Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
30.8.2014 00:25 - ShadoWWW
York: Ono to ve skutečnosti (soudě podle playtestu) je spíš o preferencích než matematice. Průměrný rozdíl je jen +0,5. Jasně, je tam jiné rozložení pravděpodobnosti, ale mnohem víc než o pst jde o pocity hráče. Někdo si prostě raději hází kostkou a někdo si raději bere fixní bonus. (A v playtestu bylo víc těch, co si raději berou fixní bonus.) Když se třeba podíváš na hráče DrD 1.6, tak ti u zranění zbraně brali taky raději fixní opravu než hod na zranění.
30.8.2014 00:31 - York
Jsou to 2.5% šance na úspěch navíc při každém dovednostním hodu.

edit:
A ještě navíc možnost uspět v hodech, které by s fixním bonusem byly zaručeně nedatelné.
30.8.2014 00:42 - ShadoWWW
York: Co jem pochytil na fórech, tak při bonusu +2 to ještě není takový rozdíl. Ale třeba na 13. úrovni je to rozdíl +5 vs. 1k10. A většinu spíš štvalo, že když ti padne 1, tak to není téměř žádná výhoda s hodem k20, zatímco jistý bonus +5 je pocitově pro tyto lidi vždy lepší než nejistota. (Protože s fixním bonusem +5 mají vždy výraznou výhodu oproti netrénovaným postavám.) Ale někdo si raději hází. Třeba já, ty, nebo Mike Mearls. :)
30.8.2014 00:46 - ShadoWWW
Jinak je to podobné, jako u point-buy vs. nahazování vlastností postavy:
1. Point-buy systémem můžeš docílit maximální hodnoty 15, zatímco hodem 18.
2. Průměrný hod 4k6 a vezmeš nejlepší 3 kostky je vyšší než point-buy průměr.

A přesto je hodně lidí, co mají radši point-buy.
30.8.2014 00:49 - Quentin
Gurney píše:
Samozřejmě pokud máš hráče, kteří to vnímají jako že obtěžuješ nějakým stupidním fluffem a trestáš za to že se snaží maximalizovat efektivitu družiny tak s tímhle neuspěješ..

WTF, kde sis to tam domyslel? Moji hráči jsou na šikanu zvyklí počítám víc než kdokoli tady. Přecijen se potýkají s jednocifernými životy, death savy od prvolvlových pavouků a pastí v každé třetí chodbě, už nějaké ty dva roky.

Jde mi hlavně o to, že to, o čem ty mluvíš jako o stupidním fluffu, si představuju jako povinnost pro high level nekromancery, liche, krále apod. Ancient red wyrm by měl být nebezpečný sám o sobě, i když leží na louce :)
30.8.2014 00:49 - ShadoWWW
BTW Na víkend odjíždím pryč. Tak si to tu beze mě užijte a nezlobte. :-D
30.8.2014 00:55 - ShadoWWW
Sranda.
BECMI 5e píše:

While I personally have no problem with the 5E rules as written, I have seen several people express interest in a return to BECMI style dnd. This houserule is presented for those who desire such a thing.

BECMI 5e
Character Creation
The following rules replace those in Chapter 2 (Races) and Chapter 3 (Classes) in the players handbook.

Choosing a Race

You can play an Elf, Dwarf, Halfling, or Human. The rules for creating such characters are as follows:

Elf
Use the Elf Racial Traits (choosing your subrace as normal). Your class is Fighter (Eldritch Knight). You gain the Magical Initiate Feat as a bonus feat at 1st level. You must choose the Wizard class for the purposes of this feat.

Dwarf
Use the Dwarf racial traits (choosing your subrace as normal). Your class is Fighter (Champion). You gain the Heavy Armor Master feat as a bonus feat at 1st level.

Halfling
Use the halfling racial traits (choosing your subrace as normal). Your class is Rogue (Thief). You gain the Observant feat as a bonus feat at 1st level.

Human
Use the default human racial traits. Unlike other races, you may choose your class from the following choices. Cleric, Fighter, Rogue, or Wizard. You can choose your subclass with the exception of the Eldritch Knight and Arcane Trickster. You do not gain a bonus feat at first level.

Multiclassing & Feats
You cannot multiclass under this system. With the exception of the above feats, feats may (or may not) be available in your campaign.


ADVANCED BECMI píše:

This optional system is a more advanced adaptation of the BECMI rules for use with all races and classes in the 5E PHB. Use whichever system you prefer.

Character Creation
The following rules replace those in Chapter 2 (Races) and Chapter 3 (Classes) in the players handbook.

Choosing a Race
You can play any race in the 5E PHB.

Choosing a Class
All characters (regardless of race) may choose the Cleric (life), Fighter (Champion), Rogue (Thief), or Wizard (any). Your race may grant you additional options for class, or subclass in addition to the above. You cannot multiclass under this system.

Elf
Use the elven racial traits (choosing a subrace as normal). When choosing your class, you may instead choose one of the following: Bard (Lore), Cleric (Knowledge or Nature), Fighter (Eldritch Knight), Ranger (Hunter), or Rogue (Arcane Trickster). You gain one of the following bonus feats at 1st level: Alert, Keen Mind, Lightly Armored, Magical Initiate (Wizard only), Observant, Ritual Caster, Sharpshooter, Spell Sniper, or War Caster.

Dwarf
Use the dwarven racial traits (choosing a subrace as normal). When choosing your class, you may instead choose one of the following: Barbarian (Berserker), Cleric (Knowledge or War), or Fighter (Battle Master). You gain one of the following bonus feats at 1st level: Charger, Heavy Armor Master, Medium Armor Master, Savage Attacker, Sentinel, Shield Master, or Tough.

Halfling
Use the halfling racial traits (choosing a subrace as normal). When choosing your class, you may instaed choose one of the following: Rogue (any). You gain one of the following bonus feats at 1st level: Alert, Athlete, Defensive Duelist, Dual Wielder, Dungeon Delver, Lucky, Mobile, Observant, or Skulker

Human
Use the human racial traits. You may choose the variant human. When choosing your class, you may instead choose one of the following: Bard (any), Cleric (any), Druid (any), Fighter (Battle Master), Monk (Open Hand), Paladin (Devotion), Ranger (Hunter), Rogue (Assassin), Sorcerer (Wild), or Warlock (any). You do not gain a bonus feat at 1st level unless you choose the variant racial option.

Dragonborn
Use the dragonborn racial traits. When choosing your class, you may instead choose one of the following: Cleric (Knowledge, Tempest, or War), Fighter (any), Rogue (Arcane Trickster), or Sorcerer (Dragon). You gain one of the following bonus feats at 1st level: Durable, Elemental Adept, Magic Initiate (Sorcerer only), or Resilient.

Gnome
Use the gnome racial traits (choosing a subrace as normal). When choosing your class, you may instead choose one of the following: Bard (lore), Cleric (Knowledge, Nature), Druid (Land), Rogue (Arcane Trickster), or Sorcerer (Wild). You gain one of the following bonus feats at 1st level: Keen Mind, Linguist, Lucky, Magic Initiate (Wizard or Sorcerer), Ritual Caster, or War Caster.

Half-Elf
Use the half-elf racial traits. When choosing your class, you may instead choose one of the following: Bard (Lore), Cleric (any), Fighter (any), Ranger (Hunter), or Rogue (any). You gain one of the following bonus feats at 1st level: Alert, Actor, Keen Mind, Lightly Armored, Linguist, Magical Initiate (Wizard or Cleric only), Observant, or Skilled.

Half-Orc
TBD

Tiefling
TBD
30.8.2014 01:05 - Gurney
Jen tak btw podstata sporu o Contagion:
Blacky the Blackball na theRPGSite píše:
Contagion - The big issue with this is the interpretation of the spell effects. It's clear that if you fail three saves then you've got the full effects of the disease for the seven day duration. It's also clear that if you make three saves you're fine. The ambiguity is about what happens on the first two or three rounds while you're making those saves.

Since the effects of some of the diseases can be quite nasty (e.g. double damage from all sources or stunned any time you take damage), if you take the full effects of the disease during the time in which you're making saving throws (which is one possible interpretation) then it means you can automatically give any creature one of those powerful effects for at least three rounds. Even "legendary" creatures with special abilities that let them automatically make saving throws can't throw off the effect during that time - and those are exactly the sort of big powerful creatures that you want to be able to do double damage to or to stun.

So if you take that interpretation then the spell can make fights against a big "solo" creature quite un-fun. That ancient dragon might have lots of nice abilities, but if it's stunned for at least three rounds with no save then the party can do a lot of beating on it during that time.

On the other hand, if you interpret the spell as working like the Flesh to Stone spell (which is a similar three-save mechanic) or like death saves when you run out of hit points (which again uses the same three-save mechanic) then the problem entirely disappears. Only after failing three saves does the big monster get the horrible disease effect, and that's a lot fairer.

Personally, I think that while the wording is definitely ambiguous the latter interpretation is obviously the correct one - both in terms of consistency with other similar effects and in terms of game fun.

But others favour the much more powerful first interpretation and then call the spell overpowered or broken.

(originál)
Kterou interpretaci volí Noir je asi jasné. Mě třeba vůbec nenapadlo že by ten efekt mohl nastoupit hned, prostě protože "no save-or-die rolls" je celkem jasně odpozorovatelný koncept co se táhne celou 5e. Krom toho když do toho zase zapojím ten trapný fluff, infikovat někoho nějakým hnusem s brutálně urychlenou inkubační dobou a čekat jestli to na něj zabere dává o hodně větší smysl než nemoc s okamžitým efektem od první vtěřiny, ze které se buď obětvylíže za necelou minutu nebo s ní stráví týden.

Tak jako tak, jsem všemi deseti za to že každý kdo podobný spell použije si prostě říká o nějaké ty "unforeseen consequences" :)

EDIT
Quentin píše:
WTF, kde sis to tam domyslel?

Myšleno "pokud má někdo hráče" nikoli konkrétně na tvoji skupinu.

"stupidní fluff" je samozřejmě ironie, myslel jsem že je to jasné
30.8.2014 01:09 - Quentin
Píše:
Myšleno "pokud má někdo hráče" nikoli konkrétně na tvoji skupinu.

Tak jo, tak jo. Uz jsem klidnej :o)
30.8.2014 09:16 - Nachtrose
Gurney píše:
Jen tak btw podstata sporu o Contagion:...


tuhle "opravu" jsem naznacil uz o par stranek drive, nicmene byla vsemi diskutujicimi svorne odignorovana ;-)
30.8.2014 12:12 - York
ShadoWWW píše:
Ale někdo si raději hází. Třeba já, ty, nebo Mike Mearls.


Já si nerad házím. O to víc by mě "štvalo", že je házení výhodnější ;-)


ShadoWWW píše:
Jinak je to podobné, jako u point-buy vs. nahazování vlastností postavy:
1. Point-buy systémem můžeš docílit maximální hodnoty 15, zatímco hodem 18.
2. Průměrný hod 4k6 a vezmeš nejlepší 3 kostky je vyšší než point-buy průměr.

A přesto je hodně lidí, co mají radši point-buy.


Podobné to je, to ano, ale fakticky jde o diametrálně rozdílné situace. Jeden blbej hod na hlavní atribut ti může "posrat" postavu na celý zbytek hry. Nejde totiž jen o to, zda uspěješ nebo ne, ale kolik budeš mít. U skillchecku je naopak úplně jedno, jak málo ti padne, když neuspěješ. Jde jen o to, zda uspěješ nebo ne - a tudíž jediné, co tě zajímá, je co nejvyšší pravděpodobnost úspěchu.
30.8.2014 12:50 - sirien
York: alternativa je že dáš bonus o jedna větší. Zaprvé to bude výraznější a zadruhé se tím hod stane značně nevýhodný, protože bude mít statisticky nižší hodnotu plus poloviční riziko horšího výsledku (a navíc budeš muset házet). Porovnáním těchto dvou možností je jasné, proč zvolili tu co zvolili - bonus i hod si najde své fanoušky, v opačném případě by hod ostrouhal. Nechápu proč je na tohle zrovna nutné mrmlat ale pokud Ti to tak moc vadí tak jednu z těch variant prostě zcela ignoruj (nebo vyrob kostky s lichým počtem stěn které budou házet všechna čísla se stejnou pravděpodobností a prodej komunitě nápad že jsou fakt awesome a mělo by se na ně plošně přejít)
30.8.2014 12:55 - York
sirien: Jak jsi přišel na to, že mrmlám? DnDčko nehraju a hrát se nechystám, takže jsem k němu dokonale indiferentní. Nenapsal jsem vůbec nic o tom, jestli je to dobře nebo špatně, pouze konstatuju, jaké matematické vlastnosti má tohle řešení.
31.8.2014 21:43 - ShadoWWW
Píše:
DnDčko nehraju a hrát se nechystám

No, těm, kteří ho hrají, to evidentně nevadí. :)
1.9.2014 23:35 - ShadoWWW
D&D jako hra pro mobily.
1.9.2014 23:39 - noir
Jo, to tady hrozně chybělo...
2.9.2014 22:19 - fogs
Odehráno, byla to sranda.. no a k postřehům ze hry. (V sobotu jsem GMoval celodenní sezení 5e s 5 hráči)... K postřehům k pravidlům přeskočte 5 odstavců :D.

Sešli jsme se, až na dva lidi nikdo neměl vytisklý deník. Všichni však připraveni - tablet, notebook a smartphone - pecka. To mi tak nějak řeklo, kdo se na tu hru alespoň trochu chystal a kdo ne.

Samozřejmě se to dost projeví na hře. Nakonec s malou pomocí však dva hráči (překvapivě, ti s deníky) převyprávěli ostatním, v jakém světě budeme hrát, co se tam děje a jak to tam funguje - díky za ně!

Jak už jsem psal hrál jsem s 5 hráči - jeden nováček, zbytek ostřílení 3.5káři. Jejich zásadní problém - bohužel skoro všech - až na nováčka, všichni zapomněli, jak a proč se hraje roleplayová hra. Přisuzuji to hlavně k tomu, že 3 z nich hrají vlastně výhradně jenom spolu = žádný nový pohled na hru, žádný nový pohled na kamaráda, i když jeho postava je vlastně úplně někdo jiný, úplně někde jinde.

Takže hra ze začátku, probíhající stylem skoro bez komunikace mezi postavami, ale převážně postav se mnou GMem, byla poměrně vyčerpávající. Zlepšilo se to až, když jsem je zavřel do 5x5 metrů velké cely a koukal na ně, jak se s tím vypořádají.

Před obědem jsem jim vysvětlil, že jestli to takhle půjde dál, tak to můžeme zabalit rovnou a neztrácet čas. Zlepšili se. Dotáhli to do konce, který byl více méně improvizací, i když docela zdařilou. Kluci ze sebe nakonec dostali i nějaký ten roleplay. Hlavně, když jsem je chtěl něchat všechny setnout soudcen Lynchem za vraždu (jo soudcem, ne katem) :D. Hned všichni ukazovali prstem na ostatní a oháněli se svými původy.

Pravidla z mého pohledu fungovala skvěle. Mám tendenci dělat věci, které bych v pravidlech ani nehledal a tady jsem na to měl kupu prostoru a žádného odmlouvajícího hráče, že tak to v pravidlech není (jo, byl jsem jediný, kdo je pilně studoval :D).

Teď nastane taková směs všeho, jak mi to přijde do hlavy:

Životy - vzal jsem generické hodnoty, jak abilit, tak životů u povolání. Přišly mi i tak dosti vysoké, ale po prvním boji (s obřími pavouky) jsem si byl jistý, že jich bude nedostatek. O léčení při short rest jsem se ani nezmínil, tenhle typ léčení jsem při hře používal pouze u long rest. Fungovalo to slušně, bez kněze a barda by hrabali jámy na mrtvoly skoro furt - jen ale kvůli jejich vlastní pitomosti (možná nezvyku pravidel).

Skilly a další hody - dobře vyvážené. U postav, které se na něco chtěly zaměřit, to šlo poznat v číslech. Zároveň taky občas padaly ultimátní náhodičky - což u D20 systému snad musí být vždycky :-).
Původní stěžování si na žádný rozdíl mezi mástrem a lamou ve skillu se při hře docela ztratil. Kdyby jsme hráli něco delšího a postupovalo se o úrovně, tak by i hráči asi poznali ten rozdíl. Pro mě jako tvůrce jejich postav to bylo znatelné dost.

Specializace postav (od 3. úrovně) - moc hezky vymyšlené - jeden z hráčů si stěžoval na absenci featů, jelikož si postavu nedělal sám, tak tomu rozumím...

Backgroundy jsem měl svoje. Minulost postav a z toho vyplývající zdatnosti ve skillech a tak, fungovalo skvěle. Stejně tak se snažili držet rámečků Vady, Osobnostní rysy a Pouta (...snad jsem nic nevynechal).

Boje docela svižné, ne tak fádní. Mnich to řezal hlava nehlava, mág tupě nestál, kněz pobíhal sem a tam, bard zpíval (i když pod svoje schopnosti) a rogue sneakoval.

Sociální encountery mám ve hrách stejně nejradši a vliv pravidel na nějsem moc nepocítil, občas nějaký bluff nebo diplomacy check, případně history check.

Hrá splnila svůj účel, vymyslel jsem svět, který budu hrát od října se svou klasickou skupinou holek v Praze, vyzkoušel jsem ho a zjistil, že funguje. Lépe než jsem očekával.

Druhořadě vyzkoušení pravidel s hráči "zastaralého systému" mě utvrdilo v tom, že starého psa novým kouskům nenaučíš, bohužel. Spíš ani nechtěli a budou dále pokračovat v systému, kde mají tu kupu příruček s kupou pravidel, zase dokola to stejné. S tím jim také přeji shitloads of fun, já si radši zahraji něco, co jsem ještě nezkusil, třeba Fate? :-) Pětky ale nezklamaly a zaslouží si pozornost.

Feedback od hráčů: Hrálo se to podobně jako 3.5... Mág je použitelnější a je to znát i pro hráče jiných povolání... Přestávám mít rád boje... Byla to sranda! - to je podle mě ten nejdůležitější, proč se vůbec s něčím dělat :-)

Velký dík obzvlášť lidem, co se prokousávají překladem, hlavně Shadowwwovi :-)
3.9.2014 18:59 - wlkeR
4.9.2014 04:06 - kin
Docela zajímavý článek o monster manualu :)
dnd 5e mm
4.9.2014 08:36 - ShadoWWW
Několik otázek zodpovězených Rodney Thompsonem. Ač bych sám dokázal všechny otázky zodpovědět taky, tak je pěkné vidět to takhle pohromadě. (BTW Ten web DM David je hodně zajímavý.)

Zajímavý článek o vývoji ilustrace ankhega pro 5e.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.098953008651733 secREMOTE_IP: 52.14.253.170