Hereze v D&D

Kacířství a co s ním? Nové pohledy na staré náboženství.
Napsal Alnag
Kacířství. Důvod, pro který byli lidé mučeni a upalováni, pro který se vedly dokonce i války. Můžete ale něco takového zavést i do vašeho D&D, kde je náboženství velmi zvláštně propojeno s magií? Může vůbec vzniknout situace, kdy se od hlavního náboženského proudu odštěpí skupinka vyznavačů, kteří budou svého boha vyznávat prostě jinak? Odpověď je samozřejmě ano, jinak bych tenhle článek vůbec nepsal.
Hlavní důvod, proč se touto otázkou zabývám, není ten, že by nějaká skupinka nemohla mít jiný názor, ale proč by bůh měl podporovat dvě rozštěpené skupinky. Stačí, aby jedné z nich odepřel kouzla, a rázem bude jasné, která z nich vnímá svět teologicky správně. Přesto si za určitých okolností mohou obě zachovat svoji magii i svoji víru a zpestřit váš svět zápasem o moc a správné hlásání božího slova.
Možností k řešení je celá řada, vezměme je tedy hezky jednu po druhé...
1. Bohové jsou pouze manifestací určitého vyššího principu
Nejprve si připusťme možnost, že existuje devět vyšších principů (které odpovídají přesvědčení) nebo možná dokonce jen jeden a bůh či bohové jsou pouze lidské konstrukty, skrze které se snáze chápe onen proces. Kněží pak jsou lidé s myslí dostatečně zaostřenou na to, aby se propojili s tímto principem (či principy) a získali z něj příslušná kouzla. Prosté. Jednoduché a elegantní.
Hereze zde může snadno existovat, protože princip jaksi nesleduje počínání svých věřících na zemi. Jde jen o to, zda jsou oni vyladěni jej vnímat a získávat tak kouzla. Kněz, který zhřeší, ke své víře ztrácí vyladění a tak i kněžské schopnosti; tedy nikoliv tím, že by mu je Princip odepřel, ale protože přišel o svoje duchovní vyladění.
2. Bůh rozdíly nevnímá
Umírněnější rozpory nemusí bůh vnímat negativně. Dokud se jeho ovečky nepobíjejí mezi sebou (a možná i když se mezi sebou pobíjejí - zvláště je-li to bůh zlý), nemusí vůbec zasahovat. Pokud obě skupiny přispívají k šíření víry v něj, může být vlastně jen rád.
3. Ovečky si přebere jiný bůh
Představte si, že skupince heretiků už kouzla neposkytuje jejich původní bůh, ale nějaký Pán lží (obdoba Satana ve vašem světě). Oni to možná ani netuší, nebo to vědí jenom špičky jejich hierarchie. A v dobré víře sesílají svoje kouzla. Jenže ouha, občas se můžou krutě nepodařit. Ve zvláště závažných případech se může například provést zcela opačné kouzlo, než které zamýšleli. Vskutku ďábelské řešení zvláště tehdy, když je heretikem i hráčská postava.
4. Vznik nového boha
Možná, že se síla každého z bohů odvozuje od počtu jeho věřících. A tak když se odtrhne určitá část věřících v heretickou větev, je původní bůh oslaben a vznikne nový bůh kacířů. Oslabení původního boha může samo o sobě být poměrně dobrým důvodem náboženské války.
5. Bůh má na práci něco jiného
Například stvořil svět a nyní tvrdě spí. Odpočívá po dobře vykonané práci a na nějaké mravenečky, kteří si hrají na jeho kněze, nemá čas ani náladu. Samotná kouzla dokonce nemusí pocházet přímo od něj, ale z nějakých náboženských relikvií, obdařených jeho mocí. Opět dobrý důvod pro válku - získání svatých relikvií.
6. Šamanismus
Nic takového jako bohové de facto neexistuje. Každé místo, každá věc, každá možnost ale má svého ducha. Náš kněz (šaman) má možnost s duchy komunikovat (tu snáze, tu hůře) a díky tomu se mu dostává pomoci v podobě kouzel. Hereze tu tedy vůbec nevadí, dokud si kněz (šaman) udrží kontakt s duchy.
Shrnuto a podtrženo: Víra může mít mnoho podob. V závislosti na tom, jak to funguje tam za oponou, může mít i hereze a vyznávání bohů různé podoby a možnosti. Je jen na vás, abyste nastavili ty správné hranice mezi podřízením se pravidlům a zábavnou a zajímavou hrou. Nezbývá než doufat, že se vám to podaří.
Inspirováno diskusí na RPG fóru. Zejména Dalcorem, Horaciem a Zdenislavem.
Napsal Alnag 08.05.2006
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20896196365356 secREMOTE_IP: 54.227.51.103