Improvizovaná magie podle Monte Cooka

Už nějakou dobu hledám alternativu k magickému systému D&D. Monte Cook ve svých pravidlech přenáší variantu improvizované magie dle Mage:the Awakening do systému d20.
Napsal LZJ
Obsah článku:
Úvod
Na knihu Monte Cook's World of Darkness jsem byl zvědavý z jediného důvodu. Nejsem nijak zvláštní fanoušek Světa temnoty ani postapokalyptických prostředí. Co už ale nějakou dobu hledám, je alternativa k magickému systému D&D. Slotová magie jako taková mi moc nevadí, i když ji nepovažuju za ideální model. Ale čím dál tím víc mi vadí závislost na přesných definicích konkrétních kouzel, které je třeba se buď dobře naučit nebo dohledávat při hře v pravidlech. Monte Cook ve svých pravidlech přenáší variantu improvizované magie dle Mage:the Awakening do systému d20.
Základy magie
Jak ta magie vlastně vypadá.
Existují dva druhy kouzel - improvizovaná a rutinní. Improvizovaná jsou právě ta kouzla, kdy si mág vyváří vlastní efekt podle potřeby. Rutinní kouzla jsou podobná těm z D&D - jsou to kouzla přesně popsaná s přesným efektem. Taková se mágové učí vzájemně, jsou postupem času vypilovaná k co nejjednoduššímu sesílání. Použitý systém pro sesílání je u obou druhů stejný, jen při sesílání rutinních kouzel má mág bonus +5 k Spellcraftu (proč, bude jasné dále), jinak je vše shodné.
Vlastní systém magie je kombinací manového a dovednostního.
Mana se v těchto pravidlech nazývá Komponenty, mág jich má určitý počet k dispozici a každé seslané kouzlo část těch komponent spotřebuje. Množství dostupných komponent záleží na úrovni a Inteligenci (obecně jde pro účely magie nahradit Inteligenci Moudrostí nebo Charismatem; možno určit při tvorbě postavy). Komponenty se chovají podobně jako HP, doplňují se odpočinkem - za hodinu spánku nebo odpočinku se jich obnoví 5%.
Při každém sesílání (na jeho konci) se úspěch ověřuje Spellcraft checkem. DC je 0 + spotřebované komponenty + úroveň vyčerpání z kouzlení (definice později). Úspěch znamená, že se kouzlo zdařilo podle záměru a odečtou se komponenty, neúspěch, že se kouzlo prostě nezdařilo a byl vyplýtván čas mága; komponenty se neodečítají ani se nezvyšuje vyčerpání.
Vyčerpání funguje tak, že po alespoň 8 hodinovém spánku se vynuluje. Po každém úspěšném seslání kouzla je třeba od počtu spotřebovaných komponent odečíst úroveň mága a 10, pokud něco zbyde, přičte se to k aktuální úrovni vyčerpání. V důsledku to znamená, že jednoduchá kouzla jde provádět téměř neomezeně (dokud nedojdou komponenty a těch je hodně), složitých se nedá seslat moc a je to čím dál těžší. Standardní sesílání je celokolové, ale jde zrychlit nebo zpomalit použitím metakouzelných komponent.
Cena kouzel se určuje podle následujícího principu. Mágovy komponenty jsou beztypové, ale když z nich začne skládat kouzlo, přiřazuje komponenty do několika kategorií a z každé určí počet komponent podle požadovaného efektu. Tři kategorie se musí použít povinně - Rozsah, Dosah a Trvání. Pak je několik dalších kategorií, ze kterých si mág vybírá dobrovolně, podle toho, co má kouzlo dělat. Ty kategorie jsou Konjurace (vyvolání nebo vytvoření), Ovládání, Zranění, Věštění, Energie, Zlepšení, Léčení, Iluze, Metakouzla, Pohyb, Nová síla, Ochrana.
Většinou je z názvu celkem jasné, co daná kategorie obsahuje. Ke každé kategorii je pak tabulka s určitými vzorovými efekty a jejich cenou, rozsah je celkem velký. Např. Rozsah je popsaný od 0 - kouzlo na sebe nebo bez cíle až po 80 - koule o poloměru 400 stop. Počet potřebných komponent může být i záporný a pak se opravdu od celkového počtu odečítá. Např. Trvání za -1 je, že na aktivní kouzlo je třeba se soustředit, nebo prodloužení sesílání kouzla na jednu hodinu je komponenta Metakouzlo za -3.
Toto byly základy, navíc je v pravidlech i pár zajímavých vychytávek.
< Úvod a základy >
Pokročilé možnosti
Napsal LZJ 14.11.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 7 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.25773191452026 secREMOTE_IP: 54.225.53.253