Zrovna jsem dostříhal karty na Gamecon a řekl jsem si, že by možná nebylo od věci sesumírovat si, jak na tom s projektem jsem, co už mám za sebou a co mě dál (doufejme) čeká.
1) Na začátku byl hrubý koncept:
• Připravené dungeony.
• Expy jsou z krystalů, které se postavy vydávají do dungeonů hledat.
• Všechny schopnosti pochází z lootu v dungeonu (tedy z itemů).
• Stručná obecná pravidla, všechny schopnosti budou mít pravidla v modulech s dungeonem.
• Karty pro předměty, možná i potvory (na začátku jsem nevěděl, jak přesně to bude fungovat, chtěl jsem to prostě zkusit).
A k tomu pár dlouhodobých snů:
• Zahrát si něco ve stylu
West Marches kampaně, případně adventure league (hráči si přenáší postavy mezi „oficiálními“ dobrodružstvími).
• Zapojit do tvorby víc lidí.
• Šup s tím na papír!
2) Z toho jsem vybral malý, dosažitelný první cíl:
• stručná pravidla s návodem na hru + 1 dungeon.
3) Pustil jsem se do práce.
• Něco sepsat bylo, jako obvykle, to úplně nejmenší a nejjednodušší.
• V dalším kroku jsem potřeboval hráče, abych nápady mohl začít testovat při reálné hře.
• Podařilo se mi přemluvit své dosavadní spoluhráče a začali jsme hrát nejdřív samostatný dungeon (ne moc dobře připravený, byl to vlastně první test konceptů).
• Odehráli jsme první dungeon. Ttrvalo to skoro čtvrt roku, mimo jiné proto, že jsme se ze začátku nedokázali shodnout na herním stylu (většina hráčů hrála na sebe, lootovali si potají předměty a spolupráce ve skupině prakticky nefungovala), a taky to bylo přes vánoce a dost se pauzírovalo. Každopádně i tak bylo jasný, že první nastřelený dungeon je prostě moc velkej.
• Následně jsme rozjeli kampaň. Opět byl docela problém hráče přemluvit, ale vyšli mi vstříc. Kampaň sama o sobě k cíli nesměřuje, ale můžu dál testovat pravidla a úpravy. Pracuju na druhém dungeonu.
• Druhý dungeon je hotový, tentokrát komplet s mapou, kartami pro všechny předměty (a nově na zkoušku i pro potvory) a kompletním popisem (první dugeon jsem zdaleka neměl dodělaný). Rozehráváme ho s kampaňovou skupinou a hledám hráče na testovací oneshot.
• Někdy touhle dobou jsem taky začal hledat hráče na druhou skupinu do multikampaně. Důvody mám dva: Jednak potřebuju rozšířit základnu potenciálních spolupracovníků (ať už na testovací hry nebo i něco vážnějšího) a navíc si chci vyzkoušet multikampaň, abych měl představu, jak reálné je hrát něco ve stylu West Marches, jak to budu zvládat a co to bude obnášet.
• Intenzivně pracuju na světě pro kampaň. Původně jsem to nechtěl dělat (měly to být čistě jen dungeony), ale vzhledem k tomu, že mám výhledově zálusk na kampaň ve stylu Black Marches, tak potřebuju nějakej nástřel sdíleného světa, ve kterém se bude hrát. Díky tomu si taky ujasňuju, jaké budou k dispozici rasy (varianty typu horský trpaslík nedávají v novém světě smysl, díky tomu se to dost zjednodušilo).
• Oneshot druhého dungeonu s náhodně poskládanými hráči. V podstatě první zkouška ohněm – mimo jiné proto, že jsem fakt netušil, jestli to opravdu půjde odehrát za 8 hodin, která na to byly vyhrazené.
• Odehrát jsme to stihli (musel jsem to docela hnát, ale ve výsledku to byla mnohem lepší hra, než když jsem hráčům nechával volné tempo), dostal jsem pak spoustu feedbacku.
• Poprvé se sešla druhá skupina do multikampaně. Hráči se těší, já taky, tak snad to bude fungovat ;-)
• Dokončuju úpravy druhého dungeonu na základě nasbíraného feedbacku. První nástřel byl až překvapivě funkční – nemusel jsem vlastně nic zásadního měnit, všechno jsou detaily a drobná vylepšení. S pravidly taky nebyl problém.
• Zuřivě přepisuju pravidla. V průběhu testování jsem si k nim sepsal několikastránkové TODO, takže mám co dělat. Na mechanikách dělám už jen drobné změny, zato zgruntu přepisuju texty vysvětlující, jak se to vlastně sakra má hrát ;-) Zjišťuju, že první verzi jsem psal zbytečně obecně – vyhazuju spoustu kapitol, které se netýkají dungeoncrawlu.
4) Příští týden mě čeká Gamecon. Uvidíme, co se tam všechno semele, každopádně to bude další intenzivní playtesting druhého dungeonu s úpravami v pravidlech.
• Pravidla budu ještě kompletně revidovat (a dungeon po testování na Gameconu nejspíš taky), ale i tak myslím, že můžu říct, že držím v ruce celkem solidní beta verzi.
5) Výhled do budoucna.
• Nejdůležitější bod dalšího programu bude dodělat pravidla a najít alespoň jednoho dobrovolníka, který si zkusí všechno přečíst (pravidla + dungeon) a na základě toho odvede hru. Tohle je pro mě důležitější, než aby si někdo pravidla přečetl a okomentoval.
• Čtení a komentování pravidel (nedělejte, že tu nejste! :)). Nedělám to poprvé, na druhou stranu poprvé vysvětluju, jak si představuju hraní oldschoolem inspirovaného dungeoncrawlu. Vzhledem k tomu, jaké problémy s tím měli mí dlouhodobí spoluhráči (což by měli všechno být RPGčkoví veteráni), to nejspíš bude docela zajímavé pro všechny zúčastněné. Naštěstí už jsem reálně třikrát odehrál dungeon (a tou dobou snad za sebou budu mít další tři hry na Gameconu), takže už celkem vím, o čem mluvím a co se vlastně snažím popsat a vysvětlit.
6) Konečně tu zatracenou věc vydat!
7) Jestli touhle dobou pořád nebudu mít aspoň jednoho zájemce o vážnou spolupráci, tak snad už opravdu skočím z mostu. Ale vážně:
• Pevně doufám, že mě čeká spousta redakční práce na dungeonech, které nebudu tvořit sám.
• Pro tyhle účely bude potřeba nějaký návod, jak na to. Trochu s tím už počítám, mám například systém tvorby bojových kouzel, který průběžně updatuju (každé kouzlo se tvoří z 15 bodů, které se rozhazují mezi dosah, rozsah, zranění a tak) a píšu si poznámky k tvorbě dungenů. Snad to časem bude někomu užitečné.
8) More dungeons! A příběh, který se skrz ně bude proplétat!