Marky: ty série citací a roztrženými reakcemi mi ve skutečnosti k pochopení moc nepomáhaj, spíš mi přijde že naopak to komplikujou, protože Tvoje odpovědi zbytečně fragmentujou a já pak míjim co chceš vlastně celkově sdělit - což je trochu nanic když sme zaseklí na tom, že reagovánim na dílčí tvrzení Tě zjevně míjim. (Přesně důvod, proč nemám nadužívání citací v lásce...)
úvod postu... ok, asi bych k tomu mohl dát ještě nějaké poznámky/reakce, ale asi nejsou tak významné aby stály za komplikování diskuse.
Píše:
Ne, to absolutně není nutné. Viz to, co jsem psal o tom polo-formálnu.
V tom případě jsem se v tomhle bodě aktuálně naprosto ztratil v
praktickém rozdílu mezi tím co říkáš Ty a co říkám já co do dopadů na reálnou podobu hry a nevím, co mi v téhle oblasti vlastně rozporuješ. Pokud to je navazující (níže citované), pak ok, asi sem se zas chytil, ale pokud to je něco jiného, tak sem totálně mimo.
Píše:
...
...
A tady se dostáváme k zásadnímu bodu našeho sporu.
...
Ano. Asi.
Tady je několik momentů, resp. možností, které
pro mě celou úvahu větví způsobem, který se Ty snažíš potlačit.
Sam dorazil k bordelu, všechno jak si popsal.
...pokud si hra "říká" o vznik nějakého dalšího obsahu / dramatu / něčeho, pak by měl MC nějaký takový vnést do hry. V tom případě má sáhnout po MC tazích, které mu dávají "instantní" obsah obecného typu, který stačí jen vložit do kulis situace a odehrát. Nebudu bazírovat na zvolených termínech, v podstatě nastane to, co popisuješ jako "svojí" variantu. Všechno cajk.
(note: ve skutečnosti tady ty tahy vidím ne jako nutnou možnost, ale jako pomocný nástroj AW který říká nejen jak něco udělat, ale přímo i co udělat; jenže protože jich je tolik, kolik je, tak efektivně pokrývají většinu voleb, které udělat jde, takže v praxi se ten rozdíl smaže; kdyby ty výčty byly užší, tak by ten rozdíl ale cítit byl.)
Jenže, tohle ve skutečnosti
nemusí být jediný stav věci a je na citu MC, aby to posoudil. Další možné stavy, které mě napadají z patra:
...hra jela v prudkym tempu a MC má pocit, že si (a) postavy zaslouží nějaký oddech (protože buď fanoušek, uznávej vítězství, k tomu patří i nechat moment na jejich vychutnání - Sam unikl ze smrtelný situace a šlohnul u toho káru, je hustej, chce se pochlubit svý holce, tak ksakru proč ne) (b) hráči chtějí trochu oddech (pár charakterizačních scén než se hodí pauza na kafe a nakopne se něco novýho - popř. vůbec trochu zvlnění aby mohli zpracovat a "dovychutnat" si věci, co se doteď odehrály) popř. nejspíš (a+b) dohromady. V tom případě MC - Tvojí řečí, já bych to takhle za sebe nepopsal, ale budiž -
záměrně v téhle scéně svůj tah
vynechá (nebo, respektivě, zahraje
neutral Jing) a nechá jí projít. (To neznamená, že to nechá rozplyznout; přinejmenším by tam měl vložit nějakou stylizaci, nebo dovést hráče k tomu, aby tam odehrál nějakou charakterizaci nebo něco co půjde použít do budoucna - možná,
možná tam hráč sám vyhrotí nějaký tah (manipulaci...?), ale pokud ne, tak ne, cajk.)
...hra má už teď dostatek rozjetého obsahu - postavy mají hodně co řešit a hráče tyhle rozjeté linky zajímají. MC se rozhodne passnout stejně jako výše, protože explicitně nechce do hry vnášet žádný nový obsah (problémy, linky), protože na tento už ve hře (kvůli reálným omezením jako je čas na session nebo pozornost, paměť a orientace hráčů) není moc místo. (Tady by šlo namítnout, že by MC mohl navázat některou z běžících linek na vzniklou situaci; to ale někdy nemusí být tak snadné a než něco roubovat strojeně (a pak to záplatovat) nebo si dávat 5 minut pauzu jen abych vymyslel jak propojit tuhle scénu s nějakou vzdálenější linkou, tak je lepší tuhle scénu "passnout" jako bezkonfliktní charakterizaci a případně se posunout dál. Zejména, pokud to hráč sám chápe jako čistě popisný moment a ve skutečnosti se chce jen na frajera ukázat s novou károu u svý holky a pak jet řešit nějakej jinej obsah)
Tzn. můžou nastat situace, kdy:
- MC naváže nějakou logickou kauzalitou dřívějšího dění. Toto by nejspíš nebyl problém popsat jako některý z tahů, protože - again - ne náhodou tyto pokrývají většinu obecných situací, ale pokud má MC nějaký logický obsah na ruce a dodrží obecná pravidla jakože tento byl předeslán a následné dění odpovídá postupné gradaci problémů, tak to MC nemusí řešit a prostě to odehraje. (Příklady: Sama někdo pronásledoval - tak dorazí. V kufru je schovaný enemák - tak vyleze a něco provede. Lucy potkal nějaký dříve předeslaný problém co se mezitím odehrál offscreen. Atd.)
- se nic neděje, ale MC (skupina) chce, aby se něco dělo. V tom případě MC naváže některým svým tahem a něco rozehraje.
...obojí nejspíš koresponduje s tím, co popisuješ Ty. Ale:
- MC se může rozhodnout nic nedělat a nechat scénu proběhnout, pokud (a) si to postava zaslouží (narativní moderování hry; technicky v korespondenci s principy) / o to hráči metaherně stojí, (sociální moderování hry) nebo (b) pokud je ve hře už tak hodně obsahu a dění a o další není zájem (dramatické / gradační moderování hry).
Samozřejmě,
můžeš to hrát striktně tak jak píšeš a ty MC tahy tam tlačit kdykoliv je příležitost. Za sebe musim říct, že sem to zkusil a ustoupil sem od toho, protože se ukázalo, že když jako MC sociálně cítim, že o to hráči zrovna úplně nestojí, tak mám nejspíš pravdu a pro hru je lepší, když "passnu". Kromě toho tenhle výklad nevidím v pravidlech nikde podepřený a pro argumenty o který ho opíráš mám za sebe velmi věrohodná alternativní vysvětlení:
Píše:
(1) příručka říká, že to tak máš dělat
(2) všechny příklady v příručce tohle dělají
(3) a když to začneš dělat, zjistíš, že nic moc dalšího vlastně ani nepotřebuješ.
1 - že to tak
máš dělat, ano. Že to tak neustále dělat musíš - ne. Příručka tady IMO dává (důraznou, ale přesto "pouze") radu, že když potřebuješ aby se hra hýbala (což, ok, je ve většině případů, ale ne ve všech bez výjimky), tak
tohle je to, co máš dělat.
2 - jistě, protože ty příklady ukazují užití těhle věcí, tak je logické, že jsou v nich ukázané situace, kdy jsou tyto věci použité.
3 - nerozporuju, že Ti AW dává k dispozici všechny nástroje, které k vedení hry potřebuješ, tzn. že když je budeš používat tak si vystačíš jen s nimi. Co rozporuju je, že by AW tvrdilo, že je musíš používat neustále a naplno, děj se cokoliv.