Tipy a triky

MartinCZ
27.2.2016 21:35
Rozkrývání mapy hráčům
Ahoj,
zajímalo by mne, jakým způsobem řešíte postupné rozkrývání mapy hráčům, během procházení podzemí (domy, paláce, stoky, atd.), pokud jim nechcete pro moment překvapení a samozřejmě zábavě, ukázat celou mapu hned na začátku.
Dlouhodobě jsem to řešil překreslováním předpřipravené mapy, což mi čím dál tím méně vyhovuje.
Neuvažuji případ, kdyby si ji hráči malovali sami z instrukcí.
Díky za vaše zkušenosti a typy.
M.

související diskuse: Jak vytvořit při živém hraní fog of war
Autorská citace #1
27.2.2016 21:47 - ShadoWWW
Osobně to řeším třemi způsoby:
1) Buď hráčům jen popisuji, co vidí a slyší kolem sebe a zbytek nechávám na hráčích a jejich představivosti. Konec konců ani postavy nemají úplně přesnou prostorovou představu. V případě, že dojde k nějaké velké nejasnosti, tak jim ukážu část své mapy.
2) Nebo u těch zajímavějších lokalit (jeskyně, hrad apod.) si vytisknu celou mapu, obvykle v bojovém měřítku, tedy 1 čtverec o velikosti 1 palec (2,54 cm) = 1 sáh (5 stop) v herním světě. Mapa je pak na několik A4, které postupně pokládám na stůl, jak družina postupuje, a případně některé části zakrývám prázdnými papíry. Mapy od Mikea Schleye nebo vytvořené v CC3 mají dost dobrou atmosféru. :)
3) Někdy to řeším i tak, že jeskyni částečně kreslím fixami na megamat (nebo jen místnosti), ale ze všech tří možností je tato ta nejpomalejší.
Autorská citace #2
27.2.2016 22:58 - Guff
V podzemí se mi osvědčilo si na čtvrtku nakreslit mapu a tu pak vystříhnout. Mezi hráče jsem pak dal polystyrenovou desku na kterou jsem špendlíky příchytil černý papír jako podklad.

Během hry jsem pak z podzemí odstříhnul kus mapy, podle toho, kam postavám dosvítil zdroj světla. Jeden hráč pak dle mých instrukcí ten kus mapy připíchnul na desku.


Je to trochu náročnější na přípravu, ale hra pak rychle odsýpala a dařilo se udržet atmosféru.

Samozřejmě, v některých momentech se mapa vůbec nedělala, bylo li to ku prospěchu vědci.
Autorská citace #3
27.2.2016 23:19 - Kamach
Mapa jako nalepovací vystřihovánka
Pokud se ptáš fakt čistě na uzavřené prostory, tak jednoznačně doporučuju vytisknout/vyfotoshopovat/nakreslit zvlášť pro hráče slepou mapku bez poznámek a prostě ji rozstříhat :)

Překreslovat to až při hře je imho ten největší možný opruz a zdržovačka.



Třeba např. tahle je úplně jednoduchá:
- Mísnosti rozstříháš krásně v polovině stěn => každý kousek je logicky uzavřený a ohraničený celek, takže hráči vždycky uvidí přesně to, co mají (včetně všech stěn, oken a dveří).
- Na začátek jim na A4 připravíš tu spodní část exteriéru a ten celkový obrázek Overview.
- Pak už stačí jen pověřit jednoho hráče-kartografa, strčit mu do pracek lepidlo a podkladový papír a rozdávat vystříhané kousky dle potřeby; i s nalepením otázka pár vteřin a hra jede bez přerušení plynule dál.
(a je jedno jestli vejdou dveřmi, proletí oknem, vyšplhají na zvonici nebo se teleportují do náhodné místnosti - vše máš okamžitě připravené)

Pár tipů:
1) Na svou mapu vypravěče i na vystřižené kousky pro hráče si připiš korespondující čísla pro přehlednost a snadnou orientaci
2) Vystřihovánky si dej do takové té průhledné rozevírací plastové složky na dokumenty (případně eurosložky - ta ale není tak praktická) => nic ti je nerozfouká a máš je vizuálně rozložené před sebou
3) Pokud ji uděláš na A4 (či několik v případě větších map), máš rázem i luxusní soubojový grid - vlezou se na to figurky, žetony, mince...
4) Kores lepící tyčinka je best. Stačí lehký film, neodlepuje se, příliš nekrčí papír, rychle uschne a vůbec nepatlá (používám i na podlepování účetních dokladů) XD


K
Autorská citace #4
28.2.2016 00:02 - Malabar
Ja vetsinou jen popisuji prostredi slovy a pokud jde o dungeon ci mjsto s bojem, tak pouzivam 3D tereny a nebo klasicke papirove tiles. V priprade velkych objektu ci mist nacrtnu podobiznu na papir a pak dopopisuji :)

Nejvetsi uspech maji ale urcite 3D tereny a prostredi. (Samozrejme doplnene popisem)
Autorská citace #5
28.2.2016 09:54 - Morfin
Pokud hrajeme v běžném prostředí, kde je stůl a elektřina, používám mapu v elektronické verzi a grafický program podporující práci s vrstvami. Jak postavy postupují po mapě, postupně odmazávám horní, černou vrstvu. Pokud si s tím chci vyhrát, pak pro každou místnost vytvořím jednu černou vrstvu a jak vstoupí do místnosti, udělám z ní neviditelnou.
Celé to pak ukazuji na monitoru, či v případě velkého prostoru pomocí projektoru.

EDIT: Já používám Photoshop, ale stejnou práci odvede i GYMP 2.8, či cokoli dalšího.
Autorská citace #6
28.2.2016 11:06 - PetrH
Nebo mít univerzální kousky sten, krabičce a vybírat a skladat . hloupé to je v okamžiku velkého podzemí,tak může dojít prostor. A co venku, světy, jak děláte? Já mám hlavni mapu a podle toho jak cestují hráči tak před hrou dokreslují kopii z hlavní na jejich obrysovou
Autorská citace #7
28.2.2016 11:51 - Aegnor
EDIT:
Morfin píše:
Celé to pak ukazuji na monitoru, či v případě velkého prostoru pomocí projektoru.

JInak tohle je zajímavé řešení, akorát se blbě používá pro boje na gridu:-) (Pokud teda nemáš velkou kovovou desku, na kterou tu mapu promítáš a k tomu magnetické figurky, které na desku můžeš připlácnout).

Morfin píše:
GYMP 2.8

GIMP! (GNU Image Manipulation Program)
Autorská citace #8
28.2.2016 12:15 - ShadoWWW
Aegnor: V GIMPu můžeš na mapě vytvořit jednu poloprůhlednou vrstu se čtvercovou sítí.
Autorská citace #9
28.2.2016 12:25 - Aegnor
ShadoWWW: Ok, přepíšu to, aby bylo jasno jak jsem to myslel:-) Jinak máš samozřejmě pravdu
Autorská citace #10
28.2.2016 12:52 - Morfin
Píše:
GIMP! (GNU Image Manipulation Program)

Oh! Trapas. Nějak jsem si to spojil s Gymplem. :D

Píše:
JInak tohle je zajímavé řešení, akorát se blbě používá pro boje na gridu:-) (Pokud teda nemáš velkou kovovou desku, na kterou tu mapu promítáš a k tomu magnetické figurky, které na desku můžeš připlácnout).

Když si seženeš zrcátko a něco, co bude držet projektor nahoře, můžeš promítat na stůl. Poprvé jsem to viděl na Gameconu a nedalo mi to, abych si to nezkusil také. Pak ale zas potřebuješ to zavěšení/ten stativ/skříň vedle stolu/ otroka, co by držel projektor.

Napadá mě, že (pokud bys použil papírové tokeny) na přichycení ke stěně/ k plátnu by šlo použít i takové ty lepící hmoty (říkám tomu žž tedy žlutý žvejakčky). Když se to nenechá nalepené dlouho, ani to neudělá skvrny.
Autorská citace #11
28.2.2016 13:06 - Morfin
PetrH píše:

Já dnes už zas elektronicky.
Jinak jim prostě hodím mapu celou. Ono pro můj styl vedení není třeba, aby hráči nevěděli, jak vypadá i okolí, kam nevidí. Jen jsem přestal kreslit přílišné detaily, protože některé zajímavé části mapy hrozně lákaly k návštěvě. Dnes zakresluji pouze to důležité, co chci, aby se objevilo v příběhu/co chci aby navštívili.
Jak jsi psal s těmi předpřipravenými stěnami, tak to jsem zkoušel s mapou krajiny. Připravil jsem si čtverce s horami, lesy, pláněmi, městy, atd. Od každého druhu jsem měl tuším 10 kusů. Pak, když se skupina blížila k další oblasti, naházel jsem si d% a podle toho stvořil další kus mapy. Tam, kde nemělo cenu házet, jsem prostě přidal to, co tam logicky mělo navazovat. Byl z toho takový "náhodný generátor mapy".
Autorská citace #12
28.2.2016 14:45 - sirien
Mám deja-vu; neřešili jsme tohle už někdy někde? Já jen že mám tušení že tu už tady k tomu nějaké nápady a myšlenky napsané byly. (Pokud ano, ale bylo to nějakém úseku 200 stránkové diskuse k DnD nebo tak něco, tak mě ignorujte...)


Slušné řešení může být, že si uděláš "viditelnou" mapu, tu okopíruješ a až potom si do jedné z verzí dopíšeš svoje DM poznámky. Otevřenou mapu pak můžeš předávat po částech nebo naráz nebo rozstříhanou... problém je, že to znamená nejdřív udělat mapu a pak až dodělat ty nezjevné věci.

Alternativa je udělat mapu, popsat si místnosti nějakými kódy (1, 2, 3... / A1, A2, B1, B2...) a dělat si DM poznámky na papír místo do mapy.



Morfinovo řešení je cool, ale popravdě osobně nemám u fantasy / historických her rád přítomnost počítačů. U současných nebo sci-fi mi to nevadí, ale u historických / fantasy mě to ruší a asi bych se nejdřív ujistil, že ve skupině není hráč co to má stejně jak já, než bych do toho skočil.


Aegnor píše:
JInak tohle je zajímavé řešení, akorát se blbě používá pro boje na gridu:-) (Pokud teda nemáš velkou kovovou desku, na kterou tu mapu promítáš a k tomu magnetické figurky, které na desku můžeš připlácnout).

Uděláš si vrstvu se čtverečky a projektor namíříš shora na stůl (projektoru je jedno, jestli svítí o 90° jinam na ose Y, svítí pořád stejně...)

Morfin píše:
Když si seženeš zrcátko a něco, co bude držet projektor nahoře, můžeš promítat na stůl. Poprvé jsem to viděl na Gameconu a nedalo mi to, abych si to nezkusil také.

Oh, REALLY?
A smím se zeptat ve kterém roce a který z vypravěčů byl tak hustej že to měl takhle namakaně připravený?

(srsly, tohle je informace co se na GC může dost hodit...)
Autorská citace #13
28.2.2016 14:46 - sirien
PS - vzpomínáte na tu radu z DrD PPJ?

Nakreslete mapu.
Položte jí na stůl.
Zasypte jí solí.
Odstraňujte sůl štetečkem podle postupu postav.

(nedělám si prdel, fakt to tam bylo - už když mi nebylo ještě ani deset tak to pro mě bylo takové WTF řešení, že se mi navěky vpálilo do paměti)
Autorská citace #14
28.2.2016 15:15 - Aegnor
sirien píše:
Uděláš si vrstvu se čtverečky a projektor namíříš shora na stůl (projektoru je jedno, jestli svítí o 90° jinam na ose Y, svítí pořád stejně...)

Ono nacpat projektor tak, aby svítil kolmo na stůl není úplně jednoduchý:-)
sirien píše:
Mám deja-vu; neřešili jsme tohle už někdy někde?

Jo.
Autorská citace #15
28.2.2016 15:32 - sirien
Na druhou stranu, za tenhle výsledek se ta snaha i vcelku vyplatí :)

btw. malé googlení k návodu.


Aegnor píše:
Jo.

já si říkal. No, je to trochu jiné téma, ale dovolím si projistotu do záhlaví veditovat "related".
Autorská citace #16
28.2.2016 17:02 - Vojtěch
Potvrzuji sirienovo solní řešení. Už jsem ho chtěl zmínit také. Jinak ho ale používáme s tím, že místo nablblého prášku používáme hromadu kostek, tužek a gum, co máme na hraní, k maskování orientační mapy.
Autorská citace #17
28.2.2016 17:10 - sirien
nebylo by snazší koupit si pár sad domina? Nebo malýho pexesa? Nebo vytáhnout z nějaké krabice na půdě/ve sklepě pár hrstí lega?
Autorská citace #18
28.2.2016 20:30 - Vojtěch
Ale jistě, jenže ty kostky a tužky jsou po ruce. Zbytek by s sebou někdo musel tahat. Samo, že když jsou tilesy, nebo čmárací mapa, tak se dokresluje, nebo dokládá, ale jinak jsou hráči většinou líní kreslit se s mapou :D
Autorská citace #19
28.2.2016 20:33 - Aegnor
A nestává se vám pak, že byste neměli s čím házet? Sice na stole leží tuna kostek, ale ani na jednu nesmíš šáhnout, protože bys odkryl část podzemí...
Autorská citace #20
28.2.2016 20:42 - PetrH
Párkrát jsme experimentovali s ikea kamínky různých barev. Mám jich doma kilo. Ale je to nepraktické někam skládat dokládat, ale na víkend na hraní na chatě ok
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.17614603042603 secREMOTE_IP: 3.227.254.12