Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
9.1.2015 11:15 - ShadoWWW
noir: Paralýza tak obvykle nějak funguje, že nemůžeš nic dělat. Jak jinak by měla fungovat? ;-) Ale jednotlivá kola odsýpají rychleji než v 4E, takže, ač je to pro hráče nepříjemné, na dlouho ho to nezdrží. A nakonc si užil vítězný okamžik slávy a vytrhl družinu ze spárů smrti. Takže si to nejspíš nakonec užil.
9.1.2015 11:27 - Almi
ShadoWWW: Tak to držím palce, mrzelo by mne, kdyby tam byl nějaký matematický fail.

JanoS: Nesouhlasím. KAŽDÉ RPG má být o zážitku a ne o matematice. Snad s výjimkou matematické verze DrD :) DnD je prostě mainstream. A jako takové, když už používá čísla, tak by měla fungovat. Aspoň rámcově. Diskutovat můžeme o feelu jednotlivých edic, simulacionismu a já nevím-jakých-ještě teoretických řečech, ale prostě se tam hází kostkou a ne zrovna málo. Byla by škoda, kdyby byl systém broken, jako se to stalo u 4e - byl to jeden z hřebíčků do její rakve.

A byť 5e nehraju (ne, že bych byl jakou Boubak - milující 4e; naopak, mé důvody jsou přesně opačné - tj. že 5e jde zpátky namísto kupředu, rozhodně dle mého názoru nenabízí to nejlepší a že je to edice vytvořená hlavně za účelem dojení peněz), přeju si, aby mé odhady a pocit z 5e byl chybný. Tož držím palce a přeju hodně silných zážitků a pobitých draků! :)

btw: tebou popsaný střet s černým wyrmlingem zní taky hodně cool :)
9.1.2015 11:32 - Almi
noir: Nebuď zlej :) Pamatuju si, kdy jednou Nerhinn nemohla sejvnout 5 kol a Sethi dokonce asi 12 kol. Nakonec z toho Sethi dokázala vytěžit velmi zajímavou příběhovou komplikaci/příběhový rys. To se prostě stává. A, když odhlédnu od dalšího, tak nějak si myslím, že to k old feel hrám patří. Ať už to z dnešního pohledu vnímáme jakkoli.
9.1.2015 12:21 - Naoki
Ad číselná nevyváženost:
Ono upřímně, divit se že to je nevyvážení když přitom drakovi zruší jeho nejmocnější zbraně (létání, temnota, aura strachu) tak je trochu nefér :D Jako jo, je fér že to hráči zvládli příběhově zastavit, ale IMHO by celá ta "matematika" vypadala jinak kdyby si ty schopnosti ponechal :)
9.1.2015 12:39 - sirien
noir mi právě připomněl reakce mnoha fanoušků oWoD na nWoD: mortal může zabít mýho vlkodlaka? I v krynu!? must be broken.

Nevím teda, jak moc zábavné je aby ve hře byly často powery co postavu vyřadí na 4 kola, ale zase 5e má podle všeho ta kola krátká a 4e s 50 procentním save mi vždycky přišla tak trochu že se ty powery vlastně nedají brát vážně protože na ně není nejde spoléhat. A nakonec je na DM jak často tam podobné dá...
9.1.2015 12:56 - JanoS
Barbar od zacatku hrani skuhral ze ma prokletou kostku, a na iniciativu hazel 2 a 3 celej den. Takze to ze pak nesejvnul Wisdom DC 13 kdyz ma Wisdom +0 neni zadnym prekvapenim.

Ted obsesivne shani neco cim by si mohl zvednout odolnost proti magii a sejvy :)
9.1.2015 14:23 - Torgal
Ten kinov encounter je veľmi zaujímavý, ale nedá sa brať ako typický súboj s drakom v 5e. Tým, že drakovi boli odobraté jeho základné vlastnosti (hlavne to lietanie) ho zredukovalo v podstate len na boxovací vak s veľa životmi. Iný pohľad na súboje s drakmi si môžete prečítať tu.
9.1.2015 14:41 - Gurney
kin: awesome bojiště a epický souboj

Co se toho boje týká, dopadl jak bych čekal - parta lidí, která ví proti čemu jde, má k dispozici spoustu magie, hned na začátek si pro sebe připraví podmínky (a nikdo se neobtěžuje snažit se jejich plán něčím narušit) nad sebou má těžkotonážní backup a jejich hlavní nepřítel arogantně stojí na pedestalu (doslova) a občas nevzrušeně podporuje své miniony. Pak je najedou po nich a zjistí jak moc celou věc podcenil... z pohledu hráče by mě možná skoro zklamalo, kdyby po tom všem dostal záporák ještě fair fight (a těšil bych se na zlou, brutální efektivitu jeho otce, který se nepustí do boje osobně dřív než si bude absolutně jistý že všechno dopadne přesně jak plánoval), ale to je asi otázka vkusu a žánru.

(podotýkám že PHB mám od Vánoc, a ještě jsem 5e nehrál, takže mě berte s rezervou)

(...nicméně třeba v SWSE nebo nWoDu by to dle mých zkušeností celé dopadlo dost podobně...)
9.1.2015 18:56 - wlkeR
Pseudodragon familiar je pro DM docela, jak bych to řekl co nejslušněji... zátěž. Když ho tehdy měl ShadoWWWovo warlock, docela často jsem z něj byl dost vzteklý, páč ve velké části případů neguje spoustu věcí, které se chystá hodit na své "unsuspecting" hráče. Hláška "my ho neviděli, ale PSEUDODRAK určitě ano" je... arrrgh! *Rage*

Ehm mám obecně problém s familiáry. Když jako hráč zrovna vím že nějakého mám, tak ho použiju, ale jakožto DM nesnáším jak hráči pořád čekají že jejich příruční potvory budu řešit JÁ. Co se 5E týče, chválím že dali hráčům toho familiára kterého vždycky chtěli (protože upřímně, koho z nás rajcujou netopýři a ropuchy), ale sakra, ta potvora dokáže svým truesightem a uspávacím jedem potentovat tolik věcí, že DM za chvíli hodí všecky normální encountery za hlavu a vezme to z jedný vody načisto invisible ghost drakolichem.
9.1.2015 23:12 - Vojtěch
Hele, kde se píše, že pseudodrak má v 5E truesight? V Bestiáři stojí, že má blindsight na 10 ft a darkvision n 60 ft a advantage na perception checks, které ale musí dělat aktivně, jinak má passive perception 13. To zase takový odvaz není. Pokud by se to taky řídilo pravidly pro Find Familiar kouzlo, tak na koukání přes draka potřebuješ pálit akci a sám jsi hluchý a slepý.

Nebo toto bylo k nějaké předchozí edici?
10.1.2015 08:25 - wlkeR
To byl překlep, chtěl jsem blind. Ale i tak si vem že mimo combat je to takový "detect everything" a uvnitř je to at-will poison/sleep. Na vyšších tierech asi nic moc, ale když to maj lowbíci, eh.
10.1.2015 08:53 - Almi
wlkeR. Ale to je princip familiára, přece... a to 5e nemá ze starých edic to, že když familiára zabijou, tak se nový získává sakra těžce nebo jich máš jen omezený počet na život? Zrovna tohle bych čekal, že udělají. A pokud ne, tak to udělej jaho home made pravidlo.
10.1.2015 09:15 - Vojtěch
Hele, blindsight má na 10 ft. To jsou tři kroky nejvýš. S tím se ambush nenajde, pokud nechceš udělat z pseudodraka okolo kroužící dron, který bude zase sám samotinký a snadno napadnutelný. Pokud bude sedět na rameni fighterovi, tak 10 ft už je dávno v charging range. Mimo to blindsight není autodetect. Normálně můžeš zkoušet stealth akci proti pseudodrakovi a on buď má ten svůj passive check, nebo tě hledá a na to má advantage, zatímco zbytek družiny asi vidí prd (autofail) pokud neviditelný zmetek nic nedělá, nebo hází perception s disadvantage. Jinak má poison sting s DC mocných 11, což musíš ještě failovat o 5, aby tě to dalo do bezvědomí. Jinak jsi pouze posoned, takže potřebuješ nejspíš více zásahů. Jinak máš na pseudodrakovi jen 7 hp, takže by měl radši dávat bacha. Většina potvor by si na něj po prvním uspaném asi dala pozor, takže by ten poison/sleep měl být za dobrou spolupráci a ne úplně zadarmo. Mimo to ten sleep jde zrušit kopnutím do postiženého, pokud ho rychle někdo z družiny nepošle na onen svět.

Almi: tady je fmiliar na 0 hp unsummoned, takže ne mrtvý, ale obnovit ho se dá pouze hodinu trvajícím rituálem, který musíš mít namemorovaný jako kouzlo, což v dungeonu, nebo při nejmenším v boji znamená, že mrtvý familiar je prostě pryč a tečka.
10.1.2015 09:38 - Arten CZ
Kde mohu dohledat, že Blindsight dává vidění neviditelných a skrytých a podobně? V bestiáři se píše:

A monster with blindsight can perceive its surroundings
without relying on sight, within a specific radius .
Creatures without eyes, such as grim locks and gray
oozes, typically have this special sense, as do creatures
with echolocation or heightened senses, such as bats
and true dragons.
If a monster is naturally blind, it has a parenthetical
note to this effect, indicating that the radius of its
blindsight defines the maximum range of its perception.


Já tomu rozumím tak, že dokáže vnímat okolí, přestože je slepý nebo oslepený nebo se nemůže spolehnout na zrak (například tma, magická tma a podobně), ale pouze na 10ft. Nikde jsem ale nenašel, že by mu to mělo dát nějakou jinou výhodu nebo zvláštní schopnost oproti používání normálních smyslů (a to u zraku, sluchu a čichu má výhodu).

Mě by přišlo logické, aby se blindsight vyhodnocoval jako běžný zrak, jen s tím rozdílem, že funguje i tam, kde zrak nefunguje. Pokud se tedy někdo chce schovat nebo je neviditelný, musí tvor s blindsight uspět v jeho odhalení stejně jako by musel uspět při normálním zraku. Pseudodragon by na tom byl hůře, protože by přišel o výhodu, kterou má při použití zraku.

Netopýři ve vašich hrách také dokáží vidět neviditelné a nikdo se před nimi neschová?
10.1.2015 10:05 - JanoS
Novy familiar trva 70 minut jako ritual, nepotrebuje byt namemorovany ani nezere spell slot.
Material cost je 10 gp...
10.1.2015 10:07 - Vojtěch
Přesně tak. Případně by to šlo vzít tak, jako že neviditelný má advantage na stealth check a pokus o vizuální detekce automaticky selže (viz invisible condition p. 291 PHB). Tvor s blindsight by toto mít nemusel, nebo by měl advantage, kterou by si ten disadvantage negoval. Jinak netopýr by měl neviditelného najít normálně, pokud nezaleze za křoví, nebo tak něco, ne?

Edit: a jo... ritual casting.
10.1.2015 13:11 - wlkeR
Jak říkám, já mám proti familiárům prostě averzi, kterou pravděpodobně nastartoval kouzelník kerej si nemohl vybrat z 3.5E seznamu tak jsem řek "můžeš mít cokoli" a on si vzal... ptakopyska. Potom každá - druhá - otázka - ve hře - zněla: "co na to ptakopysk?" Od tej doby mam chuť každýho kdo mi strká pod nos svýho familiára (a ptá se co dělá, jako by nemohl hrát za něj) vzít po hlavě sekerou. Nebo mu aspoň cvrnknout kostku do oka.

V playtest hře jsme měli kouzelníka se sovou. Ta sova měla na rolly takový štěstí, že družina za chvíli přestala komunikovat s postavou a ptala se rovnou sovy (a když tuto družinu později použil nový DM jako antidružinu, stala se sova hlavním záporňákem). Takže hráč ani neměl moc na vybranou: pokud chtěl hrát, musel převzít kontrolu nad familiárem.

Co se ShadoWWWa týče, ten mi jen systematicky kazil pletichy hláškami "ale pseudodrak má darkvision a vidí..." atd (což je samo o sobě v pořádku, jen když na to člověk zapomene, tak mu to přecejen kazí metaplanning - něco co DM dělá aby družinu překvapil, páč jinak je to nuda). Ani neměl blbé dotazy, takže tady pohoda, asi největší problém mi činila skutečnost že parta má jakoby o jednoho člena navíc, pro kterého navíc obvyklé překážky překážkami nejsou (potřebujete někam vyšplhat? Pseudodrak uváže lano. Ztratili jste se v lese? Pseudodrak vyletí a bude navigovat. Nemůžete otevřít plechovku lančmítu? Pseudodrakův ocas má přesně ten tvar který potřebujete...) Ono to není špatně. Je dokonce dobře když hráč kreativně využije nástroje co má k dispozici, jen člověk pak musí složitě vymejšlet věci co vůbec budou nějakým druhem výzvy. To mě asi vytáčí nejvíc nebo já nevim. Ale opakuju, jsem v tomhle velmi VELMI předpojatý.
10.1.2015 13:12 - ShadoWWW
Basic Rules online (něco jako SRD).
10.1.2015 19:38 - Vojtěch
V D&D ve tmě snad vidí každej druhej, ne? A i kdyby, tak může telepatit snad jen s jedním a tak zbytek jde jako vláček. Taky to může být srandista a krapet družinku žertovně povodit (a třeba je za to dovede k nepříteli z nečekaného přístupu). Pacinky na uzle asi taky moc nemá. Plechovka si rovnou koleduje o zlomené žihadlo a disadvantage na attack do zahojení, nebo alespoň komickou scénku s pnikařícím a vřískajícím drakem, kterému se sice plechovku prorazit povedlo, ale teď nejde ocas ven. Btw družina získala právě otrávenou plechovku, protože se jed uvolňuje vždy při zásahu. Jinak drak vylétne a...

...souboj s teritoriálním orlem, pak teprve nějaká navigace.
...vidí kam, ale ne kudy. Ono totiž přímá cesta je zradná.
...vidí sice kam, ale taky vidí něco jiného (plot hook! Errr... it's a trap!).
...fujky! Nahoře bydlí pavouci!
...vidí, že sežene bouřka.

Tedy by se s tím myslím nechalo pracovat dál.
10.1.2015 21:30 - wlkeR
Njn, ale nechceš mít the great pseudodragon adventures.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11699509620667 secREMOTE_IP: 13.59.122.162