Kultura

idol02
7.9.2017 20:47
Dračí hlídka
Kontakty na autory:

Facebook
Discord
Web & mail


Recenze - Jerson
2.10.2020 02:55 - Naoki
Píše:
Spíš na ahistoričnost bych nadával na to, že lidi často ignorují právě onen kontext, nehrají do důsledku různé nevýhody a pak je zbroj redukovaná na jedno číslo. No a když máš něco redukovaného na jedno číslo, pak to nejvyšší je vždycky to nejlepší.

Fair point. Na druhé straně číselná výhoda plátovky v DnD není tak velká aby to legitimovalo důsledně zavádět všechny nevýhody (imho)
2.10.2020 03:03 - Šaman
Jsi otrávenej a tohle je jedinej protijed… kde už jsem to viděl?
Korgoth z Barbarie
2.10.2020 04:08 - Colombo
Píše:
Fair point. Na druhé straně číselná výhoda plátovky v DnD není tak velká aby to legitimovalo důsledně zavádět všechny nevýhody (imho)


Tak ono ty nevýhody do jisté (ale menší) míry postihují všechny zbroje.

Případy, kdy si křižáci nesundávali na noc zbroj, protože očekávali noční útok od Saladina nebo to, že rytíři preferovali kovové čapky místo uzavřených helem při plenění či lehčích bojích jsou dobře dokumentované.
2.10.2020 07:56 - Gediman
Píše:
1. Definuj obratnost. Ve většině systémů, obratnost je shodná se zručností. Například typicky lockpicking je povětšinou závislý na obratnosti.


Když se řekne "obratnost", představím si akrobatické kousky jako skákání, šplhání, salta... prostě tělesnou obratnost. Střelbu bych přes obratnost nikdy nedával, protože můžeš mít bojovníka v těžké zbroji, který je velmi nemotorný a těžkopádně se pohybuje, ale přesto umí střílet přesně.
2.10.2020 08:15 - Jerson
Na vyložené podvádění s kostkami jsem v DH zatím nenarazil. Je tam jen poznámka, že když hráčům chybí jednička nebo dvojka k tomu, aby v akci uspěli, tak jim to PJ může uznat,i když zároveň jsou příklady psané tak, že cílová čísla hlásí dopředu, takže by hráči asi věděli, kdy to je "dávačka od PJje". Na druhou stranu je tam popsáno, že při opakovaných hodech na tu samou věc má brát jen první výsledek, takže když hráč něco nenajde při prvním hledání, je jedno, kolikrát si na to hodí následně. Což je divné, když má hody požadovat PJ.

Celkově mi přijde, že DH zahrnuje většinu postupů, které se za těch 30 let okolo DrD nabalily - jak ty dobré, tak ty špatné. A předkládá je vedle sebe.
2.10.2020 08:15 - Corny
sirien píše:
hm... ta vůně nostalgie z ofiko dobrodružství Základního modulu Tarie

Mě to zas připomnělo jedno dobrodružství k Asterionu...tuším k Pískům proroctví, Stínová dýka. Každopádně bych řekl, že to je přesně jak říkáš... ano, jde kolem toho udělat dobré dobrodružství (na druhou stranu, to jde v podstatě kdykoliv...pamatuju si na spoustu případů z GURPSů, kdy mě hra opravdu bavila, ale zároveň během ní GM používat techniky, které bych na hráče třeba nikdy nevytáhl, například "Výslovně jsi neřekl, že si s sebou bereš trenky, takže jsi naostro!"), ale to nic nemění na tom, že to je docela lame a líný způsob, jak to vést (mimo to si dovedu představit hráče, kterým to bude výslovně proti srsti). A rozhodně bych to nedoporučoval v samotných pravidlech. Za sebe vidím silně nelibně i věci jako "PJ vytváří příběh", ale to už je taky zas na dýl (a u takhle 'tradiční' hry je to docela marný boj).

Jinak by mě taky docela zajímalo, co lidem víc sedí na DrD oproti DnD5e, že se k němu raději vrátí ... (jediný co mě napadlo je jednoduchost, ale to bych asi našel plno lepších kandidátů).

Jerson píše:
Na druhou stranu je tam popsáno, že při opakovaných hodech na tu samou věc má brát jen první výsledek, takže když hráč něco nenajde při prvním hledání, je jedno, kolikrát si na to hodí následně. Což je divné, když má hody požadovat PJ.

A nikde se tam neřeší, proč teda mají vůbec opakovaně házet, když to k ničemu není?
2.10.2020 08:36 - Jerson
Ono se tam neřeší hodně věcí, které jsou jen nastíněné, ale jsem teprve v polovině Příručky Vypravěče a nevím, co všechno se píše v příručce hráče.

Ale jsou tam takové chuťovky, jako že když družina nepostaví hlídky, tak je v tom PJ může či dokonce má vykoupat, a jistě to bude "poučné". Jako je to docela podobné AW a jeho "když ti hráči naservírují příležitost na stříbrném podnose, hraj tak tvrdě, jak se ti chce", ale drobný rozdíl je v tom, že tady je to ukryto v příručce Vypravěče, kde jsou spíše "doporučení" než "pravidla", takže o tom hráči netuší.

Každopádně zákonitost družina v noci nedrží hlídky => stane se jim něco ošklivého z toho trčí velmi silně.
2.10.2020 09:18 - Corny
Tak zas v AW bych asi před nějakým takovým průšvihem obvykle očekával nějaký oznámení možných následků.
2.10.2020 09:41 - PetrH
Navíc mám pocit, že golden oppurtinity je reakcí na situace, kdy hráč prostě ignoruje různé informace např. jste na území, kde jsou všude skřeti, asi 100 metrů od tábora se snažíte schovat. Bude někdo hlídat? Ne to nebude třeba....
2.10.2020 10:04 - Jerson
No však jo, jak píšu - vypadá to podobně, ale rozhodně to není stejné.

Aha, vidím, že jsem nepsal uvozovky k "drobný" rozdíl, aby ten lehký sarkasmus lépe vynikl.
2.10.2020 10:39 - sirien
Gediman píše:
protože můžeš mít bojovníka v těžké zbroji, který je velmi nemotorný a těžkopádně se pohybuje

Najdi si na Youtube jak v pohodě se v celoplátu dá běžet překážková dráha nebo lézt boulder, budeš se divit.

(Ono ta zbroj byla pro boj a nemoct se hýbat v co největším rozsahu v boji je dost nanic - ty lidi co to vyráběli a používali tehdy nebyli blbý ani neschopný.)

Jerson píše:
drobný rozdíl je v tom, že tady je to ukryto v příručce Vypravěče

Není. AW je příručka vypravěče. Pro hráče tam jsou jen charsheety.

Jinak viz Petr.
2.10.2020 10:47 - Corny
Ono to, že plátová zbroj (samozřejmě něco jiného je zbroj pro nějakého jezdeckého těžkooděného rytíře, že) z bojovníka dělá pomalý neohrabaný tank je jednou z největších fám...i ve zbroji jde v pohodě běhat a rychle se hýbat (stačí se podívat například tady na to video, borec je opancéřovaný parádně a nevypadá to, že by ho to kdovíjak omezovalo na pohyblivosti). Jak říká Sirien, ti lidi měli rozum. Ostatně jsem viděl i experiment, kde týpek v celoplátech zjišťovat, jestli v tom jde plavat a byť se mu to úplně nepodařilo, tak měl za to, že kdyby byl trochu svalnatější, tak to asi dá.
2.10.2020 10:53 - Jezus
Corny píše:
Jinak by mě taky docela zajímalo, co lidem víc sedí na DrD oproti DnD5e, že se k němu raději vrátí ... (jediný co mě napadlo je jednoduchost, ale to bych asi našel plno lepších kandidátů).


Já bych si tipnul powerlevel a hlavně magii. DnD je už od prvních úrovní hrozně magicky přečíčené. (Druidi se mění ve zviřátka, černokněžník dělá své pjů pjů bez omezení opakování, spousta povolání má přístup k cantripům sesílatelným dle libosti...).

Tedy já bych kvůli tomu nepřešel k DrD (retrokolonům), ale mám proto raději už zmiňované DrD2 (jo a první edici vám těžko někdo koupí, když druhá přinesla dost podstatné přepracování), které je přeci jen trochu více při zemi (alespoň na začátku a i pak ta míra záleží spíš na hráčích a společné představě).

Já teda i to DnD hraju rád, ale ta epicky magická přečíčenost nemusí každému vyhovovat.
2.10.2020 10:58 - Jerson
sirien píše:
AW je příručka vypravěče. Pro hráče tam jsou jen charsheety.

Nicméně hráči by si alespoň mohli přečíst mechaniku fungování, nebo spíše je od toho text v pravidlech neodrazuje, ne?
2.10.2020 11:20 - sirien
Jerson: text AW poměrně jasně říká, že hráči si příručku číst nemusí a ani se v nejmenším nepočítá s tím, že by to udělali - naopak je vše psané s předpokladem, že to neudělají. Od čtení je nicméně nikde ničím ani neodrazuje (kromě toho že se otevřeně říká že to je "příručka MC") a pokud si jí přečtou tak to je spíš k dobru věci, protože sou pak "herně samostatnější". Plus můžou MC víc pomáhat - včera sem třeba v zápalu odstřelování NPCček omylem sundal allíka jedné postavy - ale protože si hračka přečetla tuhle část pravidel tak se mohla ohradit že "hej not fair, to je můj allík a ten nemá bejt pořád v zaměřovači", čímž mi vlastně opravila chybu. (A zachránila moje oblíbené NPC - a poslala na smrt jiný, který vůbec nepotěšilo jinou hráčku... Fun session včera.)
2.10.2020 11:36 - Corny
Jezus píše:
Já teda i to DnD hraju rád, ale ta epicky magická přečíčenost nemusí každému vyhovovat.

Já ti nevím, co si pamatuju, tak DrD bylo co se magie týče taky docela utržený ze řetězu, minimálně od tak 6 levelu...alespoň já si pamatuju ty desítky modrých blesků a podobný bordel. :D

Jerson píše:
Nicméně hráči by si alespoň mohli přečíst mechaniku fungování, nebo spíše je od toho text v pravidlech neodrazuje, ne?

Jak říká Sirien, není to nutné, ale určitě je to super, pokud si to přečtou. Té hře to může jedině prospět (plus je jedině dobře, pokud se hráči naučí si i číst pravidla :P). Navíc. mimo to co tu už padlo, tyhle hry často docela odměňují hráčský skill a k tomu je dobré ta pravidla znát.
2.10.2020 11:40 - PetrH
Mě třeba by se líbilo na DH: indexy (aspoň PDF), kouzel, předmětů, výskytů mechanik. Příručka je strašný nesourodý maglajz, co něco vysvětluje a používá pojem z 3tího patra, i když je zatím v přízemí...
2.10.2020 11:50 - sirien
Corny píše:
DrD bylo co se magie týče taky docela utržený ze řetězu

Bylo, ale nebylo to zdaleka tak křiklavý. Hraničářská magie se tvářila tak nějak přízemně a že si jako válečník a zloděj měl magicky vybaveni a mohl jsi šestiletý kouzla z předmětů - to byly předměty, ne Tvoje schopnosti! Zdánlivě tak kouzla sesílala jen jedna postava z pěti, i když v praxi to byla většina.

V DnD tohle maskování není, protože kouzlí všichni stejným systémem ze stejného master seznamu kouzel. Plus máš hromadu kouzlících class, protože máš různé variace Vancian systému na které jsou pak dané různé stylizace, zatímco non magic jsou odfláklí jen na dvě hlavní classy. Samozřejmě ho můžeš udělat o hodně míň magický když rekneš "hele lidi dejte si do skupiny jen omezeně sesilatelů", ale to většina skupin neudělá, protože lidi intuitivně nemají rádi omezování možností, i když to je to co by vlastně chtěli.
2.10.2020 12:38 - Jezus
Tak tak. Modré blesky jsou možná obdoba tajemného výšlehu a kouzelník v DrD si asi moc nezadá s čarodějem DnD, ale prostě ta všudypřítomnost mnohdy i příběhově významné magie (koukám se na tebe druide) prakticky u všech povolání je v DnD velká.

Navíc... v DnD jsou postavy kolem třetí úrovně co do schopností za nějakou tou šestou v DrD. A později se to utrhává imho ze řetězu mnohem víc.

Hlavně je ten svět ale prostě takovej přeplácanej, co do povolání, jejich schopností, nepřátel a tak. Prostě je to high high fantasy a je to zaklíčováno do pravidel a základních nastavení. DrD se i navzdory celkem silné magii drží více při zemi.

Je otázka vkusu, co kdo preferuje, ale někdo raději to hraní víc při zemi, na což je DrD jakoby vhodnější (kdyby to nebyl tak zastaralej systém). Na druhou stranu lidi hrají OSR a podobné věci, takže vlastně se není čemu divit :-)
2.10.2020 12:43 - Jerson
Jeden postřeh - pravidla DH mají podle autorů vydržet na cca 21 herních sezení o délce 3 - 4 hodiny.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.082782030105591 secREMOTE_IP: 3.131.13.37