Třetí věk je ze všech nejlépe popsaný. A to nejen z hlediska událostí, ale zejména ohledně menších detailů, které jsou pro hru ovšem naopak mnohdy nejdůležitější. Víme, jak vypadala Divočina na severu, jak velký byl hostinec U skákavého poníka a i jací obyvatelé žili v Hůrce. Známe zvyky a povahu hobitů z Kraje stejně jako hrdý lid Gondoru. Tato podrobná znalost místních reálií skýtá o něco menší svobodu pro Vypravěče i hráče a také nemalé pokušení využít informací, o nichž postavy nemají tušení (Prsten leží v Anduině u Kosatcových polí, hehe, nezajdem zarybařit?). Ale to se dá samozřejmě odfiltrovat dobrým RP. Přestože je Třetí věk označován jako nejméně magický, nadále tu zůstává mnoho podivuhodných staveb, míst i tvorů, jejichž moc a povaha je lidem cizí a pro postavy hráčů představují dostatečně rozmanité výzvy.
O místopisu a povaze Třetího věku se tu nebudu více rozepisovat, protože je jim na těchto stránkách věnována celá řádka jiných článků.