Herní prvky (A)DnD

Jak se při hraní vaší postavy vyhnout zaběhlým herním klišé? To vám neporadím, ale zkusím aspoň nabídnout způsoby, jak se o to pokusit.
Napsal Vannax
Při delším hraní stejného typu postavy, nebo při delším hraní stejných hráčů v herní skupině DnD, chtě nechtě časem dochází k určitým stereotypům hraní. Příkladem těchto stereotypů mohou být takové okaté situace, kdy jsou hráči zraněni po souboji a očekávají, že kněz automaticky naběhne a začne na ně sesílat léčivá kouzla; družina objeví past a automaticky nahání svého rouga, aby past zlikvidoval; od kouzelníka se očekává, že vždycky bude umět identifikovat magické předměty a od válečníka třeba to, že do každý šlamastiky naběhne jako první.


Některým z hráčů začnou tyhle stereotypy po čase vadit a hledají způsob, jak se z nich vymanit, jak ozvláštnit svojí postavu, jak třeba kouzelníka, kterého hrají teď, odlišit od všech kouzelníků, které hráli předtím. Samozřejmě jsou i hráči, kterým tyto stereotypy nevadí ani po několika letech hraní, ale předpokládejme, že jste hráč, který si chce hraní své postavy trochu opepřit, aby si ho ostatní hráči už nemohli škatulkovat stylem: „Hele, ty jseš ten bijec, jdi je tam vymlasknout a my tady počkáme a zloděj zatím otevře truhlu s pokladem…..“


Používání kouzel

Zaměřím se na užívání/zneužívání/kombinování kouzelnických kouzel, protože to je jedna z věcí, kterou můžete své hraní pěkně okořenit a ostatní hráči ale třeba i váš DM může být mile překvapen, jak skvěle, nečekaně a nezvykle vaše postava využila svých schopností. Jako příklad můžeme vzít následující kouzlo


Neustálé světlo / Neustálá tma (Continual light/Continual darkness)


Stručný popis kouzla:

Vytváří světlo skoro tak jasné, jako je denní světlo v kouli o poloměru 4 stop. Reverzi kouzla na Neustálou tmu je možné provést jen u kněžské varianty kouzla Neustálé světlo. Je možné jej seslat do vzduchu, na nějaký předmět nebo i na tvora.


Klasické použití, které běžně hned vytane na mysli, je třeba tohle: Dostali jsme se do situace, kdy musíme bojovat v noci, takže abychom na to všichni dobře viděli, sešleme si na bojiště neustálé světlo.


Tohle zdánlivě neškodné kouzlo se však může směle zařadit k jiným mocným zbraním dobrodruhů. Když se totiž odpoutáme od klasického použití (viz výše uvedený příklad), které každého hned napadne, tedy použít jej místo lucerny, otevírá se celá škála dalších možností.


* Obměnou je, když procházíte například podzemní, nebo chodby hradu v šeru noci – v takovém případě sešlete ohnisko světla třeba na rameno nebo vršek hlavy postavy, která jde vpředu a usnadní vám to cestování. Pokud navíc do světelného glóbu kolem vás někde začne pronikat temnota, hned je to pro vás varování.



* Další a snad ještě lepší variantou je seslat toto kouzlo na jeden konec dřevěné hůlky. Pokud na takovou hůlku máte navíc ještě kožený obal, tak aniž byste museli kouzlo zrušit, můžete světlo takto schovat v momentech, kdy jej zrovna nepotřebujete.

* Jste v prekérní situaci kdesi v podzemí, zdravotně jste na tom po posledním souboji zatraceně špatně a máte obavy se vydat na další průzkumy? Co je jednoduššího než seslat světlo na nějaký kus kamene a vždy jej nejprve vhodit do další sloje nebo místnosti před vámi? Když nic jiného, určitě vám to pomůže aspoň v prvním momentě, protože se tím vyhnete překvapení ze strany případných protivníků, tzv. útoku ze zálohy.

* Neudělejte však takovou chybu, že budete spoléhat za všech situací na neustálé světlo a zapomenete si s sebou vzít nějaký hořlavý materiál (pochodeň, olej apod.) – můžete, jak na potvoru, narazit na potvoru, proti které by šel výborně použít útok ohněm a ejhle, nemáte nic, co byste mohli zapálit…

* Při nočním souboji se také může dobře osvědčit, když na místo na bojiště sešlete kouzlo neustálé světlo přímo na jednoho ze svých protivníků. Může to jednak vyděsit ostatní, pokud mají nižší inteligenci, ale hlavně pak můžete využít toho, že cíl je skvěle osvětlen, máte dokonalý přehled o jeho pohybu a můžete tak i v noci celkem účinně využít střeleckých zbraní i když vy sami jste schováni ve tmě.

* Dalším velice dobrým způsobem použití je seslat toto kouzlo na šíp/šípy. Pokud chcete osvětlit oblast, na kterou chcete útočit, co je lepšího než nastřílet tam osvětlené šípy?

* Naopak, když prcháte před početnou skupinou pronásledovatelů, dá se osvětlený šíp použít ke zmatení pronásledovatelů. Prcháte a prcháte pořád jedním směrem, pak vystřelíte šíp rovně před sebe, zatímco vy změníte směr úniku. I když se pronásledovatelů zcela nezbavíte, minimálně tím získáte nějaký drahocenný čas.

* Pokud je kouzelník schopen i regulovat dosah kouzla, může seslat neustálé světlo na vaše zbraně a protivník pak snadno nabude dojmu, že to co třímáte v rukou, má nějaké magické schopnosti. Třeba to vaše oponenty vyděsí natolik, že se raději ani nepustí do boje. Kdo z nich totiž bude vědět, že záře kolem čepele meče je „jen“ kouzlo neustálé světlo. Stejně tak dobře může účinkovat kouzelnická nebo kněžská hůl, se zářícím horním koncem. Hned mají soupeři větší respekt. Minimálně zpočátku.

* Neustálé světlo může být v některých situacích a proti některým protivníkům i účinným obranným prostředkem. Můžete se setkat s protivníkem, který má třeba schopnost rychle mizet a pak vás překvapit svým útokem - když se vám na něj podaří seslat tohle světlo, už vás nepřekvapí. Jsou i protivníci, kteří mohou zrcadlit svou osobu do několika dalších podob. Jak potom určit, který z nich je ten správný? Když se na něm zachytí kouzlo neustálé světlo hned víte, která ze zrcadlících se postav je ta původní.


Tohle je jen několik způsobů, jak i tak prosté kouzlo využít různě a v různých situacích. A co reverze kouzla, tedy Neustálá tma? Stojí určitě za zamyšlení, jak jinak využít jakékoli další kouzlo z vašeho magického arzenálu. Pokud vás něco napadne, směle do diskuze posílejte své nápady nebo osvědčené způsoby použití.
Napsal Vannax 23.06.2007
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15625500679016 secREMOTE_IP: 54.161.108.158