Bezkostková apokalypsa

Blog o tom jak zkřížit herní principy bezkostkového Amber RPG s principy Apokalyptickýho světa. Překlad blogu Roba Donoghua.
Článek vložil sirien | Rob Donoghue

Bezkostková apokalypsa

Originál, 10. března 2015


Párkrát jsem už zmínil, že hry Poháněné apokalypsou (PbtA) mi fungují nejlíp, když na ně koukám jako na bezkostkové hry, které občas použijí kostky. To je, z určitého úhlu pohledu, naprosto příšerné. Silně to protěžuje GMa jako hlavní zdroj zábavy a systém to odsouvá do pozadí, což je mnoha lidem proti srsti. Ale mě to sedí.


Zkuste se mnou vydržet, než předložím druhý bod ke zvážení: Jednou z častých stížností na PbtA hry je, že nenabízí žádnou mechanickou reprezentaci obtížnosti. Když bojuju s mečem proti koboldovi, tak si házím úplně stejný hod, jako když bojuju mečem proti drakovi, se stejnými pravděpodobnostmi výsledků. To je ve skutečnosti trochu složitější a má to silný rozměr diskuse o "chybě nebo přednosti", ale podle mě je dobré uznat, že to je fér téma k diskusi.


Takže, držme to v paměti a přejděme k třetímu tématu - k bezkostkovým hodnotám. Budu tu jako příklad používat Amber RPG. Pro ty z vás kteří ho neznají, máte v něm vlastnosti jako Válečnictví, které pokrývá bojování a tak podobně. Utrácíte na ně body a to ukazuje, jak jste dobří. Pokud jsou okolnosti vyrovnané a máte válečnictví 45, jste lepší než nědo kdo má 44 a horší než někdo kdo má 46, což určí výsledek boje. Nic víc v tom není. (Což je důvod, proč se velká část hraní Amberu točí kolem snahy o získání převahy před konfliktem a o zajištění toho, aby vše bylo tak nevyrovnané, jak jen to jde.)


Fungovalo to dobře, ale byly v tom občasné zádrhele. Hráči nakoupené úrovně teoreticky fungovaly jako "stupně" hry. Pokud bylo největší válečnictví ve skupině 50, tak se to považovalo za vrchol válečnictví v dané generaci a ostatními nakoupené nižší úrovně ukazovaly nižší stupně. To se v praxi rychle rozbilo, protože do hry vstupovaly nové postavy, NPCčka měla vlastní hodnoty atd.


Ona myšlenka stupňů se mi ale líbila. Velmi dobře odpovídala předloze. Pokud jste četli knížky, Benedikt byl nejlepší válečník a jeho dovednost byla svou vlastní úrovní. Na úrovni pod ním byli nejlepší šermíři rodiny (Corwin, Eric, možná Bleys). O stupeň pod nimi byli kompetentní vojáci (Julian, Caine, Gerard, Derdre) a o další schod níž byli přicmrndávači (v podstatě celý zbytek rodiny). Pokud se spolu střetli jedinci ze dvou různých úrovní, tak nebyla v podstatě vůbec otázka, jak to dopadne - ten lepší porazí toho horšího, pokud ten horší nebude ZÁSADNĚ podvádět. V rámci jedné úrovně jsou věci nicméně dost nastejno a výsledek je dost nejistý.


Když se nad těmito třemi body zamyslíte, tak by vám mělo být zřejmé, kam mířím. Začněte s odstupňovaným bezkostkovým modelem a použijte ho pro všechno vyjma konfliktů postav na stejné úrovni. Pro ty použijte kostky běžným PbtA stylem. (Tady můžete přidat i bonus k hodu podle situace, nejspíš mezi -3 a +3. Mohli byste kolem toho postavit celý systém, ale já používám silu rukomávia.) A vlastně ani nemusíte používat tahy, stačí obecná mechanika tří výsledků.


Tohle si odložím na později, až budu psát svůj velký hack Lords of Gossmer & Shadow.


Pro mě to do jinak bezkostkové hry vnáší trochu té náhody a odstraňuje to celý problém chybějící obtížnosti - obtížnost je to, co určuje, jestli si vůbec hodíte (což je z PbtA z velké části odstraněné, ale to by byla úplně jiná diskuse).




Zajímavé posty z diskuse

...resp. mé zkrácené přetlumočení jejich hlavních point...


Rp Bowman: ...point o tom že trik s "podváděním" je, že nechcete, aby se druhá strana cítila podvedená (ať už podvádí pomocí fikce nebo pravidel).


Další point o tom že stupně úspěchu z AW tady mohou pomoct - porazit někoho na nižší úrovni dá plný úspěch, ale porazit někoho (pomocí nějakého podvádění) na vyší úrovni by přineslo částečný úspěch (což do hry vrátí ty "krásné odrážkové seznamy").


A point o tom, že je k zamyšlení jak hráče přimět (odměnit) k tomu, aby aspoň občas chtěli prohrát (protože nějaká paralela s Amberem kde někdo dělá chyby a přijde o oko, ale díky tomu zjistí víc o tom světě etc. - sorry, Amber sem nečetl...).


Článek vložil sirien | Rob Donoghue 01.06.2022
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 31 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.30950498580933 secREMOTE_IP: 3.235.65.220