Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
20.11.2014 01:25 - Sparkle
sirien píše:
pár gamistů, rule-lawerů, system-nerdů a power playerů touží zkoumat všechny příručky jak právník novej občanskej zákoník a hledat tam super comba


To není jen o hledání superkomb... je to o tom pocitu, kdy se zavřeš do pokoje, pošleš přítelkyni na víkend pryč, rozvalíš se do postele, vemeš si čaj a chipsy a celej víkend si procházíš tu knížku a mazlíš se s těma stránkama a větama a necháváš hlavou týct myšlenky o svý potenciální postavě, o jejím zasazení do světa, blbneš a zkoušíš, píšeš koncepty na papír, hraješ si s těmi pravidly...

Spousta lidí tohle dělala, když byli ještě svobodní bezdětní s mraky času a entuziazmu do rpg :) , a dodnes na to s láskou vzpomínají... znám jich docela dost a není to s nima tak strašný. Možná to jsou nerdi, ale vydržela jim láska k RPG přes 10 let a léta táhli spoustu skupinek.

Minimálně jednoho takovýho by asi grupa měla mít, aby se z něho zrekrutoval GM :)
20.11.2014 01:34 - sirien
Sparkle: No já nevim, GMuju často a přesně tenhle vztah k těm knížkám postrádám. Efektivně považuju PDF za přívětivější formu příručky než fyzickou kopii zejména protože tu stinnou stránku "nemůžu se s ní mazlit" zrovna u RPG příručky - která je pro mě i u stylově výborných kousků pořád "jen" technický manuál" - prostě nepostrádám.


York: Tyjo já snad na GameConu rozdám do celé RPG linie minidotazníčky. Sice to tam je geek-show jak sviň v tomhle ohledu, ale o to přesvědčivější bude, až tam většina napíše, že na tohle kašlou...
20.11.2014 02:15 - Gurney
wlkeR píše:
giant crab robot mohl táhnout do háje

Giant crab robot by byl fajn, kdyby autoři 5e po vzoru rpgček z posledních let nebáli postavám ubližovat. Udělej z něj brutální bojový monstrum, ve kterém se ale můžeš uvařit když ho budeš používat na 100% a začne dávat smysl ho dát do hry.

wlkeR píše:
Neschopností používat vlastní hlavu mě každý pracovní den vytáčejí moji žáci, nepotřebuju to ještě u hráčů fantasy roleplaying game...

Nemáš to prefabrikováno s obrázkovým návodem k použití? Nemáš na osobáku vypsané co všechno může tvoje postava/příšera udělat? Špatně! Aneb vítej do 21. století :)

York píše:
...čtení příručky, listování v sourceboocích, debaty v hospodě nebo na diskusních serverech, psaní zápisů, to všechno je plnohodnotnou součástí hry.

Zábava to pro leckoho určitě je, jen už bych tomu neříkal "hraní rpg". Pokud tedy nechceš člověku co fandí v hospodě, hraje na pc NHL 15 a sází na zápasy říkat "hokejista". Tím to nechci nijak shodit - zápisy jsou zrovna výborná věc a rozjímáním nad osobákem vlastní (a ano, i kombením) postavy i diskuzemi na netu jsem jednoznačně vinen taky, ale je to všechno trochu pointless bez té hry samotné (tedy nemluvě o tom že kdo nehraje, asi moc zápisů neudělá...).

( A jen tak mimochodem, nemůžu se zbavit dojmu že tohle se negativně projevuje i na diskuzích o rpg, kde je je mnohdy teorie, psaní teoreticky skvělých her a tlachání o vykonstruovaných situacích bráno jako rovné nebo i nadřazené praktickým zkušenostem a návodům pro hráče. )

Krom toho mi přijde že v určitou chvíli se začala ta domácí část trošku moc fetišizovat a že to už lehce začalo jít proti tomu co by mělo být hlavní - že sedíš s partou kámošů a společně jste tvůrci a zároveň publikem vlastní hry. Což se pak projevuje třeba tak že chargen je tak komplexní, že skoro nejde přizvat někoho aby si s váma teda ty roleplayový hry vyzkoušel (jo, můžete mu vyrobit postavu dopředu, což znamená že to bude muset udělat GM nebo to udělá někdo koho to baví - tak jako tak dostane papír popsaný změtí čísel a dlouhou přednášku co tedy vlastně s tím), že ta hra následně relativně běžné situace řeší delší dobu než přijde většině lidí u stolu zábavný a vtipný. Nebo že GM už nemá náladu dojít na další hru, protože jako vedlejší efekt toho že si hráči užijí vytváření a levlování postav, je že jeho příprava spočívá v hodinách nepříliš zábavné činnosti. A nikdo ho u toho nevystřídá, protože všichni vidí co to obsahuje.

A nechci to zobecňovat (jo, jsou lidi které přesně tohle baví), ale jednak už jsem věcí jako "hra XY nám od Xtýho levlu spadla na hlavu" a "my bychom hráli dál, ale GM už toho má plný zuby" četl hrozně moc a jednak to i sám zažil - ať už bezprostředně nebo v rámci GMů co říkaj že hru XYZ už by nehráli, protože co je moc je příliš.
20.11.2014 03:54 - sirien
(musím říct, že s Gurneyho posledním postem se naprosto ztotožňuju - napsal co jsem chtěl vyjádřit já, jen tak nějak jasnějc a líp)
20.11.2014 06:17 - Vojtěch
Moje zvědavost na nové systémy začíná být nebezpečná. Málem jsem se v Googlu začal pídit po chargen systému! :D
20.11.2014 07:09 - Arten CZ
Ještě před lety, když jsme hrávali Shadowrun (s úplně jinou skupinou, někdy během střední školy a vysoké školy), tak pro nás hra znamenala několik dní společného tvoření postav, vybírání výbavy, kyberwaru, skládání týmu a nakonec se s danou družinou pár dní zahrálo, splnilo se několik misí a zjistili jsme, že v Shadowrunu (tehdy druhé edice) už nemáme moc kam postupovat, změnil se GM a zase se společně tvořila dokonalá skupina. Někdo dotáhl nové příručky a jel se nanovo. Troufám si říct, že v té době bylo minimálně několik měsíců naší největší zábavou tvořit postavy a hraní až tak důležité nebylo.

Následně jsme přešli k univerzálnějším systémům, což skončilo jednak psaním vlastních a následně přechodu k FC, kde nikdo nějak neviděl důvod se s tvorbou postavy nějak moc zabývat. Jeden večer před hraním se strávil přípravou příběhu, zasazení postav do kontextu a konec, dále se už jen hrálo.

Tuto zkušenost jsem měl několik let a byl jsem vcelku jasně přesvědčen, že v naší (nové, vzhledem ke skupině, co jsem s ní hrál Shadowrun) skupině by lidi ani nijak složitá tvorba postavy nebavila. Zkoušeli jsme i D&D4e, ale toto se nesetkalo s přívětivým přijetím.

Před pár týdny jsem ale donesl Dungeon World a sám jsem byl hodně překvapen, jak lidé reagovali na vytištěné deníky a seznam Move jednotlivých povolání. Nyní se nám velice často stává, že se bavíme nikoli jen hrou, ale i o hře - jak je který move skvělý, jak by nám v minulé hře pomohl, jak se postavy těší na další level, kdy si vezmou to a to, jak si své postavy představují do budoucna. Hodně jsme se zde vrátili k tomu, jak jsme se bavili nejen při hře, ale i o hře, během dřívějších let při hraní Shadowrunu.

Má zkušenost tedy říká, že o tom, jak moc se budeme věnovat čistě hře a jak moc se budeme věnovat věcem kolem hry rozhodují zejména konkrétní pravidla, dle kterých se hraje. Pokud hrajeme dle univerzálního systému, kde je vize postav dána čistě do rukou hráče, potom spíše čekáme, jak se vyvine během hry (FC). Pokud hrajeme dle systému, který zajišťuje sám o sobě vývoj postav a hráči jen vybírají z připravených možností, a současně je onen systém nabízené možnosti pro nás zajímavý (D&D4e nebyl, DW je), potom je pro nás debata nad výběrem plnohodnotná a velice zábavná část hry. A za svoji skupinu musím říct, že jsme se postupem času přiklonili k tomu, že je pro nás zábavnější systém, kde si volíme, než systém, kde si musíme vše vymýšlet sami.
20.11.2014 10:53 - York
Arten: Tak. Fate je od začátku prezentováno jako stavebnice a má příručku věnovanou čistě tomu, jak si pravidla uzpůsobit pro vlastní potřeby - ergo se předpokládá, že to hráči budou dělat, a tedy že se nebudou věnovat výhradně jen hře. AW engine hry jsou ještě lepší případ, tam modování mnohonásobně přerostlo původní hru a je to asi největší deviza systému.
20.11.2014 14:13 - sirien
Vojtěch píše:
Moje zvědavost na nové systémy začíná být nebezpečná. Málem jsem se v Googlu začal pídit po chargen systému!

A našels?
20.11.2014 16:10 - Vojtěch
Málem jsem říkal, málem... ;)
20.11.2014 18:36 - wlkeR
Gurney píše:
Nemáš to prefabrikováno s obrázkovým návodem k použití? Nemáš na osobáku vypsané co všechno může tvoje postava/příšera udělat? Špatně! Aneb vítej do 21. století :)


Já nevim, na jednu stranu chápu že kostra je důležitá, na druhou stranu čím víc je obalená, tím míň je s ní zábavy. Myslim že 5E si nechala dost masa stranou, jediný co mi tady pořád trochu překáží jsou skilly, kde se čék pořád snaží někam nacpat ten svůj zatrápenej bonus. Taky akce v boji jsou tak trochu grocery list, ale aspoň ne tak vyčerpávající jako v 4E. Na každý pád mám ten systém rád, ať už je to tím, že je nový a lesklý, nebo je na něm fakt něco dobrého.
20.11.2014 21:57 - ShadoWWW
Ukázka z DMG: Pasti. (Celkově má být pastím v DMG věnováno 5 stran.)


20.11.2014 23:48 - Vojtěch
Tohle mi nejvíc chybí v základu zatím.
21.11.2014 17:50 - Gurney
Chargen RPG (TM) - nová revoluční hra je tady. Dejte konečně sbohem všem těm nudným okamžikům, které vás dělí od skutečné zábavy! Už žádná posezení s vašimi kamarády, žádné imaginární světy, žádná tlachající NPC! Žádné zklamání z neúspěchu vaší postavy nebo z nedokonalých herních mechanik! Definitivní konec nutnosti řešit problémy ve hře rozhovorem s ostatními hráči jakoby to byli "rozumní dospělí lidé" - hoďte své problémy na systém!

Chargen RPG (TM) obsahuje komplexní tvorbu postavy, umožňující si do psoledního detailu zvolit fluff i čísla! Mechaniky tak realistické, jako by je opravdu někdo testoval, ale díky vypuštění marných snah o "hratelnost" dokonale přizpůsobené tvorbě postavy! Deset předtištěných dvacetistránkových deníků a více než stovka nádherných jemně linkovaných stran, na kterých můžete v pohodlí domova rozvíjet osudy své postavy!

A to zdaleka není vše - příloha s radami pro rozjímání nad plánovanou hrou! Geniálně snobské pojednání o tom které hry označit za umění a nemuset se za sebe stydět! Slovníček pojmů se kterými se neztratíte ani v těch od relity nejodtrženejších diskuzí! A pro velký úspěch - offline verze bullshit generátoru vám pomůže zapadnout mezi ty nejhlasitější geeky v oboru!

BUY NOW!!!


ShadoWWW píše:
Ukázka z DMG: Pasti. (Celkově má být pastím v DMG věnováno 5 stran.)

Je to takové dost rozpačité. Jakoby autoři chtěli o tom jak dělat ty pasti zajímavé a nejen "DC 15 perception check, save Dex (5d6 dmg, save half)", ale báli se aby neurazili lidi co jsou zvyklí si to odházet.
21.11.2014 18:14 - Vojtěch
To víš no, pokud ti hned nesepne, že je to zkratka, tak vidíš Charge! a jdeš do toho! :D
21.11.2014 21:01 - ShadoWWW
Další ukázka: jedy.


21.11.2014 21:39 - wlkeR
Mě teda hned zkraje zaujaly ty choroby (asi hlavně protože rýmička:) "...gains a randomly determined form of indefinite madness, as describer later in this chapter." +like :D
22.11.2014 05:27 - Nachtrose
Neco neoficialniho, ale prijemne inspirativniho.

http://www.enworld.org/forum/showthread.php?t=368921
22.11.2014 07:02 - ShadoWWW
Nachtrose: Dost dobrý. To předělám do češtiny.
22.11.2014 12:31 - wlkeR
ShadoWWW je buď nezaměstnaný, nebo ukrývá ve sklepě zotročenou armádu překladatelů XD

Either way, nápad dobrý, ale nic pro mě. Kdysi dávno jsem něco podobného zkoušel, ale myslím že to dopadlo neslavně, rozhodně natolik, že už si to ani pořádně nepamatuju.

Můj alternativní systém Inspirace (který používám celkem s úspěchem už pár let v rámci 4E) je takový: hoď 1k6. 6 = jakoby padlo 20, 2-5 = přičti k hodu to co padlo, 1 = jakoby padlo 1. Je s tím docela hlína :)
22.11.2014 23:39 - ShadoWWW
Po pravdě, toho volného času moc není. Práce, škola, rodina... ale je to pro mě zábava. Až to přestane být zábava, tak to přestanu dělat.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10006213188171 secREMOTE_IP: 18.220.1.239