Kultura

ShadoWWW
19.9.2019 13:26
Descent Into Avernus
Rozhodl jsem se vytvořit vlákno, ve kterém by skupiny sdílely své postřehy, rady a zkušenosti s tímto dobrodružstvím, případně i nějaké podomácku vytvořené pomůcky.
25.11.2019 17:12 - efram
dodatek: případně věhlasní story playeři tu v překladu vždy najdou jen tu rail road a gamistickou stranku.... zvláštní. Jestli ta chyba nebude ve vas panove.....

Já si překlad diskuse s kapitánem vysvětluji přesně tak, že jsou sice postavy nuceny, ale neznamená to, že je kapitan hend zlikviduje, jen proste pujde po nich, protoze proste potřebuje aby to vyřešili a nema čas se ptat kdo je kdo.
25.11.2019 17:14 - Šaman
Co máte proti oldschoolovým dobrodružstvím?
"Jděte do Morie, připravoval jsem ji měsíc."
"Ne, to vypadá vo hubu, my půjdeme přes hory."
"Ta hora je zlá. Jděte do Morie."

"To nejsou doly, to je hrobka! Nikdy jsme sem neměli chodit. Zpátky!"
"Vchod se za vámi zhroutil. Čeká vás Morie."

(Jestli by to se seržantem FF nebylo rychlejší. Prostě běžte, nebo vás popravím.)
25.11.2019 17:15 - sirien
York píše:
To ani trochu nesmrdí :)

Nemám lidi na to, abych vyřídil tuhle partu pobudů, ale případně si najdu lidi na to, abych se ujistil, že moje autorita zůstane pevná a zřejmá, aby mě ta příští parta které něco přikážu poslechla rovnou - popravdě dává docela smysl. Pokud by se rozneslo, že odmítla legální rozkaz a prošlo jí to bez následků, tak Flaming Fist okamžitě ztratí kontrolu nad kymkoliv/čimkoliv.

Ta formulace mi nicméně přijde dost nešťastná (a ten herní princip vnucování questu dost shitovej).
25.11.2019 17:19 - Jezus
Šaman: :-D

efram: Ehm... jak popisuju který scény? :-)

Že je všechno railroad nikdo netvrdí. To, jak je popsáno zadání úkolu s informátorem ("může nechat postavy popravit, když nebudou spolupracovat") zní jako railroad tak moc, že dokonce slyším lokomotivu, je fakt. (Je-li to nutně špatně, je věc druhá).
25.11.2019 17:19 - efram
Jezus
tak jak popisujete jak jste situaci odehráli.....

p.s.: neco jsem blbe refresnul a smazal se mi puvodni prispevek. znova to psat nebudu
25.11.2019 17:23 - Log 1=0
efram píše:
Když tu vidím jak scény popisuje jak Jesus tak Log, tak mi jen dokazuji jednu věc.... ano zahráli jste to blbe....

Pak vítej v klubu chytráků.
efram píše:
DND je herně čistokrevná deskovka

To říkal kdo? Jerson, možná. Strašně fér to zobecnit.
efram píše:
* hráč DND je jen optimalizoator pravidle, rule player atd.

Sorry, takhle na mě Gurneyho argumentace působí.efram píše:
* všechno je reilroad

Tak když MirTur vede podle toho modulu hru, tak snad ví, jak je napsaný, protože si ho přečetl, ne?
25.11.2019 17:30 - efram
Log 1=0 tyto argumenty se tu opakuji dokola - zobecnil jsi zobecnele...hratuluji...
25.11.2019 17:39 - Jezus
efram píše:
tak jak popisujete jak jste situaci odehráli.....


Áha, už chápu... Ne, to je jen mýlka, já s Log-em nehraju (ani ho neznám). Nicméně chápu, že to může splést, protože jeho vyjádření používám jako výchozí bod k diskusi.

efram píše:
Já si překlad diskuse s kapitánem vysvětluji přesně tak, že jsou sice postavy nuceny, ale neznamená to, že je kapitan hend zlikviduje, jen proste pujde po nich, protoze proste potřebuje aby to vyřešili a nema čas se ptat kdo je kdo.


Troufnu si říct, že to tak nebylo myšleno. Respektive to byla nadsázka a zkratka, aby vynikl ten railroad. On ale úplně stačí fakt, že je tím postavám vyhrožováno (většina se podvolí), případně že po nich hlídka opravdu půjde. (Znepřátelit si hlídku ve městě, kde chceš operovat, kór s postavami na vyšších levelech fakt nechceš).
To, že se to odmítnutí dá někam dál posunout a postavy "zařízne" až o trochu později, takže jakoby "mohou" odmítnout, na tom příliš nemění. Jsou prostě těžce natlačeni do toho questu.
(Nicméně TOHLE bych tomu až tak nevyčítal /pokud by to neměl být příklad pro nováčky/, protože jednak se čeká, že postavy přijmou zápletku - hráči koupili modul, co není sandbox - jednak celý ten tlak a určité bezvýchodnost /absence volby/ mohou být součástí settingu "drsné zápletky", kdy to postavy prostě udělat musí, takže jim pak může zůstat pachuť na jazyku a odpor k Plamenné pěsti /jejímu šefovi/ což mohou využít ďáblové...)
25.11.2019 17:44 - efram
Jezus

Jn bych rád aby zaznělo ze si nemyslím ze existuje nějaký správný způsob hry, ale je to to tom přizpůsobení. Udělat hru/modul, který vyhovuje široké hráčské základně prostě není možné.

To, že na tebe někdo (postavu) někdo takto tlačí, ale opravdu nemusí být tak nereálné.
25.11.2019 18:01 - Jezus
Jasně, v rámci žánru mi to připadá reálné a "v pohodě" (jak píše sirien, má lidi k vynucování své autority a aby mu pomohly "verbovat" další lidi na tři další věci...). Realističnost ale neznamená, že to není railroad :-)

Jak ale píšu (narozdíl od MirTura) v tom moc problém nevidím. Povinnost úkolu prohloubí atmosféru a nečernobílost Ohnivé pěsti (případě zoufalost situace). a úkol je relativně krátký, takže ani moc nevadí, když ho postavy plní nedobrovolně.

Potenciální problematičnost celé věci je v možná v tom, že pokud by tohle vzal nezkušený GM(TM) jako příklad, pak může mít tendenci railroadovat více questů a třeba i ty dlouhé (načož já jsem třeba alergický a není to obecně zrovna dobrý zvyk). Nicméně nemyslím, že absence varování "nezkušení pryč!" znamená, že s nezkušenými se musí nějak moc počítat. Naopak já pocit, že je někde uváděno, že je to pro "zkušené hráče a GM", to by mělo stačit.
25.11.2019 18:09 - sirien
Já bych rád poznamenal, že samotné "udělej to nebo tě zabiju" ještě není nutně railroad. V ten se to změní až s tím, když to GM použije jako nástroj na reálné vnucení úkolu (místo toho aby byl např. ochotný přistoupit na alternativy typu útěk a ukrytí, přijetí, ale následné zahození věci, přijetí a následná záměrná sabotáž úkolu atd.)
25.11.2019 18:11 - MirTur
Jen ještě k tomu kapitánovi - postavy na něj narazí v "cutscéně" kdy jeho banda potlačuje lůzu. Dle modulu u sebe má za všech okolností 6 veteránů (jako cr 3 Veteran).
Spoiler
Pokud postavy do 48 hodin nenavštíví informátora (on to ví, protože postavy špehuje jeho špeh), vyšle za nimi tramtadadá: squad of six Flaming Fist veterans and one flameskull to escort the characters to the tavern, kill anyone who refuses to go. and report back to him. If the characters destroy or escape this squad, Zodge mobilizes two more squads to hunt them down.

Doufám, že umíte anglicky. Jedna taková grupa by ten dungeon s kultistama prošla tam a zpět bez toho, aby se zapotila. Ale musí tam jelimani na 2. úrovni, pokud tedy vůbec přežijí kapitána a "rvačku" v hospodě (neprchnou-li nebo tak nějak).

Prostě kvalitní a konzistentní hra od expertů na DnD (aka Wizardů).
25.11.2019 18:23 - shari
MirTur: A nebylo by lepší tuhle celkem důležitou informaci zmínit hned v tom prvním příspěvku místo toho, abys nechal lidi spekulovat o tom, že "informace, které jsi dodal, nejsou zas tak zlé"?
25.11.2019 18:40 - MirTur
shari píše:
"informace, které jsi dodal, nejsou zas tak zlé"?

Psal jsem něco o tom že někoho pošle, jen mi chvilku trvalo, než jsem to v tom našel - moje chyba.
Ale tak trochu doufám, že ti co se tu vyjadřují (k tomu jak je DiA místy ze začátku uhozený) to alespoň trochu četli. Jako pokud se tu plká jen na základě toho že "já mám ale pocit...," pak je diskuze celkem zbytečná.

Prostě jde o tohle: Odvedli Wizardi dobrou práci nebo ne?
25.11.2019 19:44 - ShadoWWW
MirTur: Podle pokynů by si ale hráči ještě před dobrodružstvím měli přečíst Baldurský věstník (poslední, neočíslovanou kapitolu v DIA) a díky tomu by věděli, že je obecně známé, že dobrodruzi jsou povinni plnit úkoly Planoucí pěsti, pokud je k tomu vyzve, pod trestem smrti.

Pokud se postavy přesto rozhodnou neuposlechnout tomuto rozkazu, Zoč na ně vyšle svou skvadru. Ta je silná, protože nejde o žádný přestupek, ale o hrdelní zločin na úrovni zběhnutí ve válce. Opět je na PJ, aby to zvládnul s grácií. Může hororově popisovat, jak ta děsivá skupina přichází, jak morduje každého, kdo se jim postaví do cesty... a je na skupině, aby vzala nohy na ramena... nebo v případě skupiny powergamerů se postavila nerovné bojové výzvě.

Pokud vezme nohy na ramena, tato kapitola se může změnit v improvizovaný útěk z města. Vzledem k tomu, že všechny brány jsou zavřené a hlídané, je to hra na kočku a myš a je na družině, aby našla spojence, díky kterým se dostane z města, nebo našla nějaký jiný ďábelský plán. Může například narazit na spojence (jednoho z bratrů oné rodiny), který jim za úplatu nebo službu nabídne zorganizovat útěk do útočiště ve Svítící tvrzi, kam se nikdo bez patřičného daru nedostane. Tím se plynule přejde na konec 1. kapitoly.

Moje skupina zas nedala ten dungeon a musel jsem odimprovizovat část dobrodružství, která v knize není, ale zas jsem tomu dal unikátní prvek našeho stolu.

Vím, že v tomto modulu se snažili zavděčit i skupinám, které už dlouho hořekovaly, že nebezpečnost (CR) je značně podstřelená pro jejich vykombené družiny a ani Bestiář, ani Volo, ani Mordenkeinen nemá nestvůry s adekvátní nebezpečností a že i vydaná dobrodružství jsou z hlediska bojových výzev slabá (výjimkou je jen Hoard of Dragon Queen a jeho střetnutí se skupinou vrahů).
25.11.2019 19:49 - York
ShadoWWW píše:
Podle pokynů by si ale hráči ještě před dobrodružstvím měli přečíst Baldurský věstník a díky tomu by věděli, že je obecně známé, že dobrodruzi jsou povinni plnit úkoly Planoucí pěsti, pokud je k tomu vyzve, pod trestem smrti.


Násilím hráče do něčeho nutit je mimořádně blbej nápad, zvlášť když je zatlačíš do kouta tím, že jinam jít nemůžou, protože připravený to přece máš tady.

To je fakt na metál za blbost.
25.11.2019 19:56 - efram
York

skutečně je ti tak nepochopitelná skutečnost, že by mohl v pohnuté době někdo někoho nutit k něčemu násilím? Běž se podívat na vojenské hřbitovy.....

mimochodem hráče nikdo do ničeho nenutí
25.11.2019 20:23 - ShadoWWW
Pleteš si hráče a postavy. Postavy jsou nuceny, hráči ne, jak jsem uvedl, chce to jen trochu fantazie a improvizace.
25.11.2019 21:33 - Xeth
Nebudu se vrtat v tom, jak moc dobře nebo špatně je DiA uděláno, ale předpokládám, že prošlo poměrně výrazným testováním, než to autoři vypustili do světa. Nehrál jsem to, jelikož mne to již z kraje neoslovilo, a tak nemohu soudit.
Nicméně souhlasím s tím, že některé věci, které se tu zmiňují jsou napsány divně. Na druhou stranu mi to přijde spíš jako navržení postupu a snah NPC, než jako rada pro DM, co má hráčům provést. Je rozdíl mezi "NPC přikáže svým poskokům zapít PC" a "DMe, když tvá NPC neposlechnou, tak je zabij."

Zaráží mne ale zde zmíněná/naznačená představa, že se roleplaying a propracované postavy nějak vylučují s bojeschopností daných postavy nebo družiny jako celku. Nechápu, proč by to tak mělo být, i propracované postavy mohou snadno být velmi bojově silné.
Ale i když vezmu v potaz průměrně či podprůměrně silné postavy, tak právě tím, že je postava slabá (tuplem pokud je na prvních úrovních v prostředí, kde je to výrazně znát) ten RP vede postavy k tomu, aby se snažily jednat pro ně výhodným způsobem. To jest v boji využít každé výhody, které mohou, aby svého soupeře přemohly a nebo se takovému boji vyhnout, pokud je zjevně nad jejich síly a ony mají tu možnost. To platí dvojnásob, pokud má družina čas a prostor se na konfrontaci připravit. Může přemlouvat, uplácet, chystat nástrahy, připravit si výhodnou pozici nebo naopak tu soupeřovu co nejvíc znevýhodnit, může blafovat a vetřít se do přízně nebo se třeba zaměřit na lapení jednoho z protivníků a pak vyjednávat. Těch možností je nespočet a mnohé se odvíjejí od RP a herní taktiky postav, spíš než pravidlové taktiky hráčů.
26.11.2019 06:32 - pilchowski
MirTur píše:
- jakmile postavy dojdou/protlučou se do jistého bodu, je jim řečeno, co mají dělat dál/kam jít. Žádné stopy, které by si dávali dohromady. Prostě buch, tady máš NPC a poslouchej.


Tos asi jeste necetl ten Avernus...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.072672843933105 secREMOTE_IP: 3.145.23.123