Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
10.9.2014 11:25 - Babaj
no odpoved 500 ctvercu asi. a obtiznost X.. ve mne evokuje aspon predstavu jaky terena tam je to si dokazu predstavit.. ale jen obtiznost X mi nebude stacit
10.9.2014 11:25 - Conlai
Merlin píše:
Moc nechápu, proč pro tenhle styl hry využívat systém, kde se měří přesně na stopy a kola na desetisekundy. Tenhle styl je určitě hodně zábavný a kreativní - ale dokážu si představit jen málo systémů pro něj méně vhodných než 5e. Asi snad jen 4e...

Ten systém se takhle hrál už od jeho počátků. Přesné míry dávají člověku mantinely i když zrovna hraje bez gridu. Co je na tom nepochopitelného?
10.9.2014 11:26 - Babaj
a taky vim ze 500 ctvercu at je X jakkoliv veliiky si jako trpaslik neliznu :-))))
10.9.2014 11:27 - Merlin
York píše:
Nic to každopádně nemění na tom, že GMova odpověď na otázku z předchozího příkladu nemá být "Je to 500 metrů", ale (třeba na základě tohoto výpočtu) "Půjdeš proti obtížnosti X". To počítání slouží jen k tomu, aby ty odhady působily uvěřitelně.

no..osobně si myslím, že víc "vyprávěcí" je říct..Je asi tak půl míle daleko(já reálně odhadnu kolik je půl kilometru a kolik 50 metrů). A hráč si pak na základě svých statů zváží, za jak dlouho může být tam a tam (+-) a jestli to riskne, než říct máš to na obtížnost XY-stihls/nestihl.
10.9.2014 11:30 - York
Babaj píše:
no a proc se teda rovnou nezeptat... hele gm.. mame sanci toho draka dat?


Zeptat se samozřejmě můžeš a já se ti jako Vypravěč pokusím upřesnit tvou představu, například: "No hele, znáš celkem asi tak 3 legendy o tom, že někdo zabil draka. Jednou to byla děsná haluz, podruhé to ten hrdina nepřežil a potřetí to byl polobůh."

Pokud bys tu odpověď chtěl slyšet v herních mechanikách, tak "Pojedem normálně na bojová kola, staty draka neznáš, ale podle toho, že je to desetimetrovej kolos, budou nejspíš zcela mimo lidský rozsah."

Odpověd: "Nemáš dostatečné informace" je taky validní odpověď. Na základě ní hráč ví, že postava fakt ty informace nemá a musí hádat. Opět je to ale z pohledu hráče informované rozhodnutí.

("Haha, umřeli jste. Vždyť přece každé malé dítě ví, že draka je prakticky nemožné zabít.")
10.9.2014 11:30 - Babaj
Píše:
Ten systém se takhle hrál už od jeho počátků. Přesné míry dávají člověku mantinely i když zrovna hraje bez gridu. Co je na tom nepochopitelného?


nevim jak dlouho to hrajes. ja Dnd hraju od druhe edice a musim rict ze grid byl jasna volba uz tehdy.. proste debaty kde asi kdo stoji nebo pro realnou predstavu mistnosti to byla ta nejlepsi zalezitos... nevim kde beres tu jistotu ze se to bez gridu hraje od pocatku :_)
10.9.2014 11:32 - noir
Quentin: Nevidím to tak, pro mě je v tomhle příliš pravidlově zatížená. A to myslím pozitivně, ne jako kritiku toho systému. Pokud jsou tam desítky pravidel pro nejrůznější činnosti, tak je logické je využívat. A hráči to budou vyžadovat.

Nepochybuju o tom, že se dá hacknout a vynechávat spousty pravidel - ale pak se zase nabízí úvaha, proč rovnou nepoužít (pro daný styl hry) vhodnější systém a nemrhat časem a energií...
10.9.2014 11:32 - Merlin
Conlai píše:
Co je na tom nepochopitelného?

:) čéče...ani bys nevěřil kolik toho je nepochopitelného :) ale tady v té debatě snad nejde o to, kdo má červenější kyblíček :). Vážně ne. mě se ten můj líbí a váš mi nevadí.
10.9.2014 11:34 - Babaj
nevim ale polemizujeme nad necim co je spis hracskym vkusem , nez nejaky vseobecny mustr ... nechme zlou krev stranou.. kdyz to shrnu 5e poskytuje obe moznosti jak to hrat a uz je jen na umu a vkusu hracu a dm te prime skupiny jaky druh a styl budou vyhledavat...
10.9.2014 11:35 - Quentin
Noir: Ještě jsem to pořádně celé nepročetl, ale od pohledu to vypadá, že se na tom nebude hackovat vůbec nic. Dost to na hraní bez gridu sedí.
10.9.2014 11:38 - York
Merlin píše:
no..osobně si myslím, že víc "vyprávěcí" je říct..Je asi tak půl míle daleko(já reálně odhadnu kolik je půl kilometru a kolik 50 metrů). A hráč si pak na základě svých statů zváží, za jak dlouho může být tam a tam (+-) a jestli to riskne


To, co říkám já a Quentin, v prvé řadě předchází velké spoustě nedorozumění mezi hráči, což je imho dobrý důvod, proč se tím řídit.

Druhá věc je, že si nemyslím, že by to mělo nějakou zásadní souvislost s tím, jak je hra vyprávěcí. Tohle je metagame, debata mezi hráči a Vypravěčem, jejíž účelem je sladit společnou představu o situaci, aby hráč mohl udělat informovanou volbu. Jak už jsem psal výš, hráč pak klidně může říct: "Já ale o dracích vůbec nic nevím, zato mám fakt hodně přehnané sebevědomí - jdu do toho."

edit: To, co píšeš, totiž hrozí tím, že ty si spočítáš, že tam doběhneš za 5 kol, a riskneš to. A vzápětí se dozvíš, že ten drak ve skutečnosti už přelétává přímo nad váma (což jsi z Vypravěčova popisu nepochopil, přitom to ale postava nutně musela vědět). Když formuluješ svůj záměr (tedy "Chci se tam dostat dřív, než mě drak uvidí"), tak to Vypravěč neopomene zmínit omylem ("Hele na to už fakt není čas, drak už je přímo nad váma").
10.9.2014 11:42 - Babaj
Píše:
Noir: Ještě jsem to pořádně celé nepročetl, ale od pohledu to vypadá, že se na tom nebude hackovat vůbec nic. Dost to na hraní bez gridu sedí.

pokud budes chtit vyuzit veskere mechaniky systemu tak nesedi... spousty veci z toho vynechavas a nechavas to na hracic aby spousty veci bez techto mechanik vyhodnotili podle fikce...


podle mne ale ani tohle neni dulezite.. dulezite je jak moc se podari mit shodny spolecny nahled na nastalou situaci ,aby pak jeden nekonal neco jenom proto ze v jeho predstave se to kona jinak jak v predstave jinych :-) Tohle je nejdulezitejsi.. prave tento aspekt hodne lezi na DM aby to dokazal pro vsechny ujednotit..
10.9.2014 11:44 - ShadoWWW
Merlin píše:
no..osobně si myslím, že víc "vyprávěcí" je říct..Je asi tak půl míle daleko(já reálně odhadnu kolik je půl kilometru a kolik 50 metrů). A hráč si pak na základě svých statů zváží, za jak dlouho může být tam a tam (+-) a jestli to riskne, než říct máš to na obtížnost XY-stihls/nestihl.

+1

Ale abych jen nepluskoval. Třeba DW je zaměřený výhradně na boj bez mapy. 4E zas s mapou. Ostatní D&D verze a klony jsou něco mezi. 13th Age je blíž vyprávěcímu stylu, 5e víc gridovému.

5e je zamýšlená tak, že v méně podstatných bojích se nemusí skupina zdržovat s mapou, ale v podstatných soubojích (např. proti bossovi) je dobré používat mapu. Pokud vezmu extrémy " boje zcela bez map" vs. " boje pouze s mapou", tak 5e má určitě blíž k druhému extrému. Ale jinak je to čistě na preferencích hráčů.
10.9.2014 11:45 - Babaj
proto pouzivame grid.. proto pouzivame motivacni fotky Nps.. proto jsme co nejpresnejsi v popisech.. popisujem mnody i efekty nasich akci...
10.9.2014 11:45 - Conlai
Babaj píše:
nevim jak dlouho to hrajes. ja Dnd hraju od druhe edice a musim rict ze grid byl jasna volba uz tehdy.. proste debaty kde asi kdo stoji nebo pro realnou predstavu mistnosti to byla ta nejlepsi zalezitos... nevim kde beres tu jistotu ze se to bez gridu hraje od pocatku :_)

Dík za otázku. Já jsem taky začínal na druhé edici, před nějakýmy 15 lety , nicméně mám i pravidla 1E a dost jsem se zajímal o počátky DnD, mmj. je hodně informací na Dragonsfootu v sekci Zagyg's Wisdom. Ale DF navštěvuje i spousta jiných veteránů, kteří k tomu měli co říci.
BTW teď jsem v rychlosti prošel svoje pravidla ADnD (Revised, 1989) a o gridu jsem tam nenašel ani zmínku. Co si pamatuji, tak jej jako pevnou součást hry uvedla až 3. edice...
10.9.2014 11:47 - ShadoWWW
Já to mám tak, že po dlouhých letech s 4E mám náladu spíš na vyprávěcí styl, ale vyžaduje to jinak "přepólovaný" mozek (čti: jiný styl uvažování), takže si stále zvykám.

Ale na 5e se mi líbí, že podporuje obě verze. Hra s boji zcela bez map by mě tolik nebavila.
10.9.2014 11:48 - York
BTW tahle debata není "grid vs no grid". Grid je taky ta herní mechanika, která sjednocuje představu (podobně jako to určení obtížnosti, když se hraje bez gridu). Když se zeptáš "Stihnu tam doběhnout dřív, než si mě drak všimne?" a GM nakreslí battle plán, označí těžký terén, umístí draka, odehraje se jedno kolo, abys viděl, jak rychle drak letí a GM ti řekne, jak se určí drakův dohled, tak ti dal přesne to samé: V řeči herních mechanik dostatek podkladů na to, abys mohl udělat informované rozhodnutí.
10.9.2014 11:52 - Babaj
ale ano bylo tam ze pro vetsi predstavu muzete pouzivat tokeny.. coz uz je gridova zalezitost.. to ze to hrajete bez gridu je opet na vasem hernim stylu.
10.9.2014 11:52 - Merlin
York píše:
To, co píšeš, totiž hrozí tím, že ty si spočítáš, že tam doběhneš za 5 kol, a riskneš to. A vzápětí se dozvíš, že ten drak ve skutečnosti už přelétává přímo nad váma (což jsi z Vypravěčova popisu nepochopil, přitom to ale postava nutně musela vědět). Když formuluješ svůj záměr (tedy "Chci se tam dostat dřív, než mě drak uvidí"), tak to Vypravěč neopomene zmínit omylem ("Hele na to už fakt není čas, drak už je přímo nad váma").


:)..no..já..osobně vím, za jak dlouho jsem schopen uběhnout půl kiláku. když mi půjde o život, vím, že to uběhnu ještě rychleji...nevím už jestli je to 556 m nebo 436. Musím zvážit, jestli to letadlo, které sem letí a letí docela rychle, mne stihne doletět dřív, než tam doběhnu. jusein Bolt (nebo jak se ten maník píše), ten půl kilák dá ještě rychleji, takže ví, že má reálnější šanci se tam dostat.
byl bych, jak říkáte debil, kdybych neřekl hráčům, že drak je nad nimi. O tomhle snad nemluvíme. mluvíme o tom, že jste řekli, že přilítá. hráč se může zeptat...jak je asi daleko (odhad má každý člověk, mimo ženské :), docela dobrý) a jak je asi daleko ta vyhořelá farma. Vše ostatní je pak na jeho rozhodnutí. V půlce hodí pohled za sebe a zjistit, že běh bylo blbé rozhodnutí a že by měl začít hrabat :)
10.9.2014 11:56 - Merlin
nicméně ty hodně radikální z "druhého tábora" bych rád ubezpečil, že to vážně není o tom, že vy děláte něco blbě :), takže křížovou výpravu odvolejte a pochodně zhasněte :), šamšíry schovejte....
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11797189712524 secREMOTE_IP: 52.14.253.170