Historie společnosti White Wolf

Historie společnosti White Wolf je vlastně dvojí a pramení ze dvou firem, které jí daly její současnou podobu. Je to jednak samotný White Wolf, ale také Lion Rampant, velmi malá herní společnost vzniklá roku 1987.
Napsal Alnag
Obsah článku:

Lion Rampant: 1987-1990

Nakladatelství Lion Rampant bylo založeno roku 1987 Markem Rein*Hagenem a Jonathanem Tweetem, pozdějším spoluautorem D&D 3e. V centru našeho zájmu však bude spíše Mark Rein*Hagen. Oba zakladatelé společnosti byli v té době studenty St. Olaf's College v Northfieldu v Minesotě. I logo jejich nové společnosti, znak Lion Rampant (tedy lev ve skoku) převzali z heraldického symbolu této školy.
Původním a hlavním cílem Lion Rampant bylo vytvořit hru, kde by byli čarodějové udělaní "správně", ale na to bylo ještě brzy. A tak se na GenConu 1987 uvedli s Whimsy Cards - jednoduchým nápadem balíčku 43 karet, kde každá představovala odlišný příběhový prvek, jako "náhlá změna událostí", "bizarní souvislosti" a podobně. Tyto karty se zamíchaly a rozdaly hráčům na začátku hry. Hráči mohli později zahrát jednu z karet a popsat jakým způsobem ovlivňuje příběh. Pokud to gamemasterovi vyhovovalo, mohl efekt karty zakomponovat do příběhu, jinak vetovat. Vydáním Whimsy Cards se Lion Rampant uvedl jako vydavatel inovativních RPG produktů.
Hra o čarodějích, onen původně zamýšlený cíl firmy, vznikla krátce na to pod jménem Ars Magica. Mark Rein*Hagen dával k lepšímu divoké vynalézavé nápady, zatímco Jonathan Tweet připojoval pečlivě vypilované mechaniky. Po několika odkladech stihli vydání až na samém sklonku roku 1987. Ars Magica byla inovativní hrou hned z několika důvodů. Jednak to byl magický systém, který se i s odstupem dvaceti let jeví jako jeden z nejoriginálnějších, nejinovativnějších a zároveň nejvolnějších existujících magických systémů. Magie v něm je založena na pěti technikách a deseti formách. Kombinací těchto prvků může čaroděj vytvořit jakékoliv představitelné kouzlo.
Ars Magica udělala také krok stranou od Tolkienovské fantasy a představila skutečné středověké prostředí středověké Země, kde legendy a tradice skutečně ožívají. Třetí inovací Ars Magica byl velký důraz na domov postav - pakt - včetně pravidel pro jeho mechanické definování. Hra ale věnovala značnou pozornost i mechanikám a zavedla jinou z výrazných inovací - jednoduché dovednostní hody (typu kostka + bonus), které do té doby nebyly zdaleka tak běžné jako dnes. Hlavní problém ale nebyl v tom, napsat inovativní hru, ale prodat ji. Zvýšený zájem o hru nastal až poté, kdy Lisa Stevens vydala v Polyhedronu krátkou povídku "Night of the Wolf" o své postavě z Ars Magica, což přitáhlo pozornost členů RPGA a vyústilo i v cenu za nejlepší novou RPG hru v roce 1989.
I skromný časopis White Wolf Magazine si hry Ars Magica všiml a jeho šéfredaktor Stewart Wieck o ní napsal pochvalnou recenzi. Tamtéž posléze vyšel i článek o "troupe style role-playing", což, pokud by se tento styl ujal, by byla největší změna v RPG od doby, kdy Gygax zavedl individualizované fantasy postavy. Troupe style roleplaying navrhuje způsob hry, v němž si hráči různě střídají postavy které v daném tažení hrají. Někdy se chopí role mocného mága, jindy pokorného válečníka. "Troupe style roleplaying" také navrhuje, aby se více ve vedení příběhu střídalo více gamemasterů, přičemž každý z nich by měl vládu nad nějakou z částí herního světa.
Zmiňovaný článek je zřejmě nejlepším vysvětlením troupe style hraní, a byť byl do značné míry zakomponován i do druhé edice Ars Magica (1989), nebyla v něm tato problematika vysvětlena již tak detailně. I po dvaceti letech žádná další hra tento nápad nerozvinula. Každá další edice Ars Magiky včetně té poslední, páté edice, stále věnuje tomuto nápadu pár stran, a to je tak asi všechno, co se o tomto nápadu dnes dozvíte.
I přes originalitu a inovativnost se však světlé zítřky Lion Rampant začaly chýlit ke konci. V roce 1989 odešel Jonathan Tweet, aby si našel "serióznější" zaměstnání. Dlouho mu to nevydrželo. V roce 1990 začal pracovat jako designér na volné noze a v roce 1994 se stal členem RPG divize Wizards of the Coast. Další lidé z Lion Rampant založili Atlas Games. A ekonomická situace Lion Rampant nebyla po sérii neuvážených kroků nikterak příznivá. Naštěstí mě kolektiv Lion Rampant přátele mezi lidmi ekonomicky úspěšnějšího White Wolf Magazine a tak se obě společnosti rozhodly sloučit.

White Wolf Magazine: 1986-1990

Spousta herních společností se dříve nebo později pokusí vydávat herní časopis. Firma White Wolf Stewarta Wiecka s tím rovnou začala. Časopis zprvu zvaný Arcanum vyšel v nákladu pouhých třiceti výtisků v červnu 1986. Odezva byla dobrá, ale protože byla Unearthed Arcana od TSR příliš podobná názvem, přejmenovali časopis na White Wolf podle fantasy hrdiny Elrica z Melniboné.
Nový časopis White Wolf začal vycházet v srpnu 1986. Původně šlo o fotokopiemi šířený fanzin, ale jak náklad ale jak náklad a zájem čtenářů stoupal, mohli si postupně dovolit barevný tisk na křídový papír. Také zaměření časopisu se začalo měnit od prvotních článků o AD&D k novým hrám jako RuneQuest nebo Ars Magica. V prosinci 1990 pak došlo k nečekanému oznámení. White Wolf se sloučil s Lion Rampant, vydavateli hry Ars Magica. Stewart Wieck a Mark Rein*Hagen se stali spoluvlastníky nové společnosti - White Wolf Game Studio.
< Lion Rampant a White Wolf magazine >
První pětiletka World of Darkness
Volně čerpáno zejména z rpg.net článku o RPG.
Napsal Alnag 08.10.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 57 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12271809577942 secREMOTE_IP: 3.236.18.23