Produkty

Bouchi
5.11.2009 06:34
DrD+
DrD+ je patrně na tomto webu dostatečně kontroverzní téma, aby mohlo vyprodukovat zajímavou diskusi.
11.11.2009 12:53 - Jerson
Já měl jen příručku hraničář / kněz, další dvě jsem si jen půjčil, takže jejich archetypy neznám vůbec. Na druhou stranu nemagický hraničář by se mi taky líbil, ale u něj to nejde vlastně vůbec.
11.11.2009 14:10 - Colombo
Já ti nevím, u toho gladiátora mi to přišlo jako strašná zhovadilost. Mi řekni, jak se proboha naučí vytvořit si svůj vlastní obraz? Jak to vypadá nemagicky?

Neřeknu, pokud je to mistr Kung-fu, tam se už k tomu něco pojí. Stejně jako Nindža, tam bych taky nějakou volitelnou abilitku bral. Ale těžko s DrD+ vytvořím low magick svět, to bych musel hrát jen s 2 archetypy wara a půlkou zloděje.
11.11.2009 20:23 - Dajrin
Bojovníkovi bych vytknul pouze čtyři věci.

1. Některé schopností bojovníka byli opravdu strašné. Napříkl šermíř na 10. levlu se umí proměnit ve zbraň WTF? Takhle bych si dobrého šermíře nikdy nepředstavoval.

2. Také mi vadilo, že každý archeotip měl pouze 10.levlu. Aby hráč nemohl dát pouze do jednoho archeotipu a na 10lv zjistit, že musí znovu začít od začátku, zavedlo se pravidlo, že může dát maximálně dva levly po sobě do stejného archeotipu. Takže hráč musel hrát za nějakou blbou kombinaci archetypů, která často nezapadala do příběhu a ani nevypadala příliš dobře.

3. Protože schopnosti bojovníka jsou dosti výstřední, tak se blbě používali na tvoření nehráčských postav.

4. Gladiátor my připadne padlej na hlavu, protože se hodí hlavně do arény. Jenže jak bude vypadat taková hra? Dobrodružství v aréně s celou skupinkou po dobu 10. levlů si totálně nedokážu představit.

Samozřejmě né všechno bylo špatné. Pár zajímavých schopnosti, fint a nápadů se tam našlo. Moje hodnocení: Pravidla pro bojovníka jdou přežít.
11.11.2009 21:23 - Noldo2
Moje zkušenosti s DrD+

Odkud začít - Ikdyž se živim prací s čísly,tak mě nejedna část pravidel hodně vyděsila.

RP stránka se mi líbila. Sice mi to přišlo obšlehlý z WoD, ale IMHO moc dobrý. Rozhodně krok kupředu. Za tohle velký plus.

systém jako celek
Dobrej systém, špatná hra. Moc prokombinovaný, moc pravidel. Totálně user-unfriendly (user-hostile ?). Já nemam v hlavě počítač, abych furt něco převáděl tam a zpátky a tam a zpátky, a to pro několik problémů zároveň. Jako ST musim myslet na děj, na vyprávění, na zábavu, na dramaturgii a vyváženost, a ne páchat nějakou matematickou olympiádu. Většina těch pravidel je zbytečná. Stejně v praxi nemam čast přemejšlet, jak se to počítá, a nějak to střelim od boku.

Bohužel na tom komplikovanym modelu selhávaj i docela dobrý nápady, jako třeba zaslechnutí magie. Já nemam šanci zpatra spočítat, kolik je (sesilatelův level + úroveň kouzla) - postih za vzdálenost - úroveň postavy), nebo jak je ten vzorec. A tak je to tam se všim. Nakonec hraju podle plotu a ne podle pravidel.

Jak se tu psalo mnohokrát - kdybych žil v Severní Korei a neznal konkurenci, tak dejme tomu. Ale já mam málo času, chci se bavit, a tak prostě radši sáhnu po WoD, kde nemusim vláčet ten strašnej balvan pravidel, a prostě si vyprávim, a hraju. Hladce a bez starostí.

K povoláním
Hraničář super, zloděj super, obojí bych klidně nechal rozšířit. Tak bych ved i válečníka a čaroděje, protože tak, jak jsou, mi přijdou (tedy spíš podle hráčů co jsem měl) strašně nudní. Theurg, to je totálně matfyzácký úlet, Matrix hadr, to jsem zakázal jako hráčskou postavu (a nikomu to nevadilo). Kněze u nás nikdo nikdy nehrál, tak nevim.
28.12.2009 20:22 - Alojz
môj názor na DrD+

Pravidla:Príliž detailne opisujú každú prkotinku, hlavne v chorobách.
Podľa môjho názoru, veľa hodou.( kedysi mi to pripadalo fascinujúce ale teraz to berem ako svinskú náhodu. Príklad: s atributom a bonusom za opis a bonusom za dovednosť/PX/schopnosť som dávno prehodil najväčšiu možnú hranicu ale aj tak si musím hodť aj keď podľa čistej logiky to má postava takpovediac v malíčku a vžité.)

Povolania: Moc neviem čo mám vytkúť, azda to že keby tie fyzické povolania nezabŕdali aspoň trošku do mágie tak by sa nevyrovnali kúzelnikovi či theurgovi.

Záver: chcelo by to zjednodušiť, hlavne tie tabulky. mne nijak zvlášť neprekážajú lebo ja sa do nich aj tak moc nepozerám (hlavne Pj áno) ale napríklad to že 1 hodina má 56 minút je trošku zarážajúce alebo to že deň má 12 hodín.
29.12.2009 00:25 - sirien
Alojz píše:
Povolania: Moc neviem čo mám vytkúť

nesjednocenost (...vydávanou za klad. IMO fakt ne)
přílišnou uzavřenost jejich témat
neschopnost systému k multiclassu
nemožnost profilovat postavu mimo rámec (válečník co umí jedno kouzlo atp)
docela drsnou nevyváženost, i když DrD má být z tradice vyvážené
nevyváženost povolání v showtime jejich hráčů (fakt super když si theurg brouzdá věčnost v astrálu a ostatní se dloubou v nose)
Problémy mnoha hráčů a hlavně PJ s knězem a hraničářem (hlavně s hraničářem co jsem sledoval diskuse a poptával se těch co to hrají)
neoriginalitu čaroděje - že je archetypální je hezké, ale není u něj nic zajímavého - fluffově ani mechanicky
hezké intro válečníka následované nudným výčtem z palce cucaných schopností
theurga který se nemůže profilovat extrémně úzce kvůli různým prerequisitním stromům
skutečnost, že všechna povolání používají časem magii (hráče válečníka vzhlédnutého ve sword and sorcery určitě potěší, že jeho válečník vlastně pracuje s magickými schopnostmi, z nichž některé jsou, ať se to komukoliv líbí nebo ne, docela očividná kouzla dost natvrdo (vtělení se do zbraně aj))
...
29.12.2009 08:34 - Alojz
Píše:
nesjednocenost (...vydávanou za klad. IMO fakt ne)


No práve z môjho pohľadu je to fajn.

Píše:
přílišnou uzavřenost jejich témat


tak to hej, v tom máš pravdu. Si pamätám keď som začal s DrD+, Pj mi povedal, vyber si jedno z povolaní bez toho aby si sa do nich pozrel čo sú zač.... tak som si vybral bojovníka.

Píše:
neschopnost systému k multiclassu


To už aj mňa trošku hnevá, pretože by som si najradšej vytvoril battle-mage s kvapkou zlodejského umu.

Píše:
nevyváženost povolání v showtime jejich hráčů (fakt super když si theurg brouzdá věčnost v astrálu a ostatní se dloubou v nose)


tak to hej, ale ja to poznám z iného konca keď kňaz sa rozprával s nejakým človekom 25 minút herného času a PJ ma vyhodil za dvere že to nemám počuť.

Píše:
Problémy mnoha hráčů a hlavně PJ s knězem a hraničářem (hlavně s hraničářem co jsem sledoval diskuse a poptával se těch co to hrají)


Tu vidím len jeden problém. A to že Pj má iný pohaľd na vec a hráč zase iný. Ja som to po 4 leveloch hrania hraničiara vzdal a začal som si zapisovať veci ktoré postava trénovala aby videl o čo sa postava snaží... moc to aj tak nepomohlo, stále si to robil podľa svojho až mi to pripadalo že si tvorí vlastného hraničiara.
Podľa toho čo viem že spoluhráč hral v tej dobe za kňaza tak aj uňho to bolo rovnaké.

Ostatné problémi sú z mojej strany prehltnutelné. Ale nový Pj dáva na dvôraz slovo hráča a opis, takže teraz to bude lepšie.
29.12.2009 14:23 - sirien
Alojz píše:
tak to hej, v tom máš pravdu.

jenomže ono to velice úzce souvisí právě s tou nesjednoceností. Pokud Ti šest povolání funguje na třech diametrálně odlišných principech, přičemž i ony tři dvojice jsou mezi sebou značně odlišné, tak je pak jakákoliv představa otevřeného class konceptu naprosto šílená.
Tři různé koncepce povolání jsou doočíbijící ukázkou příliš složitého a nejednotného jádra systému, nejednotné jádro přímo implikuje špatnou přenositelnost principů. Když se podíváš do historie RPG, zjistíš, že se tenhle koncept začal počátkem 90. let dost silně opouštět, což mělo své důvody (ne, že by autoři DrD byli ochotní se v jakémkoliv směru poučit ze zkušeností ostatních tvůrců, spíš paličatě opakují již vyřešené chyby - viz právě tohle). Kolem r. 2000 už byly prakticky všechny významné RPG vystavěny na velice transparentních systémových jádrech.

Alojz píše:
a PJ ma vyhodil za dvere že to nemám počuť.

Tohle není problém DrD, to je spíš o tom že byste si měli trochu promluvit o konceptu uzavřeného a otevřeného roleplayingu (opět co tak sleduju tendence je poslední dobou silný příklon k otevřenějším hrám, hodně to je vidět třeba na DnD 4e, tam otočili k otevřenosti fakt docela brutálně)

Alojz píše:
Tu vidím len jeden problém.

Rovnou můžeš přidat:
> přenesení agendy nad hráčovou postavou na PJ (to je z mého pohledu přímo zrůdnost - postava je přímým vkladem hráče do hry a jeho nástrojem k jejímu formování a pravidla implicitně přenáší značný podíl z této jeho agendy na PJ. Samotnej tenhle koncept mi připadá až heretickej)
> k tomu jako bonus neobeznámenost hráče s možnostmi vlastní postavy (zatímco např. hráč zloděje hraje v otevřeném RP konceptu, hráč hraničáře je přímo nucen k uzavřené hře. Tím je hned z počátku nastavena nerovnováha kreativního vkladu různých hráčů do hry, opět prakticky heretický koncept, proč by měl mít jeden hráč větší možnosti než druhý?)
> přenesení značné části kreativní agendy postavy na PJ přímo užírá jeho pozornost, čas ve hře, čas při přípravě. Na PJ je toho už takhle kladeno dost a tohle tomu ještě přidává víc a víc, což je opět v naprostém protikladu s vývojem RPG ve světě.

Kdyby Altar vystoupil s DrD+ na západě, tak se budou hráči dobře chlámat, na RPG net forums, RPG Site, indie-games a dalších to v diskusích rozcupujou na hadry a celou tu hru omlátěj autorům o hlavu.
Bohužel, u nás si může dovolit vyjít i něco takovéhleho, protože tu je jen málo lidí, co by na ty chyby poukázali, málo lidí, kteří vědí, jak vypadá scéna mimo ČR a můžou srovnat a vidět, že Altar zopakoval již vyřešené chyby.

Co se prvního DrD týče, tak tam to ještě beru - po revoluci, RPG vakuum u nás, nadšení pro věc... bylo dobře, že se tu hned objevilo RPGčko a buďme za to rádi. Ale zatímco se čas posunul, cs scéna v tomhle směru zle stagnuje. DrD+ vzniklo už v době, kdy tu bylo relativně dost lidí, kteří se orientovali v RPG jako takových - bohužel, autoři mezi ně z většiny očividně nepatří a narozdíl od původního DrD k tomu už žádná omluva není.
4.3.2010 14:15 - sirien
noir ve vedlejší diskusi píše:
ale už to, kam směřovalo DrD+

konkrétně prosím?
K naprosto rozhozeným mechanikám povolání, k centrální šílené tabulce, k polovičatému settingu který málo nabízí, ale hodně zamezuje?
4.3.2010 14:26 - noir
sirien: Já nic DrD+ nepsal, zřejmě tě zradil systém. Autorem toho výroku byl někdo jiný.
4.3.2010 14:29 - noir
Teď se dívám - byl to Noldo2.
4.3.2010 15:09 - Lotrando
do tlející mrtvoly se z ryze hygienických důvodů nekope
4.3.2010 16:56 - Sosáček
Ja nevim. Kdyz se podivam jaky hraci lezou z drd+ a jaky z dnd, tak drd+ all the way. Radsi magory pres realisticnost a dodrzovani pravidel nez munchkiny, pac to prvni se da resit, to druhy je casto nevylecitelny.
4.3.2010 22:21 - Spize
Jack: My nejsem Munchikini, my jsme jen power playeři!
5.3.2010 10:14 - Lotrando
Jack: pleteš si dojmy a pojmy, navíc počítám, že jsi DnD v jeho poslední inkarnaci viděl možná z rozjetého vlaku. Narozdíl od DrD+ ti totiž tahle hra neříká, jaký je "správný způsob hraní" tvé hry. Dává ti jen pár nástrojů, které ti mohou pomoc a k tomu velmi dobrý systém pro vedení taktických bojových střetnutí. Pokud je ale nechceš používat, můžeš v klidu použít kopec fluffových materiálů a systém nebojové výzvy k řešení prakticky jakékoliv situace.
5.3.2010 10:36 - Sosáček
Takze dnd obsahuje nastroje na:
1) takticke boje (80 % mista v priruckach)
2) dovednostni vyzvy -- moznost reseni jakekoli nebojove situace tak ze misto premysleni proste budu hazet nejvetsi dovednost co mam (10 % mista)
3) nejaky kecy okolo (10 % mista)
a tim ti nerika k cemu je urceny? Aha.

Predpokladam ze auta pouzivas na vecereni a ne na jezdeni, a notebookama si podkladas stul.

Ona side note, drd+ ti nejak rika jaky je spravny zpusob hrani? Kde?
5.3.2010 10:42 - Lotrando
Tak "skillování" v DrD+ mi přijde fakt slušnej úlet

Tolik o té realističnosti. Mimochodem, moc pěknej blud, tahle realističnost. Nebo už někdo zjistil jaké typ rozložení pravděpodobnosti náhodné veličiny má máchnutí mečem? A ještě se pořád hází na obranu, protože x2 náhoda je lepší než 1x náhoda?

Jinak zkus lepší argument, protože tohle už je stokrát omletý. To jako hraju DnD špatně, když mám poměr boj/vyprávění tak 30/70 nebo 50/50 :). Nebo jsem něco z té příručky nepobral?
5.3.2010 10:47 - Sosáček
Puvodne jsem tvrdil, ze z drd+ padaji magori pres realisticnost a dodrzovani pravidel, zatimco z dnd padaji munchkini, a z magoru pres realisticnost (a dodrzovani pravidel) muzes udelat normalni hrace, kdezto munchkin je konecna diagnoza a uz s nim nejspis nikdy hrat nepujde.

Odbocka k tomu co obsahuje dnd a nebo jeslti je drd+ pouzitelny nebo realisticky (nebo jestli je jedna hra lepsi nez druha v jinych ohledech nez jake vychovava hrace) jsou akorat mlzeni.
5.3.2010 10:55 - Lotrando
mě přijde jako úlet tvrdit, že magoři přes realističnost jsou lepší než cokoliv v případě, že se bavíme o hře. Jednak je ta realističnost pouhá fikce, najdi si související diskuze tady na kostce, a jednak je to slepá ulička ve vývoji rpg.
5.3.2010 11:30 - Colombo
Lotrando: ani ne, jen je nutné dospět k tomu, že realističnost nemůžeš dělat skrze systémové házení kostkou ale skrze svůj vlastní mozek.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.06722092628479 secREMOTE_IP: 18.216.32.116