Kultura

Maelik
19.1.2019 15:05
Google dokument se Sirienovým nástřelem alternativní verze dobdrodružství a komentáři k němu najdete zde: Google Doc
7.2.2019 20:17 - Jerson
Už to vysvětlování vzdávám.
7.2.2019 21:17 - shari
Tu hrobku si představuju tak, že je zčásti ve svahu, aby bylo kam umístit tu tajnou svatyni a ta zůstala tajná. Ovšem jen z části, aby bylo možné najít nějaké to vitrážové okno na rozbití.
No, pokusila jsem se to... vizuálně znázornit. Je to tedy jen vchod, na to prázdné místo za stavbou, bych ještě chtěla dodat alespoň náčrtek 'zbytku hrobky'.
(A ano, perspektiva je něco, co při pohledu na tohle radši vyskočilo z okna, ale třeba to někoho, kdo umí kreslit/malovat inspiruje.)
7.2.2019 21:36 - efram
Úplně vidím to začátečnické nadšení nováčků hráčů a gm, jak se budou rozplývat, že vesnice ve smyšleném světě odpovídá standardu podle 1-2 vojenského mapování. Tohle je prostě absurdní. Na vesnici je daleko důležitější styčné body příběhu a ne zda odpovídá liniovému nebo centrickému uspořádání. Dokonce si myslím, že její nákres dostačuje zcela schematicky a její rozbor na 3 stránkách diskuse je plýtváním času.
7.2.2019 23:05 - MarkyParky
malkav píše:
A kde mají pozemky domy 170 - 195 ... 236 - 242 ... domy kolem 259?

Jako víš kdy asi vznikla ta vesnice a víš, kdy dal těm domům a pozemkům ta čísla, viď? Hádej, co bylo dřív...



Asi takhle. Já nejsem úplně Jerson a nemám problém s tím, když někdo dá do hry modré růže. Je to fantasy, tak co ...

Dokonce nemám problém ani s tím, když mi někdo přinese růži vypěstovanou z modré skalice, nebo růži genericky modifikovanou, jako důkaz toho, že existují modré růže.


Já mám problém s tím, když mi někdo ukazuje obrázky rudých, bílých a růžovích růží a tvrdí mi o nich, že jsou modré. A to tady děláš s těmi obrázky vesnic.


Nicméně asi takhle - já nějak nemám potřebu tady vyhrát internetovou debatu. Ozývám se zejména protože nedávno se tu vedla hrozně ohnivá debata na téma skřetích doupat navrhovaných podle bytů z 20. století - a já jsem horlivě upozorňoval na to, jaká kravina to je, a že takovým opisováním z reality nic uvěřitelného nevznikne.



S mapami z konce 18. a 19. století je to trochu jinak. Ty jsou naopak pro fantazy hraní úplný poklad a pomůžou strašně moc. Ale chce je to používat správně. Takže tu nabízím nějaké komentáře a rady:

malkav píše:
EDIT: tady odkaz na ty mapy z I. II. a III. vojenského mapování ... volil jsem schválně tu nejstarší http://oldmaps.geolab.cz/


Nejstarší není vždy nejlepší. I. vojenské mapování mělo dost specifický způsob zjišťování i zapisování informací, které nemá s moderní kartografií nic společného.


Například vzdálenosti se jen odhadovaly, důležité podle času jízdy koněm, méně důležité od oka, důraz byl kladen hlavně na vyznačení křižovatek a cest, a domy se nezakreslovaly podle skutečné polohy, nýbrž tak, aby odpovídal počet a orientace k cestám.

1. vojenské mapování se na opisování vesnic zkrátka nehodí. Jsou ale skvělé jako mapy kraje s pár vesnicemi pro dobrodružství pod širým nebem. Protože na první pohled na nich vidíš, jak dlouho bude trvat družině projet z místa A do místa B, jaký je na cestě terén, jaké potkají překážky a jak vypadá reliéf krajiny - kde jsou strmé svahy, kde úvozy, rokle a podobně.

Navíc jsou i esteticky hrozně krásné a vzít zajímavý kus krajiny, Photoshop Content Aware fill, vymazat z nich ty německé nápisy a naflákat tam vlastní jména, je skvělý recept na to, jak s minimálním úsilím získat pěknou fantasy mapu, ze které zápletky úplně samy naskakují.


Naopak pro opisování uvěřitelných vesnic do her jsou nejlepší zdroj Císařské otisky. Jsou jen o málo mladší, krajina se od 1. vojenského mapování moc nezměnila, ale jsou přesné, je v nich vyznačený i význam staveb, cesty, pole, porost, důležité překážky, ale i zajímavé věci jako třeba lomy, skály, osamělé stromy a podobně. Takže ty se mnohem víc hodí na to, když chceš udělat nějakou pěknou vesnici.

A samozřejmě jsou v nich i mraky nepravidelných vesnic - a dávají smysl, protože je vidíš i s terénem a tedy víš proč, jsou nepravidelné.

A s ohledem na (ne)rozvoj venkova za těch pár set let většinou stačí ignorovat zámky, usedlosti a zbytek už v pohodě odpovídá nějakému vrcholnému středověku.

Takže pokud chceš nepravidelnou, aby to by to bylo herně zajímavé, jak správně podotýká Sirien, vzorůse tam dá najít víc než dost.
7.2.2019 23:54 - Colombo
Když se ta vesnice jmenuje kovaříkov. Neznamená to, že kovárna byla postavena poměrně brzy po tom, co vesnice byla založena/se rozrostla?

Tedy buď: Bezejmená nedůležitá vesnice -> kovář se nastěhuje -> vesnice roste a získává na důležitosti díky kovárně a získává název

Nebo: Kovář si vybral místo díky dostatku dřeva (pro dřevěné uhlí) a/nebo vodnímu toku, na kterém mohl postavit mlýn -> postavil kovárnu -> založil vesnici -> kovaříkov
7.2.2019 23:58 - Boldrick
je to sice konkurence, ale přijde mi to reálné, cca 16.stol.
http://verrahrubicon.free.fr/empire_kleindorf.htm
8.2.2019 00:57 - Maelik
Ok, přidělal jsem mlýn, něco budov navíc, celkově o něco ztmavil barvy.
8.2.2019 01:19 - Maelik
Colombo píše:
a hodil špatně link.


Eh, link byl dobrý, jen jsem tam dal navíc jednu uvozovku.
8.2.2019 01:27 - sirien
Jerson: ...prosím nepiš nic o náhonu... :D
8.2.2019 01:37 - Colombo
A co teprv: Vantrok
8.2.2019 01:39 - Šaman
Maelik píše:
…celkově o něco ztmavil barvy

Myslím, že nejhorší je ta jedovatá zelená tráva. A ta zůstala.

Jinak na první pohled bych tam ještě přidal hráz. Domy jsou hned u řeky a rybníčku - bez hráze a stavidla by byly každé jaro vytopené. (A mlýn by pak nejspíš byl pod hrází, měl by náhon a jistotu vodního spádu, ale to je už asi bezpředmětné.)
8.2.2019 08:20 - Jerson
Maeliku, zkus si představit, že touto vesnicí projíždí naproti sobě několik vozů a kočárů, přičemž někteří (z obou stran) chtějí zastavit v hospodě, jiní jedou do mlýna (což v sezóně tvoří dlouhé fronty) - jak bude život ve vesnici vypadat? :-)

shari píše:
Tu hrobku si představuju tak, že je zčásti ve svahu, aby bylo kam umístit tu tajnou svatyni a ta zůstala tajná. Ovšem jen z části, aby bylo možné najít nějaké to vitrážové okno na rozbití.
No, pokusila jsem se to... vizuálně znázornit. Je to tedy jen vchod, na to prázdné místo za stavbou, bych ještě chtěla dodat alespoň náčrtek 'zbytku hrobky'.

Tohle vypadá celkem zajímavě a uvěřitelněji než vysoká stavba, která skrývá pouze vchod do podzemí. Takový hobití styl, jaký by mohli zvolit, když by nešlo o pohodlný dům pro bydlení, ale o hrobku, která má vydržet stovky let bez větší údržby.
8.2.2019 08:29 - kin
Mě ta diskuze o mapách vesnic dost baví, člověk se z toho dost poučí, takže se nenechte odratit a rejpejte dál :D
Jinak, pokud chcete, můžu vám k tomu taky nakreslit nějakou mapku, třeba toho podzemí nebo okolí, ve stylu jaký máme v Neviditelné knize.
8.2.2019 10:00 - Maelik
Jerson píše:
Maeliku, zkus si představit, že touto vesnicí projíždí naproti sobě několik vozů a kočárů, přičemž někteří (z obou stran) chtějí zastavit v hospodě, jiní jedou do mlýna- jak bude život ve vesnici vypadat? :-)


Rušně.

Ostatně stejně jako v jakékoliv jiné průjezdní vesnici.

Navíc, tahle ves má být v oblasti, kterou charakterizuje

google doc píše:
odlehlost, “venkov”, ale nikoliv divočina, relativně klidný a spořádaný atp.....Příběh začíná v Kovaříkově - ačkoliv jde stále ještě “jen” o vesnici, tak to je poměrně velké osídlení, které je jedním z významnějších “center” kraje.


Což mi nějak navozuje představu, že ač Kovaříkov je poměrně vzdálený od civilizace. Protože jinak centrem bývá město.

Což pak vede k mému přesvědčení, že tam provoz jak na D1 nebude.
8.2.2019 10:03 - Maelik
kin píše:
Jinak, pokud chcete, můžu vám k tomu taky nakreslit nějakou mapku, třeba toho podzemí nebo okolí, ve stylu jaký máme v Neviditelné knize.


Klidně to nakresli, ať taky chvíli rýpají do někoho jiného :-)
8.2.2019 10:19 - Jerson
Já myslel hlavně to úzké místo uprostřed vsi mezi kostelem a zalomeným domem s šindelovou střechou, do kterého se ani dva vozy vedle sebe nevejdou a ještě tam musí zatáčet.
Btw. proč má zrovna mlýn na střeše šindele?
8.2.2019 10:38 - Maelik
Jerson píše:
Já myslel hlavně to úzké místo uprostřed vsi mezi kostelem a zalomeným domem s šindelovou střechou,


Úzké místo je tam jen díky projekčnímu úhlu. Při pohledu shora by tam nebylo.

Jerson píše:
Btw. proč má zrovna mlýn na střeše šindele?


Mám dojem, že jsem to obkreslil z obrázku nějakého mlýna, který jsem použil za vzor. Což samozřejmě neobstojí, neb se mi obrázek nepovedlo zpětně dohledat.
8.2.2019 10:48 - kin
Maelik: A ta mapka podzemí v tvém původním dokumentu odpovídá posledním úpravám? .)
8.2.2019 10:58 - shari
Pochybuju, že v původním dokumentu, pokud tedy myslíš to přiložené PDF, je cokoli, co by odpovídalo posledním úpravám.

EDIT:
Samozřejmě pokud někdo dodá mapku hrobky, tak se přes víkend pokusím na to nacpat exteriér. Pokud ne, tak se o tu mapku pokusím sama.
8.2.2019 21:33 - Gurney
Maelik: to je docela pěkná mapa. Z těch Jersonových námitek mi přijde relevantní jen to s tím počtem obyvatel na baráky (což už jsi v té druhé verzi stejně zohlednil), zbytek je sice zajímavý námět na diskuzi o středověkých vesnicích, ale pro dnd mapku nepříliš důležitý (pokrývka střech) nebo příliš generalizující (jak vypadá a kde je hřbitov je věc závislá na náboženství a tradicích té které kutury. nemluvě o fantasy specificích jako výskyt nemrtvých, a tudíž brát to podle evropského středověku ani moc nedává smysl).
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.23311614990234 secREMOTE_IP: 18.215.159.156