Corny píše:
Nebo snad když si sednete se známými v hospodě a oni ti řeknou, že ráno bylo náledí a tak se málem při cestě do práce vybourali, tak na ně hned vyštěkneš, že žádné náledí určitě nebylo a ať ti ukážou znalecký posudek a výpis z meteostanice?
Tak pro pořádek ... srovnáváš situaci, kde se jedná o "tvrdá fakta" ... bylo náledí X nebylo, s "měkkými diskusemi" na téma "je dobře, aby firmy platili podíl ze svého zisku za využívání licence cizího produktu" nebo "působí na zisk firmy negativně, když bude takové platby vyžadovat".
To je přeci úplně nesmyslné srovnání, to bych čekal, že chápeš. A ano, když mi někdo v hospodě řekne "snížení daní nebude mít pozitivní dopad na ekonomický vývoj státu", tak o něm nějaké podložení toho tvrzení chtít budu, a nevystačím si s "to budeš muset nám, kteří se v tom pohybujeme, věřit".
Corny píše:
Nikdo tě nenutil nám nic věřit ;)
viz výše ... asi jsem tedy ten citovaný text o tom, že vám budu muset věřit, špatně pochopil :)
Ale ať se netočíme pořád kolem nějaké erudice a osobních výpadů (kterých není z mé strany více :)) ... celé je to o tom, že tady v té diskusi je moje stanovisko následovné:
Wotc/Hasbro jsou firmy existující za účelem zisku. Jejich vedení má za úkol tento zisk nějakým způsobem maximalizovat. Můžeme diskutovat o tom, jestli na krátkodobé či dlouhodobé úrovni, ale o samotné podstatě mi přijde, že není diskutovat o čem.
A dále si pak myslím, že by bylo zcela správné, aby například vydavatel JaD (resp. ten, kdo na na JaD vydělává peníze), dával část svého zisku majiteli duševních práv DnD 5E.
A tím neříkám, že se má zrušit původní OGL. Majitel duševních práv se jistě může příjmů z licencí zříc a říc, že ji dává zdarma, ale že NENÍ NAPROSTO NIC NESPRÁVNÉHO na tom, když své produkty licencovat bude a poplatky bude vybírat.
Co mi tedy přijde zcela jednostranné a chybné, je místní étos "chtít licenční poplatky je fuj fuj, protože se těmi odvozenými nebo jinak DnD využívajícími produkty propaguje samotná hra".
Vy se tváříte, jako by bylo dokamene vytesané, jasné a nezpochybnitelné, že je vždy lepší model licenční poplatky nechtít a dávat vše ostatní volně k použití, protože to všem prospívá.
Oproti tomu můj názor je, že to takto nemusí platit vždy a za všech okolností a že licenční poplatky nejsou apriory zlo, které je třeba odsoudit.
JaD by bez DnD 5E nevznikly. JaD mají mnoho materiálu, který je převzatý, přímo z DnD 5E. A není na tom vůbec nic špatné.
JaD má mnoho nových, vlastních a i lepších textů než DnD 5E, ve vícero pasážích jde i trochu jinudy a razí si svoji cestu. Takže to není jen překlad DnD 5E.
Když si ale vezmeš, kolik práce a času by například zabralo vymyslet, sepsat (ne přeložit), vyzkoušet a otestovat třeba celou sadu kouzel a bestiáře, aby JaD mohly být kompletní, tak mi přijde jasné, jakou podstatnou úsporu nákladů využití DnD 5E přineslo.
Shodneme se na tom, že JaD generovalo/generuje nějaký obrat i díky duševnímu vlastnictví autorů DnD 5E?
A teď ... JaD přiláká nějaké hráče, kteří si možná budou kupovat i produkty WotC ... a tím budou zvyšovat zisk WotC. Existuje metrika, pomocí které by se tento přínos pro WotC dal vyčíslit? Vy se vyjadřujete, jako by tomu tak bylo ... ale v praxi jsem takovou metriku neviděl, resp. o ní neslyšel.
Je možné, že ji má Wotc a podle ní si měří, jak se mu licencování vyplácí ... a třeba zjišťuje, že ne až tak moc?
To samé pak platí třeba pro Critical Role, Roll20 a další.
Dále, co přesně vás popouzí na modelu spolupráce autorů DnD a na něj navazujících firem, který zahrnuje licenční poplatky? To není nějaký neznámý model, funguje i v mnoha jiných oborech, proč by nemohl zde?
Tedy za mě jde primárně:
1. O výši daných poplatků ... aby dávala smysl oběma stranám. V některých případech může být ta správná výše "nulová" (viz licence k DnD 5E), ale není to jediná možnost
2. O míru restrikcí, kterými WotC bude svazovat ostatní ... opět, pohybujeme se na škále od absolutní volnosti, po absolutně utažené šrouby. A i zde platí, že je vhodné najít "ideální míru", které (podle mě) nebude ani nulová, ani absolutně utažená.
To, že WotC udělají licenci nesmyslnou (v těchto dvou parametrech), která celou spolupráci zrujnuje, je klidně možné. Ale není (podle mě) dopředu dané, že by nemohla existovat licence, vhodná pro všechny účastníky, která by poplatky zahrnovala.
Já neumím říc, jestli je 1 dolar z každého produktu nebo 50 % z obratu každého produktu "tou správnou mírou". Na to ekonomické podmínky WotC a ani firem, které její produkty vužívají, neznám. Nezdálo se mi však, že by kdokoli ze zde diskutujících je znal dostatečně podrobně, aby se k tomu mohl jasně vyjádřit jinak a lépe, než "X % je pro další vydavatele likvidující, budou muset propouštět".
ShadoWWW pak doplňoval argument z doby dávné minulosti o "zdůraznění pozitivního efektu networkingu". Ale ten se týkal úplně jiné doby a také úplně jiného ekonomického prostředí.
Jestli myslíte, že je nyní vše stejné jak v době přechodu z 3E na 4E a že tedy platí stejné zákonitosti a je možné dřívější paralely natvrdo používat ... tak já si to nemyslím. Ekonomické prostředí RPG her je dnes (podle mě) jinde, než bylo v roce 2000 nebo 2010. Změnili se vydavatelé, změnili se hráči, jejich finanční možnosti, propojení produktů na další zdroje příjmů, online svět vs svět u stolu atd atd.
Dával jsem tu příklady z jiných "zábavních" oborů, jako jsou filmy, knihy, hry ... kde se za licence odvozených či využívajících produktů také platí a nikdo se tomu nediví. Viz Lego s Batmanem nebo tričko s Harry Potterem či Mortal Combatem.
Sirien měl emotivní příspěvek: "oni si dovolují jim pomáhat šířit jejich hru, přivádět k ní nové hráče a usnadňovat jim hraní aniž by jim za takovou drzost platili, no to snad ne!"
To přesně vystihuje co mi na diskusi o licencích zde přijde nesprávné. Je to emotivní a zcela to míjí důvody, které k úvahám o změně licencování nejspíše vedou.
Kdyby to bylo tak, že jsou to všechno neziskovky, které opravdu jen a pouze "pomáhají šířit hru, usnadňovat hraní", tak by měl sirien pravdu.
Ale tak to přeci není ... "oni" realizují zisk (a často ne malý) na základě výhod spojených s používáním licence DnD 5E.
Jestli někomu přijde nemorální požadavek na to, aby se o tento zisk s majiteli licence v NĚJAKÉ MÍŘE podělili, tak mně to apriory nemorální nepřijde.
Nemorální může být až vyžadovaná výše poplatků, případná míra restrikce pro využití.
A jestli někdo tvrdí, že je zcela nevyhnutelné, aby licenční rámec, který bude zahrnovat i poplatky, vedl k rozpadu této spolupráce, tak mu nevěřím. Stát se to může, když budou licenční podmínky špatné, ale není to nevyhnutelné.
Dost dlouho podnikám v tržním prostředí, kde běžně jednám s obchodním vedením velkých firem na našem trhu a setkávám se s tím, jak a proč vytvářejí, rozvíjí a v neposlední řadě vyhodnocují podporu, kterou svým obchodním partnerům poskytují. A ze zkušenosti při konzultacích vím, že když se vyhodnotí některá spolupráce jako nevyhovující, tak buď jsou její parametry změněny, nebo je klidně úplně zaříznuta a nejsou v tom žádné emoce. Jde o čísla "já tě podporuju ročně za X, a byznys s tebou mi přináší výrazně méně. tak to zrušme". Nebo "já te podporuju ročně za X, přináší mi to sice více než X, ale my máme za to, že by ten poměr měl být vyšší. Jak se k tomu dobrat? Budeme tě podporovat méně a ty se budeš snažit přinášet nám pořád stejně? Nebo tě budeme podporovat výrazně víc, ale bacha, budeme chtít, abys nám přinesl násobně víc zpět." To jsou věci z reálného života firem. Proč by to mělo být v hobby byznysu jinak?
Nemám o vedení WotC/Hasbro nějak vysoké mínění, opravdu ne.
Jestli jsou to takoví břídilové, že si neudělají žádnou analýzu, nebo si udělají zcela nesprávné závěry na základě analýzy, že by v reálu svůj byznys zásadně poškodili, je klidně možné. Na druhou stranu i firmám jako Microsoft se již dávno předpovídal zánik vzhledem k jejich změnám licenční politky ...
sirien píše:
Na co přesně a proč že se má kdo v tom 6e těšit?
Jedním z fenoménu hráčské komunity je, že CHCE nové edice. Ne všichni a ne ve stejný moment, ale z mojí zkušenosti hráči chtějí "něco nového" (a ne jen nový content).
Tady musím říc, že neznám dnešní americkou hráčskou komunitu tak jako vy, takže nedokážu odhadnout, jaká bude mainstreamová reakce na případnou 6E (jestli se pro ni rozhodnout). Jestli je nyní taková nálada, že majorita bude na 6E přecházet a kovaní hráči spíše zůstávat. Rozhodně není hráčské prostředí homogenní a nebude mít jednotný "tah na změnu".
Věřím, že si Critical Role a spol dokáží vyhodnotit, jestli pro ně další spolupráce a případný přechod na novou licenci, nebo kupříkladu úplný odklon od hraní DnD, bude přínosná po ekonomické stránce. A je přeci zcela fér, aby se rozhodl podle svého uvážení ... blbé by bylo, kdyby ho WotC drželo u DnD přivázaného za nohu :)