Mutant City Blues v Kostce

Shrnutí detailních nastavení GUMSHOE systému pro Mutant City Blues. Shrnutí pro rychlé seznámení, shrnutí, referenci (základní pravidla a mechaniky, tvorba postavy) nebo potřeby one-shotů. Volné převyprávění zejména pro nováčky. Text předpokládá obecnou znalost RPG hraní a obecných RPG termínů.
Článek vložil sirien | CC Attribution

Cílem tohoto článku je umožnit vám co nejrychlejší "cold start" pro hru v Mutant City Blues. Mutant City Blues využívají systém GUMSHOE a zde naleznete pouze nastavení a dodatečné záležitosti GUMSHOE pro MCB. Základ GUMSHOE zde již není opakován a naleznete jej v článku GUMSHOE v Kostce.


V první řadě je tento článek určen pro nováčky co chtějí hrát, aniž by studovali celá pravidla a pro hráče one-shotů co se chtějí alespoň rámcově seznámit se systémem. Vzhledem k tomu, že Mutant City Blues nebylo nikdy přeloženy do češtiny může článek sloužit i těm, kteří neumí dost dobře anglicky. Obecnou diskusi ke GUMSHOE naleznete zde.


Následující text je mým stručným převyprávěním pravidel, které podléhá nutnému zjednoušení kvůli rozsahu článku. V případě, že později najdete kontradikci se zněním skutečných pravidel, aplikujte znění skutečných pravidel. Místy jsem jej proložil pár poznámkami na základě vlastní zkušenosti s častými dotazy na ukázkových hraních. Jednotlivé hry GUMSHOE se v detailech občas liší, na příslušných místech to bude uvedeno.


Kurzívou jsou uvedeny různé poznámky, detaily, komentáře, zkušenosti z hraní atp.


Mutant City Blues

Mutant City Blues je hra o mutantech-policistech z blízké budoucnosti (rok v němž hrajete +10) ze světa, v němž se objevily v podstatě X-men mutace. Až na to, že tyto jsou vědecky zdokumentované a vysvětlené a řídí se vnitřními konzistentními pravidly. Je to první hra, v níž nestačí zjistit co se děje, ale musíte to být i schopni prokázat u soudu.


Speciální - Mutant City Blues

Nastavení základních pravidel

Počet bodů dovedností:
Obecné: 60 (Health a Stability mají 1 bod zdarma)
Mutantské: 40 (hráč co je odmítne dostane 9 dalších bodů obecných dovedností)
Investigativních podle počtu hráčů:

  • 2: 36
  • 3: 28
  • 4: 24
  • 5+: 21
Protože všichni hrajete policisty, máte 2 body Cop Talk zdarma.


Mutantské síly jsou ve světě MCB vědecky zkoumaná a dost prozkoumaná záležitost. Mají své charakteristiky a vazby, které vystihuje Quade diagram. A kupují se podle něj. Herně musíte zaplatit zvlášť za pořízení schopnosti (4 body pro obecné a 1 bod pro investigativní) a za její hodnocení nad úvodní 1. Postupujte následovně. Začněte v diagramu u libovolné schopnosti, která se vám líbí. Zaplaťte za ni. Další schopnosti už platíte dle počtu a druhu spojení podle následujících pravidel:
  • Pohyb po plné čáře je zdarma
  • Pohyb po přerušované je za 4 body
  • Přeskočení jakékoliv schopnosti po cestě (tj. to že si ji nevezmete) je za 2 body
Pokud na své cestě přetnete černé pole nějaké duševní či fyzické poruchy na plné čáře, nic neplatíte, pokud na přerušované, je to za 4 body. Tak nebo tak si poruchu musíte vzít (pokud se na druhou stranu "neproplatíte" z druhé strany diagramu, ale to vás přijde draho). Omezení o síle druhé nejvyšší dovednosti se mutantských schopností netýká. Mutantské schopnosti lze dokupovat později při hře (použijte body za příběh pro pohyb na diagramu jako při tvorbě postavy)


Quade diagram je primárně fluffová záležitost ladící žánr a stylizaci, jeho "vyvažovací" role je až sekundární. Mutant City Blues není o simulování konkrétních komiksových hrdinů, kteří jsou jedineční, ale o světě, v němž se mutantské schopnosti řídí vlastními vědeckými zákonitostmi. Pokud stojíte více o "X-men" stylizaci, lze diagram ignorovat - v tom případě máte pouze 30 bodů na jejich nákup (36, pokud si dobrovolně vezmete alespoň jeden defekt)


Obnovy bodíků obecných a mutantských dovedností: Běžné obecné dovednosti včetně Stability pouze na konci případu spolu s vyšetřovacími (běžnými i mutantskými). Fyzické obecné dovednosti (Athletics, Driving, Scuffling, Shooting...) a obecné mutantské schopnosti po 24 hodinách od posledního použítí. Health podle pravidel pro léčení.


Stability v Mutant City Blues nejde pod 0 - chová se tedy jako běžná dovednost, nikoliv jako obdoba Health. Používá se pro odolávání různým schopnostem a pro běžné testy odolání šoku atp. Když vám dojde, tak vám prostě dojde, nic víc. Související pravidla pro duševní otřesy a poruchy tím jsou zrušena.


Hod na Stabilitu může být vyžádán GM v krizových situacích (při akčních scénách), když dojde na ohrožení přátel, partnerů nebo nevinných lidí. Selhání přivodí Duševní krizi, kvůli které ztratíte svou následující akci. Duševní krize vyvolává nutnost hodu na zhoršení defektu (viz níže) - pokud tento nemáte, pak při selhání utrpíte mírný efekt Addictive Personality, Attention Deficit Disorder, Depression, Dissociation, nebo Panic Disorder (dle volby GM) a to na počet dní odpovídající rozdílu (margin) o nějž jste selhali.


Modifikátory zbraní: -2 (žádné), -1 (malé, tupé, improvizované), 0 (velké zbraně, běžné střelné), +1 (těžké, velkorážní střelné)


Pancíře (odečítají se od způsobeného zranění, formát střelba/na blízko): policejní 2/1, vojenský 3/1. Oba pancíře jsou těžké, nepohodlné, velké...


Bonusové mechaniky

Mutantské schopnosti fungují povšechně jako dovednosti. Investigativní zcela, obecné obvykle tak že prostě zaplatíte bodíky odpovídající vaší snaze a daná věc se stane. Někdy spálené bodíky zvedají DC pro cíl, jindy si na ně normálně házíte, u některých dojde k automatickému efektu.


Pokud vyčerpáte mutantskou dovednost a máte nějaký defekt, můžete pool jejích bodíků zcela obnovit i předčasně. Stojí vás to ale hod proti zhoršení defektu s DC 8. Máte-li více defektů, GM rozhodne, který je relevantní.


Defekty spojené se schopnostmi jsou v podstatě postupně se rozvíjející (převážně duševní) poruchy. Na začátek jste v latentní fázi. Víte, že jste ohroženi a možná projevujete drobné rysy, ale jinak jste ok. Pokud vás příběh zavede k něčemu co poruchu iniciuje a vy se tomu nevyhnete (což někdy nemusí být možné), musíte si hodit na Health nebo Stability (podle fyzické / duševní podstaty defektu) proti DC 4. Pokud selžete, propadnete se do prvního stadia. To je otravné - můžete občas zažívat momenty slabosti nebo ztráty kontroly. Další selhání vás dostane do druhého stadia. V něm jste skutečně ovlivněni (ale ne tak moc aby vás to postavilo mimo službu). Dokud jste tady, situace je zvladatelná a léčitelná. Ve třetím stadiu máte problém - porucha se projeví tak silně, že vás vyřazuje z fungování (vaše postava skončila). Konkrétní popisy stadií jsou uvedeny u každé poruchy zvlášť.


Pohyb se v MCB kvůli některým mutantským schopnostem řeší trochu podrobněji. Základní pohyb je 10 metrů. V případě, že děláte něco jiného, jsou to 4 metry (můžete provést před, po nebo během akce). V těžkých podmínkách (terén, hurikán...) to jsou 4m a 2m. MCB přímo radí že lze používat čtvercové mapy (2m na čtverec).


Nesmrtící útok. Pokud stojíte proti neozbrojenému protivníkovi, můžete po vítězném útoku na blízko využít svého policejního výcviku a za 2 další bodíky Scullfing jej znehybnit (pokud stojí vedle vás jiný policista, může to udělat za vás za pouhý 1 bodík). Toto pravidlo je výslovně výlučné pro MCB, resp. není přenositelné do her, v nichž by jej postavy mohly využít jako zkratku k úplné likvidaci protivníka (jeho zabití).


Tazery (a další) existují, ale postavy je nepoužívají (žánrové důvody, fikčně ospravedlněné nesmyslnou související byrokracií kterou kolem nich kontrolní komise vyrobily a odvozenou "stavovskou hrdostí" příslušníků jednotek, k nimž postavy patří).


v MCB se kdykoliv kdy pošlete protivníka na -12 Zdraví můžete retrospektivně rozhodnout, že váš útok byl nesmrtící. To vás stojí 2 bodíky použité útočné dovednosti. V takovém případě protivník upadne do bezvědomí, ale nezemře. GM může tuto možnost vyřadit u postav, u nichž to je příběhově vhodné, nicméně toto vyřazení nesmí mít negativní dopad na postavu, která smrt způsobila (tj. žádná obvinění, vyšetřování, tahání tiskem atp.)


Charakteristiky postav

Karta postavy


Koncept viz Esoterrorists, prostě koncept vaší postavy ve hře a ve skupině.


Sub-plots jsou osobní zápletky které se týkají vaší postavy (a které GM bude zapojovat jako vedlejší linie hlavních osnov případů). Může jít o opakující se motivy nebo jednorázové náměty o které byste měli zájem. Vytvořte si do začátku tři možnosti (např. problémy s děckem / sourozencem, zapojení do mutantského aktivismu, získání důkazů o zkorumpovaném kolegovy, problémy s tiskem, nevyřešený případ z minulosti...)


Dodatky a download k Mutant City Blues


Článek vložil sirien | CC Attribution 07.05.2015
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 6 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.22009611129761 secREMOTE_IP: 23.20.202.156