Kultura

sirien
14.12.2018 13:02
PJ Craft
PJ Craft playlist

YT channel s radami pro DMy ve stylu některých anglických předloh.

(sirienův obsahový průlet: 0-2, 3-6, 7-10, 11)
18.12.2018 14:51 - Jerson
Kdybych měl k fantasy takovou averzi, jak mi tu přisuzujete, asi bych nenavrhoval jako vhodný styl pro začátečníky urban fantasy.

Ono je to s fantasy bylo přesně naopak - klasická fantasy mi často vadila proto, že šlo o různé prvka naházené na jednu hromadu bez jakékoliv logiky, takže při hře byli hráči zcela odkázáni na úsudek GMma ve svém jednání i plánování. Pro můj styl, kdy vezmu známé věci a snažím se je použít neobvyklým způsobem to byl velmi často zabiják invence a vedl k paradoxu, kdy PJjové tvrdili, že jejich hra je omezená pouze fantasií hráčů, ale ve skutečnosti byla omezená jejich fantasií, takže moje (větší) fantasie se do jejich hry nevešla.

To zda je realita nudná ... co na to říct. Ve chvíli, kdy se lidé o skutečný svět okolo sebe zajímají jen málo a chtějí od něj utíkat do fantasy jim realita zcela zákonitě přijde nudná a omezující. O to vtipnější je, když jim uvedu nějakou skutečnou věc a oni jí nevěří, protože podle nich by se to v realitě stát nemohlo - vlastně by tomu nevěřili ani ve fantasy hře.
Pro mě realita nudná rozhodně není - maximálně je nudná představivost některých lidí :-)

A omezující - to asi jo. Nicméně když si pouštím zrovna PJ Craft, tak mi přijde, že ve všem možné z nějaké reality chce vycházet. Třeba nakreslit hrad podle fantasie mi přijde hodně náročné, zejména pokud má obsahovat zajímavé tajné chodby. Reálný hrad by byl mnohem lepší, i když sehnat plán skutečného hradu je taky náročné (bohužel).
18.12.2018 15:00 - Log 1=0
sirien píše:
Jen tak mezi náma pro záznam - mě ta Tvoje teze o tom jak odrážení se z reality usnadňuje práci moc nesedí a osobně bych jí začátečníkům (ve fantasy) nedoporučil.

Vidíš, já klidně jo.
sirien píše:
Realita je v důsledku vcelku nudná a omezující.

Nudná není ani náhodou (pokud nevybíráš ty nudné kousky, ale to můžu udělat i ve fantasy).
Omezující je jen tolik, nakolik se s ní necháš omezovat, místo abys na ní stavěl.
sirien píše:
..a tak trochu mi z celé téhle linie "podzemí se dá inspirovat domem" a "mapa se dá použít historická" spíš vyznívá nějaká ozvěna Tvé obecné averze k fantasy a nedocenění toho žánru jako takového než co jiného.

Já sám ničím takovým netrpím, ale v tomhle s Jersonem souhlasím.Nic proti věcem, co jsou tak cool, že nemusí dávat smysl, ale a) není to ani můj top přístup, b) není zas tak lehké vymýšlet věci co jsou na tohle dost cool.
18.12.2018 15:00 - Jerson
Quentin píše:
Nic proti Jersonovi, vesměs souhlasím, ale přecijen pro trošku protiváhy :)

https://www.thepoke.co.uk/2018/03/22/guy-makes-role-playing-games-criticised-map-new-orleans-unrealistic-gone-viral-recap/


To je právě ten problém - kritizovat realitu za údajný nesmysl jen ukazuje malou znalost reality. Máš dojem, že na fantasy mapách kritizuju něco, co by ve skutečnosti existovalo, v tolika případech, v jakých je to zobrazeno na fantasy mapách?

Jak jsem psal Sirienovi - realita je zajímavá, když víš, kam se dívat. Jen hráči RPG si často myslí, že jejich vymyšlené světy musí být zajímavější, protože přeci fantasie není ničím omezená a reálné věci jsou nudné ... protože jim to kde kdo říká, ne?
18.12.2018 15:22 - sirien
chemie fotosyntézy, evoluce v jejím pozadí a fakt, že to všechno vzešlo z prachu mrtvých hvězd jsou všechno neskutečně zajímavé a úžasné záležitosti. Přesto z příběhového hlediska a v kontextu, v němž se tu bavíme, je tohle prostě zajímavý, zatimco tohle - bez ohledu na okecávání - je nudný. Můžete si o tom filozofovat jak chcete a můžete vést intelektuální diskuse jak to druhé vytvoří hluboký shakespearovský příběh zatímco to první jen přímočarý hack'n'slash, ale ve skutečnosti budete vědět, že to tak neni a že s tim prvnim de udělat hromady věcí a bude z toho fireshow zatimco nad tim druhym budete potit krev abyste z toho vytřískali aspoň jednu jiskřičku něčeho co bude stát za pozornost.

Podobně můžu sice jít zkoumat jestl někde nebudu mít poruce nějký reálný hradní sklepení nebo můžu něco odvozovat z nějakýho baráku co znám - nebo prostě můžu jít a nekreslit si zajímavej fantasy dungeon. A pro věšinu lidí bude to druhý prostě funkčnější a jednodušší. A nijak se to nebude nutně rozporovat s požadavkem na nějakou logiku - pokud o ní dotyční budou stát.
18.12.2018 16:04 - Jerson
Druhý obrázek se neukazuje, takže to trochu ztrácí pointu. Chápu, že pro tebe jsou některé vymyšlené věci zajímavé a jiné reálné nikoliv.

sirien píše:
Podobně můžu sice jít zkoumat jestl někde nebudu mít poruce nějký reálný hradní sklepení nebo můžu něco odvozovat z nějakýho baráku co znám - nebo prostě můžu jít a nekreslit si zajímavej fantasy dungeon. A pro věšinu lidí bude to druhý prostě funkčnější a jednodušší.

Opravdu bude? Pokud ano, tak je to dobře, protože já se potkávám s lidmi, kterým tohle - a nejen kreslení dungeonu - dělá potíže, protože prostě neví, nemají zkušenost. Neví jak mají hrát různé postavy, se kterými se nikdy nesetkali, třeba různé vládce nebo moudré elfy. Jiní s tím nemají problém (a všechno hrajou ve stylu "Ahoj, já jsem král" - "Ahoj, já jsem moudrý elf").

Log měl pravdu v tom, že si z reality vybíráš příběhově nezajímavé kousky a stěžuješ si, že realita obsahuje příběhově nezajímavé kousky.

Co třeba skutečnou zombie apokalypsu? Nebo třeba týpka, který v době kulometů bojoval - proti těm kulometům - mečem a lukem?

Já bych měl takových příběhů víc, a považuju je za příběhově dost zajímavé, takže prostě nemůžu souhlasit s nudnou realitou. A když jsem se dozvěděl, že hodně zámků u nás má chodby pro služebnictvo uvnitř zdí a vchody do nich byly velmi nenápadné, protože služebnictvo nemělo být vidět a rozhodně se nemělo pochybovat po chodbách pro panstvo, takže v tajných chodbách hradu se nepohyboval hradní pán, ale služky, které měly přímý přístup i do koupelny hradní paní ... viděl jsi někdy ve fantasy takhle zpracovaný nápad? Já tedy ne, a ani jsem o tomhle nápadu nikdy předtím neslyšel. A přiznám se, že bych ho do fantasy hradu neuměl nakreslit.
18.12.2018 16:28 - sirien
Aha. Dal sem tam jinej random vygooglenej obrázek růží.

Příklady co dáváš sou hrozně zajímavý - jen jejich užitečnost při tvorbě nějaké fantasy hry je vcelku nanic, zejména, pokud potřebuju něco konkrétního a ne něco random (a moje hra se velmi překvapivě zrovna nemá týkat zombií).

Ad tajné chodby pro služebnictvo: ano, vim o tom. Je to hezký fun-fact, ale nějak mě to nefascinuje jako něco příběhotvorně zajímavého. Ve hře to možná použiješ jako zajímavý quirk co hru na moment trochu zpestří (než věc zapadne do faktografického koloritu). A když si vezmu, kolik energie stojí dohledat něco podobného a kolik architektonických fantasy elementů a zejména high-fantasy elementů si dokážu vycucat z prstu během čtvrt hodiny...

Hele, já Ti tu realitu a její hodnotu neberu. Ale že by to byl funkční a efektivní přístup pro kohokoliv nebo i pro většinu lidí okolo obecně - tomu nevěřim.
18.12.2018 16:49 - Jerson
Všiml sis, že mluvím pořád o radách pro nováčky, pro které je tenhle YT kanál určen především? Nemám problém věřit tomu, že zkušený hráč, a zejména zkušený hráč fantasy RPG dokáže vytvořit zajímavé prvky svého dobrodružství. Na druhou stranu říkám že pokud začátečník neví, jak se k tvorbě nějakého prvku postavit a odkud začít, tak inspirace v realitě je nejjednodušší a nejrychlejší způsob k použitelnému výsledku.
Možná to nebude tak super řešení, ale nevidím důvod, proč by mělo snížit zábavnost hry.

Pro jistotu zopakuji - reálnými prvky se inspirovat , nikoliv je natlačit do hry v nezměněné podobě.
18.12.2018 17:24 - Log 1=0
Jerson píše:
viděl jsi někdy ve fantasy takhle zpracovaný nápad?

Udělej si čárku, Jersone, já to jednou použil.
sirien píše:
potřebuju něco konkrétního a ne něco random

Zkoušels google?
Ne vážně, tady se děje argumentační faul. Nejdřív si řekl, že realita je nudná. Jerson hodil věci, které mají do nudných dál, než většina generické fantasy. Ty odpovíš, že to není to, co potřebuješ. No, ale to neznamená, že inspirační zdroj není. A i kdyby nebyl, pořád to neznamená, že realita je nudná.
Jerson píše:
Pro jistotu zopakuji - reálnými prvky se inspirovat , nikoliv je natlačit do hry v nezměněné podobě.

Dobré zdůraznit. Fantasy je prima, a spousta věcí v realitě není. Ale žádná fantasy, kterou jsem kdy viděl, četl nebo hrál, se neskládala jen z takových prvků.
Paradoxně, ve sci-fi takové dílo znám, prostředek Ani sami bohové, ale tím spíš vidím řidkost takového pojetí.

Ona totiž fantasy většinou má svou logiku. Možná si člověk vystačí i bez ní, ale pak to musí něčím přikrýt (nic snadného). Možná se někdo po náhodném házení věcí do dungu postupně naučí sledovat vnitřní (ne nutně realistickou) logiku, aniž by vlastně přebíral tu reálnou, od které se naopak mohl odchylovat k těm zajímavým věcem. Ale že by to byl funkční a efektivní přístup pro kohokoliv nebo i pro většinu lidí okolo obecně - tomu nevěřím.
18.12.2018 19:20 - sirien
Log 1=0 píše:
Jerson hodil věci, které mají do nudných dál, než většina generické fantasy.

...a které Ti při přípravě fantasy dungeonu pomůžou asi tak moc jako vzducholodě (o tom že by mělo jít o nějaký konkrétní dungeon protože to má nějaký už zahraný background v příběhu ani nemluvě).

Že dokážeš najít něco co je cool je úplně k ničemu, když se to nevztahuje k řešenému problému. Realita může být inspirativní, ale že by v tom byla nějak extra dobrá nebo lepší než jiné možnosti je platné možná pro Jersona a pár history / reality geeků, ale určitě ne plošně.
18.12.2018 19:28 - ShadoWWW
Když vidím, jakou má většina dětí 10-15 let obecně nechuť studovat nějaké reálie (nebo obecně cokoliv studovat), tak souhlasím se Sirienem, že tato cílovka si zcela jistě svůj první dungeon raději vymyslí než nastuduje a nějakou realističnost vem buřt.

Touha po studiu a realističnosti přichází později a tam pak přichází studium hradních plánů, zájem o středověkou historii apod., ale to je věk tak 15+ (a pro tuto skupinu tady na Kostce máme skvělé chrochtovy historické články). Ale hustit do hráčů 10-15 let něco o historické či jiné realističnosti je mimo mísu a tu skupinu to spíš odradí a vykašle se na RPG jako celek.

Jo když takovou (realistickou) hru těm dětem předhodíte vy jako zkušený PJ, tak po tom nadšeně lapnou, ale aby si to nastudovávali oni, to je zkrátka mimo.
18.12.2018 19:41 - Log 1=0
Realita má z hlediska herního své klady a zápory, jako každý jiný setting.
Nemyslím si, že by byla obecně lepší nebo horší než jiné.

A myslím, že nějak míjíš podstatu Jersonovy teze.
Ta spočívá v tom, že vzít něco reálného, obšlehnout to, a pak do toho dát nějaké fantastické a cool věci, co se tam hodí, je jednoduší, než splácat několik cool věcí, a pak se snažit zařídit, ať to dává smysl.
O kvalitách Bílého hradu, který na to druhé kašle, jsi tu měl poznámku.
ShadoWWW: Proto taky Jerson radil vzít, co znáš.
18.12.2018 19:54 - Jarik
Přišlo to z jiné debaty, ale stejně... Mapka Plzně. Kdybych k ní neměl přímý popis o co jde, tak tu Plzeň v tom nevidím... a šup s tím do hry.
18.12.2018 19:54 - LokiB
Log 1=0 píše:
O kvalitách Bílého hradu, který na to druhé kašle, jsi tu měl poznámku.


ono poznámky k BH byly různé. Ale za sebe si dokážu celkem bez potíží představit zcela jiné dobrodružství, odehrávající se v totožných kulisách (aka, mapa zůstane, obyvatelé zmizí a jsou nahraženi, stejně jako jejich příběhy), které mi přijde zcela ok.
A většině hráčů fantasy si troufnu říc také
18.12.2018 20:00 - LokiB
Jarik píše:
Přišlo to z jiné debaty, ale stejně... Mapka Plzně. Kdybych k ní neměl přímý popis o co jde, tak tu Plzeň v tom nevidím... a šup s tím do hry.


Přesně tuhle mapku Plzně jsem použil pro svoji alternativní post-husitskou kampaň, když byly postavy v Plzni :)

Obecně jsem si při tvorbě týhle kampaně sehnal stohy historicko-reálných podkladů.
Ale tedy popravdě, spíše z lenosti a ze zájmu, než že by to bylo použitelnější než kterékoli anonymní fantasy podklady, které bych našel jinde :)

Více českých hradů jsem si dokresloval interiéry, protože v podkladech je jen "vnější náčrt předpokládané podoby" ... celkem jsem si s tím vyhrál. Jestli to je nebo realistické hráče bohužel nakonec nikdy nezajímalo.

Teď do posledně hrané části kampaně jsem si Šelmberk už vůbec nekreslil, odehrávali jsme to jen v popisech, a taky to šlo. Někteří hráči by ocenili mapu, protože jsou na ni fixovaní, ale šlo to i bez ní. Prostě představivost podle popisu. Určitě by se tam přes všechny snahu našly nedostatky a alogičnosti, ale, kupodivu, nikdo neměl potřebu to rozebírat.
18.12.2018 20:03 - Jarik
Taková jedna zasněžená horská stezka.

Autorka se chlubí, že je to hezká mapka, kde jsou i různé výšky terénů,... takže se dá očekávat taktičtější způsob boje.
Scéna má představovat přepadený vůz. A já se ptám... po které cestě??? a kam??? ten vůz asi mohl jet? Stěží tam vidím jeden průjezd, kterým by mohl přijet.
18.12.2018 20:16 - LokiB
Jarik:

18.12.2018 20:46 - Jarik
LokiB?
Mezi těmi stromy bych to tedy nekličkoval. Takže S a J jsou mimo. Ten V.... to jako myslíš přístav?
A ta Z cesta... tam by se s tou károu nevlezli. Takže zůstává ten můj SZ.
18.12.2018 20:57 - sirien
Zábavné, Loki to vykreslil dost opačně než bych to udělal já... resp. ty 4 horní cesty sou ok (btw. to molo na tom ostrůvku je trošičku WTF, ale budiž), ale ta dolní cesta - osobně bych to ivděl spíš přímo dolu, nalevo od toho velkýho šutru (jak to má Loki), ale pak dál dolu (lehce doprava, mezi ten pravej strom pod šutrem a ty dva špičatý kameny). Když už bych šel doleva jak Loki tak bych nešel úplně doleva ale spíš přímo dolu mezi ty dva stromy.

Každopádně potenciálních cest tam je mrtě, pod sněhem holt nejsou moc vidět, no - když ČR dokáže za jeden večer ztratit pod pár centrimetrama celou čtvrtinu dálnice, tak nějaká stará cesta kdesi v terénu... nevidim problém :)
18.12.2018 21:08 - LokiB
Jarik píše:
Mezi těmi stromy bych to tedy nekličkoval. Takže S a J jsou mimo. Ten V.... to jako myslíš přístav?
A ta Z cesta... tam by se s tou károu nevlezli. Takže zůstává ten můj SZ.


Vidím to jinak :)
Jestli bys mezi stromy nekličkoval, to by ses moc asi po menších cestách ve středověku asi moc neprošel ... ale, holt ne každej může jezdit s vozem :)
18.12.2018 21:09 - malkav
Jak dlouho tam ten povoz leží? Jak rychle rostou ty stromky/keře? Ale kdo chce psa bít, vždy najde si hůl :)

EDIT: Taky může jít o vůz cestovatelů, kteří neznají zdejší prostředí a byli sem nalákáni do slepé uličky, aby nemohli rychle ujíždět ... vždyť možných vysvětlení je tolik ...
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.22466015815735 secREMOTE_IP: 3.233.219.101