Barbar: Všichni mají napevno limit na hodnotu vlastnosti 20 (což je bounded accuracy, jeden ze základních pilířů), barbar u dvou vlastností to na dvacítce překonává o 4. Zrušený limit na zuření je třešnička.
Bojovník: Díky útoku navíc získá nejvíc útoků za kolo ze všech povolání.
Druid: Ten si na dvacítce přijde extra na své. 1) Může být ve zvířecích podobách neomezeně dlouho, ale hlavně 2) může ve zvířecí podobě kouzlit, což nemůže nikdo jiný.
Hraničář: Ano, ten má mechanicky asi nejslabší schopnost, ale to povolání je celé dělané jako mechanicky slabší.
Klerik: Ten se konečně stává božským vyvolencem se vším všudy. Do té doby má jen určitou PST, že ho božstvo poslechne, a ne moc velkou (<=19%), na dvacítce má konečně 100%. Že rozsah je na úvaze PJ? To ano, ale to bývá tak nějak tradicí u kněžských povolání napříč systémy. Když je PJ dick, tak to s ním hráči stejně nedotáhnou až na dvacítku a najdou si raději jiného.
Kouzelník: Získá schopnost mít stále připravená určitá kouzla, aniž by k tomu potřeboval knihu kouzel. Což je popřením jeho archetypu (kouzlení z knihy kouzel).
Paladin: Jak říkáš, je to hodně bojové, ale třeba to létání u Mstícího anděla se dá docela dobře využít i pro nebojové situace. Navíc mnoho těch schopností dává výhodu k záchrannému hodu, což je poměrně ojedinělé. Většina herních prvků dává jen bonus k záchraně. (Až na záchranu proti jedu, tam je výhoda méně vzácná.)
Tulák: V boji změnit minutí na zásah (automaticky) dokáže jen on a je to opět redefinování základního stavebního kamene systému (hod proti cílovému číslu, respektive OČ). A když neuspěje v ověření vlastnosti, rázem si může změnit hod na 20 + +6 či +12 (zdatnostní bonus) + vlastnost, což je... cool a opět popření základního pravidla, hodu proti cílovému číslu, respektive SO.
U dalších povolání: Většinou si něco obnoví, co souvisí se sesíláním kouzel či jejich schopnostmi. Jako... není to tak extra jako u těch ostatních (většinou nekouzlících postav), na druhou stranu pár kouzel a slotů navíc dělá u kouzlících povolání hodně.
Jako jo, to popření základních stavebních kamenů systému je evidentní jen v některých případech. Na druhou stranu u všech povolání je na dvacítce něco, co je lepší než předchozí schopnosti a obvykle se vyplatí si pro tu dvacítku dojít.
U DrD II to tak není. Tam u maximální (páté) úrovně dostaneš jen dovednosti, co můžeš dostat na kterékoliv jiné úrovni (popř. max. na 3., pokud je to z pokročilých povolání). K tomu pár procent k hodu na úspěch. Když ale raději multiclassneš (omlouvám se za to slovo), tak můžeš získat podobně mocné schopnosti a k tomu ještě větší zvýšení pravděpodobnosti u svých hodů na jiné povolání. Tj. nevyplatí se ti to ani teoreticky.