Produkty

Alnag
19.3.2007 12:15
DnD je fantastická, promakaná, dokonalá supr hra, která nemá ani jednu malinkou chybičku .... a nebo ne?
22.4.2009 19:51 - Sethi
Píše:
Hráči D&D nejsou spartakiádní cvičenci, seřazení v řadách, ve stejném trikotu a cvičící na stejnou skladbu.

počkej, počkej... fakt ne? a proč teda máme vždycky přede hrou nástup, tílka, cvičky, holky modré a kluci červené trenýrky?

že by nám almi lhal?
22.4.2009 20:55 - Blaine
2Sethi: Hmm, zajimave... Zda se ze se mam jeste hodne co ucit, ja mlady padawan. Ja taky chci tak vycepovane hrace, bubububub *utira slzy do zakrvaceneho tabardu paladina Bahamutova, ktery ma telo rozhazene na vsechny svetove strany potom co rozcilil DM*
22.4.2009 21:51 - andtom
Sethi: Mimochodem, Tvá ikonka dnes rozesmála mou pět a půl letou dcerku - koukala mi přes rameno a mohla se uválet smíchy z těch vysunutých brzdících štítů :)
Vida jak puberta mění holčičí vkus :))
22.4.2009 21:58 - Sethi
nechte napokoji moje uši
22.4.2009 22:03 - noldo
andtom:Mě je jedno jak hrají ostatní, ani nechci nikoho urážet nebo formovat, natožpak poučovat. Já jsem chtěl říct, že DnD navádí powergamismu a taktizování.

Autoři vědí, že jejich hlavní cílovou skupinou jsou hráči, které baví taktizování, baví je používání různých skillů, chtějí mít co nejsilnější postavu, a chtějí koumat, jak jde zabít ta ona nestvůra a jak se jí ubránit. Jak vytaktizovat nejlépe danou bojvou situaci a jaké při tom použít kouzla, skilly, démony, četrtvíco. Proto je tam o tvorbě charakteru 19 řádků (počítal jsem je) v posledním kroku tvorby postavy, který se jmenuje nějak jako „A to ostatní“ … je to někde mezi výškou, váhou a barvou tkaniček, zatímco bojovo-taktické vlastnosti, skilly, featy a schopnosti zabírají mnohem více řádků (ty jsem nepočítal). I přidělování Xp tomuto hernímu stylu odpovídá.

I kdybych chtěl hrát jinak, stejně bych více či méně často narážel na to, že ta hra je určená pro jiný styl hraní a jiný typ hráčů. Když chtěl bych volit metody ve hře podle toho, co postavě „sedí“ a ne podle toho, co je nejefektivnější, tak se dobrovolně rozhoduju pro něco, co je sice krásné, ale mojí postavu to zbytečně ohrožuje. A každý hráč má svojí postavu rád a nechce, a by umřela… A každý sklouzne občas k tomu, že ví, že to postavě nesedí, ale co se dá dělat, chce přežít. A ví, že je to kombení. ¨

Stejně tak když má postava chca nechca většinu skolků konfliktních, bude to svádět k jejich používání.

Jasně, že to jde hrát jinak. Stejně jako člověk může jet ve Ferrari na nedělní nákup nebo v lodičkách lézt po skalách. Máme demokracii. I v obleku se dá skládat uhlí, a i v montérkách se dá jít do divadla. Ale obráceně je to asi lepší.
22.4.2009 22:10 - Sethi
osobně bych řekla, že mezi "umožňuje" a "navádí" je obrovská propast...
22.4.2009 22:33 - Alnag
Ctihodnosti, zastřelil jsem ho, protože zbraně se dají volně koupit v samoobsluze. Je to vina státu, že to dovoluje a zbraň se tak může dostat do rukou kohokoliv...
22.4.2009 22:44 - Sethi
slezte z toho koně, jste v soudní síni!
22.4.2009 23:19 - Merlin
noldo: můžu ti naprosto v klidu říct, že min. jeden z mých hráčů je PG :), že jo Babaji. A nestydí se za to...není systém a věřte tomu..není, ve kterém by na svém oblíbeném místě (na záchodě v práci) nevyžďoural i to poslední co mohl :P. Ale..dokáže si to RP oduvodnit a hrajeme spolu od 91 roku, každý týden...což je docela dost....a doufám, že budeme hrát dál.
a nenjde nijak do konfliktu s ostatními hráči..naopak..je naše chodící kniha....a přiznám se znovu..jsem DM, co nezná pravidla..neznal je ani i ADnD, 3 a 3,5. A co? Zatím si nikdo nestěžoval..a kdo ano, rád si naházel novou postavu...ability 1k6.

co tím chci říct? jen to, že záleží na hráčích a DM..a ne na systému. Prostě se nebojím mu některé věci zakázat a on ač lovec xp a itemů to v klidu akceptuje a naopak spoustu věcí sám zavrhne jako nesmyslný....
22.4.2009 23:46 - noldo
Alnag - jednotlivce to neospravedlňuje, ale globálně to myslím platí. Když je víc zbraní a jsou levné, a každý navíc dostane zdarma kurz k jejich použití, kažý rok výměnu zbraně za lepší kalibr a jednou za čtyři roky Kurz jak zabít holýma rukama od seals, zabíjí se víc. Navíc jsou zavřená všechna divadla, opery a knihovny.

Když se zeptám obráceně, jak DnD něco jinýho než konflikt s nestvůrama a užvání vhodných skillů při tom podporuje? V čem víc, než třeba Člověče nezlob se? Postavy v DnD jsou sice bitevní mašiny, ale to jim nebrání hrát v Labutím jezeře...

Stát dává Bonus na zabíjení...subvencuje ho..což je způsob podpory. A jiné způsoby jednání nepouští do médií.
22.4.2009 23:50 - Alnag
Noldo: Co třeba skill challenge ve 4. edici?

Jinak je mi záhadou, jak může něco, co neospravedlňuje individuálně ospravedlňovat globálně. To je nějaký axiom typu, když kradou všichni, tak já taky. Nebo tak?

Ono to tady teda teď vypadá, že ti všichni sežerou zaživa (což tak chodí, když člověk přijde do jámy lvové s kontroverzním názorem), ale skutečně mi přijde, že problém DnD je trochu jinde, než kde ho vidíš ty.
23.4.2009 08:02 - Lotrando
Píše:
(což tak chodí, když člověk přijde do jámy lvové s kontroverzním názorem),


on kdyby autor řekl, co vlastně hraje, tak by jsme to možná mohli i rozebírat. takhle holt je špatný jenom to DnD. Jen si toho většina nevšimla, zatímco ti osvícení hrají utajená RPG.
23.4.2009 08:53 - unknown
Možnost powergamingu v systému by mohla vadit tomu, kdo této možnosti nedokáže odolat a současně se za to stydí.
To "a současně" je velmi důležité. Kdo powergaming ignoruje nebo se naopak za svůj powergaming nestydí, tomu možnost PG v systému nevadí.

D&D má jako každá jiná věc na světě chyby. Ale v možnosti powergamingu bych chybu neviděl, protože vždy záleží na lidech jak s touto možností naloží, nemají se co vymlouvat na systém. A dějmistr přizpůsobí vedení hry svým hráčům.

Merlin: Babaj je jeden z nejlepších hráčů, se kterými jsem kdy hrál. Jeho postavy vždy zapadají do příběhu přesně takové jaké jsou. Nevím, jestli je typický powergamer, já ho tak nikdy nevnímal, dokáže táhnout příběh, umí nalézt řešení, vyjednává ... asi je když říkáš a přemýšlím teď o tom. To je vlastně úplně ideální stav, powergamer je začleněn do hry tak, že jeho powergaming zapadá do hry. Vše záleží na lidech, na hráčích, na DMovi ... lidé jsou tím klíčem.
23.4.2009 08:53 - andtom
Jsem ten unknown.
23.4.2009 09:30 - Noldo
Alnag - Já netvrdil, že to globálně ospravedlňuje, ale že to globálně VEDE k většímu používání takových skillů. Něco jako korelace mezi počtem držených palných zbraní a počtem střelných zranění. Že když ten systém nabízí 19 bojových řešení s bonusem +3, a nabízí je okatě, a nabízí jeden způsob jiný a bez bonusu, a nikde o něm zmínka není, tak to podle mne obecně povede k vyššímu používání nabízených řešení, než když by byl poměr nabízených řešení v trochu jiném poměru.

Já nejsem proti powergamingu a to je o hráčích a ne o systému. To, že je to určeno primárně pro hráče-taktiky není výtka, to je prostě popis toho, co to je. Diablo je Diablo, a není Labutí jezero. Není lepší ani horší. Mě vadí ten nepoměr schopností ve prospěch pro-konfliktních a proti tomu, kolik je jim věnováno prostoru. Podle mě to prostě vede k jejich používání. Stejně jako v obchodě si lidé berou to zboží, které mají více na očích.
23.4.2009 10:09 - unknown
Noldo: K tomu nepoměru prostoru. Existují RPG o malém počtu stránek, které nechávají spoustu volnosti pro hráče, nemají moc mechanik. D&D je z tohoto pohledu vlastně takové malostránkové RPG.
A pak má D&D tu vlastnost, že se v případě boje přepne do tahového režimu. Nic víc, nic míň. Takže k jinak malostránkovému je připojena spousta stran pro tento výběr možností pro taktický tahový režim. Tahový režim je pak hrou ve hře, obdobně jako tomu bývá v některých PC hrách. Jako kdyby to byla adventura a v případě konfliktu se rozehraje taktická mezihra. Podle mě není chyba, když pravidla pro adventure složku jsou menší a volnější a pravidla pro taktický boj jsou podrobnější, na větším prostoru. Vypovídá to akorát o tom, co si myslí tvůrci: co je pro hráče atraktivnější zpracovat podrobně a co ponechat víc na volno.
Hrát se pak podle toho dá různě. Dá se hrát třeba téměř čistě taktický režim s minimem příběhu nebo úplně bez. Nebo se dá hrát adventure detektivka bez boje nebo s minimem boje. Záleží na hráčích, kam si to vychýlí nebo jestli zůstanou někde uprostřed. Hra může přepínat mezi svými režimy a u konkrétních hráčů správný DM mixuje jejich poměr tak, aby byli spokojeni.
23.4.2009 10:09 - andtom
Tak opět já, dnes nemám den ...
23.4.2009 10:32 - Lotrando
DnD má skilly, popisující prakticky cokoliv mimo boj. Problém je ale v tom, že popsat boj daleko snažší, než popsat vyjednávání. Moje zkušenost s hrami, které to nějak řešily je však taková, že se pak přijme taková míra abstrakce v řešení konfliktů, až se všechno zredukuje na jednu mechaniku. Což je druhá stránka věci, jiný způsob řešení a podle mě prostě není lepší.
23.4.2009 11:28 - Merlin
Noldo: když budu mluvit za sebe, snažím se to zkloubit....nemám problém (aspon doufám), odehrát celé sezení bez jediného boje a je čiste o interakci a sociálních skillech, nebo třeba o fyzičnu, kdy je potřeba překonat přírodní nebezpečí...

stejně tak mí hráči vydrží několik hodin s postavama probírat taktiku, která se stejně skoro nepovede, nebo řešit teoretický plán....

a stejně tak do toho mile rád pustím nějaký ten boj, který se snažím udělat a oživit, aby to nebylo jen hack and slash....(časový púres, pasti, překvapení, terén, ústupy....)....vše je jen o tom jak to uděláš a systém? systém je pro mě jen a jen podružný...dokonce dodnes neznám pravidla(což už jsem myslím níže říkal) a v ničem mi to nebrání...

btw. náš drakorozený vojevůdce je schopen se vrhnout mezi nepřátelé pro kopí jenž se mu líbí a to jen proto, že se mu líbí (i když ví, že ho nebude používat, má sekeru, ohrožuje tím i svůj život...) a vůbec tam nejde o nějaké power, skill, a co já vím co ještě.

Jistěže mají hráči radost, když najdou něco kouzelnýho..ale stejně tak mají radost, když mají krásně vypracovanou dýku ve tvaru spletených plamenu....(naprosto nemagickou)....a stejně tak jsou neštastní, když ztratí v moři batoh plný hovězího (protože ho prostě kurva postava miluje.....) nebo, když najdou megasupercool obyčejný oprýskaný kotlík na vaření: "Kde je sakra můj kotlík?! já neodejdu bez svého kotlíku!!!!!"

a to je vše jen o hře (asi mám štěstí na hráče...)
23.4.2009 12:02 - Alnag
Noldo píše:
Něco jako korelace mezi počtem držených palných zbraní a počtem střelných zranění.


Obávám se, že si pleteš korelaci s implikací, což ovšem není totéž.

Noldo píše:
Není lepší ani horší. Mě vadí ten nepoměr schopností ve prospěch pro-konfliktních a proti tomu, kolik je jim věnováno prostoru. (...) Stejně jako v obchodě si lidé berou to zboží, které mají více na očích.


A v duchu tohoto nepěkně rozšířeného leč fatálního logického omylu to i pokračuje. Poměr něčeho a něčeho v pravidlech nemá žádný prokázaný vztah s výskytem ve hře. Sice se o tom hodně mluví, podobně jako o yetim, ale ani jedno ještě nikdo neviděl.

1. není pravda, že je v DnD takový poměr (počítal jsem to kdysi pro 3e na podobný argument... byl bys překvapen, jak je jich tam ve skutečnosti málo... ve 4e to bude stejné) je tam jen zdánlivě, protože ti to nejvíc padne do očí...

2. ani to s tím zbožím není pravidivé... tak úplně. Lidé, kteří si berou zboží, co jim padne do oka představují jen určitý typ zákazníků. Zejména takové ty impulzivní typy, které se moc nerozhlížejí, nekoukají na cenu, něco nahází do košíku a jdou k pokladně. Ne každý zákazník je takový...

Noldo píše:
Podle mě to prostě vede k jejich používání.


To je právě ten problém. Nejsou všichni jako ty...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09036111831665 secREMOTE_IP: 3.142.198.129