Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
7.11.2014 21:35 - wlkeR
A dotřetice všeho dobrého, artwork k Magic ajtemsum z DMG:

(Celý článek)
7.11.2014 21:41 - ShadoWWW
Píše:
No, jenže tohle přece může fungovat (neříkám že nutně musí) i teď. Můžeš vždycky říkat "hoď si na sílu" a kdo má trénovanou atletiku, tak si může vzpomenout a dostat +2.


To ano. (Ale kdo to tak dělá?) Ale jde i o ten pocit, že házíš dvěma kostkama místo jedné. ;) Ale jinak ty dva přístupy jsou samozřejmě plně kompatibilní, je to jedna další možnost.
7.11.2014 21:42 - ShadoWWW
Shadows over the Moonsea: Mohl bys napsat něco víc, ať to nemusím hledat? ;)
DMG: Wow!
7.11.2014 21:46 - ShadoWWW
K tomu obrázku je i text:
Píše:
¨
"Alchemist’s shelf with line-up of iconic magical potions. We’d like each potion to look distinct. Here’s a list of how they are described in the DMG. Pick some that seem fun.”

The description went on to list 12 potions he could choose from, each with a short description. Obviously Cyril added to those 12 potions with tons of items, giving us one of those images that you can pour over and still find something new each time you open to the page.

This was originally a half page illustration, but once we saw the amount of work he had put into it and knew we would want to show it as a full page.

Finally, there were no sketches or concept art for this piece. Cyril turned it in basically completed.”
Below are the dozen potions we gave him. Can you find them all in the illustration?

- Oil of Etherealness: The exterior of any container of this cloudy gray oil is always damp with droplets of the oil that evaporate away before pooling.
- Potion of Climbing: This potion is separated into brown, silver, and gray layers resembling bands of stone.
- Potion of Diminution: This potion cycles between clear and dark red. One moment the whole liquid seems red, and then the redness is drawn to the center, replaced by clear liquid. When the last drop of red vanishes, all the liquid becomes red and the process begins again. Shaking the bottle doesn’t mix the liquids.
- Potion of Flying: This clear liquid has cloudy white impurities drifting in it and floats at the top of the bottle in defiance of gravity.
Potion of Healing: This liquid is a bright red that glimmers with light as it is swirled.
- Potion of Heroism: This bright blue potion bubbles and steams as if boiling even when stoppered.
- Potion of Invisibility: A bottle with this potion in it looks empty but still feels as though it carries liquid.
- Potion of Longevity: This bottle of amber liquid also contains a scorpion’s tail, an adder’s fang, a dead spider, and the heart of some tiny creature that against all reason is still beating.
- Potion of Mind Reading: This opaque purple liquid has an ovoid cloud of pink that floats about at random within it.
- Potion of Poison: This potion appears to be another sort of potion, and it tastes and smells just like that potion.
- Potion of Speed: This yellow fluid is streaked with black. The liquid races around the interior of any vessel with enough room for it to run.
- Potion of Water Breathing: This cloudy green fluid has a tiny glowing jellyfish swimming through it and smells of the sea.”
7.11.2014 22:00 - wlkeR
Aano ale dal jsem ho do odkazu místo výpisu :)

Zatím jsem to ani nerozehrál a nechci ho moc spoilovat. Řekl bych asi tolik, že Expeditions mají poměrně širokou paletu žánorvých příchutí i herních stylů - Defiance byly celkem volně pospojovaný "crawl" dobrodružství (i když minimálně první úkol nebyl zabít, ale umístit štěnici, taky strašně funny hlavně když máte úplně-k-ničemu spell Unseen servant), Sokol Keep celkem přímá dějová linie s "detektivní" zápletkou, Moonsea je taky hodně zkoumací, ale spíš než Midsommer je to Scooby Doo. Více či méně se tu objevuje Cult of the Dragon, a zrovna v Moonsea způsobem, kterej je trochu "what? Srsly?" ale když se nad tím člověk zamyslí, zápletka je to fantastická (jen kdyby nebylo těch zatracenejch děcek!)

Jsou tu OPRAVDU výrazné ony "tři pilíře D&D" - soubojů je tam akorátně (například v Sokolu 1 hospodská rvačka které jde předejít a 3 místnosti s mobama), v jednom kuse se zkoumá a zatímco část interakcí se samozřejmě dá řešit stylem "stab them all, then kill them!" dovedu si představit že se leckterá družina zakecá - a že toho povídacího matroše je!
7.11.2014 22:04 - ShadoWWW
hééj, tak to chci hrát! Kdy je termín?
8.11.2014 18:25 - wlkeR
Pondělí už jsem zaplácnul jiným D&D, ale jinak kdykoli se sejde 3+ lidí a nebude to středa. Jináč Moonsea jsem hrál dneska na pedagogický radě, kolegové na mě koukali docela divně když jsem chvílema koukal do blba a jinak do hromady papírů a kostek roztahaných po stole. :D A bacha, přišel jsem na opravdu praktické využití skillu Medicine!
9.11.2014 15:20 - noir
Perkins zase jel bomby: ""the role playing game is the heart of D&D, just like comics are for Marvel".
Takže je to ofiko, DnD je mrtvý...
9.11.2014 16:11 - sirien
Noir: chrlit hromady špatných proroctví a pak řvát že jsi měl pravdu když náhodou jedno z té stovky vyjde je dobrý trik pro cikánskou kartářku co chce ohromit pár vesnických babek a hloupých mamin v domácnosti, místní publikum má ale trochu vyšší intelektuální a kritické standardy.

Samozřejmě, těžko ti vytýkat že sis jich nevšiml když sám dokážeš vzít jedno volné pop kulturní přirovnání a dogmaticky jej vyložit velice úzkým, extrémně vyhraněným a konspiračním způsobem a stavět na tom výkladu závěry.

Nemluvě o tom že tvůj přehled v komiksové scéně očividně není zdaleka tak dobrý jak si myslíš, že je (což samozřejmě je jen stará story na nové téma...)
10.11.2014 06:23 - ShadoWWW
Já bych napsal spíš o jiných Perkinsových hláškách, které jsou imho významnější než ty Noirovy:

- "It is our intention to bring back the OGL. We just don't know when we are going to do it yet."

- "We have every intention of releasing the books in electronic versions. But we don't have a date at this time."

- The launch of D&D 5E has been very successful. "Player's Handbook was number 1 for part of a week and top 3 for two weeks on Amazon; they've gone through "a few printings so far"... "There isn't a New York publisher that wouldn't pass out if you told them the number - it's impressive."

Takže došlo k chybě v překladu. O umírání Perkins mluvil, ale ne o umírání D&D. ;-)

A pár věcí o nové příběhové linii po Tyranii draků, co se bude jmenovat Živelné zlo:

- The next story in the Realms after Tyranny of Dragons will be Elemental Evil. It will be very different in tone from ToD.
- Story after EE is already being developed and also different in tone. Alice in Wonderland is mentioned as one spark....
- The FR timeline was advanced to allow reasonable time for certain elements to return, such as the Zhentarim and Harpers.
- Allusions to a giants based story influenced by a Shakespearean play.
- FR world content will initially be more focused on particular areas, likely tied to campaigns.
- Elemental Evil will be set in the Sumber Hills and Dessarin River valley.
10.11.2014 09:45 - noir
SHadoWWW: Jojo, a půjde o jednu až dvě věci ročně. Obě s nejvyšší pravděpodobností outsourcované...
IMHo to ostatní, co Perkins řekl, je hezký příběh marketingu bez obsahu "rádi bychom, ale nevíme kdy", "pracujeme na příběhu, ale víc neřekneme", "vyprávění založené na Shakespearovi" (a jaký příběh se na něm založit nedá) - popravdě takových tiskových zpráv mi chodí denně desítky a rovnou všechny letí do koše. Protože reálně neřekl nic (ok, řekl, ta lokace u Sumber Hills je náhodou moc zajímavá...
10.11.2014 10:09 - ShadoWWW
noir: Dodnes nebylo jasné, jestli Wizardi OGL chtějí, nebo ne. Teď dali jasně najevo, že ji chtějí zase.

Pokud jde jednu až dvě věci ročně, to souvisí s přehlcením trhu. Běžnému hráči stačí 1-3 nové knihy ročně úplně s přehledem. Tento přístup má i tu výhodu, že když do "rozjetého edičního vlaku" chce nastoupit nový hráč, tak nečelí problému: "A to si mám koupit všech těch 88 příruček, pokud chci kompletní hru? A které z nich jsou nutné?" Sběratelé by rádi 1-2 knihy měsčně, ale takové tempo vytváří spirálu smrti a nutnost nové edice (nebo aspoň půledice) během několika málo let. Wizardi se rozhodli po první možnost.

Osobně jsem zvědavý spíš na další vývoj Pathfindera. Ten už se dostává do situace, kdy je spíš sběratelskou hrou a hrou pro hard-core fandy. Více méně se dostávají do bodu zlomu, kdy by to už chtělo "vyčistit" novou edicí.
10.11.2014 10:25 - noir
ShadoWWW:
1) OGL je v tomhle podání jen klasický PR tah, který potěší, ale nic neslibuje. Umožňuje jim lákat a pak ze slibu hrozně snadno vycouvat... Vzbudit naděje bez konkrétního příslibu je snad ten nejstarší trik pr agentur.
2) Tomu nevěřím. Zní mi to jako naprostá výmluva na neschopnost dodávat obsah. Respektive je to potvrzení toho Perkinsova "the role playing game is the heart of D&D, just like comics are for Marvel". Neboli samotné PnP už není prioritou, stejně jako u Marvelů, kde komiksy tvoří snad 5 procent obratu a asi 2 procenta zisku...
3) Naprostý souhlas; ten souboj bude ještě moc zajímavý, ale zdá se, že Wizardi v něm mají nakročeno moc dobře - teda pokud budou něco vydávat. Mě ty bizarnosti, co PF teď vydává, přijdou hodně zvláštní a nesmyslné, teda pokud to není jen test... Je otázka, jestli jim jedna dobře prodávaná příručka ročně dokáže přinést stejný zisk,jako deset špatně prodávaných PF ročně.
10.11.2014 10:39 - ShadoWWW
noir:
2) Tomu sám nevěříš, že by Wizardi nebyli schopní vydávat kvanta nového obsahu. V rámci celého Hasbra je PnP D&D opravdu nicotné a v Hasbru vlastně nikoho nezajímá. Hasbro vidí účel D&D opravdu jen v licenci. R&D D&D, ze kterého tato zpráva vyšla, to má ale jiné. Ten nic jiného než D&D ve svém portfoliu nemá. ;-) Sami se tak rozhodli, že budou vydávat jen minimum rozšiřujících pravidel (a vše v rámci příběhových linií), aby udrželi edici minimálně 10 let. To, že na PnP vydělávají míň než Paizo, je fakt. Hasbro jim ale na začátku cyklu 5e přikleplo peníze za licence D&D, takže peníze budou generovat i počítačové hry, filmy, seriály atd. (To v době 4e takto nebylo.) A jedno nové DLC pro Nevewinter Online vydělá víc než Pathfinder na PnP za celý rok.
10.11.2014 11:08 - noir
Shadowww: Což je ale přesně to, co říkal Perkins - a znělo to zcela absurdně - "the role playing game is the heart of D&D, just like comics are for Marvel" je prostě nesmysl. Prostě není a nebude.

A fakt nevěřím tomu, že by na to Wizardi měli vydávat nějaký vlastní obsah, prostě proto, že jim na to Hasbro nedá prachy. PnP DnD je pro Wizardy prostě nezajímavý, jen to nemůžou fanouškům říct na rovinu. Díky tomu je možný, že i to OGL bude - ty peníze, co jim z PnP plynou, už jsou tak nezajímavý, že nějakej úbytek v tomhle segmentu jim prostě nevadí. Stačí, že bude fungovat jako marketingová podpora pro jiný aktivity Wizardů.

A ještě bych zdůraznil, že to jejich rozhodnutí nekritizuju, úplně to z hlediska cashflow chápu a je to rozhodnutí logický. Jen mě rozesmívá, jak si to lidí odmítají připustit a jak s tím Wizardi chodí kolem horké kaše...
10.11.2014 11:22 - ShadoWWW
Možná to Perkinsovo přirovnání je nešťastné, na druhou stranu pro mě jako komiksového laika, když se řekne Marvel, tak si představím komiks. To, že srdcem D&D je RPG, je asi na stejné úrovni. Když se v americe řekne D&D, tak většina laiků si představí hraní s figurkami a kostkami u stolu.

Ve svém postu jsem se snažil vysvětlit, že to není o tom, jestli jim Hasbro dá nebo nedá prachy. Oni jich mají dost. Je to spíš o tom, že nechtějí zahltit trh mnoha vlastními příručkami a tím tu hru usmrtit. A nejen hru, ale i vlastní pracovní místa, protože jak víme, každou edici připravuje obměněný tým.

Pokud si ale jistá část fanoušků přeje hodně materiálu, pak otevření hry vůči třetím stranám, přes OGL nebo outsourcování, dává smysl. Podpora za žádné nebo minimální výdaje.

Letos to naopak vypadá, že budou po mnoha letech první Vánoce, kdy se u Wizardů nebude vyhazovat. Jinak z tvých příspěvků mi přijde, že si pleteš pohledy a úlohy Wizardů (respektive jejich části R&D D&D, o které jsem specificky psal) a Hasbra.

Ale k jinému, i když souvisejícícmu tématu. V létě jsem psal o konceptu živých pravidel, jímž chtějí autoři udržovat pravidla akuální. První průzkum by měl vyjít už na jaře příštího roku.
10.11.2014 11:56 - noir
Shadowww: Druhý odstavec je právě to, čemu fakt vůbec ale vůbec nevěřím.
"to není o tom, jestli jim Hasbro dá nebo nedá prachy. Oni jich mají dost." - Nevěřím. Za prvé ty budgety jsou stoprocentně oddělené a nepřelévají se. Za druhé říct ve firmě "peněz máme dost" a odmítnout zisk, je hezký první krok v cestě na pracák. (v případě, že existuje vidina zisku, pochopitelně). Hasbro není Česká televize.

"nechtějí zahltit trh mnoha vlastními příručkami a tím tu hru usmrtit"
-určitě sám cítíš poměrně zásadní rozdíl mezi "přesytit trh" a vydáváním jedné příručky ročně... A to ještě příručky outsourcované.

Samozřejmě nejsem žádný čtenář wizardích myšlenek, ale vykládám si to lehce jinak: core hráčům (jestli nějaká taková skupina existuje) to tempo nestačí - ale ti už wizardy jako cílovka nezajímají. Jde spíš o to udělat produkt tak, aby ho jednou za rok koupila fakt masa lidí, a to rozhodně ne proto, aby ho hrála. Roční frekvence je super kvůli marketingovým kampaním, exkluzivitám v médiích a tak, v tomhle to rozhodně funguje skvěle. Jen nevím, jestli to nesignalizuje, že wizardy už prostě ti echt-hráči nezajímají a tuhle cílovku přepouštějí jiným hrám. Na mě to tak působí. A rozhodně to pro tu hru nemusí být špatně - nehodnotím, jen popisuju, co to ve mně vyvolává.

Konceptu živých pravidel jsem vůbec neporozuměl, takže ho nebudu komentovat, dokud se nedozvím víc, ideálně až uvidím první realizaci.
10.11.2014 12:31 - York
ShadoWWW píše:
Osobně jsem zvědavý spíš na další vývoj Pathfindera. Ten už se dostává do situace, kdy je spíš sběratelskou hrou a hrou pro hard-core fandy. Více méně se dostávají do bodu zlomu, kdy by to už chtělo "vyčistit" novou edicí.


To je zajímavá poznámka. Pathfinder slavil úspěchy v době, kdy Wizzardi přestali podporovat 3.5e a soustředili se plně na 4e, což je pro spoustu hráčů prostě jiná hra. Pathfinder nejen že přebral velkou část hráčské základny DnD, ale fakticky moc neměl konkurenci v tom, co dělal. Teď ji má a je velká otázka, jestli design starý několik let obstojí.
10.11.2014 13:31 - Vojtěch
No, co se týče edičního plánu Paiza, tak tam momentálně visí Strategy Guide, což je něco jako návod pro tvorbu postavy aby uměla XY - co brát, co ne atd. (tuším, že pro 4E taky něco takového vyšlo i pod obdobným názvem). Pak je tam Pathfinder Unchained, což by mohlo být něco jako Unearthed Arcana pro D&D, tedy alternativní pravidla, která by se měla tvořit bez ohledu na zpětnou kompatibilitu k 3.5 a tedy trochu experimentálněji. No a nakonec Occult Adventures, což podle playtestu nedávno vypuštěného je Paizácká obdoba psioniky. Vzhledem k tomu, že dobrodružství se nechají celkem snadno konvertovat i do 5E, tak se ukáže, nakolik se příchod 5E projeví na jejich projektech.
10.11.2014 13:47 - ShadoWWW
Píše:
Teď ji má a je velká otázka, jestli design starý několik let obstojí.

Vtip je v tom, že 3e ani 4e neskončily kvůli špatnému nebo překonanému designu. Ten design je stále dobrý a funkční. Paizo a WotC řeší spíš to, co dělat, až hráčům prodáš třeba 80 rozšiřujících příruček. Skupina těch, co budou chtít další, se s každou další příručkou zmenšuje.

Paizo to řeší prodáváním PF Path a ta dobrodružství jsou stále skvělá. Horší je to s rozšiřováním systému jako takového. (Což si přejí hardcore fanoušci.)*

4E to zkusila formou předplatného, že jakmile hráčům prodá třeba 50 příruček, tak další si hráči zaplatí formou měsíčních poplatků v digitálním systému. Nedomysleli to, že mimo digitální produkce chtěli dál tisknout knihy, ale hráči po těch destíkách příruček přešli čistě na DDI (protože nemuseli nic kupovat a za stejnou cenu měli stále větší obsah). Tisk se začínal stále více prodražovat. A v tomto modelu už Wizardi nedokázali přesvědčit hráče, aby znovu kupovali knihy, a sami se nechěli vzdát knižního prodeje.

-------------
EDIT: Určitá část hráčů si žádá nová systémová rozšření. Takže je Paizo v omezené míře produkuje (asi 4 knihy za rok, jestli se nepletu). Pak je ale musí zahrnout do PFP, prože hráči remcají, že si koupili knihy, ale nevyužívají je. To zvyšuje tlak na ostatní hráče, aby taky používali rozšiřující příručky. Ti je naštěstí nemusí kupovat, protože jsou zdarma na webu (SRD). I tak ale roste složitost a vzniká problém. Nové systémové příručky si kupuje stále méně lidí, stále více lidí si vystačí s SRD zdarma, tvorba a tisk nových příruček se prodražuje. Současně se ale zvětšuje komplexnost (komplikovanost) pravidel používanýc v PFP a ty se stávají stále přívětivější pro hard-core fanoušky, ale stále méně přívětivé pro začátečníky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10909295082092 secREMOTE_IP: 3.144.28.50