Prostředí

sirien
17.10.2019 13:50
DnD světy a konverze
Autorská citace #1
17.10.2019 13:51 - sirien
odtud, na téma "DnD je Forgotten Realms!", re-pasta:


Tak hlavně DnD většinu své historie nebylo "vázané" k Forgotten Realms, ale ke Greyhawku, že ano. A to až do jeho 4. edice (tj. někdy do roku 2008), jejíž Points of Light setting byl ofiko Nentir (nebo tak nějak něco), ale byl často "obviňovanej", že to je jen "rozmlženej Greyhawk" (kvůli licencím a i kvůli snaze o menší specifičnost). Teprve 5. edice se začala opírat primárně o Forgotteny, ale hlavně v rozšiřujících příručkách (v základní triádě 5e se dají najít odkazy na různé světy multiverza, včetně Forgottenů, ale i včetně Greyhawku).

A to je samozřejmě jen takový letmý průřez defaultními settingy které jsou v těch knížkách lehce referované (a ok, do nichž se zasazují hlavní vydávané kampaně - to ale platí hlavně pro 5e, protože v dřívějších dobách se vydávaly kampaně pro různé světy).

Jednotlivé edice přitom měly celou širokou paletu různých settingů, které se od sebe velmi zásadně lišily - od "středověce" laděných Dragonlance po DnD Star-trek-ish Spelljammer (kde se na magií poháněných vesmírných lodích střetávají galaktické fantasy civilizace). V jednu chvíli bylo těchto settingů dokonce takové množství, že začaly DnD komerčně dusit, což byl jeden z faktorů co vedl k pádu TSR - Wizardi to pak museli hodně prořezat. A i tak měli pak těch světů několik vedle sebe během 3e - a některé ty světy co z ADnD neprošly do 3e byly tak ikonické, že si přesto nachází své fanoušky dodnes.


Takže s pohledem který jde od "přízemních" záležitostí jako je "klasický" Greyhawk, "středověce epický" Dragonlance nebo třeba "blízkovýchodní" Al-Quadim, přes žánrově ikonické světy jako je hororový Ravenloft nebo apokalypticky temný Darksun a koncepčně jedinečné světy jako je pulpový Ebberon nebo demi-godí Birthright až po světy které skutečně napínají fantazii jako je vesmírný Spelljammer nebo ...-ý Planescape a které historicky přes své zásadní odlišnosti vždycky fungovaly na tom plus mínus stejném DnD - ano, prosím ještě jednou někdo zopakujte tu pohádku o tom, jak se DnD nedá oddělit od Forgottenů.

(A to sem jen škrábnul profláklej povrch, mimochodem - tady je pro zájemce přehled toho významnějšího - a i tak sem z těch profláklejch koukám zapomněl třeba urban-slovanskou Ravnicu... A úplně původní Blackmoor...)


Šaman, následně píše:
Siriene, mohl bys založit novou diskuzi s tvým posledním příspěvkem jako pilotním, pls? Já třeba kromě Dragonlance a Ravenloftu (a samozřejmě ty FR) ostatní neznám.

Nevím, kolik z toho je přeložených. Jde o to, že když si někdo stáhne přeložené DnD 5e a přitom chce hrát třeba ve světě zaklínače, GoT, nebo Artuše (nebo Podzemní hostinec) - co byste doporučili za úpravy (spíš jakým způsobem při těch úpravách postupovat, aby se to nerozbilo a nepsal se vlastně úplně nový systém)?
Autorská citace #2
17.10.2019 14:17 - sirien
Píše:
Nevím, kolik z toho je přeložených.

Ve skutečnosti tak moc ne, pokud vim. Ale vlastně víc, než by se zdálo, protože některé ty světy jsou známé z přeložených knížek (Forgotteny) nebo počítačových her (třeba v Planescape se odehrává Planescape Torment nebo tu je non-Wizardí ale přiznaně silně DnDčkovej Elder Scrolls / Morrowind).

A koukám, že v češtině vyšly knížky i z jiných světů než sou Forgotteny - Google mi vyhazuje Zatracence (orig. Outcast) z Dark Sun, z Dragonlance toho byla česky vydaná hromada (celá základní trilogie plus pár pokračování plus celá trilogie Legend plus minimálně jeden sborník povídek - resp. to je to co mám doma, ale myslim že to fakt nemám komplet)... v angličtině vyšly romány ze všech těch světů, který byly všechny přeložený se mi nechce googlit (tak od oka asi ne ze všech, ale těžko říct).


Píše:
co byste doporučili za úpravy

Tak to asi hodně záleží:
a) na tom světě a
b) na tom, jak ho chtějí dotyční pojmout

Některý ty světy se dají jet v základním DnD jen s trochu specifickým přístupem, další budou chtít nějaké restrikce nebo úpravy a pro další bude vhodné vzít třeba k ruce nějaký další modul.
Autorská citace #3
17.10.2019 14:22 - LokiB
sirien píše:
Tak hlavně DnD většinu své historie nebylo "vázané" k Forgotten Realms, ale ke Greyhawku, že ano


Přijde mi, že nemáš až tak úplně pravdu.
Základní přehled settingů je tady

My třeba začínali hrát primáně oDnD a pak DnD ve světě Mystara, který byl v dobrodružstvích, která jsme měli, tím základním.

Pro 3.5 pak byl v podstatě základním světem Eberron, který vyhrál konkurz na setting k této edici.

každopádně, pro Šamana, když se podíváš do toho přehledu, tak neFR-like světů je v něm hodně. A odlišné jsou často zásadně.
Autorská citace #4
17.10.2019 14:30 - sirien
Loki: jak sem psal, je to zjednodušený pohled, určitě, ale pravdivé. Viz i Wiki o Greyhawku:

Píše:
Although not the first campaign world developed for Dungeons & Dragons—Dave Arneson's Blackmoor campaign predated it by over a year — the world of Greyhawk closely identified with the development of the game from 1972 until 2008. ...


(abych byl fér tak Greyhawk byl základní pro ADnD a 3e - jak u oDnD nevim, tak se tenkrát nějak ještě blblo chvíli s tim Andersenovym Blackmoorem atp. A samozřejmě jak sem psal, u ADnD byla ta "základnost" Greyhawku dost rozmělněná faktem, že ADnD v jednu chvíli prostě explodovalo ohromnym množstvym novejch světů, pod kterejma se pak TSR postupně udusilo.


Ebberon vzniknul až v roce 2004, tj. skoro přesně v půlce životnosti 3e (a rok po vydání 3.5e), takže fakt nemohl být jejím "základním" světem. Oficiální základní setting 3e byl Greyhawk (jakože deklarovaně základní), ale stejně jako 5e byla i 3e v základu settingově dost rozvolněná a stejně jako u ADnD i pro 3e vycházely doplňky z několika různejch světů.
Autorská citace #5
17.10.2019 14:30 - LokiB
sirien píše:
Tak to asi hodně záleží:
a) na tom světě a
b) na tom, jak ho chtějí dotyční pojmout


To je třeba dobře vidět na úpravách v Dark Sunu třeba nebo AiME, jaké autoři v udělali pro potřeby hraní v daném settingu, aby to mělo jeho feeling.
Autorská citace #6
17.10.2019 14:36 - LokiB
Ok. máš pravdu.
Že byl Greyhawk dlouhou dobu hlavním světem, je vidět i v tom, že mnohá kouzla jsou spojena s postavami Greyhawku ... Mordekainen, Tenser, ...
Autorská citace #7
17.10.2019 14:38 - Šaman
Ad "nevím, kolik z toho je přeložených". Myslel jsem to tak, kolik z těch pravidel je přeložených. Abych měl ke srovnání svět + jeho pravidla postavená na DnD. Napadá mě jen Středozem a AiME.

Ale mám-li dát příklad, z těch diskuzí jsem si všiml, že se většinou volá po nízko magickém pseudostředověkém světě. Takže jsem psal Zaklínač, GoT, Zeměplocha (fantasy s magií, ale ta není běžnou součásti všedního života).
V extrémním případě pak svět zcela bez magie, nebo s magií jen velmi specifickou (Robin Hood, Vikingové, Království nebeské).

Jako problém v zadání vidím ten, že se kříží množství magie/mytologie a zároveň epičnost. Množství magie ve hraní Herkula a Husitů může být podobné (až nulové), ale epičnost akcí je zcela odlišná.

A DnD mi přijde jako poměrně epické fantasy s velkým množstvím každodenní magie. V tom vidím podobnost těch her postavených na základní sadě příruček. A když se k tomu přidají některé specifické potvory, tak i podobnost s těmi zmiňovanými FR.
Autorská citace #8
17.10.2019 14:41 - Xeth
Mně tedy přijde, že Grayhawk nebyl už tak výrazný ani ve druhé edici. Ale tam toho byla taková hromada, že tam nebylo výrazné vlastně nic. Vedle FR, které získávaly čím dál tím víc na popularitě asi hlavně díky knížkám a hrám, byl ale asi nejpopulárnější. Neřekl bych ale, že by byl nějak dominantní.
Ve třetí edici už podle mne hrály jednoznačně prim FR. A to trvá v podstatě dodnes, kdy je pozice FR silnější víc, než kdy dřív. Ona taky většina dobrodružství/modulů pro 5E je pro FR.
Autorská citace #9
17.10.2019 14:44 - York
Šaman píše:
Množství magie ve hraní Herkula a Husitů může být podobné (až nulové), ale epičnost akcí je zcela odlišná.


Jedna věc je, nakolik je magie běžná v daném světě a druhá je, kdo jsou hráčské postavy. V celé Středozemi je sice jen 5 čarodějů, ale když jeden hráč bude hrát Gandalfa, druhý Radagasta a třetí Sarumana, tak v jejich hře může bejt magie fakt hodně a může bejt dost mocná.
Autorská citace #10
17.10.2019 14:55 - Log 1=0
Šaman píše:
Zeměplocha (fantasy s magií, ale ta není běžnou součásti všedního života).

WTF?
Autorská citace #11
17.10.2019 15:00 - LokiB
Xeth píše:
Ve třetí edici už podle mne hrály jednoznačně prim FR.


A jak se to projevovalo? Když vezmu, kolik herních materiálů bylo vydáváno třeba pro Eberron ve 3.5 edici, tak mi nepřišlo, že by FR byl nějak stěžejní. Z mého pohledu tlačili WotC do lidí právě Eberron a snažili se ho pořádně monetizovat, zatímco FR ... no, možná mi to prostě uniklo, ale neviděl jsem takovou podporu od nich.
Autorská citace #12
17.10.2019 15:07 - York
Já jsem měl ADnD 2e hodně spojené s FR. Hrál jsem PC hry jako Eye of the Beholder I a II, Baldur's Gate a mám koupenej Fogotten Realms Campaign Setting pro ADnD 2e.

Je ale fakt, že jména některých kouzel odkazovala na postavy, které nejsou z FR.
Autorská citace #13
17.10.2019 15:17 - Xeth
LokiB: Ono toho pro Eberon vyšlo poměrně dost, protože se ho snažili coby nový svět zavést. Nicméně pro FR toho vyšlo poměrně dost:

Anauroch: The Empire of Shade
City of Splendors: Waterdeep
City of the Spider Queen
Cormyr: The Tearing of the Weave
Dragons of Faerûn
Expedition to Undermountain
Faiths and Pantheons
Forgotten Realms Campaign Setting
Grand History of the Realms
Champions of Ruin
Champions of Valor
Into the Dragon's Lair
Lords of Darkness
Lost Empires of Faerûn
Magic of Faerûn
Monsters of Faerûn
Mysteries of the Moonsea
Player's Guide to Faerûn
Pool of Radiance: Attack on Myth Drannor
Power of Faerûn
Races of Faerûn
Serpent Kingdoms
Shadowdale: The Scouring of the Land
Shining South
Silver Marches
Sons of Gruumsh
The Twilight Tomb
Unapproachable East
Underdark
Autorská citace #14
17.10.2019 15:23 - Xeth
York píše:
Je ale fakt, že jména některých kouzel odkazovala na postavy, které nejsou z FR.

To ano, ta jména kouzel jsou dost často z Grayhawku, protože Gygax a spol. v tom světě hráli (Gygax tuším Mordenkainena). Ta jsou tam mimochodem dodnes, bez kdoví jaké podpory světa.
Autorská citace #15
17.10.2019 15:26 - Pan Bača
V ADnD byla přeložena příručka pro Dark Sun, Planescape a Ravenloft mají taky něco (Ravenloft tady měl i vlastní oddíl, jestli se nepletu).
Autorská citace #16
17.10.2019 16:16 - LokiB
Xeth - dík, tak ti mě většina z nich minula, protože jsem stejně ve FR neměl šanci hrát, zatímco na Eberron jsem skupinu měl. Díky za zaplnění mezer.
Autorská citace #17
17.10.2019 17:08 - sirien
Šaman píše:
Množství magie ve hraní Herkula a Husitů může být podobné

Nemáš pravdu. Magie v DnD není jen o "kouzelnících" a neslouží jen k tomu abys "sesílal kouzla". Spousta věcí, které bys čekal od Herkula, by se v DnD vyjádřily kouzlem - Herkules samotnej by se nejspíš vyjádřil jako nějakej mix Barbara a Čaroděje. Minimálně by to byla jedna z možností.

Šaman píše:
že se většinou volá po nízko magickém pseudostředověkém světě. Takže jsem psal Zaklínač, GoT, Zeměplocha

Ono tu trochu motáš dohromady setting a žánr.

DnD nemá až tak moc problém s nízkomagickym settingem. DnD ale problém s ne-heroickym žánrem.

Pokud potřebuješ limitovat magii protože chceš low-magic ve smyslu světa s malou mocí magie, tak můžeš říct, že v magickém povolání si můžeš vzít jen určitý počet levelů (buď to capnout nebo říct že do magické classy může jít jen každý druhý / třetí level atp.) Nebo můžeš šáhnout po nějakym sourcebooku co nabízí non-magic classy (AiME) a ty magic proškrtat. Atd.

To se může týkat třeba GoT. (Ve kterém mimochodem polovina postav sou prostě bojovníci, takže asi oceníš pár subclass a používání featů...)

Nicméně takovej Zaklínač de hrát myslim v klidu naprosto bez úprav. Jako sorry, já Zaklínače čet, to co tam předvádí Yennefer, Triss a další tam na nějaký low-magic fakt neuhraješ, to je jedna brutální šleha za druhou - je to jen o tom kolik těch (takhle silnejch) čarodějů v tom světě je. Což už ale pravidla nijak moc neřešej.

Zeměplocha (stranou toho že je v DnD spíš nehratelná, protože komedie se dlouhodobě hraje strašně špatně, ale to je na úplně jiné téma) by taky prošla na pohodu - ostatně mágové tam přímo používaj hardcore DnD wizardí magii i s levelama a zapomínánim a znovuučenim a vůbec se všim. A high-level postavama to tam přetejká. Karotka si dává půlku Ankh-Morporku, Elánius zvládne beze zbraní a výbavy přežít noční honičku s vlkodlakama (a ještě jich pocestě pár zkriplit), Vetinariho ani nekomentuju...

Zpátky k tomu GoT - tam bys asi potřeboval nadesignovat pár nových subclass - a popravdě pro GoT specificky bych klidně šel s tim že bych re-designoval classy jako takový. V zásadě tam máš dvě možnosti - buď to budeš tlačit hodně do multi-classu (v tom případě můžeš "Knight" udělat jako subclassu Fightera a kdekdo tam bude mixovat fightera a rogua...) nebo pudeš tou těžší (ale asi lepší) cestou a navrhneš si tam vlastní classy - nějakej základní set může bejt Fighter (Divocí, žoldáci...), Noble (podle subclassy rytíři, vladaři atp.), Rogue (zloději, pašeráci, vrazi), Scholar (subclassy pro Mistry, chytráky typu Tyriona, možná různé mafiánské kupce...) - třeba. Do magie fušující srandisti (Arya a její mystický zabijáci, Brann a Tříoká vrána) se jasně nabízej jako "prestižky", resp. magický obory (Arya je Arcane killer u Rogua, Brann je Mystic u Scholara). Skuteční sesilatelé v GoT nejsou hráčské postavy (Martin je záměrně nemá jako PoV postavy) - nicméně teoreticky bys je mohl vyrobit, nejspíš po vzoru "inverzního Warlocka" (málo vysokejch spell-slotů, ale s hrozně pomalou obnovou).

...tohle nicméně tak střílim, ty adaptace už nejspíš někde někdo DnD znalejší udělal popř. tu sou okolo lidi co se na tohle hoděj o dost víc, než já.
Autorská citace #18
17.10.2019 18:14 - efram
Myslím si, že třeba low magic světa pod dnd 5E a obecně méně heroic fantasy, lze dosáhnout poměrně "jednoduše" úpravou, kterou nabízejí sama pravidla pro PJ. Jde mi konkrétně o posunutí krátkého a dlouhého odpočinku (de/týden). Už tohle opaření limituje použití kouzel poměrně hodně a také dost omezuje heroičnost a to nejen "obnovováním" HP. Samozřejmě je důležitý i styl hry navozený družinou+GM
Autorská citace #19
17.10.2019 18:20 - LokiB
efram: jak se to vezme ... v častém stylu hry, kdy jdou postavy nova full-out v důležitých situacích, se ta heroičnost nesníží. Jako ano, budeš ty samé kousky moci dělat méně často, ale stále to bude v těch připravených případech hodně heroic.
jako jo, můžeš je k tomu nutit překládáním hodně encounterů nižšího významu, které je budou postupně vyčerpávat, ale nevyplatí se na ně jít tak natvrdo.
Autorská citace #20
17.10.2019 19:15 - Šaman
Takže mi z toho vychází, že by to chtělo mít nějaké sady povolaní vzájemně (aspoň jakž takž) vyrovnané (v rámci té sady). Spíš nemagické subclassy válečníků, hraničářů a zlodějů, protože magických je v pravidlech velký výběr. K tomu nějaké nemagické doktory (dostupné magické léčení je poměrně velké specifikum světa) a bardy. Z nich by se pak poskládaly classy pro herní svět.

Přefluffovat názvy skillů a kouzel už je poměrně snadné. Bestiář si taky většinou vymýšlím vlastní. Na ty povolání bych si ale netroufal, přijde mi že to vyžaduje dost komplexní znalosti systému. Zvlášť, když jsou pak v družině nějací powergameři nebo dokonce munchkinové. Ti často dokáží najít glitche i v oficiálních pravidlech.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.083611965179443 secREMOTE_IP: 18.222.35.77