Trail of Cthulhu v Kostce

Shrnutí detailních nastavení GUMSHOE systému pro Trail of Cthulhu. Shrnutí pro rychlé seznámení, shrnutí, referenci (základní pravidla a mechaniky, tvorba postavy) nebo potřeby one-shotů. Volné převyprávění zejména pro nováčky. Text předpokládá obecnou znalost RPG hraní a obecných RPG termínů.
Článek vložil sirien | CC Attribution

Cílem tohoto článku je umožnit vám co nejrychlejší "cold start" pro hru v Trail of Cthulhu. Trail of Cthulhu využívá systém GUMSHOE a zde naleznete pouze nastavení a dodatečné záležitosti GUMSHOE pro ToC. Základ GUMSHOE zde již není opakován a naleznete jej v článku GUMSHOE v Kostce.


V první řadě je tento článek určen pro nováčky co chtějí hrát, aniž by studovali celá pravidla a pro hráče one-shotů co se chtějí alespoň rámcově seznámit se systémem. Vzhledem k tomu, že Trail of Cthulhu nebylo nikdy přeloženo do češtiny může článek sloužit i těm, kteří neumí dost dobře anglicky. Obecnou diskusi ke GUMSHOE naleznete zde.


Následující text je mým stručným převyprávěním pravidel, které podléhá nutnému zjednoušení kvůli rozsahu článku. V případě, že později najdete kontradikci se zněním skutečných pravidel, aplikujte znění skutečných pravidel. Místy jsem jej proložil pár poznámkami na základě vlastní zkušenosti s častými dotazy na ukázkových hraních. Jednotlivé hry GUMSHOE se v detailech občas liší, na příslušných místech to bude uvedeno.


Kurzívou jsou uvedeny různé poznámky, detaily, komentáře, zkušenosti z hraní atp.


Trail of Cthulhu

Trail of Cthulhu je první rozsáhlá (někdo by řekl "plnocenná" - 300 stran A4 se vším fluffem okolo na křídě v hardcover...) hra pro GUMSHOE, která se kromě žánrové stylizace odehrává ve 30. letech 20. století. Pro vystižení všech souvisejících prvků má poměrně vysoké množství drobných odchylek nebo dodatečných mechanik.


Na úvod před vším ostatním: Trail of Cthulhu je hra která umožňuje hrát obě tradiční stylizace, které se k Mythosu váží. První - Lovecraftovská, je označována za "purist", druhá, Howardovská, je označována za "pulp". Trail of Cthulhu je psané neutrálně (zlatý střed) s tím, že některé elementy hry včetně některých mechanik jsou označené jako "purist" nebo "pulp" a ve své hře se můžete rozhodnout buď jedny nebo druhé ignorovat nebo dokonce hrát pouze s nimi. Je to na vás.


Varování: text k Trail of Cthulhu může být zatím nepřesný nebo neúplný


Speciální - Trail of Cthulhu

Nastavení základních pravidel pro dovednosti

Počet bodů dovedností:
Obecné: 65 (60) [75] (Health a Stability mají 1 bod zdarma, Sanity má 4 body zdarma)
Investigativních podle počtu hráčů:

  • 2: 24 (16)
  • 3: 18 (12)
  • 4+: 16 (10)
Hodnoty v kulatých závorkách jsou určeny pro puristicky-sebeničící skupiny co si stěžují, že jsou jejich postavy moc silné. Autoři vyslovují obdiv jejich zápalu, odhodlání a žánrové oddanosti. Ti co touží po pravověrném pulpu dostanou 75 bodů na obecné dovednosti, ale použijí standard pro investigativní dovednosti.


Vyměňování bodů tvorby je volitelné pravidlo: hráči mohou při tvorbě postav mezi sebou vyměňovat investigativní body za obecné v poměru 1:3 (jeden hráč se vzdá jedněch a dostane druhé a vice versa, nemůžete takto směňovat sami se sebou)


Stropy dovedností pro puristickou hru jsou 12 pro Health a Stability a 10-Cthulhu Mythos (jiná dovednost) pro Sanity. V některých kronikách se dle požadavků příběhu a žánru mohou objevit jiné stropy nebo mohou být některé dovednosti zcela zakázány.


Pokud máte hodnocení jakékoliv dovednosti 0, automaticky selžete (nezaměňovat s bodíky, jde o hodnocení).


Povolání (viz níže) obsahuje seznam dovedností, které si kupujete za poloviční cenu (1:2).


Speciální pravidla pro některé dovednosti:
- Credit rating je dán vaším povoláním: do začátku máte uvedené minimum zdarma. Pokud přesáhnete uvedené maximum, kupujete si další hodnocení v poměru 2:1. (detaily k související životní úrovni atp. viz tabulka str. 33). Můžete se rozhodnout mít menší Credit rating než je uvedeno - ušetřené body ale získáváte pro potřeby investigativních dovedností.
- Cthulhu Mythos je do začátku zakázaná dovednost, není-li řečeno jinak.
- Fleeing lze koupit za cenu 1:1 jen do dvounásobku Athletics. Další hodnocení stojí 1:2.
- Languages vám dá jeden jazyk navíc za každý bod svého hodnocení


Obnovy bodíků obecných dovedností: Fyzické dovednosti (Athletics, Driving, Firearms, Fleeing, Piloting, Riding, Scuffling a Weapons) se obnoví po 24 hodinách od posledního použití. Ostatní obecné dovednosti je možné obnovit jednou za sezení, když se dostanete do bezpečí a klidu. Health a Stability se řídí pravidly pro léčbu. Sanity může být navrácena pouze v purist módu na konci úspěšně zakončeného příběhu.


Nastavení odstatních základních pravidel

Modifikátory zbraní viz Esoterrorists. V pulp módu vám automatické zbraně dají do začátku scény 2 nebo 3 bodíky do shooting poolu navíc (pokud jej máte) a můžete střílet na víc cílů při sobě (+2 HT na každý z nich). Plus nějaké další detaily (dostřely, jiné point-blank modifikátory, výbušniny) viz str. 66 a 67.


Pancíř se ve třicátých letech moc nevyskytuje. Vojenská přilba z První Světové vám dá 2/1, ale jen při útocích do hlavy. Těžký kožený kabát vám v pulp módu může dát 0/1. V pulp módu můžete mít gangsterskou těžkou vestu 2/2, která je ale nanic proti bodným a sečným útokům - a policie vás za její nošení nejspíš zabásne za podezřelou činnost.


Stability je detailněji rozepsaná (viz tabulka str. 71). Při setkání s Mythosem máte DC minimálně +1. Zjištění informací přes Cthulhu Mythos dovednost může způsobt ztrátu Stability od 2 (akademický detail) do 8 (zjištění, že Mythos může zničit svět) - viz tabulka str. 76. Duševní choroby viz 77. V pulpové kronice k tomu aplikujte pravidlo o Sources of stability z Fear Itself.


Nesmrtící útok je možnost kterou můžete vyhlásit v boji z blízka. Efektivně brání tomu aby oponent padl na -12 a méně zdraví (tj. nemůžete jej zabít).


Zlepšování postavy probíhá pouze v pulp módu. Bez ohledu na mód můžete na konci příběhu dva body dovedností přerozdělit.


Bonusové mechaniky

Sanity se podobá stability, ale zatímco Stabilita ukazuje vaší obecnou "vyrovnanost", Sanity ukazuje vaší elementární "příčetnost". Sanity ztrácíte pouze při setkání s Mythosem nebo při využívání Mythos dovedností. Proti ztrátě Sanity si nelze hodit - prostě nastane, když se podmínky splní. Podmínky jsou: Zratíte 1 Sanity kdykoliv jste Otřeseni (Stability 0 až -5) kvůli setkání s Mythosem. Ztratíte 2 Sanity kdykoliv jste duševně raněni (Stability -6 až -11) při setkání s Mythosem. Kdykoliv použijete dovednost Cthulhu Mythos, ztratíte 0-3 Stability (viz tabulka 76) v závislosti na hrůznosti vašeho zjištění (0 za akademické mysticismy, 3 za objev že podstata Mythosu může zničit svět).


Pokud později popřete co jste viděli a nejsou žádné důkazy onoho setkání, můžete si na konci příběhu 1 Sanity vrátit. V purist módu se můžete při ztrátě více sanity zděsit a ztratit jen 1, ale ztratíte co jste chtěli a vyřadíte se ze scény.


Na konci příběhu vám v pulpovém módu může GM udělit body sanity, pokud jste Mythos porazili. Nikdy ne víc, než byla nejvyšší ztráta ve hře. V purist módu na to zapomeňte.


Auta. Cílená střelba na auto (palivová nádrž, kola...) má +2HT. Auta mají základní pancíř 4 pro potřeby motoru, palivové nádrže atp. Řidič může zaplatit 1 bod Driving za kolo, aby se vyhnul zásadním problémům s poškozeným autem. K tomu nesmí dělat nic jiného než řídit. Pokud nastane havárie, všichni uvnitř si hodí Athletics proti DC odpovídajícímu DC Driving, pokud neuspějí, obdrží 1d6 zranění, +1 za městskou rychlost, +2 za mimoměstskou, -2 za použití pásů. Postava sražená autem je zraněna za Athletics DC na úhyb v němž selhala +2 za městskou a +4 za mimoměstskou rychlost.


Charakteristiky postav

Karta postavy


Povolání (Occupation) je vaše civilní povolání (umělec, autor, lékař, voják, pilot...). Kromě zlevněných schopností vám Povolání navíc dává i příběhové výhody (jsou uvedeny pro každé povolání zvlášť, může jít o přístup k záznamům, o možnost jednou za příběh najít něco užitečného ve vašem obchodě nebo třeba o speciální možnost při použití některé dovednosti)


Motivace (Drive) je to co vás žene v příběhu dopředu. Touha po dobrodružství, sběratelství, výzkum, pomsta... Drive má podobnou roli jako Risk Factor z Fear Itself a váží se k němu tytéž podmínky pro ztrátu Stability (viz výše). Navíc k tomu si při dodržení příběhové pobídky obnovíte 2 Stability, při dodržení měkké 1 Stabilitu.


Sources of stability viz Fear Itself. Platí pouze v pulpovém módu.


Pillars of Sanity je obdoba Sources of Stability pro Sanity. Pillars of Sanity jsou abstraktní koncepty (typu "náboženská víra", "epikurejství", "rodinná čest" nebo "humanismus" atp.)


Dodatky a download k Trail of Cthulhu


Článek vložil sirien | CC Attribution 30.04.2015
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 0 příspěvky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14415812492371 secREMOTE_IP: 54.84.65.73