Produkty

Alnag
16.8.2007 10:01
Dlouho spekulovaná čtvrtá edice D&D možná skutečně za nedlouho dojde naplnění. Nasvědčovaly by tomu přinejmenším některé současné události.

Nová diskuse o 4E
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
30.8.2007 23:14 - Alnag
A ještě k těm systémům a kapitolám o boji. Prošel jsem si ty, co tu mám při ruce (s výjimkou dalších d20 her, protože jinak by ten seznam byl dvakrát takový. Někdy je to tak na hranici, ale drtivá většina her má kapitolu o boji, co se z toho dá vysoudit?)
Wushu (celé de facto o konfliktu, záleží na typu ale tak kapitola combat tam je)
World of Darkness (kapitola)
Window (nic jednoznačného)
Violence (skoro celé o boji - takhle asi vypadá Fritzsova představa DnD oblečená do moderního hávu)
Unknow Armies (kapitola o boji)
Theatrix (kapitola o boji)
Talislanta (kapitola o boji)
Star Trek (rozptýlené podkapitoly)
Shadowrun (kapitola)
Rune (kapitola o boji)
Risus (kapitola)
Riddle of Steel (kapitola o boji)
Qin - The Warring states (kapitola o boji)
Pokéthulhu (kapitola o boji)
Paranoia XP (kapitola, pokud nemáš UV oprávnění musíš se teď ohlásit k terminaci)
Over the Edge (jen podkapitola o boji)
O Fortuna (de facto kapitola)
My Life With Master (nic evidentního)
Little Fears (ok, taky nic evidentního)
In Nomine (podkapitola o boji)
HeroQuest (nic velkého, roztroušené podkapitoly)
GURPS (kapitola)
Gemini (Kapitola souboj)
Fvlminata (podkapitola)
Fuzion (několik kapitol)
FUDGE (kapitola)
Feng Shui (v podstatě celá kniha)
FATE (kapitola)
Exalted (podkapitola)
Dying Earth (podkapitola)
Dračí doupě + (podkapitola)
Dogs in the Vineyard (jak se to vezme... máme tu velmi zajímavou kapitolu Conflict & Resolution, ale ta není jen o boji jako boji, kdybych ale použil Fritzsovu definici boje jakou dvou stran z nichž jedna nedopadne dobře, tak je to taky o boji...)
Conspiracy X (podkapitola)
CPH (de facto kapitola)
Cadwallon (podkapitola)
Burning Wheel (řekl bych několik kapitol)
Broomistix (de facto ne)
Arthesia (kapitola)
Ars Magica (de facto ne, samá magie mizerové)
Argument Diceless Storytelling (kapitola)
Amber Diceless (kapitola či spíš celá sekce)
Active Exploits (podkapitola)
31.8.2007 01:10 - Sosáček
Alnagu, máš dojem, že by tohle vycházelo stejně, kdybys místo existence nebo neexistence kapitoly porovnával skutečně prvky ve hře? Mám na mysli to, kolik třeba dovedností slouží k boji (pokud k tomu slouží), kolik featů/výhod slouží k boji, kolik kouzel slouží k boji, kolik vybavení slouží k boji ... a tak podobně? Pod "kolik" si představ procentuelní zastoupení.
Protože je sice pěkné, že skoro všechny vyjmenované hry věnují boji jednu kapitolu, ale kolik kouzel z GURPS je bojových (řekněme 1st tier) a kolik kouzel prvního levelu v dnd je bojových? Stejně se můžeš ptát na dovednosti na výhody/featy/jak se tomu zrovna v téhle hře říká. Nebo i na atributy (tj. základní "mustr" do kterého se ti mají vejít všechny postavy) -- kolik jich má užití v boji, a kolik někde jinde?
Protože když třeba srovnáš WoD a Exalted (ať máme taky příklad co neobsahuje DnD), tak ve WoDu narazíš na tři bojové dovednosti z celkových čtyřiadvaceti, čtyři pokud počítáš zdrhání do boje :) a z výhod se bojem zabývá odhadem každá desátá. Popis zbraní má půlstránku. V exaltech se oproti tomu v boji používá deset dovedností z pětadvaceti, cca polovina nadpřirozených schopností je bojových a popis různých zbraní, zbrojí a dalších udělátek zabírá třicet stránek. To je pochopitelný, když si vezmeš že jedno z toho je hra o temném objevování janevímčeho, kdežto to druhé epická akce mixnutá z řeckých bájí, kung-fu filmů a anime. (jak to vím? je to na obálce)
Co jsem to chtěl říct? Jo.
Kolik třeba class abilities (nemám tucha jak se tomu říká česky) je nebojových a kolik bojových? Protože počet kapitol toho moc neřekne, a ten poměr "boj / stránka" bude napříč těmi hrami hodně jiný. A podle toho co si z DnD pamatuju, tak větší ho může mít tak The Riddle of Steel, Violence (hehehe) a nevím, moc těch her neznám. Shadowrun taky věnuje spoustu místa boji, naprostá většina všech magických a kybernetických vylepšení je bojových, ale zas ty hrozný seznamy různých pistolí s sebou přecejen nějaký ten cyberpunk nesou :) Exalted jsou na hraně, ale v tomhle směru bych je zařadil až za DnD. Ale až tak DnD neznám, takže kdo ví.
Hodně mě v tomhle zajímá SW SAGA. Kolik místa je tam věnováno boji, v porovnání třeba s tím WoDem (eventuelně s něčím jiným. jen srovnávat to s DnD mi toho moc neřekne, nemám stohy zkušeností)?
31.8.2007 07:45 - Max
Stejně myslim že na srovnání a zatracování herních pravidel by tu hru nejdřív musel ten člověk hrát X let a třeba každý rok se snažit o jiný styl hry. To samé je i u ostatních pravidel a samozřejmě při vydání nějakého rozšíření zas zkoušet jestli a v čem jsou lepší v jakém stylu hraní.
Skutečně tady je někdo, kdo hraje X systémů takovou dobu všema stylama, aby dokázal říct, že to či ono je obecně lepší v něčem?
Počet stran nebo počet příruček, je relevantní argument? Systém může být více rozepsaný(ale dávat méně svobody), nebo rozepsaný méně (jen obecná pravidla s více svobodou), nebo nějaká kombinace obojího nebo něco uplně jiného a nehledě na fakt že někomu svoboda vyhovuje, jinému ne ... říct že pravidla A sou lepší než pravidla B protože mají více stran o záležitosti C mi zní jako hodně slabej argument.
To co uznávám je, že každý po krátkém čase pozná, která pravidla jemu sedí lépe. To je ale rovina osobní, kdy každej může říct "mě se líběj pravidla X" ale neni to o "tyhle pravidla jsou lepší".
31.8.2007 08:54 - Alnag
Včera jsem nad tím přemýšlel a řeknu vám jednu osvěžující větu. V D&D není žádné bojové kouzlo.
(chvíle strnulého ticha)
Teď se skutečně zamyslete. To, že v D&D jsou kouzla použitelná v boji, je fakt. Pravděpodobně i ta kouzla, která se na první pohled nezdají vůbec bojová (Mending) by se dala v boji nějak kreativně využít. Ale kouzlo je v tom, že všechna ta kouzla se dají kreativně využít i mimo boj. Sedím u hranice dřeva a nemám sirky na podpal? Burning Hands.
To co chci říct není, že by D&D nebylo o boji. Ale jak jsme si ukázali prakticky všechny hry jsou o boji, resp. mají kapitolu boj v pravidlech. Míra toho, kolik je tomu věnováno stránek není přitom zásadní. (Taky je otázka zda to počítat na množství nebo poměr, že?) Ale to jsou všechno jenom s prominutím kecy. Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.
To, co je skutečně a neodkecatelné je, že ta pravidla se dají vykládat kreativně. Pokud nevidíte dál než za to, co je napsané v knize a nedokážete vytvářet skrze pravidla nové herní situace pak se skutečně může zdát, že ve hře je spousta bojových schopností a bojových kouzel a bojového kdoví čeho. Ale to ještě neznamená, že se to nedá použít i jinak, nebojově a hlavně, že ten boj musí být bezduchá mlátička o házení kostek.
Celý argument se stránkami o boji stojí na chybném předpokladu, že stránka je buď o boji nebo něčem jiném (opět falešná dichotomie), varianta, že to co je o boji je zároveň i o něčem jiném se tudíž nepřipouští, byť právě ta IMO platí. A konečně pravidla DnD tvoří tři knihy v objemu asi 1000 stran (core rules jsou PHB, DMG, MM). Takže ty poměry pravidel o boji nebudou tvořit tolik stránek...
31.8.2007 09:10 - Fritzs
Alnag: Díky za nepochopení,
Já mám na mysli taktický souboj na čtvercích (dungeon tiles, tuším) pomocí figurek, což jaksi například Wushu, nebo Burning Wheel neřeší... V DnD je kapitola, kde sou přímo nafocené figurky a ty dungeon tiles a já bych to, když už bude 4tá edice hodně figurkově orientovaná a systém bude dobrý, rád a často používal... za předpokladu, že bych ji tedy hrál.
Kdybych chtěl hrát čistě figurky tak si koupín Warhammer 40k, ale mě se na DnD líbí právě ta kombinace RP a figurky.
Alnag píše:
DnD je hra s nečetně fasetami, ty jsi fascinovaný jednou z nich a pro její lesk vůbec nevidíš ty ostatní. Jestli to tak chceš hrát, klidně, ale zkus pochopit, že tahle hra se dá hrát na tisíc způsobů a ne jen na ten jeden, který zřejmě znáš...
Hrál sem DnD zcela bez boje,a ano DnD se dá hrát jakkoliv a má mnoho faset, nicméně proč bych se měl dívat na ty které se mi tolik nelíbí a dle mého názoru se lesknou méně.
Samozřejmě, že nechci čtyřhodinové bitvy, myslím je na jeden souboj optimální doba tak 10 minut, až hodina, podle situace a doufám, že DnD 4e bude umožňovat...
31.8.2007 09:15 - Alnag
Umím si bez problémů představit Wushu s figurkami... ;-) to je jen o chtění. Figurky by tam mohly figurovat místo mookovských žetonů a jistě by to byla brutální kalba.
A skutečně jsem to asi nepochopil, přišlo mi, že ses tady oháněl kapitolou o boji nikoliv "taktickým bojem na čtverečcích". Odpovídám na to, co píšeš ne na to, co si možná myslíš.
Obecně mi to ale piřpadá úplně mimo. Prostě zapomeňte na nějaké pochybné dělení na boj a mimo boj. To je bizarní. Je to prostě hra, všechny situace, které vyvstanou prostě vedou hru dopředu. Mnohdy ani nevíte, jestli bojujete nebo ne. A zrovna ty pomezní situace můžou být nesmírně zajímavé.
31.8.2007 09:26 - Alnag
Nový článek z Design & Development: Role v družině. http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/drdd/20070831a a nový platest report - http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/drpr/20070831a
Na přečtení pravděpodobně musíte být přihlášeni.
31.8.2007 09:30 - Corvus
mne by sa pacilo keby fyzicky boj prebiehal na rovnakom principe ako vsetky ostatne zrucnosti... cize aby bolo co najmenej pravidiel specialne pre boj...
31.8.2007 09:32 - Alnag
To mně by se asi úplně nelíbilo. Teda záleželo by jak přesně by to bylo udělané. Princip by mohl být podobný, ale s jinou úrovní rozdrobení.
31.8.2007 09:52 - Corvus
TSoY to ma napr. tak ze je tam vzdy defaultne vysoku uroven (jeden hod na celu cinnost) a ked sa to hrac chce, tak sa moze prejst na podrobnu mechaniku (bring down the pain) a je jedno ci to je fyzicky boj alebo suboj v hrani na mandolinu.
31.8.2007 11:11 - Noir
Hm, ten playtest vypadá dost zajímavě. Na to, že se asi jedná o postavy na docela nízké úrovni (když s nima zamává jeden goblin), mají pozoruhodné schopnosti-třeba ten lukostřelec se třemi vystřelenými šípy v prvním kole souboje, případně ten zloděj, který se sám léčí pomocí "windu" (m.j. není něco podbného v SW?). I ten kouzelník, který pálí z hole útoky jeden za druhým (plošné a navíc srážející) nevypadá úplně marně. Tak se mi zdá, že Power level zase o něco stoupne-aspoň u postav na nízkých úrovních.
31.8.2007 11:22 - Alnag
Ano, second-wind je i v nových Star Wars. Jednou denně můžete chytit druhý dech a trošku se uzdravit. (S různými featy i víckrát denně).
31.8.2007 16:34 - vitus
Hezký postřeh o kreativním přemýšlení nad mechanismi D&D - možná, že to , co mi z D&D dělá "hack´n´slash friendly" RPG, je právě absence podobně kreativnívh příkladů úpoužití D&D mechanik mimo boj přímo v D&D knihách. Hm. Asi si o DcD zlepším o 1 slot mínění ;o)
31.8.2007 16:41 - Corvus
tie obrazky vyzeraju komixovo ale pacia sa mi o dost viac nez tie z 3e.
31.8.2007 20:25 - JackPhoenix
Second wind je i ve 3.5, je to feat, který umožňuje jednou za den uzdravit si tolik životů, kolik je odolnost postavy. Příručka Miniarures handbook
31.8.2007 20:31 - Alnag
Ano, ve SW to uzdraví (pokud máš pod 1/2 normálního počtu životů) celkem 1/4 životů nebo tolik životů kolik máš Odolnost, podle toho co je vyšší.
31.8.2007 22:42 - Alnag
A už tu máme i cenu... Amazon uvádí 29.95 dolarů, takže to by mohlo být na české tak jako dosud a datum vydání je 20. května 2008.
31.8.2007 22:58 - vitus
Zajímavá je ta číslice "I" za slovy Player´s Handbook - copak to asi znamená ?
31.8.2007 23:08 - Alnag
To je jednoduché. Protože produkty PHB II, DMG II, a MM II-V byly veskrze populární, Wizardi nás jimi podarují i ve 4E :-) A to zcela vážně. Například ta základní povolání, která se nevejdou do PHB I (kde jich má být 8, ale už víme o tom, že v playtestech jich figuruje nejméně 11) půjdou do PHB II atd.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.083765029907227 secREMOTE_IP: 3.145.143.239