Kultura

ShadoWWW
15.6.2017 21:50
Vampire: The Masquerade 5E
Tak nám i VtM přichází do páté edice, podobně jako hned několik dalších významných her 90. let 20. stol. A podobně jako u DnD 5E je volně ke stažení veřejný (alfa)test. Po otestování můžete vyplnit i dotazník.

Video prezentace o páté edici.

Vampire the Masquerade 5e v Kostce
Autorská citace #1
16.6.2017 02:00 - sirien
hm. Berlínskej con, všichni mluvěj anglicky, překlad je zjevně pro Untermench... :D
Autorská citace #2
16.6.2017 02:07 - sirien
Ta nová blood mechanika (resp. sada mechanik) vypadá fakt hustě... a popravdě mi přijde tak logická že si řikám jaktože přišla až teď :D

TLDR: blood nepojede na bloodpool ale na blood-risk, čím víc blbnete s věcí co sou napájený krví tím víc riskujete nárůst hladu - hlad vám dává hunger dice které házíte při normálních hodech, blbej hod na hunger dice vede k propadnutí hladu - abyste mu zabránili musíte spálit composure. Problém je, že když vás něco dovede k hodu na frenzy, tak házíte zbývajícím composure.

Tj. hlad po krvi je teď mnohem víc skutečně "hlad" a krev teď neměříte na litry co máte v sobě jako baterku ale na svojí "nasycenost".
Autorská citace #3
16.6.2017 10:54 - Shako
To vypadá hodně zajímavě.

EDIT: Poprvé mám pocit, že se fakt snaží z toho udělat existenciální hru o prokletých upírech, kteří mají svoji bestii, kterou musí krotit, za kterýma zůstává spousta nevinných obětí atp. Tak to by mohla být přejemná změna, protože v původní příručkách to sice bylo, ale dalo se to směle ignorovat, takže většina her byla spíš estráda intrik...
Autorská citace #4
16.6.2017 12:41 - ShadoWWW
Taky mi to přijde zajímavé a doufám, že se jim to povede a že se VtM zas bude hrávat tak jako kdysi.

Ještě k autorům a číslu edice:

Onyx Path (oddělená společnost od White Wolf) po prodeji WW získal licenční práva na World of Darkness a Chronicles of Darkness (tedy starý a nový WoD, přičemž oWoD je Masquerade, Apocalypse, Ascension atd. a nWoD je Requiem, Forsaken, Awakening atd.). Vyvinuli vydání různých her "k 20. výročí" (Vampire, Werewolf, Mage, Changeling atd.). Vampire: The Masquerade "Edice k 20. výročí" se považuje za "4. edici" z tohoto hlediska byla nyní ohlášena 5. edice.

Poté, co byl White Wolf prodán společnosti CCP (videoherní společnost), CCP se pokoušeli o MMO World of Darkness, ale neuspěli a prodali White Wolf další videoherní společnosti Paradox. Právě Paradox nyní stojí za Vampire: The Masquerade 5E.

Ale společnost Onyx Path má stále aktivní licenci na produkci materiálů pro World of Darkness a Chronicles of Darknes a právě v tomto měsíci Onyx Path vydal spoustu zbrusu nových materiálů pro Vampire: The Masquerade a World of Darkness.

Takže tu máme dvě společnosti, které aktuálně vydávají VtM. Konec hlášení. ;)
Autorská citace #5
16.6.2017 12:52 - Soldier76
A kteri jsou ti hodni? :)
Autorská citace #6
16.6.2017 13:11 - Naoki
Paradox <3
Autorská citace #7
16.6.2017 15:22 - sirien
Shako píše:
Tak to by mohla být přejemná změna, protože v původní příručkách to sice bylo, ale dalo se to směle ignorovat

Přímo se tam k tomu vyjadřujou - ty dřívější hry vznikly v době, kdy
a) už jen to že hraješ upíra bylo "cool" a "wow"
b) game design nebyl na dnešní úrovni a co je dneska standard byla tehdy revoluce

...tj. fakticky to ty hry tenkrát nepotřebovaly a hráči to téma a pojetí ocenily i bez toho - dneska už to potřebujou, takže to posunuli.


Fun fact: Hite tam zmínil, jak byly nějaké jeho texty odmítnuté s tím, že jsou "příliš temné" :D

Soldier76 píše:
A kteri jsou ti hodni? :)

Co to je za otázku? Bavíme se o WoD a navíc o VtM - to není hra, ve které by byl někdo "ten hodný". Můžeš si vybrat mezi monstrama z jedné a druhé strany :)


Btw. docela mě zaskočilo jak vyslovujou různé věci (Brujah, Camarilla...)
Autorská citace #8
17.6.2017 09:02 - LokiB
sirien píše:
Co to je za otázku? Bavíme se o WoD a navíc o VtM - to není hra, ve které by byl někdo "ten hodný". Můžeš si vybrat mezi monstrama z jedné a druhé strany :)


Jsem to pochopil tak, ze mysli, kteri z tech dvou vydavatelu jsou ti hodni kluci :)
Autorská citace #9
7.8.2017 13:47 - kin
White Wolf bude teď v sprnu spouštět svou DMs Guild nazvanou Storytellers Vault. Funguje to prakticky stejně, zatím ale jen budou podporovat Vampire settingy (a všechny jejich edice!), další settingy časem.

http://www.storytellersvault.com/
Autorská citace #10
5.6.2018 14:06 - sirien
kolega náhodou založil duplicitní diskusi tak sem jí uzavřel.

Element píše:
Zdarec, do mailu na me tak pred tydnem nebo dvema vyskocilo toto:

https://www.fantasyobchod.cz/vampire-the-masquerade-5th-edition-slipcase-set

Dneska se mi o tom z nejakeho duvodu zdalo :)) Mam to brat jako znameni?

Vim ze WW se nejak rozpadlo, rozdelilo, casem zase sjednoti a what not, ale uplne se v tom neorientuju. Upiry jsem nikdy nehral. Mohla by byt tahle edice dobrej starting point? Doma mam jen VtR.

Na stitku je Modiphius, ty mam docela rad, myslim, ze delali Conana, takze u me maji + body.

Je tu nekdo, kdo to sleduje, pripadne na to ceka? Je to shit a nici to puvodni upiry nebo to bude bomba. So many questions :)


Aegnor píše:
Já osobně jsem na tuhle edici upírů ještě vůbec nekoukal, takže netuším.


Element píše:
Nicmene podle zbezneho googleni je to ono. White Wolf/Onyx Path stoji asi teda za texty a Modiphius dela grafiku a vydava to. No minimalne knizky vypadaji moc pekne.
Autorská citace #11
7.6.2018 00:28 - Gurney
Element píše:
Je tu nekdo, kdo to sleduje, pripadne na to ceka? Je to shit a nici to puvodni upiry nebo to bude bomba. So many questions

Asi záleží, co od toho chceš, kdyžta koukni na playtest alfaverze, to je asi docela dobrá ukázka, kam se to bude odvíjet.

Z toho playtestu a vzhledem k tomu, že na tom dělá Kenneth Hite bych tipoval, že to bude hra hlavně pro fandy původního světa Maškarády (byť ne nutně celého toho metaplotu kolem prastarých upířích polobohů a Gehenny), možná ještě trochu těsněji naroubovaného na skutečné události a 21. století, a ve zjednodušeném systému. A nedivil bych se, kdyby se atmosféra posunula od goth estetiky a BDSM romantiky spíš k weird urban fantasy ve stylu Over the Edge.
Autorská citace #12
10.6.2018 20:23 - sirien
Zupa, konečně sem vyhrabal ten Keynote talk.

Musim říct, že mě moc těší že se rovnou počítá s Mage (už mě moc netěší že se zjevně počítá se vší původní bullshit kosmologií, ale tak pořád všechno lepší než Awakeningová Atlantida...) a že si zjevně nehodlaj brát servítky s ostřejšíma tématama od diskriminace po náboženskej fundamentalismus a pocestě ještě stíhaj mít narážky na rozpadající se hranice Evropy.

Po vším tom Evil Hatím levicově liberálním našlapování a přecitlivělé opatrnosti to je příjemná změna.
Autorská citace #13
10.6.2018 20:27 - sirien
btw. White Wolf heslo na Urbandictionary je vcelku fun :D
Autorská citace #14
11.6.2018 13:53 - sirien
Ukázkové hraní V20

3 a půl hodiny.

0-12 min: zadávání questu. Stojí za to vidět jak tam ST hraje elder upíra a jeho RP reakcí na ty mladý ucha.

...systém má botche na jedničkách. Proč. #srsly proč!? ...floating DC... well... attack+defense+damage+soak roll, YES, rolling orgies! Skoro přestávám litovat, že mě dvacítkový edice úplně minuly.


...ty staré dobré oWoDové časy kdy neexistovalo přirozený occultation, takže když upír někoho zmlátil před svědkama a ty vytáhli smartphony, tak byl upír obratem všude na faceboocích a twitterech :D (Když nad tim tak přemejšlim, tak to bylo ve skutečnosti bylo možná i výhodný, když si vezmu, jak se spousta Hunterů velmi rychle naučí orientovat podle klíče "jo takže něco se tam stalo a toho týpka tam nikdo nebyl schopnej vyfotit, jo? Ale, ale ale...")
Autorská citace #15
11.6.2018 14:45 - Tarfill
Jako, na VtM 5e jsem zvědavej a rád bych si ho někdy zkusil. Zatím neumím tak dobře anglicky abych si mechanické odlišnosti od předchozích edic dohledal a naučil, nedejbože abych hru podle toho odmasteroval, každopádně pokud se v budoucnu najde nějaký odvážlivec, rád bych se na nějkaou hru přihlásil... ;-)
Autorská citace #16
11.6.2018 17:31 - sirien
Tarfill píše:
neumím tak dobře anglicky abych si mechanické odlišnosti od předchozích edic dohledal a naučil

Stará edice:
- hod na iniciativu dice-poolem
- hlášení akcí od nejnižšího výsledku po nejvyšší
- následná exekuce akcí od nejvyššího výsledku dolu
Každý útok přitom obnášel:
- hod na útok
- při úspěšném útoku hod na obranu
- při zásahu hod na zranění
- při zranění hod na pohlcení daného zranění

Nová edice:
- Hod na inku K+1d10
- Hlášení odshora rovnou s exekucí
Každý útok je:
- Jeden hod na útok a na zranění naráz (obrana je statický modifikátor)

...z lidí co znám kolem WoD (a že jich neni málo) i ty úplně největší hateři čtvrtý edice (Requiem, Forsaken, Awakening) co brečeli jak bylo v oWoD všechno lepší velmi rychle zkonvertovali na nWoD pravidla. Sice dál hráli starej setting a starý popisy schopností a často zvýšený bodíkový dotace pro vystižení starého power levelu atd. a ty fakt fajnšmekrovský zachovali i starej damage systém (v podstatě stavově-řádkovej namísto prostého HPčkového), ale co do systému všichni přešli na nWoD, protože je přestalo bavit že se i při nejtriviálnějšim konfliktu musej uházet k smrti.
Autorská citace #17
18.6.2018 22:20 - sirien
...tak sem si kvůli vám nastudoval nějaké věci z posledních let (je docela smutné, že sem to musel udělat až teď a zrovna já... pamatuju doby kdy na našich internetech fungovalo docela dost aktivních WoD fanů) a nějaký obecný souhrn jsem sepsal tady - něco trochu konkrétnějšího se nejspíš ještě objeví v průběhu týdne.
Autorská citace #18
26.6.2018 01:24 - Retröxx
Dík Siriene za popularizaci Wodka nevím o někom, kdo by to na cz internetech v nelarp scéně dělal.
Rozdíly cos napsal sou dobrý shrnutí základu, dovolím si ještě něco upřesnit k staré (classic) edici.

Iniciativa atributtes d10

Obrana (Block,Parry,Dodge) se hází pokud ji při iniciativě postava deklaruje (ganrel co nedeklaroval full defense je proti brujahovi co si napálil celeritu a de si pro 3x bite so out of luck) a dává logicky smysl (žádný dodge na pláni, block proti melee etc.)

Soak se hází pouze pokud ji postava soakovat může (Bashing, Lethal, Agrr. damage).

Navíc je ale hod na změnu akce oproti deklarované (willpower/6)

Na combat systému CHoD mě dycky fascinovalo, jak vyřešil multiple action celirity průser tím že je prostě vůbec nezná (kromě epic failů typu gunslinger). Co action přidávající Time 3 efekt, taky zmizel?

ChoD má ale IMO rozhodně lepší metanarativní prvky, exp systém a překopanou Humanity (vypuštění mentálně-masturbačních Paths).

O V5 dle Alpha testu by to bylo spíš na samostatnej článek, v zkratce co si pamatuju ( kromě na WW mediocre writingu) je to kopírka ChoD na úkor feelingu původních edic, ruší se diff a arbitrárně se stanovuje číslo kdy je hod sucess, ruší se botch ( numerická hodnota kostek pozbývá smysl a mohli bysme házet třeba korunou viz nový official kostky).
Systém co muže fungovat u docela statickyho vampýra ale u dynamický magick si to nedokážu představit, navíc s ještě větším důrazem na zjednodušení oproti ChoD např. návrat vice/virtue místo mask/dirge , autokilly za critical success/messy critical a osekáním Humanity postavené na prubířských kamenech na damage touchstoneu a když postava bestiálním způsobem někoho zabije a vytapetuje si z jeho ostatky pokoj (citace Alphy). Normální vražda není nijak penalizovaná, sen všech paths je naplněn a můžou v klidu zaniknout.

Pro někoho, kdo hledá způsob, jak skloubit zefektivnění někdy až komického množství hodů při zachovaní WOD feelu doporučuju spíš Streamlined combat z V20 Dark age companionu společně s mutiturn action pravidlama+celeritu z V20 Dark age corebooku.

Navíc simplifikace u V5 paradoxně vede k tomu (v play testech co sem sledoval) že hráč je motivován, aby řešil vše silou, právě proto že combat je tak rychlý a smrtící a neriskuje postih za dobrý hod při roleplayingu.

sirien píše:
ty fakt fajnšmekrovský zachovali i starej damage systém (v podstatě stavově-řádkovej namísto prostého HPčkového)


U HP sytému kromě nelogičnosti (s tělem jako cedník mám asi nějaké postihy oproti business as usual) mě vždycky zajímalo jak vystihne wraithy,spektry a obecně bytosti s ektoplasmy+riseny, u kterých právě bezpostihový systém dává naprostý smysl.

sirien píše:
Musim říct, že mě moc těší že se rovnou počítá s Mage (už mě moc netěší že se zjevně počítá se vší původní bullshit kosmologií, ale tak pořád všechno lepší než Awakeningová Atlantida...)



Mám z V5 Mage po učebnicově pravdoláskařském Refuge poměrně obavy a docela by mě zajímalo co myslíš bs cosmologií…ono i u Ascension v mage historii se předpokládá existence padlých vyspělejších civilizací jež předky mágu naučily magick ale naštěstí to Brucato nijak nerozvíjí.

sirien píše:
a že si zjevně nehodlaj brát servítky s ostřejšíma tématama od diskriminace po náboženskej fundamentalismus a pocestě ještě stíhaj mít narážky na rozpadající se hranice Evropy.

Po vším tom Evil Hatím levicově liberálním našlapování a přecitlivělé opatrnosti to je příjemná změna.


V tomhle optimistickém očekávání tě Siriene docela obdivuju, spíš od V5 čekám pořádnej nášup švédskýho feminismu, LGBT (chudáci Tzimisce) a naivního levičáctví. Ono i samotný až přehnaný důraz na real world témata je poměrně lotýnka, at to WW vezme jak chce je otázka co na to levičácky-escapisticko naladěná geek komunita. Neví někdo co je vlastně cílovka nové edice??
Autorská citace #19
26.6.2018 01:54 - sirien
Retröxx píše:
Co action přidávající Time 3 efekt, taky zmizel?

Jo. Jenže celej Awakening je divnej paskvil a logika efektů tam často vymizela na úkor gamisticky dračákystickejch omezení, takže způsob kterym se Awk vyhybá bonusový akci i na 5. úrovni sféry je fakt křečovitej až to je k bolestivýmu smíchu (jakože tam sou bullshit podmínky typu "můžeš zastavit čas a dělat co se Ti zlíbí, jen nesmíš nikoho zranit" atp.)


Jinak Morality Pathes byly v ChWoDu někde taky myslim, jen nebyly tak hrozně rozšířený. nWoD má ale zábavnější Morality mechaniky, třeba Hunteří Triggers sou fakt žůžový :)

Retröxx píše:
O V5 dle Alpha testu by to bylo spíš na samostatnej článek

Bude velmi brzy, neboj :)

Ale pamatuješ si to dost blbě, nic ve zlym. K oWoD to má feelingem o hodně blíž než k nWoD, diff se neruší, jen funguje úplně jinak, není to arbitrární, na číslech... občas v něčem sejde, občas jen částečně (je tam víc typů hodů a ty cool kostičky sou dobré na skill rolly, ale na některé jiné hody stačit asi nebudou) a ano, u pitomýho oWoD botche naštěstí nikdo nebyl tak nepříčetnej aby ho toužil vracet (protože to byla ze všech špatnejch oWoD mechanik snad ta úplně nejblbější - i to 4 násobný házení v combatu snad nebylo tak zlý jako oWoD botchování). Zjednodušení tam moc neni, ten systém je ve skutečnosti výrazně složitější než nWoD (ne tak moc jako byl oWoD, ale i tak to k němu má složitostí blíž), ty autokilly nejsou tak simple jak píšeš a Humanity zjevně neni osekaná jako taková ale byla osekaná pro alfa test, je to z toho úplně cítit (zvlášť když znáš NBA ze kterých ty nové mechaniky vychází).

Každopádně komplet recenzi tohodle plánuju vydat v průběhu tejdne a fakt se mi to nechce psát dvakrát, tak poprosím o trochu trpělivosti :)

Retröxx píše:
Mám z V5 Mage po učebnicově pravdoláskařském Refuge poměrně obavy a docela by mě zajímalo co myslíš bs cosmologií

To že se všema těma umbrama okolo byla ta hra v podstatě víc mystickej stargate než urbanfatasy.



EDIT: ADD - ještě k těm "švédskejm lesbám" - já myslim že to tak hrozný nebude, protože kdyby to bejt mělo, tak už by se to projevilo dřív v nWoDovejch příručkách - což se nestalo. Nebo jestli jo tak to kolem mě prošlo naprosto bez povšimnutí. Samozřejmě se můžu mýlit a v tom případě budu strašně zklamanej...
Autorská citace #20
26.6.2018 10:23 - Aegnor
Retröxx píše:
Rozdíly cos napsal sou dobrý shrnutí základu, dovolím si ještě něco upřesnit k staré (classic) edici.

Hej, upřesnění asi dobrý, jenom ... jsem měl problém pochopit tak polovinu. Možná by se hodilo věci popsat trochu víc polopaticky, ne jenom v oWoD žargonu.

A je pravda, že při čtení ten systém působí opravdu jednoduše, ale určitě si budu muset napsat nějaký drobný tahák na jednotlivé mechaniky.

Ad autokill - on se ten autokill vztahuje pouze na Mortal the Loser, ne na upíry či jiné schopné postavy (třebas second inquisition).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.063547849655151 secREMOTE_IP: 18.97.9.168