RPG odborně

York
11.6.2014 10:59
Proč hrát zrovna tuhle hru?
Pojďte představit svou oblíbenou hru. Proč hrajete právě tu? Dokážete to popsat několika větami?
Autorská citace #61
12.6.2014 18:10 - ShadoWWW
Mohl bys prosím Jersone shrnout, čím se liší CPH 3 od CPH (toho v PDF, to byla myslím jednička?
Autorská citace #62
12.6.2014 18:51 - Jerson
Autorská citace #63
30.7.2015 14:24 - TheKingInTheYellow
Call of Cthulhu: máme radši storytelling, řešení záhad a rébusů, a trochu toho nadpřirozena, co dokáže hráčům zamotávat hlavu. Na to je CoC úplně nejideálnější.Pravidla možná nejsou komplexní, ale dostačující a oficiální kampaně či jednotlivá dobrodružství jsou jedny z nejlepších, co se v PnP RPG urodily. Ale jestli je někdo spíš na různé trinkety, počítání čtverečků atd. (spíš na komplexní stránku boje) tak tomuhle se vyhnout velkou oklikou a ještě si nenuceně hvízdat.
Autorská citace #64
1.5.2019 20:19 - Aegnor
cca odsud (včetně pár okolních postů).

malkav píše:
Ale znám pár lidí (protože hodně RPG hráčů se kolem mě nepohybuje), kteří budou dlouholetou kampaň s velmi silným důrazem na sociální/společenský vývoj postav hrát pod DrD, protože jim nikdo neřekl, že by měli používat jiná pravidla.

Tak samozřejmě, že ve všem zahraješ všechno (a vlastně se tohle vyjádření dá vzít skoro doslova). A není vůbec nic špatného na tom, když hraješ všechno v jednom systému. To se tady rozhodně nesnažím říct a pokud to tak vyznívá, tak se omlouvám.

Jenom se snažím vyjádřit, že každá pravidla jsou vhodná na něco jiného. A pokud je člověk dostatečný geek, aby těch systémů znal víc, tak pak bude pravděpodobně střídat systémy dle toho, co za styl si chce zahrát.

ShadoWWW píše:
A podobně u 5E je to spíš o hraní charakterů

A jak toho ta hra dosahuje? Jak pomáhá tomu, že jde o hraní charakterů?
V5 má kostky hladu, touchstones a humanitu. Díky těmto mechanikám je ta hra o hraní upírů s nějakou vnitřní bestií.
CofD má breaking pointy, kondice a docela pevný pravidla pro supernaturální entity (ghost, spirit). Díky tomu je ta hra o setkání lidí s nadpřirozenem a to, jak je to setkání ovlivní.
Co takového má DnD 5e, aby bylo o hraní charakterů?
Autorská citace #65
1.5.2019 20:32 - malkav
Aegnor: Já to chápu. Jen mi přijde nesmysl házet na pravidla to, jaké pojetí hry mají hráči. A naprosto souhlasím s názorem ShadoWWWa, proč pravidla obsahují pasáže, které řeší boj.
Autorská citace #66
1.5.2019 20:44 - ShadoWWW
Aegnor: Díky, žes to oddělil.

Aegnor píše:
A jak toho ta hra dosahuje? Jak pomáhá tomu, že jde o hraní charakterů?

Pomocí mechanik jako Osobnostní rysy, Ideály, Pouta, Vady, volitelně Frakce,
ale i věci jako multipovolání (zhrzený klerik začne loupit a vezme si úroveň tuláka), nebo třeba jen nějaký feat, který se ti příběhově hodí do rozvoje tvé postavy. Z povolání je na tom z hlediska příběhového fluffu nejdál černokněžník, jehož patroni a vzývání v kombinaci s paktem jsou naprosto úžasnou příběhovou mechanikou*. BTW na černokněžníkovi je vidět, že je to povolání, které dělali jako poslední a z hlediska designu je nejpropracovanější.

Řekl bych ale, že u mnoha skupin, co hrají DnD 5e, je vývoj charakterů postav i v nemechanické rovině**, tedy té oblasti, na kterou hráč neuplatňuje žádné mechaniky (obdobně jako nevyužívá žádnou herní mechaniku, když si objednává pivo nebo se domlouvá s přáteli u stolu, na které dobrodružství vyrazí). A přece je to součástí hry.

--------
* V rámci toho, na co jsme zvyklí v DnD. Uznávám, že třeba Fate je v tomto ještě dál.

** A nejen v 5e, ale i jiných hrách, které nemají na vývoj charakterů postav komplexní mechaniky.
Autorská citace #67
1.5.2019 20:53 - ShadoWWW
Ještě k tomuto:
Aegnor píše:
Jenom se snažím vyjádřit, že každá pravidla jsou vhodná na něco jiného. A pokud je člověk dostatečný geek, aby těch systémů znal víc, tak pak bude pravděpodobně střídat systémy dle toho, co za styl si chce zahrát.

A já s tebou naprosto souhlasím. A pokud máš skupinu podobných geeků, pak už teď jsi v RPG nebi!

Mou snahou bylo ukázat, že v rámci DnD 5e a fantasy žánru lze hrát charakterově komplexní postavy, které ti hra (5e) podporuje svými mechanikami, i když vyžaduje jejich znalost, která navíc nemusí být vždy úplně zřejmá.

Já za sebe říkám, že bych si moc rád zahrál Blades in the Dark, GURPSy (klidně ty 2e), Fate Core, Myší hlídku, Příběhy impéria a Střepy snů (a většinu z těch her mám i doma v knihovně). A v každé z těch her, včetně 5e, bych si rád zahrál víc kampaní, nejen jednu. Na druhou stranu volného času na hraní mám fakt málo a jsem rád, že mám skupinu, ve které se scházíme každý týden a užíváme si hraní RPG (DnD 5e) naplno. A vím, že můj sen zahrát si všechny ty zmíněné RPGčka nejspíš navždy zůstane jen snem. Ale možná mi to nakonec ani nevadí. Současné hraní si užívám, jsem rád, že si ho užívají i ostatní a víc vlastně nepotřebuju. (Ale jo, trochu závidím těm, co mají na hraní víc času a příležitostí.)
Autorská citace #68
1.5.2019 21:09 - Aegnor
malkav píše:
Jen mi přijde nesmysl házet na pravidla to, jaké pojetí hry mají hráči.

Pokud vezmeš hráče, dáš jim do ruky systém X, k tomu zápletku Y* a necháš je hrát RAW (dle jejich nejlepších možností), tak ti určitý druh scén automaticky vystoupí do popředí a jiný druh scén ti zase ustoupí do pozadí. Čistě dle toho, jak jsou jednotlivé druhy scén řešeny mechanicky. Souhlasíš?

*Obecnou zápletku typu "musíte získat MacGuffin, který je schovaný 20 dní cesty daleko v nějaké větší budově, a pak ho musíte nezničený dopravit zpátky".

ShadoWWW píše:
Pomocí mechanik jako Osobnostní rysy, Ideály, Pouta, Vady

Je k nim někde dopsáno víc, než je v PH? Protože dle PH bych to asi neoznačil jako mechaniku. Stejně jako bych neoznačil jako mechaniku to, že si v Blades na začátku vybereš, odkud tvoje postava pochází (minulost, původ).
Autorská citace #69
1.5.2019 21:40 - malkav
Aegnor: Nesouhlasím. Nemyslím si, že bych pátrání po předmětu a jeho získání řešil různě podle toho, podle jakých pravidel hraji. Spíš mě bude zajímat svět a klasické šablony chování běžného obyvatelstva daného světa.

EDIT: Chápu, že začátečník, který si přišel zahrát heroické fantasy se asi na ten úkol bude dívat jinak než já. Oba ale můžeme mít stejná pravidla a přistoupit k příběhu naprosto odlišně. Pravidla podle mého nedeterminují styl hry hráče.
Autorská citace #70
1.5.2019 21:44 - efram
Píše:
Je k nim někde dopsáno víc, než je v PH? Protože dle PH bych to asi neoznačil jako mechaniku.


tohle je podle mě hodně diskutabilní. Chápu kam tím míříš. Podle mě je to nahraně. Čistě mechanika to není ale na hru postavy to má zásadní vliv a dokonce určité mechaniky (do určité míry) ty popisy, zázemí atd obsahují anebo ovlivňují.
Autorská citace #71
1.5.2019 21:57 - Aegnor
malkav píše:
Nemyslím si, že bych pátrání po předmětu a jeho získání řešil různě podle toho, podle jakých pravidel hraji.

Neříkal jsem, že to budeš řešit jinak. Říkal jsem, že určité scény vystoupí do popředí. V DnD budou bojové scény docela dlouhé. V GURPS budou rychlejší, kratší a drsnější (vzhledem k tomu, jak tam fungují životy a postihy za zranění). Ve Vampire budou boje (obzvlášť proti lidem) fakt rychlý a pravděpodobně pak brzy bude následovat scéna s krmením.
Autorská citace #72
1.5.2019 22:01 - efram
V DnD budou bojové scény tak dlouhé jak to připustíš a opravdu nemusí být vůbec dlouhé

V GURPS budeš mít dalekovtěší sklon k dlouhým a komplikovaným soubojů, pokud budeš chtít, ale pokud budeš použíávat jen kontest budou velice krátké.....

Oba systémy mají mechaniky na to jak souboje zkrátit, nebo naopak udělat mechanicky taktičtější a složitější - tedy časově náročnější....
Autorská citace #73
1.5.2019 22:07 - Aegnor
Hrál jsem oba systémy a i když jsme v GURPS hráli souboje na ten složitý systém (včetně hex mapy), tak stále ty boje v DnD trvali déle. Toliko má zkušenost. V obou případech byla znalost systému na dostatečně vysoké úrovni (takže se to neprotahovalo otázkama typu "a co teda můžu dělat?").
Autorská citace #74
1.5.2019 22:25 - malkav
Aegnor: "Vystoupí do popředí" myslíš tak, že se tomu u hry budeme věnovat určitou dobu, pokud se to ve hře vyskytne podle určitých pravidel? To asi připouštím. Ale ovlivní to styl hraní postavy? Opravdu jsem přesvědčený, že ne.

V DnD ty souboje mohou být zdlouhavé kvůli většímu počtu životů a možnostem taktizovat s akcemi = více herních bojových kol. U GURPS to zase sice trvá dvě tři herní kola, která se odehrávají ale více hody. Ani jeden z těchto systémů mě ale netlačí k tomu, abych nutně řešil věci bojem.
Autorská citace #75
1.5.2019 22:25 - efram
v tom případě mi to přijde opravdu dost zvláštní, protože znám osba systemy a hral jsem jak 3e tak 4e gurps
Autorská citace #76
2.5.2019 00:18 - sirien
efram: prosím specifikuj u podobných výroků 5e, jinak mám chuť odvětit že ve 3e budou bojové scény vždycky trochu dlouhé a ve 4e budou vždy nekonečné. Jinak ano 5e je délkou bojů dost v pohodě.

malkav: pátrání po předmětu ve Fate a v GUMSHOE budeš hrát hodně jinak. Pokud ne, tak to znamená že buď hraješ GUMSHOE špatně nebo hraješ Fate podle GUMSHOE logiky.

(Reaguju jen na citaci, podvodní kontext si teď z telefonu nedohledávám)
Autorská citace #77
2.5.2019 07:40 - efram
Mě přišlo, že se bavíme v kruhu lidí, kteří znají jak GURPS tak DnD 5E

u 5E je třeba pravidlo, kdy zabijíš podstatně slabší protivníky jednou ranou (zjednodušuji - nemám tu teď pravidla abych ti anšel stránku). U 5E mužeš použít jen základní bojová pravidla a nebo k tomu navázat další věci spojené s pohybem, krytím atd. V GM je to popsáno.

U GURPS mužeš použít jen kontest dovedností. Hod porovnání úspěchů = výhra/prohra, de facto je hotovo, ale když začneš počítat vzdálenosti, rychlosti a další a další věci z pokročilého systemu tak se ti z toho stane bojová strategie na pulku odpoledne.

tedy oba systémy mohou mít souboj poměrně krátký, ale i celkem komplikovaný a dovolím si tvrdit, že GURPS v komplikvansoti nabízí víc možností než DND
Autorská citace #78
2.5.2019 10:17 - sirien
Jo, ale když to tu bude číst někdo další tak aby věděl kterou edici myslíš :)

GURPS může být určitě složitější než DnD. Dokonce i víc než DnD 4e. Osobně mám nicméně za to že ta zvyšující se složitost brzo ztratí reálný přínos a dál už je jen na obtíž.
Autorská citace #79
2.5.2019 10:45 - Lethrendis
Jak už jsem psal jinde, ona ta složitost je relativní. Debata vhodná pro geeky, ale nikoliv pro většinu hráčů. Mechanika má sloužit příběhu a hře, ergo pokud je funkční, hráči skousnou skoro jakoukoliv složitost a ještě budou mít za to, že je to tak dobře, protože jim to dává ten pocit.

Mně osobně nejvíc konvenuje generický styl, nejlépe jednu mechaniku aplikovatelnou na jakékoliv střetnutí, ať už bojové, nebo jakékoliv jiné. A nesnáším více druhů kostek. Mimochodem, mám v šuplíku už pár let rozdělanou vlastní hru, která jde právě tímhle směrem. Ale nelze tvrdit, že je to tak lepší než něco jiného.

Tak například DrD1, které důvěrně znám, pravidla jsou přímo zamořené různými výjimkami, je tam celá řada různých mechanik, je to takové DnD v malém. Přesto se se mnou kámoši hádají, jak jsou vlastně jednoduchá, protože je za ta léta znají nazpaměť.
Autorská citace #80
2.5.2019 10:47 - Jerson
Když pominu, že víc než 80% hráčů RPG si žádný systém nevybírá, prostě vyzkouší hrát to co jim kdo nabídne, a 83% z nich vůbec netuší, že existuje více RPG systémů, tak u zbytku je pravda, že si v případě možnosti vybírají i systémy podle toho, jaký styl hry chtějí hrát.

Nicméně i u zkušenějších hráčů, a tím spíše u nováčků se projevuje efekt, že když jsou postaveni do situace, která nemá jednoznačné řešení, nebo dokonce nemá žádné na první pohled viditelné řešení, tak se zahledí do svých deníků, co by asi tak mohli použít. A velmi často použijou první věc, která by mohla fungovat. Takže když je jako první v deníku seznam nesených zbraní, mají sklony použít zbraně. Pokud mají v seznamu schopností první bojové schopnosti, tak je použijou, pokud tam budou mít napsáno zkoumání, tak použijou spíše zkoumání (ne vždy, ale viditelné to je). Když půlka deníku obsahuje schopnosti použitelné v boji, které se ještě dají zajímavě kombinovat, tak tuhle půlku využijou spíše.

I kdyby nic z předchozího nebyla pravda (a RPG bylo jediný druh obor lidské činnosti, ve kterém pořadí informací nemá vliv na to, jakou jim uživatelé přikládají důležitost a jak se využívají), přiznivci i odpůrci DnD (5e), se kterými se bavím v jiných skupinách se shodují v tom, že jde hlavně o taktickou bojovou hru, a právě proto ji její příznivci oceňují a odpůrci nemusí. To že jednotlivé skupiny hráčů-kamarádů, kteří spolu hrajou tak dlouho, že přizpůsobili náplň sezení preferencím jednotlivých hráčů, můžou mít tenhle názor posunutý různým směrem nijak bojové zaměření DnD nepopírá.

Ostatně stačí si přečíst hned první stránky pravidel DnD:

Píše:
Než se ponoříš do 1. kroku níže, zamysli se nad typem dobrodruha, jakého chceš hrát. Můžeš být udatný bojovník, plíživý tulák, horlivý klerik nebo okázalý kouzelník. Nebo by tě možná více zajímala netradiční postava, například tulák-ranař, který si rád střihne pěstní souboj, nebo ostrostřelec, který střílí nepřátele z dálky. Líbí se ti fantasy s trpaslíky nebo elfy? Pokus se vytvořit postavu jedné z těchto ras. Chceš, aby tvá postava byla největším tvrďákem v družině? Zvaž povolání bojovníka. Pokud nevíš, kde jinde začít, podívej se na ilustrace v této knize a uvidíš, co tě zaujme.

Rasa postavy poskytuje specifické rasové rysy, například zvláštní smysly, zdatnosti s určitými zbraněmi či pomůckami, zdatnost v jedné či více dovednostech, nebo schopnost používat drobná kouzla.

(Tady je výjimka, zdatnosti se zbraní jsou uvedené až na druhém místě)

Píše:
Tvým výběrem povolání ... Získáš i řadu zdatností: se zbrojemi, zbraněmi, dovednostmi, záchrannými hody a někdy také pomůckami. Zdatnosti vymezují mnohé z věcí, které tvá postava umí obzvlášť dobře, od používání určitých zbraní po přesvědčivé lhaní.

Životy a Kostky životů
Životy tvé postavy udávají, jak nepoddajná je tvá postava v boji a jiných nebezpečných situacích.

Zdatnostní bonus
...
Tvůj zdatnostní bonus se přičítá k mnoha číslům, která si budeš zapisovat do svého deníku postavy:

K hodům na útok s použitím zbraní, se kterými jsi zdatný


Věci související s bojem jsou zmiňovány na prvním místě, nebo jsou dokonce jediným příkladem v dané části. Fakt nechápu, jak by někdo po přečtení těchto pravidel mohl nabýt dojmu, že DnD 5e není primárně o boji, a že boj je nejdůležitější část hry.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.16170191764832 secREMOTE_IP: 54.157.61.68