Lotrando: problém Dnd je v tom obrovském rozpětí toho, co všechno pravidla pokrývají. Pokud bys měl Dnd týkající se čistě jen vrcholného středověku, mohl bys bonusama odlišit železo, nekvalitní ocel a nějakou tu ušlechtilou kalenou ocel úplně krásně. Jenže když se do toho zamíchá mitril, adamantium a podobně exotické, svými vlastnostmi totálně odlišné materiály, tak rozdíl mezi kvalitou oceli je najednou marginální, pod rozlišovací schopnost bonusu +1...
Nic víc bych v tom nehledal. Prostě pravidla jsou nastavena tak, aby relativně fungovala v pravěku, středověku i budoucnosti. Ale co konkrétně bonus +1 znamená, zda je to rozdíl mezi bronzem a železem, kamenem a ocelí, kulkou a laserem nebo jen běžnou a kalenou ocelí.. to je de facto záležitost herního světa, ničeho jiného.
Například v AGoTu magické věci moc nejsou, takže meče vyrobené z valyrijské oceli mají bonus +3! Což je proti běžné zbrani, mající max. mistrovský bonus +1, fakt rozdíl. A není to magie (pokud si to dobře pamatuju).
My se s tímhle taky potýkali, líbí se nám, když svět na základě pravidel funguje :) Ale jak jsem to řešili, resp. jestli jsme to
vyřešili, to se přiznám, že nějak z hlavy neumím říct.. rozhodně jsme zkoušeli několik přístupů a úprav pravidel.
No, můžu popsat, u čeho jsem skončil s pravidlama pro hraní ve Středozemi: zdvojnásobil jsem efektivní magický bonus (takže sesilatel za stejných podmínek, jako dřív zbraň +3, udělá bonus +6) a zároveň jsem to omezil materiálem, z něhož musí být magická zbraň zhotovena. Tím pádem se dostupnost a cena magických zbraní dost zvedla a přitom když už jí někdo má, je to rozhodně znát. Na libovolné úrovni :)