To je prakticky vzato docela jednoduché. Podle současných poznatků na jakékoliv FTL technologie jednoduše zapomeň - existuje několik velice teoretických možností jak něčeho takového možná dosáhnout, ale nejedná se o možnosti, jaké měl třeba Leonardo daVinci s vrtulníkem (věděl docela jasně jak ho sestavit, jen mu chyběl dost malý a výkonný motor).
Všechny ty problémy které s tím jsou (horizont událostí u warpu, nemožnost průchodu skutečné částice u červí díry atp.) jsou ve skutečnosti dost razantní a i když se sem tam najde silný optimista tvrdící že "to stačí stabilizovat", tak to ve skutečnosti znamená "stačí objevit nové přírodní zákony nebo technické principy které by obrátily půlku současné fyziky naruby".
Technoblábol je pojem který se snaží vypadat vědecky, ale není - obvykle se používá k dokreslení prostředí (ukázce technické pokročilosti někoho nebo něčeho - třeba když Carter fňuká jak je Brána složitý zařízení) nebo k ukázce toho že nějaká postava něčemu rozumí (Kara Trace v Battlestar Galactice žvaní hromadu docela přízemních technoblábolů nějakýmu mechanikovi, když mu popisuje, co se jí nelíbilo na chování stihačky za letu)
Technobláboly je možné rozdělit na vzásadě tři druhy:
- Přízemní technobláboly, které vlastně nejsou nijak zvlášť špatně, jen existují pouze ve filmové/herní realitě. Vyskytují se zejména u filmů ze současnosti/blízké budoucnosti. (v Demolition manovi jich je pár hezkejch, Bond jich je plnej). Místy je trochu obtížné rozlišit, co je a co není technoblábol (spousta věcí která svého času v Bondovi vypadala nesmyslně se později stala běžnou praxí)
- Technobláboly odtržené od reality, které ale někdo vystavěl s určitou rozumnou představou fungování. Vyznačují se tím že obvykle obchází zákony fyziky nějakým snesitelným a pochopitelným způsobem. Takové technobláboly bývají dokonce i vzájemně poměrně kompatibilní. Star Wars je třeba přes svojí ztřeštěnost vystavěna na poměrně dost kompaktních základech a když jí procházíš, tak do sebe krásně zapadá. StarGate do toho místy tak spadá - třeba zrovna kolem FTL (nicméně rozhodně ne ohledně cestování v čase). Výhody jsou že to pak působí jako skutečně pokročilejší znalosti a dá se s tím tak i pracovat - zapadají do sebe, dá se odvodit co udělají když se vzájemně promíchají dva rozdílné (např. štíty v hyperprostoru atp.)
- Třetí kategorie technoblábolů jsou takové, nad kterými se autor nezemýšlel a prostě je vpálil jak se mu to hodilo, bez ohledu na kompaktnost nebo smysluplnost. ST jich je plnej. Jejich vznik jde obvykle podle následujícího schématu: Autoři něco plácnou, aby to v díle vypadalo dobře (ST... protože se mu to hodí do dnešní session). Pak jsou dvě možnosti: Buď o pár dílů později potřebuje aby to fungovalo úplně jinak, nebo fanové zjistěj že to vysvětlení nějak nesedí. Tak jako tak to vede k dalšímu technoblábolu, který se snaží zazáplatovat ten minulý. Po několika takových technoblábolech už není možné pořádně utvořit nějaký kompaktní systém a další nabalování nesmyslů jede samospádem.
Vzásadě to až tak děsně vadit nemusí - v SG používaj k cestování časem pokaždý jinou teorii, ale ty zápletky docela ujdou. Bohužel, čeho je moc může být příliš a když se dostaneš do stavu, kdy vlastně není možné říct jak něco funguje, protože technobláboly nic nevysvětlují ale jen mlží, případně si protiřečí, a je jich tolik, že se v nich (i kvůli tomu že spolu nekorespondují) už nevyznáš, tak to docela sux.
Při tvorbě technoblábolů je dobré vědět, kdy se zastavit a utnout je a to na základě toho, kolik času a energie chceš věnovat vytvoření nějakého komplexního systému na kterém bude věda v Tvém prostředí fungovat.
Pokud se tím nechceš moc zabývat , pak akceleraci do hyperprostoru pokrývají inerciální tlumiče. Jak fungují inerciální tlumiče? Velice dobře, děkuji, další dotaz.
Pokud naopak máš chuť tvořit komplexní kosmologii, pak si s věcmi můžeš vyhrát tak jako si s nimi vyhráli ve Star Wars (viz Wookieepedia, link na SW FTL je v článku)