Loki: zase si konstruuješ extrémy, které tu nikdo neobhajuje a navíc k tomu mícháš dvě věci dohromady.
První věc je, že nikdo nečekal, že by 5e vysála všechny hráče dřívějších edic - to by byla fakt hodně ustřelená představa. Nicméně 5e nasála opravdu hodně hráčů dřívějších edic a to i těch velmi starých, kteří byli obecně dost konzervativní a všechny ostatní edice a DnD-like hry (PF...) ignorovali. To docela dobře ukazuje, že ten potenciál vytvářet obdobný herní zážitek lepším způsobem v ní rozhodně je (tj. mnoha i konzervativním hráčům se vyplatilo přejít ze svého dlouhodobého systému na 5e).
Druhá věc je, že mícháš dohromady lidi co překonvertují ze systému A na systém B (protože tento je najednou k dispozici) s lidmi, kteří se rozhodnou systém změnit a hledají něco nového (protože jim ten starý nevyhovuje nebo začínají novou hru).
Můj point byl o těch druhých - pokud se někdo rozhodne dělat si novej systém, tak zjevně hledá něco, co mu ten stávající nedává. Pokud se někdo rozhodne fanouškovat nově vytvářený systém, tak taky hledá něco, co mu stávající systém nedává. A v tu chvíli je na stole moje otázka: proč se sakra patlat s dalším generickým systémem na téma X, když tu je k dispozici systém, který je:
a) funkční, kvalitní a ověřený
b) prokazatelně pokrývající širokou paletu generik z daného žánru
c) snadno hackovatelný a upravovatelný
Neříkám, že máš nutně vzít vanilla 5e, ale že by bylo přinejmenším o hodně snazší vzít 5e a upravit si ho aby sedělo.
Neříkám, že nemá point dělat nějaký nový systém, ale
jak sem napsal už dřív, základní otázka je, v čem je ten systém lepší/jiný, než ty, co jsou už k dispozici - co přináší nového nebo co dělá líp, než ty stávající. A bohužel upřímně - u Dračí Hlídky nevidím potenciál ani na jedno z toho, bude to prostě další DnD (DrD) generikum a rozhodně nepoběží hladčejc, než 5e nebo něco co bys na 5e postavil (naopak tam budou nižší kompatibility s dalšími doplňky atd.)
LokiB píše:
Pro lidi, kteří mají rádi namakané postavy, postavy přesně stavěné na míru, optimalizované buildy atd nedává 5E snadné nástroje, aby se v něm realizovali.
Jenže když už tvoříš nový systém, tak 5e snadno twistneš tak, aby to dělala, ten systém na to je připravený, takže to půjde dost snadno (všechny nástroje máš předpřipravené) a je tak robustní že se ani nezatřese (možná budeš muset trochu posunout challenge ratingy potvor).
LokiB píše:
když to srovnáš ... máš Fate Core, FAE, Rozcestí, starší edice Fate ... a taky to žije nějak "vedle sebe". Třeba už nebude nějaké novější 5E edice Fate, nevím.
Tohle je divný srovnání.
Zaprvé - Rozcestí je FAE, právě FAE a nic víc, než FAE (resp. je to FAE přeříkané Sparklinými slovy)
Zadruhé - Fate Core je iterace systému. 2e už prakticky nikdo nehraje co vim (vyjma hipsterů z RPG F) a s 3e to je složitější, protože 3e nikdy nevyšla ve formě core systému, ale pouze ve formě herních implementací - lidi co hrají 3e nehrají ani tak 3e pro 3e jako spíš 3e protože hrají Diasporu, SotE, Dresden Files atd - přitom co sem sledoval diskuse tak spousta z nich ve skutečnosti přešla z 3e pravidel na 4e pravidla (což je ve skutečnosti dost jednoduchý, 4e nejsou oproti 3e ani tak nový systém jako spíš sjednocení a streamlining původních mechanik do celistvějšího a přehlednějšího balíčku).
Zároveň rozdíl mezi 2e, 3e a 4e Fate rozhodně není stejný jako rozdíl mezi ADnD, DnD 3e a DnD 5e - je to spíš jako edice GURPS. Nebo ještě líp - 2e je jako GURPS Lite, 3e je jako GURPS Lite nahackovaná věcma z náhodných hardcore rozšíření a 4e jsou pak když tohle vezmeš a přejdeš na GURPS Core aby sis v tom udělal pořádek.