Braunstein: Kořeny RPG

V roce 2008 jsem stál u registračních stánků GenConu a probíral se programem dumaje nad tím, kam jít nejdřív. Prohlížel jsem si program už předtím na netu, ale teď jsem zazíral na slovo, které jsem předtím minul: Braunstein.
napsal Ben Robbins pro blog Ars Ludi
Napsal Alnag
Věděl jsem, co Braunstein byl (svým způsobem), a tak jsem tam celou svou skupinku vlekl do velmi, velmi vzdálených výsp conu na seminář v jedné tiché místnosti s pár návštěvníky. Usadili jsme se a naslouchali.
Co jsem věděl, co mne přimělo je táhnout celou tu cestu?
Věděl jsem, že Braunstein byla první rpg hra. Vůbec.
Většina hráčů o Braunsteinu v životě neslyšela. Je to smutné, ale pravdivé. V hierarchii uvědomování si sebe sama najdete okruh hráčů, kteří vědí, co je to D&D (velmi, velmi velký okruh), pak uvnitř toho je okruh hráčů, kteří vědí, co je to Greyhawk (velký, ale přesto menší) a uvnitř toho kruhu ty, kteří vědí, co je to Blackmoore (ještě menší). A pak v samém centru je mizivě malá skupina lidí, kteří slyšeli o Braunsteinu. Což je škoda, protože Braunstein je prapředkem jich všech.

Major Wesely, první GM

"Plukovník francouzských kopiníků. Jeho jednotka se ukrývá mimo desku na (B). Infiltroval město v civilních šatech, aby prozkoumal jeho obranu a byl zatčen během studentských nepokojů minulé noci. Začíná v cele. - Braunstein 1"
Kdysi dávno znamenaly stolní hry převážně válečné hry s miniaturami. RPGčka ještě neexistovala. Hráči válečných her se scházeli a hráli úžasné bitvy, znovu prožívali poslední okamžiky Akkonu nebo dobývání Kréty a spatřili, že mohou svým umem a chytrou taktikou změnit směr historie.
Major David Wesely vzal svou obvyklou skupinu hráčů válečných her rozhodnut, že zkusí něco trochu jiného. Namísto toho, aby veleli armádám, poslal dva soupeřící vojevůdce do pruského města před bitvou, jejich jednotky tábořící nedaleko, ale nikoliv na scéně. Aby měli ostatní hráči co ělat, nechal je řídit další lidi ve městě: starostu, ředitele školy, revoltující studenty atd. Toto prost městečko dostalo název Braunstein (něm. hnědý kámen).
Jednou drobnou změnou, hraní za postavy místo pohybování celých armád učinili Major Wesely a jeho hráči krok do roleplayingu. Ne, major Wesely nebyl tehdy ještě major. A ne, neříkali mu GM nebo Dm, protože Game Masteři nebo Dungeon Masteři ještě neexistovali.
Ale GMem ve skutečnosti byl - prvním GMem.

Major David A. Wesely (vlevo) a původní baron Braunstein (Ross Maker)

Druhý pokus

Pokud byste skočili do stroje času a zeptali se majora Weselyho, jak mu šla jeho první Braunstein hra, řekl by vám, že to bylo fiasko. Totální katastrofa.
Způsobem, který se stane známým vzorcem pro GMy, kteří přijdou po něm, připravil hru, v níž očekával, že se vyvine určitým způsobem, ale jakmile ji hráči dostali do rukou, vypuklo peklo. Lidé pobíhali všude možně, drželi tajné schůzky v zákoutích, plánovali věci, o nichž neměl rozhodčí žádné tušení - totální chaos. Noční můra pro sudího.
K jeho překvapení hráči žádali víc. Buď, řekl si tehdy-ještě-ne-major Wesely, ale tentokrát bude pořádek! A opět stanovuje precedent pro Gmy, kteří budou následovat v dalších generacích, a zavládl železnou pěstí, aby zabránil nepředvídatelnému chaosu, který (jak si myslel) zničil jeho hru. Pozorně monitoroval hráčskou interakci! Omezoval komunikaci! V podstatě zamezil všem těm věcem, které hráče bavily.
Historické záznamy nám říkají, že další dvě hry Braunstainu se setkaly s roněním slz a skřípěním zubů. Hráči nebyli spokojení. Chyběla jim svoboda první Braunstein hry.
A tak stále-ještě-ne-major Wesely připravil Braunstein 4. Přesunul místo děje do tropické diktatury, komplet s tajnou policí, studentskými revolucionáři, zkorumpovanými ministry financí a velkým vůdcem El Hefem samotným - dokonalá banánová republika.
Na papíře vypadal Braunstein 4 docela jako válečná nebo desková hra. Většina hráčů řídila jednotky (armádu, ostrovní námořnictvo nebo tajnou policii) a vyplňovala příkazy, aby je odeslala každé kolo. Chcete převzít kontrolu nad rozhlasem? Pošlete mi vojáky.
A možná by to tak i zůstalo, nebýt hanebných triků jednoho hráče: Dava Arnesona.

Dave Arneson: Hráč Ex Nihilo

"Mírumilovný revolucionář. Dostává body za tisk a doručování letáků každému ze svých revolucionářů a víc za to, že je rozdá dalším civilistům (což mohou pochopitelně být agenti nebo členové guerrilly). Začíná doma. (B-4)" - Braunstein 4, Banánová republika
Když jste začali hrát, četli jste všechny ty knížky a ty vám řekly, že jste kněz nebo zloděj nebo elf (nebo upír, nebo Amberský princ) a řekly vám, že byste měli nejspíš vybrat mluvčího a určit si pochodové pořadí a naslouchat u dveří a takové různé věci. Pochodujete se svými postavami a mluvíte divnými hlásky. A dřív nebo později si uvědomíte, že vaši hru neřídí pravidla, ale vaše představivost.
Ale co když jste nikdy žádnou takovou knihu nečetli? Co když vám nikdo nevysvětlil, co je to roleplaying? Byli byste dost dobří hráči na to, abyste se stali hráčem aniž byste věděli, co hráč je? Můžete začít hrát jen tak z čista jasna, aniž by vám někdo řekl, co máte dělat?
Dave Arneson to dokázal.
Lhal, švindloval, improvizoval a hrál svou postavu naprosto a zcela. Přišel na hru s falešným ID agenta CIA, které napodobil, takže když ho jiný hráč "zajal" a prohledal, mohl se s ním vytasit. Zatímco ostatní hráči posouvali svoje figurky po desce a vydávaly rozkazy jako ve válečné hře, Arneson se pohyboval mezi nimi a měnil celý scénář. Vyhrával hru jednoduše hraním role.
Možná smýšlíte o Davu Arnesonovi jako praotci GMování, ale ještě předtím byl také praotcem všech hráčů. Byl - doslova - proto-hráčem.

Moderní hráči: nošení sov do Athén

"Jsi studentský revoluční vůdce," říká Wesely "dostáváš vítězné body za distribuci revolučních letáků. Máš jich plnou aktovku."
Mnohem později, poté co přesvědčil svoje spoluhráče, že opravdu je, možná, tajně působící operativec CIA, a že celé národní bohatství bude opravdu mnohem bezpečnější v jeho rukou, se postava Davea Arnesona zdvořile odporoučela v helikoptéře, která ji odváží do bezpečí.
Dole pod ní ulice stále bují bojem, plastoví vojáčci se střetávají s nevinnými civilisty i běsnícími vzbouřenci. Na klíně mu leží zapomenutá aktovka s revolučními letáky. "Dostávám body za jejich distribuci, že?" A rozmachem ruky dodává k porážce i urážku, když sype kvanta stránek z helikoptéry a když se líně snášejí na celé město...
Výsledné skóre: Dave Arneson, plus pár tisíc bodů.
To je starý, říkáte si. My moderní hráči už dávno neprolézáme podzemí a nenasloucháme v podzemí a tyhle primitivní věci. Máme indies a story games a narativní kontrolu a jada dada da.
Ano, vskutku. Ale i když přeskočíme argument o "stání na ramenou obrů" nebo argument o tom, jak je dobré "znát své kořeny", podívejte se znovu, co se v té hře stalo: Dave Arneson vyhrál cele díky hraní role. Nehraje nějaký taktický souboj nebo nějaký přihlouplý lineární quest, dělá si svoje vlastní pravidla, a je tak, pro nedostatek lepších slov, výtečným hráčem podle soudobé definice. Vytváří si svou vlastní hru.
Myslíte si, že by vám Dave Arneson nenakopal zadek v nějaké Sorcerorovi nebo Dogs in the Vineyard? Tak to jste asi nedávali pozor. Dal by vám "kouř", jak se dnes říká.
Moderní hráči se tlačí do nových teritorií, ale také znovu objevují ta stará, ať už to vědí či ne - zemi svých předků. Pokud jste hráč indies nebo avantgardní herní revolucionář, titáni staré školy jako Dave Arneson a major Wesely jsou vašimi předchůdci. Zkoušeli věci, které nikdo před nimi nedělal. Jsou to vaši lidé.

Chybějící historie, chybějící význam

Co se stalo po Braunsteinu 4? Major Wesely narukoval do armády a Dave Arneson začal vést svoje vlastní "Braunsteiny" v malém výseku imaginárního světa zvaného Blackmoor. Vysílal svoje hráče do podzemí. K řešení soubojů užíval pravidel figurkové hry zvané Chainmail. Zbytek, jak se říká, je historie. (Obvykle debatu, "kdy vymyslel D&D" si nechte jinam.) Nevím to jistě, ale hádám že Braunstein začal i celý ten barvový tend pojmenovávání v D&D (brown-stein - hnědý kámen; black-moor - černé mokřady, grey-hawk - šedý jestřáb).
A proč nezůstal major Wesely u vývoje RPG, když začala být tato zábava populární? Proč nevíte, kdo to je?
KDyž se vrátí z armády, "braunsteiny" se přesunuly ze situací reálného světa k fantasy bitvám mezi orky a ledovými obry. Ztratil zájem, protože válečné hry jsou zkoumáním historie a fantasy vypadá méně smysluplně. Co se dozvíte o reálném světě z hraní hry s oheň plivajícími ještěrkami?
Major Wesely, první GM, mohl být také první osobou, která odsoudili fantasy hraní jako nesmyslnou únikovou činnost. Rozhodně ale nebyl poslední. A svým způsobem měl pravdu, byť těžko mohl dohlédnout, že i nejvíce úniková nebo obyčejná taktická hra může být stále poučná (nejen zábavná), protože ji hrajeme s dalšími lidmi. Obsah hry nás možná nenaučí nic o životě, ale metoda, sezení okolo stolu a jednání s dalšími lidmi, ano. Samozřejmě, to mohu říct díky třicetiletému ohlednutí se na hraní, které neměl.
Podívejte se dopředu na moderní indie hry, hry které rozebírají témata jako otroctví, ničivá láska nebo morální pochybnost. Otázka je stále táž, jakou si kladl i major Wesely před mnoha a mnoha lety: je to touha mít skutečný význam nebo zkoumat vážné otázky v obsahu hry.

Vaše kolo

Napsat tenhle příspěvek bylo velmi obtížné, neboť i přes značnou snahu je to do určité míry fikce. Tohle jsou moje vzpomínky na příběhy, které jsem zaslechl od někoho, kdo hrál před 40 lety. Nejsou asi pířliš blízko doslovné pravdě, ale doufám, že jsou přinejmenším blízky duchu pravdy. Všechny chyby a dezinterpretace jsou jen moje nikoliv vina majora Weasly, který je jasný, sdíly a taky klatě zábavný. Také to vyznívá, jako by Dave Arneson byl jediným hráčem ve hře, nebo jediným dobrým hráčem, ale to je nesmysl. Jako u každé hry existuje víc úhlů pohledu, než by se mohlo zdát.
Takže co teď s tímhle střípkem historie?
Gary Gygax už není mezi námi. Nepřáli byste si s ním promluvit? Nepřáli byste se jej na něco zeptat?
Ale tohle můžete udělat. Najděte lidi, kteří jsou stále s námi a promluvte s nimi, Když budete letos na GenConu, najděte majora Weselyho nebo Davea Arnesona a nechte si od nich vyprávět jejich příběh...
Napsal Alnag 27.08.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 24 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13574695587158 secREMOTE_IP: 54.224.52.210