžká a zpomalující atd.). Což je pořád víc než GUMSHOEové "máš 2 zbroje, 2/1 a 3/1, obě jsou těžkopádné a neohrabané".

Gurney: děkuju za rady, zkusím na ně mrknout.
Chápu o co se GUMSHOE snaží, ale druh hry ke který chci tíhnout je "akční detektivka". Hráči hledají pachatele, nebo se snaží přijít na tajemství, ale během dobrodružství je pořád dost podstatných bojových scén, které je potřeba překonat, a které bych nerad viděl vyřešené pouhým hodem šestistěnky. Na druhé straně jelikož je ten detektiví aspekt tak dobře vyřešen tak přemýšlím jak GUMSHOE udělat akčnějším, aby mi to sedlo.
Autorská citace #13
9.5.2015 16:04 - York
Naoki: Díky za vysvětlení.
Autorská citace #14
10.5.2015 20:28 - sirien
Naoki: Dost detailů k boji je v ToC, hafo pak v NBA. Technicky by neměl být problém rozvést věci detailněji a víc si s tím pohrát. Není to sice původní pointa GUMSHOE, ale ten potenciál tam je. Zkusím na to ve volné chvíli mrknout.
Autorská citace #15
11.5.2015 11:26 - Gurney
Naoki: No asi takhle - mě přijde že když máš hodně boje, tak to tlačí hráče k tomu aby dělali hodně bojové postavy (logicky). A jako s postavama typu Shooting 24, Health 12 (a pak ten zbytek) jaksi postrádám důvod používat GUMSHOE obecné dovednosti, to jsi z toho fakt radši vzít jenom ty vyšetřovací a přidat je k jakémukoli jinému vyhodnocovacímu systému.

Ale ono je nakonec celkem k ničemu řešit to takhle od stolu, prostě vyzkoušej bojovější hru a uvidíš. Prostě vezmi jako základ Night Black Agents, kde je už v základu spousta hraček (který bych popravdě ani neřešil) jako laserové zaměřovače, kulky z ochuzeného uranu, ... ,ale hlavně tactical-fact-finding-benefits * (utrať body z příslušné investigativní dovednosti a dozvíš se např. něco o schopnostech nebo slabinách nepřátel). Dál je tu ten Double Tap, Mutant City Blues má speciální schopnosti, Trail of Cthulhu (a k němu napsaná Rough Magics) zase přidává Lovecraftovsky laděnou magii.

Pokud ti jde spíš o mechanicky vjádření výbavy, nemyslím si že by to byl problém. Když sirien řešil jestli chceme v Ashen Stars nějaký implantáty a pdobný hračky, tak listoval přes seznamy na několik stran (ok, lecos z toho zas byla výbava pro lodě). Zrovna u těch zbrojí mi nepřijde že by tam bylo málo možností - jak sám píšeš, můžeš mít zbroje s kvalitou 1 až 3 a ještě s rozdílnými hodnotami pro balistickou/melee ochranu, to ti dává dost prostředků na to aby vyjádřil všechno od tlustého koženého kabátu (0/1) přes různé brigantiny a plátovky (1/3) až po moderní military-grade neprůstřelné vesty (3/2). Kdyby ti to nestačilo, tak můžeš mít i (údajně používané) pískem plněné vycpávanice (přidává třeba 5 Healthů - tj než tě opustí písek uvnitř - které lze utratit namísto svých vlastních když dostaneš zásah z nějaké dobové střelné zbraně) nebo moderní variantu téhož (10HP, po spotřebování odešly vložené keramické desky). Stejnětak není problém vyjádřit že některé zbroje jsou omezující - všechny spendy na Atletiku jsou o jedna dražší (tj musíš dát 3 body, aby dostal +2). Když do toho případně přihodíš armor-piercing zbraně (AP střelivo, válečná kladiva, rapíry, ...) je to plno různých variací.

* ano, TFFB záměrně zní jako typ military slangu, ze kterého by měl Tom Clancy malý orgasmus
Autorská citace #16
11.5.2015 12:13 - Naoki
diky za rady, zkusim tedy mrknout hlavne na ty nba a ostatni cos postoval

mozna bych ale potreboval si jeste ujasnit boj. Chapu to speavne ze to je hod d6 + spalene body prialusneho skillu vs cilove cislo - bud jsi vyhral nebo ne?
Autorská citace #17
11.5.2015 13:48 - Gurney
Naoki píše:
mozna bych ale potreboval si jeste ujasnit boj. Chapu to speavne ze to je hod d6 + spalene body prialusneho skillu vs cilove cislo - bud jsi vyhral nebo ne?

Tak jsi ho trefil, jestli jsi vyhrál už je jiná věc :)

Mimochodem ještě dva nedávným hraním D&D5 inspirované houserules pro GUMSHOE, nevyzkoušené a bez záruky...

Nikdy se mi u GUMSHOE moc nelíbila možnost dávat třeba -1 zranění, přitom ale rád hážu různýma kostkama. A když koukám na rozdělení zbraní z NBA, myslím že by nijak zvlášť neuškodilo používat místo d6+dmg zbraně D&D-like systém zranění:
- neozbrojené útoky (originálně -2) -> 1d3
- malé a/nebo improvizované zbraně, malorážové střelné zbraně (-1) -> 1d4
- meče, sekyry, kyje, pistole, samopaly (0) -> 1d6
- velké a definitivně obouruční chladné zbraně, pušky (+1) -> 1d8
- antimateriální pušky, těžké kulomety a jiné šílenosti (+2) -> 2d4 a nejspíš neberou v potaz detaily jako že dotyčný má na sobě neprůstřelnou vestu nebo se schovává za stěnou

Občas není od věci hráče trochu pobídnout, aby dělali zajímavější věci než se jen pokoušeli nepřátele ubít. Po zásahu lze utratit jeden bod z nějaké vhodné obecné dovednosti (možná vyjímečně i investigativních, ale ty ovyklete chcete aby používali v úplně jiných scénách) a kromě obligátního zranění provést zasaženému něco nepříjemného - sražení k zemi, zkopnutí ze srázu (nebo do příhodně umístěné bezedné jámy), přidržení dotyčného (takže do něj vaši kámoši můžou mlátit), každopádně nic co by působilo přímé zranění (za to že tam ta skleněná vitráž je samozřejmě nemůžete). Složitější akce můžou vyžadovat víc než jeden bod k provedení. Varianty:
- drsný realismus - jen trénovaní bojovníci (Hand-to-hand nebo Weapons 8+) můžou provádět manévry kdykoli zasáhnou, ostatním se nejdřív musí naskytnout příležitost (natural 6 a útok musí zasáhnout)
- akční/swashbuckler - manévry pro všechny hráčské postavy a významná CP ať bojují nablízko nebo střílí; mookové, nouplízáci a jiný kanonenfutr nemají nárok na rodinu, jméno ani manévry
- zlý GM se pozná tak, že nechá použít manévr každému jen trochu vycvičenému nepříteli kdykoli se nabídne nějaká pěkná příležitost
Autorská citace #18
11.5.2015 13:57 - Shako
Gurney píše:
Nikdy se mi u GUMSHOE moc nelíbila možnost dávat třeba -1 zranění, přitom ale rád hážu různýma kostkama. A když koukám na rozdělení zbraní z NBA, myslím že by nijak zvlášť neuškodilo používat místo d6+dmg zbraně D&D-like systém zranění:
- neozbrojené útoky (originálně -2) -> 1d3
- malé a/nebo improvizované zbraně, malorážové střelné zbraně (-1) -> 1d4
- meče, sekyry, kyje, pistole, samopaly (0) -> 1d6
- velké a definitivně obouruční chladné zbraně, pušky (+1) -> 1d8
- antimateriální pušky, těžké kulomety a jiné šílenosti (+2) -> 2d4 a nejspíš neberou v potaz detaily jako že dotyčný má na sobě neprůstřelnou vestu nebo se schovává za stěnou


A nerozbiješ tím ten systém? Když tedy pominu, že bude potřebovat různé kostky a bude v tom obecně dost větší chaos, na kterou zbraní jak házet (při hře samotné).

Tak zásadání argument je pro mě ten výsledný dmg:

D6-2 dává zranění 0/0/1/2/3/4 oproti D3, která dělá 1/2/3 tj. zásadní rozdíl v 1/3 případů nedává zranění vs vždycky zraním.

Navíc D3 při větším počtu zásahů udělá nakonec větší součet poškození, než D6-2.
Autorská citace #19
11.5.2015 14:24 - Gurney
No bude to klasický D&D chaos :) Ne vážně, normálně si napíšeš do osobáku že tvoje zbraň dává (d6)+1 dmg, takhle si napíšeš že dává 1d8. V tom problém nevidím.

Co se d6-2 týká, vlastně ani nevím jestli můžeš dát 0 dmg nebo dáváš vždycky alespoň jedna (vím že na 0 může zranění snížit zbroj). V prvním případě to znamená, že když někoho mlátíš pěstma, dáš mu vždycky alespoň za jedna (v kontrastu s původním systémem, kde třetina zásahů vlastně neudělá nic), ale zas můžeš dát max za 3 (originálně za 4); oproti originálu se mi na tom líbí že každým zásahem uděláš aspoň něco. pokud platí že 1 je minimum, pak je to skoro nastejno, jen s jiným rozložením pravděpodobnosti a o jedna menším maximem.

Jinak jsou průměry stejné jako v původním systému a vychází to +-1 bod zranění, no big deal. Záleží hlavně na tom, jestli si ceníš civilizované elegance jedné kostky na všechno nebo divokého chaosu mnohostěnů, co se valí po stole... můj největší problém je, že moje další oblíbené kostky jako d10, d12 a d20 už do GUMSHOE asi nenarvu :)
Autorská citace #20
11.5.2015 14:38 - sirien
Popravdě s tím 0 dmg taky nevim. Z logiky GUMSHOE bych řekl, že bys měl dávat vždycky aspoň jedna, jinak by ten zásah nedával smysl.

Každopádně to je jedno, GUMSHOE je v tomhle vyvážené v hrubých rysech, nikoliv v přesných číslech, takže pokud prohodíte 1d6+mod za 1dX, tak se kulové stane (kromě toho, že narušíte základní symetrii toho systému a tak trochu bez vážného důvodu rozšíříte jeho pool kostek, ale to není žádná děsná hereze)

O zvýšení hodnoty bojových skillů které zmiňuje Gurney bych se nebál - to je vlastnost všech skill based systémů a stejně jako u jiných i v GUMSHOE ty ostatní skilly taky potřebujete a když si je nevezmete tak vám budou chybět. Většina skupin myslím zhodnotí, že je potřeba tomu dát nějakou rovnováhu.

Gurney píše:
d10, d12 a d20 už do GUMSHOE asi nenarvu

můžeš začít používat těžké protipěchotní zbraně...
Autorská citace #21
3.12.2018 20:58 - Aegnor
Má někdo přehled o předpřipravených dobrodružstvích pro GUMSHOE systémy? A nějaké doporučení, jaké použít na nějaký testovací one-shot (pro účely poznání systému)?
Autorská citace #22
4.12.2018 15:00 - Shako
Aegnor píše:
Má někdo přehled o předpřipravených dobrodružstvích pro GUMSHOE systémy?


Gumshoe je systém, ne settting. Takže nic jako dobrodružství pro Gumshoe neexistuje.

Co se týče Trail of Cthulhu, tak dobrodružství v základní příručce je moje oblíbené. Pěkně tam ukazují, jak pracovat s mechanikami kolem stop (všech typů), ale využívají i další mechaniky (zejména Stabilita, ale je tam třeba i pronásledování nebo boj). Navíc to má moc pěkně zasazený příběh (včetně věcí, které jsou historicky dohledatelné). A celé to dohromady moc pěkně funguje, takže jsem to hrál jsem ho už několikrát. Ale určitě to není oneshot. Pokud použijete připravené postavy, tak se to dá stihnout za 2 delší večery. Jinak je to spíš na 3 sezení.

Všechny další příběhy, co jsem k Trail of Cthuhlu viděl, tak se drží stejné struktury popisu scénáře tj. mechaniky kolem stop by měly fungovat dobře všude. Ale zatím jsem neviděl žádný, u kterého bych věřil, že se dá stihnout za večer.


Sirien tuším hrál nějaké scénáře k Ashen Stars a v jiném vlákně k tomu imho psal i nějaké postřehy.

Mutant City Blues sice mám, ale scénáře jsem nečetl - snažím se ukecat někoho jiného, aby to GMoval. :-)

Ale dle délky scénářů neočekávám, že by tam byl nějaký příběh na jedno sezení. Ostatní gumshoe netuším, jak jsou na tom.


EDIT: A tuším Demonica někdy vedla Night Black Agents, tak třeba k tomu taky něco napíše.
Autorská citace #23
4.12.2018 15:05 - Aegnor
Shako píše:
Gumshoe je systém, ne settting. Takže nic jako dobrodružství pro Gumshoe neexistuje.

Jako mohl jsem napsat "Nemáte přehled o předpřipravených dobrodružstvích pro Esoterrorists/Fear Itself/Trail of Cthulhu/Mutant City Blues/Ashen Stars/Night's Black Agents?"

Ale přišlo mi, že když napíšu GUMSHOE systémy (ok, měl jsem použít slovo "hry"), tak se tady pochopí, že myslím všechny hry postavené na GUMSHOE pravidlech.
Autorská citace #24
4.12.2018 15:12 - Shako
Aegnor píše:

Jako mohl jsem napsat "Nemáte přehled o předpřipravených dobrodružstvích pro Esoterrorists/Fear Itself/Trail of Cthulhu/Mutant City Blues/Ashen Stars/Night's Black Agents?"


V pohodě. Psal jsem to jako ujasnění, ne výtku. Jen mě překvapuje, že chceš vyzkoušet systém a nemáš preferenci na setting.
Autorská citace #25
4.12.2018 16:03 - sirien
jj, Shako má pravdu, to dobrodružství z ToC je fakt pěkné :)

Moje zkušenost je že minimálně příběhy k Ashen Stars jsou psané tak na 12 hodin gameplaye, pokud jedete hodně gamisticky (moc neřešíte vztahy postav a RP mezihry) nebo hodně intenzivně - pokud jedete "volnějc" tak to je tak na 16 hodin (hrubym odhadem). Tj. ty hry jsou tak na 3-4 herní večery.

Ukázkový příběh přímo v Ashen Stars vypadal kratší (tak poloviční, možná ani to ne), nicméně ten příběh z ToC vycházel opět tak nějak (co pamatuju tak sme ho se Shakem hráli 3 sessions?)

K Ashen Stars sem napsal i recenze - Dead Rock Seven a Terra Nova. V DR7 sou tři příběhy ze čtyř co by mohly fungovat jako dobré intro (viz ta recenze).

Shako píše:
Pokud použijete připravené postavy, tak se to dá stihnout za 2 delší večery.

Postavy se dají udělat dost rychle v GUMSHOE když to máš zaběhlý. Minimálně pro první trojku (Et, FI, ToC) - u MCB nevim, u AS to strašně komplikujou ty techy (kyber a viroware a lodě a tak)
Autorská citace #26
5.12.2018 13:03 - Shako
TL;DR:
Pokud to má být skutečný oneshot - zkusil bych se poohlídnou pod Fear it self, jestli tam je příběh, který by se dal stihnou za večer. Pokud nevadí, že to bude delší, tak doporučím nejspíš cokoliv z těch dalších, mimo Ashen Stars. Ashen stars bych doporučil jen, pokud nevadí, že to bude určitě na delší dobu (a nebo nevadí, že je potřeba nastudovat hromadu pravidel pro jeden příběh).

A teď delší reakce na Siriena, kde to zkusím vysvětlit, proč si to myslím.

sirien píše:
Postavy se dají udělat dost rychle v GUMSHOE když to máš zaběhlý. Minimálně pro první trojku (Et, FI, ToC) - u MCB nevim, u AS to strašně komplikujou ty techy (kyber a viroware a lodě a tak)


Počítám spíš s tou obvyklou variantou, že hráči přijdou na hru, o které do té doby nic nevěděli. Všem má nastudované jen GM. Tedy první se řeší pravidla, pak tvorba postav, ale třeba i ujasňování, co dělá která dovednost (a čím víc dovedností, tím dýl to bude trvat). A to prostě nějakou část sezení zabere. Dá se to různě urychlovat - od varianty hráči tuší něco o settingu a domluví se dopředu na nějakých konceptech přes variantu GM má ve hře nějaké archetypy rolí mezi, kterými si hráči vyberou (v ToC v podstatě povolání, v AS je to přímo mechanicky rozdělení týmu v rámci funkcí na lodi) až po variantu GM přinese hotové postavy, které si hráči rozeberou. Pak je třeba nějak rozumně vymyslet, jak se utvoří "družina" resp. vyšetřovací tým - v některých typech settingu je to snadnější (Mutanti, Agenti atp. má rovnou tým, v některých ToC taky), jinak se nad tím musíš trošku zamyslet. Ten úvodní příběh ToC má vymyšlené i todle - napojení přes jedno NPC, které všichni znají a setkáním všech postav s daným NPC je doporučená první scéna.

Fear it self bude mít imho nejrychlejší část přípravu hry - je tam nejmíň pravidel a dovedností. Hned za tím bych řadil Trail of Cthulhu - vzhledem k settingu 30. let 20. století. Čím víc do budoucnosti a rozsáhlosti settingu, tím to bude horší. U agentů musí někdo říct, které pravidla se hrajou - a v těch podmnožinách jsem se upřímně ztratil, když jsem to zkoušel číst. Es tuším todle nemají tj. budou o něco jednodušší než Agenti, imho na úrovni Chtulhu (imho). V mutantech musíš prozkoumat matrix superschopností a rozmyslet si, co si chceš vzít. :-) Určitě pomůže mít rozmyšlený nějaký koncept postavy, protože jinak je to "hej, chci všechno". A nebo je tam pak volitelné pravidlo, že se ten matrix zruší - což usnadní tu tvorbu postav. Ashen Star jsou imho nejvíc robustní. Krom hromady scifi dovedností, u kterých je dobré říct, co dělají, se tam ještě tvoří posádka, loď a vybírají techy. A jako bonus je tam spousta bonusových pravidel ala bitvy lodí. Plus jsou tam nějaké pravidla pro přechody mezi sezeními (příjmy, údržba...). Hrál jsem to jen jednou (se Sirienem). Celé první sezení jsme jen tvořili posádku a loď. Byla to zábava. Ale blíž než k oneshotu to mělo k mini kampani.
Autorská citace #27
5.12.2018 13:26 - sirien
Ashen Stars v tomhle nebudou zas tak moc odlišný od Mutant City Blues - v AS máš nějaké techy a lodě, v MCB máš mutantské superpowers. Dobře, MCB je asi o něco jednodušší, ale pořád tam je vcelku dost věcí které potřebuješ vysvětlit a předat.

Otázka je jak máš natrénované intro. Já sem se třeba naučil s partou nováčků vysvětlit fungování dovedností a vytvořit postavy výrazně pod hodinu. Pro základní GUMSHOE. V AS mi k tomu pak přibude další půlhodina až hodina techů a lodí (podle toho jak moc to mám náladu řešit a jak moc to vezmu TLDR stylem).

Větší problém bych viděl v settingu. V Et, FI a ToC (a v NBA) si v urbanfantasy, což je vcelku dost easy. V MCB si v nějaké komiksoidní budoucnosti, což ještě de, ale už to je přecejen o dost víc věcí k vysvětlení. AS mají vcelku unikátní space opera setting kterej je kdeco, jen ne triviální.

Tzn. celkově mi přijde že ty AS se nebudou nijak moc vymykat, za předpokladu, že si hráči stihnou načíst aspoň něco předem (GUMSHOE v Kostce + nějaký setting intro atp.) Pokud to máš jet fakt na cold start, tak pak ty AS sou samozřejmě nejtežší (systémově, ale hlavně settingově).

(btw. jo, Fear Itself asi bude mít nejkratší scénáře už jen kvůli žánru, ale zas mám pochybnost jak moc je FI dobrá intro ukázka GUMSHOE - přijde mi to spíš jako kreativní využití toho systému pro odlišnej žánr než pro kterej je primárně určenej)
Autorská citace #28
5.12.2018 17:45 - Aegnor
Shako píše:
Jen mě překvapuje, že chceš vyzkoušet systém a nemáš preferenci na setting.

Tak systém mě zajímá, u settingu nemám nic, co bych si teď jakože určitě musel zahrát. Navíc jsem vůbec neměl přehled a nevěděl jsem, jestli se mi na každý setting sejde 20 dobrodružství, nebo budou celkově jenom tři a to ještě všechny pro Ashen Stars.

A jinak mi to vychází, že se asi kouknu na to ToC.
Autorská citace #29
5.12.2018 18:01 - sirien
Naopak, příběhů je vcelku dost co sem tak viděl.
Autorská citace #30
5.12.2018 23:54 - Shako
Aegnor píše:
Tak systém mě zajímá, u settingu nemám nic, co bych si teď jakože určitě musel zahrát.


Aha, jasný, já to měl přesně naopak. Chtěl jsem si moc zahrát Cthulhu a náhodou* jsem narazil na gumshoe.

Aegnor píše:
přehled a nevěděl jsem, jestli se mi na každý setting sejde 20 dobrodružství, nebo budou celkově jenom tři a to ještě všechny pro Ashen Stars.


Tak to určitě není. Každá z těch 6 her (a tuším, že už mají další gumshoe hry - minimálně v plánu byla nějaká Delta Green + Captain někde vyhrabal předělání W40k na gumshoe jako neofiko), o kterých zatím byla řeč (btw. Mutanti mají druhou edici) má minimálně 2 knížky s příběhy nebo settingu. A třeba na Trail of Cthulhu to má už spíš ke 20 knížkám. Takže to máš tak 5-10 příběhů na každý setting. Dohromady to bude už klidně 100 příběhů, které jsou vydané a nebo se k tomu budeme blížit. Kdyžtak mrkni na stránky - Pelgrane Press.


------------------

* Za tou náhodou ve skutečnosti stojí Alnag, který byl velký fandy R.D.Lawse, takže se hodně zajímal i o gumshoe. Nevím, kolik toho stihl odehrát (imho spíš minimum). Ale minimálně sbírku Gumshoe systému (včetně rozšiřujících příruček) měl solidní resp. postupně ji obměňoval. A pokud se nepletu, tak moje Cthulhu i Mutanti (stejně jako Sirienovi Ashen Stars) jsou původně Alnagovi. A pokud se pamatuju, tak kdysi chtěl hrát i FS a vedli i nějak Es 1e, takže bych se vsadil, že měl kdysi i tydle dvě příručky.
Autorská citace #31
6.12.2018 01:06 - captain66
Jen tak bokem - vzorove dobrodruzstvi ve Fall of Delta Green (GUMSHOE hra v CoC settingu) se jmenuje Operaton Aladin's lamp, je relativne kratke (cca 6h) a imo docela dobre.
Autorská citace #32
6.12.2018 12:39 - sirien
Shako píše:
Každá z těch 6 her

7. Fall of Delta Green už vyšla.

Že sem jí ještě neměl čas projít a udělat její shrnutí v Kostce je věc druhá :)

Shako píše:
Takže to máš tak 5-10 příběhů na každý setting

Tyjo... ehm... je to nevyvážený jak sviň kvůli ToC:

Esoterorrists: 11 - technicky. Ale je to dost složitější, protože třeba Worm of Sixty Winters obsahuje nějaké nástřely dalších a je stavěnej jako campaign book, Unremitting Horror je taky knížka v-podstatě-zápletek... (1 v Core, Albion's Ransom, Worm of Sixty Winters, 1 je v Summoning Guide, Love of Money, Profane Miracles, Six Packed, 4 v Tearing of the Veil Nigh)

Fear Itself: 5 (3 v Core, Invasive Procedures, The Seventh Circle) (again, plus nástřely z Unremitting Horror)

Trail of C'thulhu: 61 (1 v Core, 4 v Arkham Detective Tales, Bookhounds, 3 v Cthulhu Apocalypse, 1 v Cthulhu city, 3 v Dulce et Decorum est, Eternal Lies, 4 v The Final Revelation, The Long Con, The Many Deaths of Edward Bigsby, 10 v Mythos Expeditions, 5 v Out of Space, 5 v Out of the Woods, 4 v Out of Time, 12 v Shadows over Filmland, Soldiers of Pen and Ink, 4 v Stunning Eldritch Tales) (again - Bookhounds sou stavěný jako campaign book, Soldiers of Pen and Ink taky, Eternal Lies sou rovnou hardcover campaign book, Dreamhounds of Paris které sem nepočítal sou taky orientovaný ke campaign a The Sevenths Circle z Feer Itself sou listovaný i pro ToC)

Mutant City Blues: 8 (1 v Core, 3 v Brief Cases, 4 v Hard Helix)

Ashen Stars: 7 (1 v Core, 4 v Dead Rock Seven, 2 v Justice Trade)

Night's Black Agents: 11 (The Dracula Dosier, The Dubai Reckoning, 5 v The Persephone Extraction, 4 v Zaloznyi Quartet) (The Dracula Dosier je opět campaign)

The Fall of Delta Green: 1 (1 v Core) (...tohle je novinka, tak k tomu ještě nic neni)


Tzn. celkem tu vidim 104, což by teoreticky dalo cca 15 na hru (17 bez FoDG), jenže 61 z toho sou k ToC a na ostatních 6 zbývá 43, což dává 7 na hru v průměru. Ok, FoDG je zbrusu nová, tak řekněme 8.5 na hru.

...což na vydavatelství velikosti Pelgraine myslim pořád neni špatný. I když mě teda trochu mrzí, že k Ashen Stars nic moc dalšího nevyšlo. Sem v pokušení sepsat Freezing Hel v angličtině a zkusit jim ho poslat :D
Autorská citace #33
6.12.2018 12:54 - Ugy
Když to tu probíráte, máte někdo přímo zkušenosti s dobrodružstvím Invasive Procedures? Plánuju ho jako delší one-shot. Jde mi o to jestli jste to někdo hrál a jsou v tom nějaké problémové pasáže, které třeba nesou na první pohled vidět, nebo zdali je vhodné něco přidat navíc nebo naopak odstranit.
Autorská citace #34
6.12.2018 13:46 - Gurney
captain66 píše:
Jen tak bokem - vzorove dobrodruzstvi ve Fall of Delta Green (GUMSHOE hra v CoC settingu) se jmenuje Operaton Aladin's lamp, je relativne kratke (cca 6h) a imo docela dobre.

To bylo hodně dobré (alespoň z pohledu hráče). Ale je to docela military laděné (odehrává se to ve Vietnamu v šedesátých letech) Cthulhu dobrodružství, záleží jako moc zrovna tohle té které skupině sedne.
Autorská citace #35
6.12.2018 14:13 - sirien
Kdo by to byl u Delta Geen čekal...
Autorská citace #36
10.12.2018 20:23 - Shako
Zajímavý článek, který popisuje směřování Gumshoe.

V podstatě ruší body u jednotlivých vyšetřovacích dovedností a zavádějí funkční binární model - máš/nemáš danou vyšetřovací dovednost. A stopy navíc, které bylo možné získat utrácením bodů dávají zdarma (resp. za vhodnou otázku) nebo za "push". Pushe má každý 2 na dobrodružství a může je utratit za extra akci v rámci své investigativní dovednosti.

Rovněž doporučují dvě různé možnosti, jak rozdělit investigativní dobrodružství. Například rozdělit do 6-8 balíčků - což už v podstatě mají v Trail of Cthulhu (povolání) nebo Ashen stars (role v týmu). Balíčky se pak rovnou rozdělí mezi hráče. Zbylé dovednsoti se pak podělit v týmu dle potřeby - kdo ji bude potřebovat použít první, ten ji dostane.

Předpokládám, že to v rámci případných nových edic ještě různě rozpracují, aby to příliš nebořilo současné pravidla, což aktuálně udělali v druhé edici Mutantů. Ale vypadá to jako cesta správným směrem.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089143037796021 secREMOTE_IP: 35.170.81.33