RPG odborně

York
11.6.2014 10:59
Proč hrát zrovna tuhle hru?
Pojďte představit svou oblíbenou hru. Proč hrajete právě tu? Dokážete to popsat několika větami?
Autorská citace #81
2.5.2019 10:58 - sirien
Jerson: průzkumy wotc kdysi tady prezentované Alnagem ukazovaly že běžný hráč má zkušenost se třemi různými systémy. Tzn lze říct že si většina hráčů/skupin ve skutečnosti systém vybírá, byť ne z nuly a z celé palety a byť třeba dokonce jen v tom že se rozhodnou zůstat u toho který hrají - nicméně možnost volby tam je takřka vždy, byť je nějak ovlivněná výchozí situací. Mě zkušenosti s hráči všude možně to potvrzují - většina zná nebo si je vědoma pár alternativ a většina je spokojená s tím co hraje (více méně, dost na to aby jim to nestálo za náklady změny).

Tebou (dlouhodobě) vykreslované "uvěznění" většiny hráčů v nějakém default systému co jim vlastně ani nesedí podle mě není ani trochu pravdivé a bude se týkat jen minima skutečných případů.
Autorská citace #82
2.5.2019 11:02 - LokiB
Jerson píše:
83% z nich vůbec netuší, že existuje více RPG systémů


vím, jak používáš tohle specifické číslo, ale tady je imho zcela vycucané z prstu. Taky by se dalo napsat, že 5% procent netuší, že existuje více RPG systémů ... a bylo by to řádově blíže než 83% :)
Autorská citace #83
2.5.2019 11:08 - Jerson
Popravdě - nevím, jak je to celkově. Jsem si jist, že ti, kteří RPG hrajou déle a někdo z jejich skupiny se o to víc zajímá, tak dojdou ke znalosti více systémů, nebo alespoň k povědomí o jejich existenci. Ale na druhou stranu neustále potkávám lidi, kteří znají Dračák proto, že ho před mnoha lety hráli (což bys ty asi nepovažoval za hráče), nebo ho hrajou teď, a to že existuje více systémů vůbec netuší, ani je to moc nezajímá.

A pak je otázka, jakou skupinu zahrneš do průzkumu, a kde ji najdeš. Hráči oslovení pomocí internetového dotazníku určitě vyplní něco jiného než hráči z uzavřených skupin, kteří na netu nejsou aktivní a ke kterým se dostaneš jen tak, že znáš člověka, který zná někoho z té skupiny.

Navíc si ani nemyslím, že by to "uvěznění" v nevyhovujícím herním systému mohlo být skutečně dlouhodobé v řádu let, či dokonce desítek let - za tu dobu jsou lidé schopní zvyknout si na život v koncentračním táboře a brát ho jako normu, takže si určitě zvyknou i na libovolné RPG, u kterého z nějakých důvodů vydrží. Navíc je velmi těžké přinutit lidi vyzkoušet něco nového, a ještě těžší je přinutit je to vyzkoušet opakovaně, aby dokázali překonat naučené výhody a tak posoudit oba systémy při přibližně podobné znalosti.
Autorská citace #84
2.5.2019 11:11 - Jerson
LokiB píše:
vím, jak používáš tohle specifické číslo, ale tady je imho zcela vycucané z prstu. Taky by se dalo napsat, že 5% procent netuší, že existuje více RPG systémů ... a bylo by to řádově blíže než 83% :)

Má-li být zcela upřímný, tak si myslím, že ze všech lidí, kteří nějaký RPG systém znají (ať v současné době aktivně hrajou nebo nikoliv) jich o existenci jiných systémů tuší tak desetina. Přičemž do toho čísla zahrnuju všechny, kteří někdy někde viděli hraní Dračáku, aby pochopili o co jde, ale styl hry se jim nelíbil, a následně si tento styl hry naprojektovali na všechny existující RPG (i když tento termín často neznají). A nezahrnuju do toho lidi, kteří hrajou textové RPg (malé "g" kvůli Sirienovi), a o existencí stolních RPG nemají ani tušení.
Autorská citace #85
2.5.2019 11:15 - efram
To Sirien: Jen doplním, že mám GURPS jako systém rád, ale pokud bych ho někdy hrál tak bych určitě nešel cestou složitého soubojového systému. Pravda taky je, že mi vlastne 5E hodně vyhovuje.
Autorská citace #86
2.5.2019 11:18 - efram
Jerson píše:
A velmi často použijou první věc, která by mohla fungovat. Takže když je jako první v deníku seznam nesených zbraní, mají sklony použít zbraně.


No ja myslim, že většina lidí kteří se dostanou do konfliktu by ho v dusledku řešila atakem aje jedno zda slovním nebo nakonec fyzickým. Ja tuhle souvislost, kterou říkáš, nevidím jako zásadní. myslím si, že hráči, zejména mladší, prostě řeší situace radikálně. Je to dáno víc věkem než jejich deníkem.
Autorská citace #87
2.5.2019 11:32 - LokiB
Jerson: tos podle mě zamrzl v polovině 90. let, kdy lidé neměli internet a celkově byla doba jinde.
Autorská citace #88
2.5.2019 12:14 - sirien
Jerson: je pozoruhodné jak rychle najdeš metodologické chyby v průzkumu WotC (tisíce hráčů, různé kanály), ale jak (minimálně zdánlivě) takové přehlížíš u svého individuálního, subjektivního a nesystematického pozorování. (O té confirmation bias námitce co zní ze strany oponentury ani nemluvě.)

Ono se totiž z mojí zkušenosti mýlí i ten Loki - v devadesátkách u nás lidi sice možná neměli takovou paletu jako dnes, ale počet hráčů co potkali Shadowrun nebo GURPS byl dost nemalej, spousta jich někde pocestě potkala i to WoDčko nebo DnDčko. Později mělo dost lidí zkušenost s Pluskama a někteří s Hrdinama fantasy.

Počítat do skóre i lidi co "viděli dračák, ale nelíbil se jim" mi už přijde jako naprostý WTF. Jak vůbec víš že to co "viděli" byl skutečně dračák? Možná to byly Exalted ale hráče přihlížející trochu iritoval tak mu na otázku jen odsekli "dračák" aby měli klid (nebo protože cítili že to není vhodná chvíle pro řešení jemných nuancí konkrétního systému). S dovolenim to je asi jako výrok "mě se ty quaci nelíběj" poté co dotyčný někde slyšel "quake" a pět minut sledoval hru Unreal Tournamentu (o rozdílu mezi Quake 2 a Quake 3 Arena nemluvě).

Nedovolim si házet žádný čísla, protože je netušim, ale o to víc mi nijak neimponujou čísla který stříliš od boku Ty sám.
Autorská citace #89
2.5.2019 12:24 - LokiB
sirien: já jsem vycházel z toho co jsem v první půlce devadesátek viděl u nás. Já třeba o existenci DnD věděl dřív než jsem se setkal s DrD, navíc třeba v Ikárii jsem četl recenze na hry, kde "se pomocí Mocného Slova Zabij bojuje proti těžkému kulometu" (dodnes nevím, co to mělo být za hru, ale moc jsem ji chtěl hrát :)), nebo se hraje obdoba Red Dawn z USA okupovaných Sovětským svazem, kde se postavy stávají členy odboje a pracují na osvobození (to jsem tehdy taky chtěl moc hrát :)).
Ale vím, že dost spoluhráčů znalo ze začátku jen DrD a o víc se nezajímalo. Pak zašli přecházet třeba na Upíry, když chtěli více jiných mechanik a někdo to mezi ně přinesl.
Ale o tom, jak to bylo v Německu nebo USA v tý době vím kulový. Stále si ale myslím, že 5% těch, co nevědělo, že existuje jiné RPG, než sami hrají, je o dost blíže než 83% :)
Autorská citace #90
2.5.2019 12:27 - Log 1=0
LokiB píše:
e pomocí Mocného Slova Zabij bojuje proti těžkému kulometu" (dodnes nevím, co to mělo být za hru, ale moc jsem ji chtěl hrát :)),

Shadowrun+novinářská licence?
Autorská citace #91
2.5.2019 13:04 - Jerson
efram píše:
No ja myslim, že většina lidí kteří se dostanou do konfliktu by ho v dusledku řešila atakem aje jedno zda slovním nebo nakonec fyzickým. Ja tuhle souvislost, kterou říkáš, nevidím jako zásadní. myslím si, že hráči, zejména mladší, prostě řeší situace radikálně. Je to dáno víc věkem než jejich deníkem.

Čtyři z lidí, které vedu v kroužku, a kteří hrajou velmi různě, v Omeze se do boje nezapojili, a utíkali, a to i v případě, že měli zbraně a dovednosti pro boj, zatímco v DnD bojovali okamžitě všichni, ani je nenapadlo ustupovat. Hezké srovnání bylo u Ondry, který si v Omega fantasy udělal léčícího klerika bez bojových schopností, a při tvorbě postavy pro DnD řekl "Já si udělám tu samou postavu", přičemž v následném boji probojoval dvě zombie k útoku na sebe, protože byla jen na a šance, že by ho dokázaly zasáhnout a zranit.
Udržitelnost tvého názoru, že chování postav je dána věkem hráčů, nikoliv deníkem, je po takovém (nikoliv jediném) pozorování pro mě neudržitelná.

LokiB píše:
Jerson: tos podle mě zamrzl v polovině 90. let, kdy lidé neměli internet a celkově byla doba jinde

Ono je těžké debatovat na internetu o lidech, kteří přístup k internetu sice mají, ale nevyužívají ho k hledání čehokoliv o RPG. Možná bys byl překvapen, kolik lidí - zejména mladých - je schopných na internet intenzivně psát (kraviny) a nikdy ho nepoužít k vyhledání informací o tématech, o kterých si myslí, že ví dost.

sirien píše:
je pozoruhodné jak rychle najdeš metodologické chyby v průzkumu WotC (tisíce hráčů, různé kanály), ale jak (minimálně zdánlivě) takové přehlížíš u svého individuálního, subjektivního a nesystematického pozorování

Chceš-li to napsat jiným způsobem a na základě přímého pozorování, tak z lidí, je kterým jsem se dostal jinak než na stránkách o stolních RPG, a mluvil jsem s nimi o RPG, devět z deseti znalo Dračák a přitom netuší o existenci diametrálně odlišných her. Třetina lidí hrajících textové "RPG" neměla tušení o existenci stolních RPG, i když znali počítačová RPG. To co viděl manžel mé sestřenice v roce cca 1998 na škole ve Stráži nad Nežárkou vím celkem spolehlivě, Exalted to rozhodně nebylo. U hráčů narozených po roce 2000 se mi v řadě případů nedaří ani cílenými otázkami rozlišit, zda se původně jednalo o DrD, nebo DrD 2, a to ani v případech, kdy tu hru jedno nebo několik sezení hráli, kvůli množství úprav provedených jejich PJjem.

Každopádně si nemyslím, že jakýkoliv průzkum provedeny na hráčích v jiných zemích je relevantní pro informace o znalostech RPG systémů u českých hráčů,, nicméně nemám prostředky na provedení nějakého vlastního relevantního průzkumu, ani nevím o tom, že by ho dělal někdo jiný.

Každopádně tvá čísla získaná v Praze a na RPG akcích se dost liší od mých čísel získaných v Budějkách a mimo RPG akce a portály, a to co prezentuju jsou mé odhady založené na mých zkušenostech, nikoliv čísla, která bych pokládal za ověřená, nebo směrodatná pro nějaký názorový konsensus v této oblasti.

Na podstatě mého názoru, že většina (více než polovina) hráčů hraje systém, který je jim předložen, spíše než aby si vybírali systém podle svých preferencí. Chceš-li příklad z praxe, tak já sám, pokud bych nechtěl vést hru, bych mohl hrát nějakou formu Dračáku, nebo SW FATE kpokud by se sešli hráči), nebo bych se dokázal dostat do skupiny hrající DnD, a možná bych našel skupinu hrající několikrát do roka staré CPHToť vše. Ani moje aktivita na d20, RPGF, deseti FB a třech discordových RPG skupinách, kontakty v Domě dětí, a znalost místní čajovny, ve které se hrajou RPG, by mi nijak nepomohla v tom, abych v Budějkách našel možnost hraní jiného RPG.
Může to být specificky Budejický problém, to nemám jak zjistit, ale bohužel je to fakt.
Vybrat si k hraní systém jiný než DrD nebo DnD, nebo dokonce systém a styl hry podle jakýchkoliv jiných preferencí je pro mě pohádka, o které si můžu leda tak nechat zdát.
Autorská citace #92
2.5.2019 13:18 - Aegnor
efram píše:
V DnD budou bojové scény tak dlouhé jak to připustíš a opravdu nemusí být vůbec dlouhé

V GURPS budeš mít dalekovtěší sklon k dlouhým a komplikovaným soubojů, pokud budeš chtít, ale pokud budeš použíávat jen kontest budou velice krátké.....

Oba systémy mají mechaniky na to jak souboje zkrátit, nebo naopak udělat mechanicky taktičtější a složitější - tedy časově náročnější....

Reakce na tohle (a všechny ostatní příspěvky týkající se tématu "ale v DnD/GURPS ten boj není tak dlouhej, jak tvrdíš"):
Jo, v pořádku, určitě je to možné ... ale co jsem chtěl říct (než jsem se sám odklonil stranou) je hlavně to, že v GURPS bojích často stačí jedna/dvě rány a postava víceméně padá do bezvědomí. V DnD, obzvlášť na vyšších úrovních, často ustojíš ty rány třeba 4. Celkové vyznění toho boje bude pak automaticky jiné. V následku toho bude i jiná ochota hráčů vstoupit do boje.

malkav píše:
Ale ovlivní to styl hraní postavy? Opravdu jsem přesvědčený, že ne.

Nevím, já hraju pokaždé jinak, hodně záleží i na systému.

Jerson píše:
a to co prezentuju jsou mé odhady založené na mých zkušenostech, nikoliv čísla, která bych pokládal za ověřená, nebo směrodatná pro nějaký názorový konsensus v této oblasti.

Ale vyznívá to, jako bys je pokládal za ověřená. Just sayin'.
Autorská citace #93
2.5.2019 13:22 - Lethrendis
V zásadě souhlasím s Jersonem, jenom bych řekl, že ještě přeceňuje DnD. Myslím si, že většina lidí, kteří někdy slyšeli o RPG, to má pevně spojené s Dračákem. Altar powa.

A ano, spousta hráčů, co už něco hrajou (a bude to DrDo), slyšela o jiných systémech. Ale nikdy to nezmění a ani nemusí. A to i kdyby to bylo v češtině a zadarmo. Já to i chápu - proč by měli investovat hodiny do četby pravidel a celou řadu seancí na zacvičení a vytvoření nových herních návyků, když jim stačí, co už mají?

Samozřejmě to nemám nijak statisticky ověřené, maximálně tak hovory s cca desítkami lidí. A na závěr příklad: V mé herní partě mám hráče, který už hraje nějakých 30 let jako já a nikdy nepřečetl nic jiného než DrD1 kdysi. A nepotřebuje víc.
Autorská citace #94
2.5.2019 13:23 - sirien
Jerson píše:
Čtyři z lidí, které vedu v kroužku

osobně tipuju že to má mnohem víc společného s GM a s hráči schopnými odhadnout jaký styl hry tento GM předkládá / očekává než s pravidly samotnými. Popsat partu gestapáků co můžou bejt fakt problém a zjevně očekávat řešení popsat partu zombií a zjevně být natěšenej na souboj udělá určitě víc než to co máš napsané na sheetu.

Jerson píše:
devět z deseti znalo Dračák

Ukaž mi deníček ve kterém to máš logované nebo si přestaň cucat random čísla z prstu.

A ta Tvoje čísla Ti nerozporuju jen já ("z Prahy a RPG akcí", jakkoliv je tento Tvůj výčet mých zdrojů neúplný), ale zjevně i kdekdo další (z jiných měst, z prostředí táborů a skautů a kroužků...) A mimochodem situace v Budějicích možná neni zářná, ale zároveň co vím od jiných lidí z Budějovic není ani taková jak jí popisuješ. Ostatně není to tak dlouho cos tvrdil že to je ještě horší, dokud ses zázrakem nedostal k novým lidem a nezjistils že Tvé možnosti sou širší, takže s dovolenim ani Tvé svědectví o stavu Budějovické scény se nezdá být zrovna skálopevné.
Autorská citace #95
2.5.2019 13:48 - efram
Jerson píše:
Udržitelnost tvého názoru, že chování postav je dána věkem hráčů, nikoliv deníkem, je po takovém (nikoliv jediném) pozorování pro mě neudržitelná.


No a můžes vyrušit, bez pochybností, tvůj osobní vliv na věc. Podle mě rozhodně ne. Daleko víc tam hraje roli věk. Je to to same jako s rozvrstvením kriminality ve společnosti. Tam ta agrese je celkem pekne dána. Třeba právě osoby od 15-20-25 roku se daleko vic dopouštějí násilí a nepromyšlených akcí.

já úplně stejně pozoruji u skupin s kterými jsem hrál, že daleko víc má vliv styl vyprávění a důraz na určité aspekty ze strany vypravěče. Nicméne tahle debata tu už byla a nehodlám ji opakovat.

Aegnor píše:
Jo, v pořádku, určitě je to možné ... ale co jsem chtěl říct (než jsem se sám odklonil stranou) je hlavně to, že v GURPS bojích často stačí jedna/dvě rány a postava víceméně padá do bezvědomí.


zkoušel jsi si generovat dva souboje sekyrníků se štíty :) v gurps ? Ale chápu co tím myslíš co jsi tím chtěl říct.
Autorská citace #96
2.5.2019 13:57 - sirien
efram píše:
Daleko víc tam hraje roli věk.

Já myslim, že ten věk trochu přeceňuješ (a uznávám že tu mám bias protože tohle věkové škatulkování obecně nemám rád).

Jako ne že by tam nějaký vliv nebyl, ale podle mě bude hrát větší roli vkus té skupiny (resp. její preferenční složení) a GMem předložený styl hry. Věk bude případně až někde na třetím místě (nejvýš). Jestli bude významnější než systém si netroufám říct - ale pokud do systému zahrnu i fluff a návodné texty (jako např. ve Fate) tak bych skoro řekl že ten systém může mít i větší roli než věk (nicméně ne ve smyslu který předkládá Jerson - jako kde sou jaké staty - jako spíš ve smyslu toho jak ta hra "mluví" k hráčům v doprovodných textech, fluffu, příkladech atp. - tohle sem osobně hodně cítil svého času třeba na stylech hraní Shadowrunu, kdy v podstatě styl příruček definoval styl většiny skupin které sem potkal, bez ohledu na to co dalšího možného ten svět a v podstatě i ta pravidla vlastně nabízely)
Autorská citace #97
2.5.2019 13:57 - Gurney
Jerson píše:
Chceš-li to napsat jiným způsobem a na základě přímého pozorování, tak z lidí, je kterým jsem se dostal jinak než na stránkách o stolních RPG, a mluvil jsem s nimi o RPG, devět z deseti znalo Dračák a přitom netuší o existenci diametrálně odlišných her. Třetina lidí hrajících textové "RPG" neměla tušení o existenci stolních RPG, i když znali počítačová RPG.

A to jsou klasické "číslovky jersonovské-neurčité", kdy "více než polovina" může znamenat dva ze tří nebo 51 ze 100, jak se ti to zrovna hodí? A kde pak pár z těch lidí člověk potká naživo a zjistí, že kdokoli se s tebou není ochoten opakovaně hádat automaticky končí v kategorii "souhlasí se mnou" případně "myslí si to, co si já myslím, že si myslí" ? :)

Jerson píše:
Chceš-li příklad z praxe, tak já sám, pokud bych nechtěl vést hru, bych mohl hrát nějakou formu Dračáku, nebo SW FATE kpokud by se sešli hráči), nebo bych se dokázal dostat do skupiny hrající DnD, a možná bych našel skupinu hrající několikrát do roka staré CPHToť vše.

A cca rok zpátky jsi tvrdil, že sehnat někoho na hru v Budějovicích je absolutně nemožné...

EDIT: sirien mě předběhl
Autorská citace #98
2.5.2019 14:00 - Aegnor
efram píše:
zkoušel jsi si generovat dva souboje sekyrníků se štíty :) v gurps ? Ale chápu co tím myslíš co jsi tím chtěl říct.

Chtěl jsem říct "jedna dvě úspěšné rány". Děkuji za upozornění :-)
Autorská citace #99
2.5.2019 14:12 - Jerson
Aegnor píše:

Ale vyznívá to, jako bys je pokládal za ověřená

Aha, to mě opravdu nenapadlo. Takže disclaimer:
Všechny uváděné poměry jsou odhady založené na mém soukromém zjišťování
2.5.2019 14:58 - York
Jerson píše:
Aha, to mě opravdu nenapadlo.


Je to sice divný, ale přesná procenta mají tendenci vyznívat jako přesná procenta...
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.22997784614563 secREMOTE_IP: 18.232.171.18