Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
27.9.2017 16:09 - efram
ja bych tuhle "rozepři" ukončil zveřejněním nového překladu Volova průvodce nestvůrami a jeho přečtením :p
27.9.2017 16:11 - LokiB
York píše:
Takhle: To, co popisuješ, je samozřejmě hlavní rozdíl mezi házením incky jen na začátku souboje (s tím, že pak se ohlašuje a vyhodnocuje v pevném pořadí) a házením incky každé kolo (s tím, že pak se ohlašuje a vyhodnocuje v pevném pořadí).


Však já taky celou dobu srovnávám 5E standard a 5E UA optional (resp. ještě se starou ADND 2E) ... nesrovnával jsem to s jinými styly, ani jsem netvrdil, že 5E je nejlepší.
Šlo mi jen vysloveně o určení možných dopadů použití UA verze proti standardu. Přijde mi, že některé si lidi neuvědomují, protože při čtení to hne poznat není.

a vlastně úplně původně jsem hlavně brblal, že jako hurá UA úúúžasnej objev, když nad tím v 2E lámali tolik hůl a PRO MĚ (abych nepopouze siriena), to zas TAKOVÝ rozdíl není ... s mojí skupinou a našimi herními styly.
27.9.2017 16:13 - sirien
ježiš tohle bude ještě srandy... počkejte až se v neděli vrátim z Dálavy...
27.9.2017 16:16 - York
ShadoWWW píše:
Ok, tak já to dnes vyzkouším. Navrhnu hráčům, že pojedou vžy až po všech nestvůrách, protože na pořadí nezáleží. Díky za tip. ;-)


Když už jsi to zmínil - zajímavé je, že z hlediska schopnosti hráčů sladit svou představu o situaci s GMem a vymyslet, co jejich postavy udělají, mi zdaleka nejlíp vychází pořadí, kdy nejdřív popíšu záměry nestvůr a pak nechám hráče ohlásit akce postav v libovolném pořadí.

Eliminuje to zasekávání nerozhodných hráčů v případě, že jim vyjde vysoká iniciativa a nemají připravený žádný plán, protože už vědí, co se děje, a mohou na to reagovat. Současně jim to navíc ulehčí život tím, že rozhodnější hráči typicky svou akci ohlásí před nimi, takže už mají před sebou maximálně přehlednou situaci, na kterou stačí reagovat.

V tomhle je to podobné házení incky na začátku boje a následnému pevnému pořadí, ale přidává to k tomu zjevné záměry protivníků - čili nejen že víš, co se stalo před tvou akcí, ale víš dokonce, že se například vůdce orků řítí kupředu na vašeho kouzelníka (ale ještě k němu nedoběhl, takže s tím můžeš něco udělat).

Ale to vás určitě nezajímá, protože to není matematika a vychází to čistě z hraní :-)
27.9.2017 18:59 - LokiB
York píše:
Když už jsi to zmínil - zajímavé je, že z hlediska schopnosti hráčů sladit svou představu o situaci s GMem a vymyslet, co jejich postavy udělají, mi zdaleka nejlíp vychází pořadí, kdy nejdřív popíšu záměry nestvůr a pak nechám hráče ohlásit akce postav v libovolném pořadí.


hmm, mas holt jiny styl hry, pro ktery to vyhovuje. proc ne. ale tak snad chapes, ze takhle nehrajou vsichni,

odsuzujes hrace do role reagujicich, nikoli iniciativnich a kreativnich. coz urcite na rychlost odehravky ma pozitivni vliv, o zazitku uz si tak jisty nejsem.

jestli mas pocit, ze po 25 letech s DND nevychazim z hrani, inu ... nejsem herni designer :)
27.9.2017 22:26 - York
LokiB píše:
odsuzujes hrace do role reagujicich, nikoli iniciativnich a kreativnich


Ale kdeže. U hraní počítačový hry taky nevypneš hráči obrazovku, aby ti poslepu naklikal, co chce dělat, s tím, že pak to pro něj bude teprve ten pravej kreativní zážitek.

Je to přesně naopak. Aby mohli být hráči kreativní a iniciativní, tak musí mít v prvé řadě dobrou představu, co se děje.
27.9.2017 22:55 - LokiB
Tak dej příklady, jak ty záměry nepřátel hráčům na začátku kola popisuješ. Vem si třeba příklad z fantasy hry:
wizard, ranger, thief a fighter se potkali s 5ti orky, jedním hill-giantem a lidským warlockem.

York píše:
Je to přesně naopak. Aby mohli být hráči kreativní a iniciativní, tak musí mít v prvé řadě dobrou představu, co se děje.


ale prdlajs. tu představu mají v každém případě, v tom si tvůj systém nic navíc k představě hráčů nevymodlil, resp. je to jen tvoje přání, aby to tak vypadalo
30.9.2017 21:44 - ShadoWWW
30.9.2017 23:15 - LokiB
Škoda, že český pojem kavalír se od toho anglického Cavalier už dost vzdálil. aspoň v té kavalérii to zůstalo.
Ale je pěkný, jak to ve videu vysvětlují, jak i ten anglický název vyhrál na Knightem jen o fous ... škoda, měl to vyhrát knight :)

Rogue Inquisitive bude doufám skvělej koncept. Na ten bych se těšil.

Horizont Walker mě moc nebere, na Planer zaměřený typy jsem nikdy nebyl. Ale je tam zajímavý povídání o damage resistance a jejím konceptu v těhle rozšířeních.

Circle of Dreams jsem se nejdřív trochu těšil, že bude fušovat do psionického řemesla a jeho "mindscape" ... ale zdá se, že ne, že je to jen do fey ... no proč ne, pro ty, co mají blízký vztah k fey-světu to bude určitě fajn

Glamour jako Půvab mi nejde úplně dobře, když si představím spolu s nimi Fredieho Mercuryho :) ale holt asi lepší český slovo není. Osobní kouzlo nebo Charisma moc nefunguje. Zas je to hodně fey ... to je classa jak dělaná pro Siriena, v tý bude zářit .)
30.9.2017 23:36 - Maelik
LokiB píše:
Škoda, že český pojem kavalír se od toho anglického Cavalier už dost vzdálil. aspoň v té kavalérii to zůstalo.
Ale je pěkný, jak to ve videu vysvětlují, jak i ten anglický název vyhrál na Knightem jen o fous ... škoda, měl to vyhrát knight


No, v českém překladu to rytíř furt může být, ne?
1.10.2017 18:57 - chrochta
Maelik: Těžko.
2.10.2017 16:49 - sirien
Maelik píše:
No, v českém překladu to rytíř furt může být, ne?

Tak může tam bejt kdeco, ale je to blbej nápad.

Zaprvé protože překladem přímo ignoruješ a převracíš vůli tvůrce, který měl stejnou volbu a rozhodl se jít jinudy.

Zadrhué protože "rytíř" je určitý sociální status a obecně je lepší nemíchat názvy class s věcmi, které mohou pokrývat jiné koncepty a postavy.

Zatřetí protože kavalír nevyhrál nad rytířem jako jméno classy, ale obojí je classa a kavalír vyhrál zařazení do knihy.

Listen carefully, aim well, make no deals with dragons and never trust somebody who calls himself Loki.
2.10.2017 17:21 - sirien
York píše:
Zapomeň na jakýkoliv systém. Máme prostě jedno kolo, dva soupeře.

A právě teď a právě tady si totálně selhal.

Nemáme dva soupeře, máme jich N. Nemáme jen jedno kolo - máme X předchozích a Y, která nás ještě čekají. Souboj nemusí končit smrtí posledního protivníka a postavy můžou dělat spoustu různých akcí.

A celé se to děje u stolu, kde sedí 4-8 lidí, kteří chtějí, aby hra měla nějakou dynamiku a něco se v ní dělo pokud možno neustále pro všechny (a ne jako v Arkham Horroru (nebo 4e), kde si hráči naplánujou kolo, pak odehraješ svůj tah a deš si na 15 minut udělat toasty a kafe a vrátíš se až na Tebe zas přijde řada aniž bys o cokoliv nějak moc přišel).

Je velký rozdíl, jestli na začátku řeknu, v jakém pořadí bude kdo jednat (a pak zjišťuju co vlastně dělá podle toho co se stalo předtim a co se může stát potom) a jestli řeknu kdo bude co dělat předtím, než určím pořadí těchto činností.

Tvoje teze o tom, že "na konci kola mají pak všichni stejně HP" pak neplatí, protože když inka ovlivní rozhodování v průběhu hry, tak se začnou lišit akce a v ten moment přestanou být identické výsledky.

York píše:
Přijdeš o výhodu v tom, že nemusíš nic sčítat (musíš, máš dvě kostky).

Nesmysl. Mezi tím mít dvě čísla na stole přímo před očima na kostkách a mít tam jedno číslo a jedno další si pamatovat prostě je reálně pro hráče rozdíl. Pokud Ti to tak nepřijde, pak by ses měl možná rozhlídnout po větším vzorku hráčů.

York píše:
Oni zkoušeli variantu, kdy se na iniciativu hází jen v situacích, kdy to skutečně může něco ovlivnit? Nezkoušeli

a) to nevíš

b) V tom Mikeově UA systému roste význam inky s počtem účastníků konfliktu, takže ve skutečnosti bych spíš řek, že to fakt zkoušeli.

c) to často nevíš dokud to kolo neskončí. Viz např. moje testovací hra DrDII s Markym - DrDII mechanicky vyžaduje inku na začátku každého kola. Někdy to roli hrálo, jindy ne, ale v momentě kdy sem tu inku házel sem nikdy netušil, který z těch dvou případů nastane.

d) mě fascinuje Tvoje povýšenost nad všechny ty hráče co to zkoušeli a způsob argumentace jímž dáváš najevo že o věci nic neví a rozhodně by je nenapadlo to, co Tebe - nejspíš kdyby měli dojem, že ta inka není potřebná a stačí jen někdy, tak by to dali v tom feedbacku najevo, nemyslíš?



Xyel píše:
Při třech hráčích a jedné potvoře to moc dobré není, protože se hází navíc pro nulový benefit - kola jsou dostatečně krátká na to, aby se hráči nenudili.

To je zajímavý postřeh.

Otázka je, co to případně udělá s dynamikou scény, protože v momentě, kdy hlášený pohyb ovlivní iknu se může celá scéna rozhýbat a je pak docela rozdíl v tom jestli pohyb zahlásím (a půjdu na řadu pozdějc) nebo ne (ale taky tou dobou nemusím mít nikoho v dosahu).
2.10.2017 17:26 - LokiB
:)))
A v čem přesně jsem svedl pána na zcestí?
jsem snad nikde nepsal, že vyhrál v názvu classy, ne?

Celý povzdech byl o tom, my dear sirien, že ShadoWWWem zvolený název Kavalír je míněn dobře, ale pro mě to jaksi není ono.

plus k tvému zdůvodnění:
Historicky v oDnD (Rules Cyclopedia) se na 9. úrovni fighter dělil na Paladina, Knighta a Avegnera ... přičemž ten Knight v mých očích odpovídal svou podstatou / naturelem tomu, co má zde být Chevalier.

A v angličtině ten popis pro Xanathar je lepší v tom, že skutečně postava nemusí mít titul rytíře (ve feudálním slova smyslu). Takže ok.
Jen prostě v češtině to slovo Kavalír moc nefunguje. Nebo dobře, ať nemluvím za všechny lidi ... pro ty s citem pro jazyk a znalostí konotací nefunguje :P A pak ještě pro ty, kteří to slovo asi nikdy neslyšeli.
V češtině je dnes kavalír posunut jinam.

+ když se koukneš do různých výkladových slovníků angličtiny, tak nemají problém říc: chevalier = knight.
2.10.2017 17:32 - sirien
Loki Loki Loki...
LokiB píše:
jak to ve videu vysvětlují, jak i ten anglický název vyhrál na Knightem jen o fous

:p

LokiB píše:
pro ty s citem pro jazyk a znalostí konotací nefunguje

...s citem pro jazyk ale bez záliby v archaismech.

...a pro ty, co nehráli Heroes of Might and Magic :)
2.10.2017 17:36 - Log 1=0
Kavalérista?
2.10.2017 17:46 - sirien
Au.
2.10.2017 17:53 - wlkeR
Knight je ale už název pro alternativu Noble backgroundu.
2.10.2017 18:35 - ShadoWWW
Je to, jak píše wlkeR, v češtině i angličtině už je Rytíř/Knight jako varianta Šlechtice/Noble. Plus i v češtině se to občas smývá ("jsi kavalír, máš rytířské způsoby").

LokiB píše:
Historicky v oDnD (Rules Cyclopedia) se na 9. úrovni fighter dělil na Paladina, Knighta a Avegnera ... přičemž ten Knight v mých očích odpovídal svou podstatou / naturelem tomu, co má zde být Chevalier.


No Cavalier se objevil samostatně v ADnD 1E v Unearthed Arcana. Tam to bylo samostatné povolání, jehož oborem (sub-class) byl Paladin. V pozdějších modulech se přidaly obory Samurai a Knights of Solamnia.

Obrovskou popularitu získal kavalír díky kreslenému seriálu Dungeons & Dragons v osmdesátých letech, kde vycházel z této předlohy (respektive to UA povolání z toho seriálu, který byl dřív).

Pod bojovníka se dostal až v ADnD 2E, a to už nikdy nebyl tak oblíbený jako v 1E.

Jsem zvědavý, jak oblíbený bude v 5E.
2.10.2017 19:35 - chrochta
Protože zrovna překládám kus Champions of Valor, musím nějak přeložit i cavalier (vyskytuje se). Mohlo by být rejtar? V němčině reiten = jezdit na koni; der Ritter = rytíř
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10576295852661 secREMOTE_IP: 3.135.198.49