Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
5.1.2015 21:55 - wlkeR
Jj, už se těším až to dotisknu a pokusím se sehnat dostatečně široký hřbet abych to svázal, přestože jedu 4 stránky/papír, je toho opravdu slušný stoh! A to ještě plánuju vytisknout znova zlášť handouty.
Zatímco kvalita ilustrací a mnohdy i textu jako takového Expedic není často nic moc, myslím že příběhy v nich jsou obecně na dost dobrý úrovni, ikdyž zas až tak moc velký přehled nemám. A taky mě dokázalo nadchnout i Keep on the Shadowfell, takže mě berte s odstupem.
6.1.2015 14:34 - JanoS
Ja to DMuju taky kvuli pribehum a realiim z Forgotten Realms. Proste sam bych vymyslel vlastni svet, a takto ti hraci alespon slysi ze to zapada to stare zname D&D mytologie.

Tisknu to v praci 1:1 a taky je toho uz pekny stos :)

Jinak muj plan hrani je takovyto:

  • Nazev, Target level, Skutecny level party
  • DDEX1-1, L1, L1
  • DDEX1-2, L2, L2
  • Phandelver Ep. 1-2, L1-L2, L2-L3
  • DDEX1-3, L2, L3
  • DDEX1-6, L2, L3 <-- hrajeme ted
  • DDEX1-4, 1-5, 1-9, L2, L3-L4 <-- tohle budem hrat jako Very Strong party
  • Phandelver Ep. 3, L3, L4 <-- Planujeme na PragoFFestu, kdyby se nekdo chtel podivat
  • DDEX1-7,1-8, L3, L4-L5
  • Phandelver Ep. 4, L4, L5
  • DDEX1-10,1-11,1-12,1-13,1-14, L6 ?, L5-L7?
  • Hoard of the Dragon Queen od 6 kapitoly, L5+?, L7-L8?
6.1.2015 15:49 - ShadoWWW
S důkladným odpočinkem a elfy vznikla zajímavá kauza.

Prve k elfově rysu trans:
anglicky píše:
Trance. Elves don’t need to sleep. Instead, they meditate deeply, remaining semiconscious, for 4 hours a day. (The Common word for such meditation is “trance.”) While meditating, you can dream after a fashion; such dreams are actually mental exercises that have become reflexive through years of practice. After resting in this way, you gain the same benefit that a human does from 8 hours of sleep.

česky píše:
Trans. Elfové nepotřebují spát. Místo toho hluboce meditují, kdy zůstávají zpola při vědomí, 4 hodiny denně. (Taková meditace se v obecné řeči nazývá „trans“.) Během meditace můžeš dle potřeby snít; takové sny jsou ve skutečnosti mentální cvičení, která se stala během let výcviku zpětným promítáním. Toto odpočívání je stejně prospěšné jako 8 hodin spánku pro lidi.


Na první pohled se to zdá triviální. Jiné rasy prostě v rámci důkladného odpočinku spí 8 hodin, a elfům stačí v rámci důkladného odpočinku jen čtyři hodiny meditovat. Zdá se také logické, že zatímco ostatním trvá důkladný odpočinek 8 hodin, elfům trvá důkladný odpočinek 4 hodiny.

Pak si ale někdo všiml, jak jsou formulována pravidla pro důkladný odpočinek:
anglicky píše:
A long rest is a period of extended downtime, at least 8 hours long, during which a character sleeps or performs light activity: reading, talking, eating, or standing watch for no more than 2 hours. If the rest is interrupted by a period of strenuous activity — at least 1 hour of walking,
fighting, casting spells, or similar adventuring activity — the characters must begin the rest again to gain any benefit from it.

At the end of a long rest, a character regains all lost hit points. The character also regains spent Hit Dice, up to a number of dice equal to half of the character’s total number of them (minimum of one die). For example, if a
character has eight Hit Dice, he or she can regain four spent Hit Dice upon finishing a long rest.

A character can’t benefit from more than one long rest in a 24-hour period, and a character must have at least 1 hit point at the start of the rest to gain its benefits.


česky píše:
Důkladný odpočinek je prodloužená doba oddechu, dlouhá aspoň 8 hodin, během níž postava spí nebo vykonává lehkou aktivitu: čtení, mluvení, jezení, nebo držení hlídky ne déle než 2 hodiny. Je-li odpočinek přerušen dobou namáhavé činnosti — aspoň hodinou chůze, boje, sesílání kouzel nebo podobnou aktivitou — pak postavy musí začít odpočívat znovu, aby z něj měly prospěch.

Na konci důkladného odpočinku si postava obnoví všechny ztracené životy. Získá také určitý počet utracených Kostek životů, který je roven polovině maximálního
počtu. Na 1. úrovni si postava obnoví 1 Kostku životů. Například, má-li postava osm Kostek životů, může si na konci důkladného odpočinku obnovit čtyři utracené Kostky životů.

Během 24 hodin nemůže mít postava prospěch z více než jednoho důkladného odpočinku a na začátku odpočinku musí mít aspoň 1 život, aby získala své benefity.

A zeptal se: tak počkat! Jestli v rámci důkladného odpočinku stačí spát jen 6 hodin a 2 je možné hlídkovat, tak jak se to má s elfy a jejich transem zastupujícím 8 hodin spánku lidí?

Autoři na twitteru odpověděli, že pravidla pro důkladný odpočinek mají špatný slovosled, respektive jejich první část. Správně to má být takto (uvádím už jen českou verzi):
česky píše:
Důkladný odpočinek je prodloužená doba oddechu, dlouhá aspoň 8 hodin, během níž postava spí, nebo vykonává lehkou aktivitu - čtení, mluvení, jezení či držení hlídky - ale ne déle než 2 hodiny.

Tj., že v rámci osmihodinového důkladného odpočinku je možné 2 hodiny nejen hlídkovat, ale provádět jakoukoliv lehkou činnost a spát stačí skutečně jen 6 hodin. A jak se to má s elfy? Důkladný odpočinek dle autorů trvá 8 hodin pro všechny. Akorát elfové v rámci něj mohou být v transu jen 4 hodiny a zbývající 4 mohou provádět lehké činnosti.

No jo, ale v pravidlech elfova transu se přece jasně píše o 8 hodinách spánku, ne 6 hodinách... Toto autoři taktně přešli mlčením.

A Mike Mearls tomu nedávno nasadil korunu, když řekl, že podle jeho názoru to může být i tak, že pro elfy skutečně trvá důkladný odpočinek jen 4 hodiny. Že to testoval ve svých hrách a hra funguje v pohodě. Podle něj je na každém DM, jakou variantu ve svém herním světě upřednostní.

V oficiálních hrách v USA se dává přednost první variantě, tedy že důkladný odpočinek trvá 8 hodin pro všechny. Je ale možné, že v rámci konceptu živých pravidel a odpovědí z dotazníku, co by měl vyjít na jaře, se to posune jinam.
6.1.2015 16:47 - hadrian
Pokud pravidla říkají, že za 8 hodin spánku si člověk odpočine "důkladně" - tedy, že získá výhody plynoucí z "důkladného odpočinku", a elf má napsáno, že za 4 hodiny transu má výhody, jako člověk po osmihodinovém spánku - pak elf po 4 hodinách transu získává výhody plynoucí z "důkladného odpočinku".

Nic na tom nemůže měnit, že člověk může (ale nemusí) spát jen 6 hodin místo osmi a dělat pak "nějakou lehkou činnost".

Odpovědi wizardů nejsou zdrojem pravidel. Zdrojem pravidel jsou core booky. Tyhle wizardí odpovědi "kolik třešní, tolik višní" jsou úsměvné i u 4e.
6.1.2015 17:24 - JanoS
Takova parta slozena jen z Elfu co po nocich beha po lesich by me jako DM poradne prudila! :)
6.1.2015 18:07 - Gurney
Tak schválně, jak dlouho bude trvat než někdo zjistí, že je 5e naprosto broken

Aneb nevím jestli bych chtěl být (i kdybych na to měl znalosti a skills) vývojářem post-3E D&D...
6.1.2015 18:48 - Quentin
Teď jsem tak rád, že 5e nehrajem :D
6.1.2015 19:06 - sirien
tady se někdo fakt hodně nudil :D
6.1.2015 19:49 - Alwaern
Dejte vsem Ring of Sustenance a bude vystaráno.
6.1.2015 21:29 - ShadoWWW
Jen okrajově, protože víc hodlám napsat do recenze:

Čím víc hraji a čtu o 5E, tím víc si uvědomuji jednu skutečnost. I když z hlediska herních mechanik je 5E založená na více méně všech edicích, tak z hlediska stylu hraní vsadila zejména na styl AD&D.

D&D zažilo dvě zlaté éry: dobu AD&D a 3E. 3E přinesla důraz na optimalizaci postavy. Hru ve hře o hodinách vypiplávání postavy. 4E to díky Character Builderu a systému tisíců "powers" dotáhla do dokonalosti. I když zatímco 3E je hlavně o simulacionismu, 4E je spíš o gamismu.

Jistou výhodou nastolenou 3E je mechanické vypiplávání postavy, které má své příznivce. Nevýhodou je silný hlad po stále nových a nových příručkách se stále novými mechanickými cetkami a chrlení nových příruček, které vedou k brzkému power creepu. Etalonem vypiplávání postavy je dnes Pathfinder.

5E jde jinou cestou. WotC plánují vydávat pouze tak 2 velké source booky za rok.Tato edice je hlavně o atmosféře, vcítění se do postavy a světa D&D. V PHB je to vidět na těch postranních rámečcích s "D&D lore". V DMG je to krásně vidět na tom, že jako první kapitolu má zařazené vyprávění o D&D světech a jejich budování. Pak mluví o cizích postavách a tvorbě dobrodružství (všimněte si: ne střetnutí) a teprve postupně se dostává k vyloženě mechanickým věcem. Oproti tomu DMG 4E se dostává k mechanismům boje a bojových střetnutí už kolem 35. strany a svět D&D řeší až spíš ke konci. O rozdílu v prezentaci MM 5e a 4E asi netřeba ani psát.

Je to zkrátka styl hraní AD&D a jeho feeling se 5E povedlo zachytit IMHO velmi dobře. Ten byl u nás velmi oblíbený ještě v roce 2008 (namátkou třeba u Vlasáka, Rytíře aj.). Stojí na třech pilířích: průzkum, sociální interakce a boj. Pravidla hlásají: vciťte se do postavy a mechaniky berte jen jako pomocné vodítko. A to se nám po dvou edicích, které nás učily myslet v herních mechanismech a o herních mechanismech, odcizilo. Optimalizátorům chybí v PHB optimalizační nástroje. Protože je to úplně jiná filozofie. Něco jako když hráčům AD&D vadilo v PHB 4E příliš úzké mechanické vymezení tvorby postavy a do přílišné hloubky a navíc úzce navázané na roli v boji.

Zkrátka a dobře, optimalizační styl 3E a 4E v 5E nefunguje, stejně jako v 4E nefungoval styl AD&D. Mě ten styl AD&D docela vyhovuje. V piplací minihře jsem se většinou ztrácel. Taky se mi líbí, jak každé povolání působí rozdílně. A nejen různá povolání, ale jak také různé obory stejného povolání působí různě. Je to IMHO vidět zejména u černokněžníka, klerika a kouzelníka. A oproti AD&D mi navíc vyhovuje ta elegantnost moderních herních mechanismů. Přece jen je vidět, že z hlediska herních mechanismů je hra o 3 edice dále.
6.1.2015 21:30 - Gurney
Ring of the College Student píše:
This ring continually provides its wearer with life-sustaining nourishment. The ring also refreshes the body and mind; its wearer needs only sleep 2 hours per day to gain the benefit of 8 hours of sleep.

Potřebuju/chci :( aneb kam se hrabe neviditelnost, ochrana před ohněm a podobné kraviny...
6.1.2015 22:09 - hadrian
ShadoWWW píše:
Zkrátka a dobře, optimalizační styl 3E a 4E v 5E nefunguje, stejně jako v 4E nefungoval styl AD&D.


Tahle generalizace nefunguje. Je to o "míře" optimalizace. A navíc o preferencích konkrétního hráče. V jakékoliv hře obsahující i sebemenší mechanické jádro se optimalizace vyskytuje.

Už sem to tu někde psal - pokud hráč očekává optimální výsledky postavy, nedocílí jich se suboptimálně postavenou postavou. A je jedno v jakém systému hraje - tedy i v DnD 5e.

Nedělejme z pojmu "optimalizace" strašáka, nedělejme z něj něco špatného/nežádoucího. V určité míře je naopak velice žádoucí.

Optimlizační fórum povolání pro 5e na wizardech funguje poměrně dobře, takže to, že by "optimalizační styl" nefungoval v 5e, jak píšeš, si já nemyslím.
6.1.2015 22:22 - ShadoWWW
Píšu to právě proto, že si také myslím, že je to o hráčských preferencích.

Nemyslel jsem to jako strašáka, ale z hlediska pohodlí, co hra nabízí. Optimalizovat můžeš v každé hře, ale množství mechanických voleb, co nabízí 4E při tvorbě postavy na 1. úrovni, je úplně někde jinde, než množství voleb, co nabízí 5E.

Psal jsem to proto, že si myslím, že z hlediska herních preferencí by to mohlo vyhovovat těm, kterým vyhovovalo hraní AD&D.

Je to stejné, jako když budu chtít minimalistická pravidla, nepůjdu do D&D jakékoliv edice, ale zvolím např. Kouzlem a mečem.
6.1.2015 22:45 - Alwaern
Totálně offtopic - ale týká se optimalizace - plánuji někdy během zimy a jara přeložit (+doplnit vlastní) sérii optimalizačních článků pro PF (které se můžou týkat i 3E, potažmo 3.5E). Doufám jenom, že nebudu upálen jako kacíř někde u kůlu :)
6.1.2015 23:08 - ShadoWWW
(Nudím se, tak spamuju.)

Největší přínos D&D 5E vidím v tom, že opět rozproudila zájem o stolní RPG mezi širší veřejností, což je dáno hlavně kvalitním marketingem, ale whatever. Zkrátka to vypadá, že Wizardům se podařil velmi dobrý krok k životaschopnosti RPG jako hobby.

V ČR je to bohužel jiné, tady v úspěch 5E nevěřím. Už proto, že je anglicky a že tu nemá tradici. Možná získá oblibu pár nadšenců, ale v širší veřejnosti po ní neštěkne ani pes. Před příchodem 5E jsem si myslel, že klesající popularita stolních RPG je prostě nutná kvůli mnohem populárnější a méně náročné multimediální zábavě. 5E mi ukázala, že i v dnešní době se dá udělat hra, která dokáže zaujmout širší veřejnost. O to víc mě pak mrzí, že v ČR taková hra není a zdejší RPG scéna pomalu, ale jistě vymírá.
6.1.2015 23:44 - Gurney
Alwaern píše:
plánuji někdy během zimy a jara přeložit (+doplnit vlastní) sérii optimalizačních článků pro PF

To by bylo awesome.
7.1.2015 01:22 - sirien
Alwaern píše:
Doufám jenom, že nebudu upálen jako kacíř někde u kůlu

Vůbec se nemáš čeho bát, za tvou oběť Tě ihned po upálení blahořečíme.


ShadoWWW: Jazykové a kulturní bariéry se oslabují, takže úplně zle bych věci neviděl
7.1.2015 05:50 - Vojtěch
Tak tak. Konečně trocha PF do nového roku ;)
7.1.2015 13:47 - Me-dea
Alwaern já bych ocenila cokoliv k PF.
7.1.2015 14:00 - Vojtěch
Pokud potřebuješ něco konkrétního, tak můžu něco vyrobit.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12461614608765 secREMOTE_IP: 3.145.130.31