Produkty

Bouchi
5.11.2009 06:34
DrD+
DrD+ je patrně na tomto webu dostatečně kontroverzní téma, aby mohlo vyprodukovat zajímavou diskusi.
10.8.2010 17:14 - Radan
Bouchi: Tak zas drd II je česky (a ne všem školákům vyhovuje číst v anj), je to drd (a to přecijen něco znamená, protože o tom slyšel asi každej) a stačí ti jenom tahle jedna knížka (teda tak jsem to pochopil, že ze začátku bude jedna), zatímco u dnd jenom s phb to úplně nevidím, takže když porovnáš počáteční investici do drd II a do dnd...nicméně vzhledem k těm prvním dvoum bodům, co jsem napsal, mě spíš napadá, jestli nebude pro drd II konkurentem drd 1,6...a to myslím v případě nových hráčů: má stejné startovní podmínky (čeština, jméno, navíc ti na něj dá spousta lidí kladný reference (ano, myslím, že se pořád najde takových hodně))...až vyjde drd II, přestanou se dotiskávat 1,6? a říkalo se, jak to bude vůbec s cenou (popravdě, myslím, že třeba těch 500 by nikdo neřešil, když to bude mít hezkou obálku a chytlavou grafiku uvnitř, to je přeci to co zaujme při prohlídce u pultu ne?)? No, teď mě zas napadlo, že by se lidi dali lákat na to, že to bude vypadat o moc líp než 1,6 a oni si v krámu při porovnání řeknou: "jo tak tohle vypadá o moc líp, než ta stará křáplotina, tak to za ty prachy určitě stojí, beru rovnou čtyři!!!"
10.8.2010 17:41 - sirien
No tak vezmu-li "základní trio" DnD PHB za 450, DMG za dalších 450, Monster manual dalších 450 (mluvím teda jen o tom prvním...), to jsme na 1347Kč, pokud se nepletu... (a netvrď mi že to potřebuje jen DM, u jakýhokoliv RPGčka vyjma Violance TM stačí, aby byl jeden výtisk na skupinu)

Jo, a všechno je to samozřejmě A4 Hard cover na křídovym papíře a barevně se super ilustracema (nemusí se líbit styl, ale kvalita je vysoko). Maj sice větší náklad, na druhou stranu zase musej zaplatit dovoz...

Chápu, že ČB nereprezentativní B5 o 150 stranách s pochybnou grafikou a ecthelion-style obrázkama... ok, to je nekorektní argumentace, sorry...
Ne, skutečně si myslim, že DrD je v pohodě prodejný za cenu přes 600, řekl bych že strop bude někde kolem 800... kdyby se zapracovalo na desingu tý knížky tak i za 900
10.8.2010 17:47 - Bouchi
Radan píše:
Tak zas drd II je česky (a ne všem školákům vyhovuje číst v anj)
Uz jsem tu AFAIK nekolikrat poruznu cetl nazory v tom smyslu, ze v dnesni dobe je "jazykova bariera" mytus.
Radan píše:
a stačí ti jenom tahle jedna knížka, zatímco u dnd jenom s phb to úplně nevidím,
Stejne tak tu zaznelo, ze u DnD ti taky staci jen PHB.
Radan píše:
až vyjde drd II, přestanou se dotiskávat 1.6?
Ano. DrD II ma byt nastupce DrD 1.6 mj. i v tomto smyslu.
Radan píše:
a říkalo se, jak to bude vůbec s cenou?
Finalni cena jeste neni stanovena, ale pres 500 to urcite nebude. (Edit: pokud se tedy bavime o aktualne planovane podobe s dvoubarevnym tiskem, duvody neplnobarevnosti jsem rozebiral na RPGF a castecne i tady.)
10.8.2010 18:00 - Gran
Jen bych zareagoval, že nebylo volbou Altaru, že k +ku nevyšli doposud (kromě Bestiáře) žádné další příručky, spíš je to volba těch, kdo na něčem začali dělat a doposud to nedodělali. =)
10.8.2010 18:19 - Night of Triumphatorr
Dvoubarevné (doufám myšleno černá,bílá + doplňková barva jako např. u věcí od White Wolfů?) by nemuselo dopadnout zle...
Byl DOPŘEDU stanoven limit na počet stránek? wtf...

btw. co je to za ten formát amerických knížek? Ono to má trošku odlišné rozměry od A4...
10.8.2010 18:23 - ShadoWWW
Myslím, že 1000 Kč za základní příručku je opravdu nadsazené. Ale 5 nebo 6 sest není.
Ještě k těm rozšiřujícím knihám: Jak jsem psal, mnohé světové firmy s RPG už pochopily, že vydávání přídavných modulů je základem podnikání. Jasně, nesmí se to přehánět jako kdysi TSR s DND 2E. Myslím, že jeden až dva moduly ročně by se určitě uživily. Vzhledem k počtu českých RPG autorů mi přijde 1 kniha ročně ideální stav. Tedy mimo Asterionu a Tarie. To můžou být takové bonusy navíc. Ty mají už určitě zavedené spotřebitele.
Autoři DrD2 si také musí uvědomit, že základem každé dobře prodávající se RPG jsou munchkinové, tedy hráči, co si rádi optimalizují své postavy, pravidla, různě ladí herní styly apod. Na běžném hráči to nestojí. Ten si koupí max. základní set a na tom firma nevydělá. Naopak díky munchkinům se vytváří kolem hry herní skupiny, fóra, vznikají home-rules apod. Tato skupina nalákává nové hráče a pro každou RPG firmu je požehnáním. Nové moduly zároveň zároveň odlaďují systém a dávají mu nové možnosti a tím i přitažlivot pro nové typy hráčů.
A základ pro "hračičky" leží v základních pravidlech. Věci jako odbornosti, magické předměty, výzbroj a výstroj, nové schopnosti, v DnD 4E rituály, ale i podpora GM jako nové nestvůry, rady a náměty jak vést hru a připravovat dobrodružství apod. Jsme s naší družinou v testovacím týmu a přijde mi, že mnohé z těch věcí tam chybí. Víc sdělím zkrz našeho GM na ofic. mail DrD2, kde to bude určitě užitečnějí. Tady to spíš dávám jako námět na zamyšlení z hlediska vydavatele.
Díky powergamerům a munchkinům nakonec vydělají i obyčejní hráči, že se jejich hra vyvíjí, vydavatel má víc peněz a může vydávat barevné příručky, najímat ilustrátory, vydávat fluffové knihy (které jsou obecně méně prodávané) apod. Vydělají na tom všichni. Starý Altar např. hrozně promarnil příležitost v půlce 90. let, kdy tu byl hlad po PPP a pak PPE, ale několik let se nic nedělo, PPZ byla často nedostupná (konkrétně několik měsíců před vydáním verze 1.5). V té době zažívala RPG zlaté časy a dalo se prodat téměř cokoli dost hojně. Těch příruček mohlo být tenkrát víc a Altar by měl víc peněz. Pak se dlouho čekalo na DrD+ a zase podobně promarněná příležitost. Kromě Bestiáře se nevydalo nic.
Nechci tu jen kritizovat, spíš to berte jako námět na zamyšlení. Třeba teď na GenConu přišel na prezentaci Bill Slavicsek, v podstatě boss WotC (dobře, ředitel R&D, ale zkrátka jeden z největších šéfů kolem DnD) a na projektoru prezentoval věci, co plánuje D&D na příští rok. A už docela v konkrétní podobě. Kolem něj stálo několik autorů DnD modulů a prezentovali detajly. Všichni působili jako sehraný tým a byla tam skvělá atmoféra. A teď to hlavní: pořídili z akce záznam a vystavili ho na svých stránkách ke stažení. Lidé z celého světa se tak mohli stát posluchači oné akce a těšit se na příští rok (a plánovat, kam utratí své peníze :-)). Skvělý tah. Proč Altar nikdy nezveřejní podobný záznam z GameConu a jiných akcí jsem nikdy moc nechápal. Fotky a textový popis účastníka akce není ono! I ten nejlepší diktafon stojí pár tisíc a to by určitě za investici stálo (nemluvě o kameře, ale dobrá, držme se při zemi). Zkuste to příště.
10.8.2010 18:32 - Night of Triumphatorr
ShadoWWW píše:
Skvělý tah. Proč Altar nikdy nezveřejní podobný záznam z GameConu a jiných akcí jsem nikdy moc nechápal. Fotky a textový popis účastníka akce není ono! I ten nejlepší diktafon stojí pár tisíc a to by určitě za investici stálo (nemluvě o kameře, ale dobrá, držme se při zemi). Zkuste to příště.

nezbývá než dodat: +1
10.8.2010 18:58 - Gran
Důvodem, proč takový záznam není, bude asi fakt, že se nic takového na GameConu neudálo. =))
10.8.2010 19:03 - sirien
ShadoWWW píše:
Myslím, že 1000 Kč za základní příručku je opravdu nadsazené. Ale 5 nebo 6 sest není.

Tak to HODNĚ záleží na obsahu, tom co tam najdeš a na provedení.
Teď sem třeba (znovu) četl Extraordinary adventures of baron Manchausen - game about playing roles and telling stories a to je třeba naprosto funkční hra napsaná jako beletristicky umělecké dílo... malá knížečka s pár stylově ladícími obrázky, nádherným podáním a v elegantním tvrdém obalu, klidně bych za ní 800 vypálil (kdybych jí nedostal od Alnaga jako dárek, teda...)

ShadoWWW píše:
základem každé dobře prodávající se RPG jsou munchkinové, tedy hráči, co si rádi optimalizují své postavy, pravidla, různě ladí herní styly apod.

To pochopil i WW, který tak vydává a prodává hromady knížek, které svým pojetím do stylu úplně nesedí... i když WW je tvoří ve stylu který je naprosto výtečně vymyšlený, teda, takže budiž mu odpuštěno (přiručka o zbraních... kde se kromě statů dozvíte například to, jak se skutečně zbraň drží a jak se s ní opravdu střílí...)

jinak nahrávání přednášek není vůbec nadsazená představa, na conech se s ní koketuje už dlouho a nebrzdí to ani tak náklady nebo dostupnost techniky jako spíš to že se do toho nikomu pořádně nechce se s tim dělat.
10.8.2010 19:28 - Radan
Bouchi píše:
Uz jsem tu AFAIK nekolikrat poruznu cetl nazory v tom smyslu, ze v dnesni dobe je "jazykova bariera" mytus.


Ano, je pravda, že jsem si žádný průzkum nedělal, ale myslím, že desetiletým se do louskání knížky v angličtině chtít nebude, a možná ani dvanáctiletým :-). Co si sebe pamatuju, tak v šestý nebo sedmý třídě měl spolužákův bratr dnd (nebo adnd, už nevim) v aj, a že je to v aj mě opravdu nenadchlo. A ač odsud nikoho osobně neznám, tak si dovolím tvrdit, že lidé tady jsou vesměs docela moudří, vzdělaní, snaživý a pod. a možná si tudíž neuvědomují, že existují i lidé, kteří se snaží jít cestou nejmenšího odporu, je jim mezi 15 - 25 a s aj (a školou obecně) se moc nekamarádí (otázkou je, kolik takových hraje rpg, já teda takový znám, ale třeba je to jen vyjímka).

Bouchi píše:
Stejne tak tu zaznelo, ze u DnD ti taky staci jen PHB.


Osobně chápu, že někdo vynechá dmg, ale mm? Leda by si ty příšery dělal sám (ale to je takový: "ehm").
10.8.2010 19:42 - Alnag
MM šlo vynechat u 3. edice D&D (tam se totiž nestvůry koncipovaly jako postavy a principy byly tudíž dané už v PHB, o tom, že původní phb mělo preview nestvůr také v sobě ani nemluvě). Ve 4e jsou nestvůry konstruované jinak než postavy, takže minimálně jedno je v zásadě nutnost.
10.8.2010 19:51 - podpis
takze kdybych si chtel prubnout DnD 4e tak muzu DMG vynechat? Casem bych si to mozna poridil, ale obecne s sebou na srazy nerad taham vice jak jednu knihu + muj sanon s poznamkami.
10.8.2010 20:05 - Alnag
Na hraní 4e stačí PHB (resp. teď Rules Compendium, kde jsou nová errata). DMG je důležité kvůli informacím o hraní nebojových setkání Skill Challenge (a DM potřebuje mít nějak připravené nestvůry...) ale tohle nechci pitvat v diskuzi k DrD, to jsem jen reagoval na to, co zaznělo.
10.8.2010 21:42 - tuleník
Radan: k tej angline... ja napríklad s anglinou nemám problém (všetky moje pracovné výstupy publikujem v tom jazyku), ale aj tak by pre mňa bolo určite pohodlnejšie mať k dispozícii slovAnský preklad (ľubovoľný). Na anglickom texte mi totiž dosť vadí jeho naviazanosť na kontext, teda význam výpovede nie je tak striktný ako v slovanských jazykoch (alebo napr. v nemčine) a môže kolísať a preto sa niekedy treba viac zamyslieť nad významom nielen vety ale celého celku ako je v nám blízkych jazykoch bežné. Pri prečítaní jednej A4 ti to nepríde, ale ak sa to nakumuluje, je to otravné (aj duševná námaha znižuje HP, hehe).
Alnag: Rules Compendium teda nie je viazané iba na produktový rad Essentials?
11.8.2010 11:36 - podpis
Osobne jsem mel drive z anglickych RPGs docela vitr. To je jeden z duvodu proc jsem byl zvedavy na plusko (byl tam naznak skladby Hrac, PJ, Bestiar). Co me velice zklamalo - ze v zakladni knize nebyl zaklad zadneho povolani (alespon 2-3 urovne by se sikli). Pak jsem videl par veci z WoD v akci za smesne nizkou cenu a rekl jsem si, ze kdyz uz nic tak se alespon pokocham obrazky. A ejhle ja se zacetl...
11.8.2010 19:15 - sirien
oWoD byl místy docela anglo-lingvistické orgie, místy sem fakt louskal ztěží - a to třeba i texty k jednomu (už nevím kterému) normálnímu skillu, co se pamatuju...
pro 4WoD si uvědomili, že značná část zákazníků nejsou rodilí mluvčí a tak si tu lepší aninu nechali do povídek a pravidla napsali velice hezky čitelnou angličtinou, myslím že by s ní neměl mít problém nikdo, kdo umí anglicky aspoň trochu.
11.8.2010 20:32 - tuleník
sirien: a tento trend vidno aj na 4ed, je to veľmi čitateľná ingliš
mne dalo veľa prejdenie oboch starých Falloutov v angličtine, tam boli aj slangy a pod., bolo treba sa naučiť, aká formulácia má aké emocionálne zafarbenie, ...
11.8.2010 22:12 - alef0
4e nasmerovalo angličtinu na teenagerov a ako vedľajší dôsledok je to, že ju pochopia aj medzinárodní zákaznící, ktorí nevládnu všetkými nuansami.

D&D ale nikdy nemalo hyperkomplexnú angličtinu, tie príručky boli skôr technického rázu. Ale taký oWoD bol často úlet, tam neriešili znalosť/neznalosť :-)
21.8.2011 22:37 - sirien
ok, ok, na Bouchiho žádost přemostění z pár postů před timhle
Bouchi píše:
ozlisuj pls mezi "hernimi mechanismy zalozenymi po matematicke strance na te tabulce" a "pouzivanim te tabulky z pohledu hracu a PJ", protoze v te diskusi jsi AFAIK rozebiral jen ten druhy pripad. Mne ovsem ted jde hlavne o ten prvni.


Ano, rozebíral jsem tu především ten druhý případ, tj. to jak DrD+ tu tabulku používá.
Nicméně, naprosto upřímně, nedokážu si dost dobře představit systém, který by tu tabulku používal a přitom s ním hráči a PJ mohli pracovat rozumněji, než tomu je v současném DrD, neboť systém založený na jádře, ve kterém, abych citoval noira, sčítání není sčítáním, je prostě předem odsouzen k tomu být nepoužitelný, takže zde nemá moc smysl rozlišovat mezi závěrem a úvodní myšlenkou, protože katastrofálně špatný závěr zde není ničím jiným, než nevyhnutelným důsledkem katastrofě špatné úvodní myšlenky.

Doufám že jsem se do toho teď nezamotal a je jasné co tím chci říct.

EDIT: jinak v DrD+ je takových katastrofálních úvodních myšlenek víc, ne jen ta tabulka, o které je teď řeč - nápad používat v jednom a tom samém systému tři různé mechanismy vývoje postavy je podobně šílená zrůdnost a také to nemohlo dopadnout jinak, než to dopadlo
22.8.2011 07:50 - Bouchi
sirien píše:
nedokážu si dost dobře představit systém, který by tu tabulku používal a přitom s ním hráči a PJ mohli pracovat rozumněji,
Asi mas malou predstavivost ;-) ... pritom jsi sam ve zdejsi diskusi jedno dilci rozumnejsi pouziti navrhl.

sirien píše:
systém založený na jádře, ve kterém, abych citoval noira, sčítání není sčítáním, je prostě předem odsouzen k tomu být nepoužitelný
Prilis kategoricke tvrzeni a nejak k nemu postradam ten argument (tedy pokud tim argumentem nema byt "sčítání není sčítáním", ten by byl ponekud slaby, protoze samozrejme zalezi na tom, jak se takove ne-scitani projevuje pri vlastnim hrani).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.083686113357544 secREMOTE_IP: 3.12.161.77