Alnag píše:
když začínala 3E a všichni staří mazáci tvrdili, že to žádný feel nemá a že je to "roll-playing-game" a tak podobně. Takže je to jen takové mírné déjà vu, chyba v matrixu, ale jinak pořád to samé.
Asi tak. 4e taky časem čeká osud "staré dobré edice".
noir píše:
myslím si, že spozta povolání (full casteři) jsou ve 3E a Pathfinderu absolutně nevyvážení vůči ostatním postavám a spousta lidí je hraje právě proto. Ten nepoměr vyváženosti a nevyváženosti mezi 3 a 4 edicemi je pro mě opravdu hooodně výrazný.
Máš pravdu, že to se spoustě lidem líbí a není to úplně překvapující - hodně fantasy příběhů operuje s tím, že jsou casteři mocnější než normální lidé a někdy/místo nich existují ještě casteři, ktěří něco zásadního obětovali (lidskost, duši, ...) a jsou o to drsnější. Jenžě ve 4e prostě wizard nepůsobí moc vyjímečně, je to chlápek co dělá věci, který by zvládli i ostatní, jen trochu jiným stylem, protože má trochu jiný výcvik, resp. všechna ta jejich vyjímečnost je pak nechaná na fluffu dodaném hráči nebo houserulech. Casteři ve stylu "něco obětuju a a něco drsného za to dostanu" jsou na tom ještě hůř - místo velmi mocných a nebezpečných jedinců (které chtějí hráči hrát) vycházejí spíš jako lemry, co potřebovali asist nějakého démona či jiné supernatural entity, jen aby se naučili to co normální mágové prostým studiem nebo roguové tím, že odmala běhali po městě a kradli měšce. Podobně by se dalo přemýšlet o kněžích, taky takoví nenadaní jedinci, co si musej vymodlovat to samé (nebo dost podobné), co takový warlord zvládne pomocí taktické úvahy a řvaním rozkazů.
Rovněž pokus zabít drsného NPC mága mi nesedí jak věc, která by měla být jen jiným druhem taktické výzvy - vždycky jsem si něco takového předtavoval spíš jako akci, která by měla vyžadovat něco out-of-the box myšlení, nejspíš i překvapení a následné velmi rychlé jednání.
Úplně nejvíc se mi zamlouvá představa mágů velmi mocných, ale přitom značně riskujících při použití magie, kteří ji navíc můžou ještě vylepšit nějakou obětí.
Píše:
Mě na 4e vadí stejné věci jako esperovi. +přílišná složitost na vymýšlení věcí (nejčastěji monster) za běhu.
Mám naprosto stejný dojem.