Tvorba postav: Osobnost

A zase tu máme archetypy postav. Tentokrát podle Freuda.
Napsal pipux
Obsah článku:

Nášup psychožvástů (!) a jejich přínosnost pro nás

Probereme si teorii osobnosti a ukážeme, jak se dá psychologie osobnosti vztáhnout na tvorbu postav. Osobnost tvoří jádro vaší postavy, vše ostatní vychází z osobnosti. Osobnost zprostředkovává jakoukoliv proaktivitu a reaktivitu vaší postavy ve světě. Proto osobnost postavy berme jako základ pro všechno ostatní.

Techniky tvorby, které si popíšeme, mohou být použity k utvoření jakéhokoliv charakteru z jakéhokoliv settingu. Tvorba osobnosti se nevztahuje na herní prostředí; námi vytvořené postavy mohou být tedy vloženy jak do starověkého Říma, tak i do futuristických světů.

Komu přijde tento článek vhod? Určitě se najdou střípky pro každého; nejvíce však článek pomůže tomu hráči, který přišel na zjištění, že všechny jeho postavy jsou stejné ... a cítí chuť zahrát si něco jiného.

Primárním zaměřením článku jsou archetypy osobností. Archetyp je ideální modelý příklad, ke kterému mohou být přirovnány ostatní předměty. Ilustrujme si to na příkladu: mnoho lidí si pod archetypem ptáka představí orla. Když se pak lidé rozhodují, jak moc něco připomíná ptáka, rozhodují se jak „orlí“ to je.

Archetypy nejsou popisy konkrétních osobností postav, jen pouhá vodítka! U každého příkladového archetypu si ukážeme mnoho způsobů, jak může být daný archetyp interpretován. Archetyp slouží k popisování osobností a osobnostních kvalit; nezaměnujme však archetyp se samotnou osobností. Osobnost každé postavy bývá zřídka tak vyhraněná, jak archetyp - nachází se někde mezi archetypy. Navíc každá osobnost nějaké konkrétní osoby nasbírá v průběhu života své unikátní zkušenosti, takže v konkrétní situaci může prožívat něco jiného, než jiná osoba s podobnou osobností (a tím se i chovat jinak).

O archetypech můžeme uvažovat v kontextu kvantové psychologie: např. rozhodovací schopnost člověka můžeme měřit na šklále od 0 do 100 (archetyp pasivního člověka: 0, archetyp aktivního člověka: 100). Rozdílné osobnosti postav se na této škále mohou nacházet kdekoliv v intervalu od 0 do 100.



Použití osobností založených na odlišných archetypech je to pravé, co dá vašemu příběhu ten správný říz. Postavy, které myslí a cítí jinak vytváří dynamiku (ať již dobrou či špatnou) při vzájemné interakci. Některé odlišné osobnosti se doplňují, jiné se chytnou ve sváru a argument většinou končí potyčkou.
Oproti tomu stejné postavy jsou nudné, nemají si co říct a spád hry na nich uhnívá.
< Slovo úvodem >
Šest osobnostních archetypů
Toto je překlad. Autor neznámý o.O
Napsal pipux 16.10.2009
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 142 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.5273962020874 secREMOTE_IP: 44.220.251.236