Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
10.9.2014 09:52 - Babaj
kdyz to shrnu.. proste predstavovane setkani popiraji realitu ale napomahaji pribehu.. a gridove jsou realnejsi , hmatatelnejsi a bez domyslenych a zniceho nic menicich se neznamych....
10.9.2014 09:53 - Babaj
takze je opet na hracich aby si vybrali to co je vic bavi ,, jestli dokreslovani a nebo realicnost situace :-)
10.9.2014 10:16 - Vojtěch
QuentinW píše:
Když zařvu na trpaslíka bacha Krystof (protoze jsme vcera zabili knizete Krystofa fireballem), aby mu došlo, co chystám. Bude mít aspoň bonus do savu?

Tohle vidím docela živě...

"Bacha! Krystof!"
trpaslík nechápavě: "Co to kurXX ke..."
PFVHUMMM!
"...cáššš?"
10.9.2014 10:17 - Conlai
Víceméně souhlasím s Quentinem. Dát hráčům opravdu komplexní informace o všech okolnostech boje je nemožné. Průběžné dotazování je IMO nejlepší volbou, protože hráči umožňuje získat informace týkající se právě jeho záměrů. Vyžaduje to určité komunikační schopnosti a ochotu ustoupit se svých, zpětně často mylných úsudku (jako že se ze stromu nedá střílet z luku).

Grid a mapa obecně dělají zase jinou věc, která mi vadí a mám problém ji zvládnout: Dávají přesné informace, ale jen pro dost omezený rámec. Tím zároveň snižují význam všeho ostatního - co není vizualizované na mapě (+pravidla a staty), je hráči i DM snadno a často vnímáno jako druhořadá informace. Což je taky ptákovina a realistické to není ani trochu.

EDIT: Nicméně my používáme hexový grid. Proto právě ta stížnost v předchozím odstavci :-) Osobně mi přijde, že hra bez mapy a gridu dává víc záminek pro roleplay a krutopřísné triky a manévry, protože hráči uvažují v rámci fikce, ne v rámci gridu a rozsahu fireballu.
10.9.2014 10:38 - Babaj
to pak nemusime hrat zadnou verzi DnD... staci ti podivat se na treba pana prstenu a jet dal... nepotrebujes vedet. ze postava cloveka ma rychlost 6 a hobit jen 5... ze dostrelim tam a tam.. .. nepotrebujes pravidla.... v prostoru fikce je ti to nanic.. nepotrebujes vedet ze hrajes elfa.... ve fikci si ho udelas jakyho ho chces mit... krutoprisneho... ale pokud hrajes na nejakou tu realicnost... chces ,aby tva postava nejakym zpusobem upotrebila svou rychlost.. sve ability,,, a v ramci nejakych pravidel, ktere zduraznuji onu realicnost... onehdy se mi stalo ,ze hobit stacil dostrelit popobehnout a jeste se za mne schovat.. ale jelioz to bylo ve fikci a nikdo poradne nepobral ze podle pravidel by to nebyl schopen ani stihnout... nikdo se nad tim nepozastavil.. bylo to cool pro tu scenu tak to tam bylo... proste ale to nebylo DnD 5e.. ale DnD fikce.. a nesouhlasim ze krutoprisny veci se nedaji delat na gridu.. naopak si myslim ,ze to nastini vice dojem sjednocene predstavivosti kde najedno nedorustaji stromy,, nedelaji se najednou jamy.. nez popsane... proste k cemu se nekdo delal s pravidly ,kdyz na druhe strane popise ze nejsou potreba :_)
10.9.2014 10:51 - noir
V podstatě mi přijde Babajova argumentace jako nejlogičtější. IMHO se snažíte použít kladivo na pojídání polévky.
10.9.2014 11:00 - Quentin
Babaj: My nemluvíme o ignorování pravidel, ale čistě o doplňování společné představy podle potřeby hráčů a jejich akcí/záměrů.

DM: random encounter číslo 4 - na nebesích se objevil drak
Random player: Můžeme se tu někde schovat?
DM: *zamyslí se nad tím, co se do tohodle prostředí hodí* + *převede to do hry* = Pláň je posetá stromy, jabloněmi, nízkými křovisky apod. Kdokoli z vás si může hodit hard stealth a schovat se u toho. A v dáli je vidět vyhořelá farma, tam by jste se schovali v pohodě, ale museli by jste tam doběhnout včas. Co děláte?
Hraničář: Zmizim v křoví (mám na to imba staty)
Kouzelník: Sesílám neviditelnost
Válečník: Když shodim štít i batoh, stihnu doběhnout do chajdy?
DM: Jasně válečníku, jsi v suchu. Ostatní taky. Drak si ale všiml zářícího magického štítu v trávě a přistává ho prozkoumat.
Hraničář: Znamená to, že jsem mu v zádech?
DM: Jasně.
Čaroděj: Mrknu na hraničáře a je mi jasný, co chystá. Můžu poslat lightning bolt přesně v moment jeho útoku, aby měl drak postih na save? A zaútočim z takový strany, aby válečník až vyběhne útočil zezadu nebo aspoň ze strany.
DM: Ok, ale musíš hodit stealth pro přesun a blabla...

Grid není až tolik potřeba
10.9.2014 11:08 - York
Plný souhlas s Quentinem.

Ono je to tak, že když se důsledně hraje takhle a hráči nemají pocit, že s nimi GM nebo herní realita vyjebává, tak začnou "chyby" dělat za svoje postavy sami. "Ty jo, máš pravdu, že tím trefím i Angora, to jsem si vůbec neuvědomil. No co, je bitevní vřava, moje postava to holt přehléla. Šup tam s ním."

Na to, aby se hráči nebáli dělat unsafe volby, musí prostě cítit tu oporu od GMa, že je nenechá udělat blbost úplnou jen proto, že si hráči u stolu nerozuměli.
10.9.2014 11:09 - Babaj
v dali je vyhorela farma.... jsem zvedavy jak tam trpaslik dobehl aby se schoval.. v dali je pro mne pocit hodinove chuze.. a i kdyby bude asi dost daleko na to aby pak do boje s drakem zasahl... opet mame dve ruzne reality
10.9.2014 11:10 - Babaj
jinak s vama souhlasim,, musim mit pociit spolecne reality.. to je to co potrebuju ze neposuzuju neco jine nez ostatni
10.9.2014 11:15 - York
Babaj: A co ti brání tohle říct nahlas a ujasnit si to s ostatními?

Postup je, v prvé řadě pojmenovat svůj záměr. Protože jak je to daleko je ve skutečnosti nedůležité. Podstatné je, jakou máš šanci, že se tam stihneš dostat, aniž by si tě drak všimnul. A na to potřebuješ odpověď od GMa nikoliv: Je to 500 metrů (to pořád nevíš, jak rychlý je drak, jak je daleko, jaký má postřeh, atd.), ale "ano", nebo "v žádném případě, je to moc daleko", nebo "hoď si na Běh proti pětce". Na základě toho totiž už víš, jaké jsou šance tvé postavy (ideálně prostřednictvím herních mechanik, od toho v té hře jsou) a můžeš udělat informované rozhodnutí.

edit: Takže otázka (pojmenování záměru) od hráče je: "Stihnu se tam dostat včas, aby si mě drak nevšimnul?"
10.9.2014 11:15 - noir
Moc nechápu, proč pro tenhle styl hry využívat systém, kde se měří přesně na stopy a kola na desetisekundy. Tenhle styl je určitě hodně zábavný a kreativní - ale dokážu si představit jen málo systémů pro něj méně vhodných než 5e. Asi snad jen 4e...
10.9.2014 11:18 - Conlai
Babaj: Wow. That escalated quickly. :-D Přijde mi, že vytváříš umělé dichotomie: Grid je světlo, grid je realismus; bez gridu je jen chaos. Ale možná jsme se jen špatně pochopili. Myslel jsem, že se bavíme o rozdílech hraní na gridu a bez něj. Jestli už jsi si udělal názor a nechceš se o tom racionálně bavit, tak sorry. Jeez ;-)

EDIT: Měla to být odpověď k příspěvku začínajícímu "to pak nemusime hrat zadnou verzi DnD".
10.9.2014 11:19 - Quentin
Píše:
v dali je vyhorela farma.... jsem zvedavy jak tam trpaslik dobehl aby se schoval.. v dali je pro mne pocit hodinove chuze.. a i kdyby bude asi dost daleko na to aby pak do boje s drakem zasahl... opet mame dve ruzne reality

Zase přemejšlíš v metrech a vteřinách místo v úmyslech a následcích. Když DM řekl, že se tam dá doběhnout, než drak přiletí, tak asi nebude tak daleko -> uprav svoji představu.

Ale ten následek, že válečník bude muset jedno kolo běžet zpátky do boje, jsi tipl dobře.
10.9.2014 11:21 - Merlin
noir píše:
Moc nechápu, proč pro tenhle styl hry využívat systém, kde se měří přesně na stopy a kola na desetisekundy. Tenhle styl je určitě hodně zábavný a kreativní - ale dokážu si představit jen málo systémů pro něj méně vhodných než 5e. Asi snad jen 4e...

velký souhlas
10.9.2014 11:21 - Babaj
Píše:
edit: Takže otázka (pojmenování záměru) od hráče je: "Stihnu se tam dostat včas, aby si mě drak nevšimnul?"


no a proc se teda rovnou nezeptat... hele gm.. mame sanci toho draka dat? aniz by nekdo z nas exnul?.... jak na to muze Gm odpovedet.... jasne toho date.. bude to bolet ale ano... takze jdeme na nej gm nam za to ruci.... tohle rozhodnuti maji udelat hrdinove a ne Gm.. stejne tak jako to jestli tam dobehnu.. znam svoje moznosti a taky je tu nahoda.. proste si to nejak predstavim a jdu do toho.. a nebo ne.. ale jit do toho ze mi gm rekne .. ano to stihnes mi prijde tak nejak spis vypraveci nez abych v tom citil adrenalin
10.9.2014 11:22 - York
noir píše:
Moc nechápu, proč pro tenhle styl hry využívat systém, kde se měří přesně na stopy a kola na desetisekundy.


Teď nevím, který styl hry máš namysli. Nicméně odpověď je v každém případě: Protože to umožňuje dělat informované odhady - hlavně Vypravěči.

V předchozím příkladě bych klidně jako Vypravěč mohl provést úvahu: No, je to tak 100 metrů daleko, jak rychle běžíš? 20 metrů za kolo? Ok, drak se zrovna vynořil zpoza kopce tak kilometr daleko, letí nějakých 100 metrů za kolo, takže za 10 kol je tu.

Pro příklad s utíkáním není přesný odhad počtu kol podstatný, ale když by chtěli postavy mezi tím stihnout ještě něco (třeba nabít mušketu), tak už to podstatné být může.

Nic to každopádně nemění na tom, že GMova odpověď na otázku z předchozího příkladu nemá být "Je to 500 metrů", ale (třeba na základě tohoto výpočtu) "Půjdeš proti obtížnosti X". To počítání slouží jen k tomu, aby ty odhady působily uvěřitelně.
10.9.2014 11:23 - Quentin
Píše:
Tenhle styl je určitě hodně zábavný a kreativní - ale dokážu si představit jen málo systémů pro něj méně vhodných než 5e.

Možná máš pravdu, že DW, odnd, fate, whatever, je na to možná malinko vhodnější, ale afaik je 5e tak odlišná od 4e právě proto, aby tenhle styl podporovala. 5e je takový velký kompromis mezi všemi edicemi, ne?
10.9.2014 11:23 - Merlin
QuentinW: nemáš pravdu :)
10.9.2014 11:24 - Merlin
Otázka je..proč potřebujete DM? :) svým způsobem si vystačíte i bez něj :)
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.092082977294922 secREMOTE_IP: 18.222.120.133