Hraní v SF: Rychleji než světlo

Technologie pohybu a komunikace přesahující rychlost světla jsou nedílnou součástí science fiction. Zde bych rád podrobněji rozebral různé možnosti, jak je řešit.
Napsal sirien
Obsah článku:

Slovníček pojmů:

FTL = Faster then light = Rychlejší než světlo
c = fyzikální konstanta označující rychlost světla, 299 792 458 m/s = 1 079 252 848,8 km/h
horizont událostí = plocha v prostoročasu, která pro daného pozorovatele vymezuje oblast, ze které ho nemůže dosáhnout žádné elektromagnetické záření (světlo). Horizont událostí vymezuje hranici časoprostoru, ve které je možné něco ovlivnit.
technoblábol = Pojem označující nějakou technickou skutečnost ve SF, která ale nemá vztah k reálným znalostem nebo technologiím.

Úvod

FTL cestování je prakticky základem jakékoliv SF, která počítá s civilizací nacházející se ve více hvězdných soustavách. Kde by bez něj byly věci jako Star Wars, Star trek, StarGate... a tuny a tuny dalších.
FTL technologie jsou velmi výrazným prvkem a způsob jejich pojetí dává každému SF velmi specifický charakter. Zároveň má jejich pojetí velmi zásadní dopad na mnoho herních skutečností a možností, proto se chce dobře zamyslet, jak s nimi budete nakládat.

Obecně je důležité si určit několik základních charakteristik:
  • Jak rychle lze za použití FTL pohonu cestovat? Není nutné dávat si přesná čísla (např. pětinásobkem "c" atp.), stačí si to určit rámcově (galaxii lze přeletět zhruba za měsíc). Osobně doporučuji nějakou obdobu poměrně elegantního řešení, které má Star Wars - veškeré vzdálenosti po galaxii jsou určené časem, za který je uletí imperiální křižník. Rychlost lodi se pak určuje koeficientem této doby (např. rychlost 2 znamená, že tam letíte dvakrát déle, koeficient 0,5 znamená, že tam letíte polovinu doby - čísla se pohybují v rozmezí od 0,5 po 8)
  • Jak velký je FTL pohon a jeho příslušenství? (To je velmi důležité. Potřebujete mít k FTL cestování gigantickou loď, která potáhne zbytek flotily (jako to je v Duně), nebo má každá velká loď vlastní FTL pohon? Nebo může mít FTL pohon i stíhačka nebo malá osobní jachta (jako ve SW)?
  • Jak moc energeticky náročný FTL pohon je, a co tuto náročnost ovlivňuje? (např. pokud je náročnost velmi silně ovlivněna velikostí, pak mohou být velké lodě, i přes svůj větší energetický potenciál, v FTL rychlostech pomalejší než stíhače. Pokud je ale náročnost ovlivněna hlavně poměrem energie/rychlost (případně energie/vzdálenost) a ne velikostí, budou velké lodě naopak mnohem rychlejší než lodě malé). Náročný FTL pohon je také faktorem, který jej vzdaluje od použití normálními lidmi.
  • Jak to je s detekcí lodě v FTL rychlosti, s jejím pronásledováním, s komunikací a s bojem? (V příkladech, které rozebírám dále, se těmto konkrétním položkám vždy krátce věnuji.)
  • Jak tyto charakteristiky FTL ovlivňují společnost (obchod, migraci obyvatel (pokud stojí FTL cesta to, co si vydělám za pět let, tak si asi jen tak neodletím studovat do Alpha Centauri; pokud mě ale cesta stojí tolik, co letenka do Londýna...), kulturní provázanost mezi jednotlivými částmi civilizace... atd.)
Až budete na dalších stránkách číst jednotlivé možnosti toho, jak FTL technologie pojmout, tak nezapomínejte, že výčet není zdaleka kompletní a že jednotlivé možnosti lze i různě zkombinovat (ve Star treku se používá relativně pomalý (oproti třeba Star Wars) st-warpový pohon, ale kromě toho tam občas využívají i přirozené červí díry spojující velmi odlehlé části vesmíru.
Nejsem fyzik a upozorňuji, že mnou uváděné fyzikální skutečnosti jsou nabyty laicky a pro potřeby článku dále zjednodušeny. Jakoukoliv opravu nebo upřesnění od lidí s lepšími vědomostmi uvítám. Z diskuse do článku zpětně zahrnu ty poznámky, které budou herně relevantní a nezvětší jej nad únosnou míru, ostatní nicméně stejně uvítám alespoň v diskusi.

Zde uváděné možnosti FTL technologií jsou zpracovány pro herní potřeby, v reálu jde o dost ujeté konstrukty jejichž opora ve vědě je i u těch nejpřízemnějších dosti diskutabilní. I kdyby některý z nich skutečně možný byl, tak to bude nejspíše ve formě o dost odlišnější a komplikovanější.

Relevantními zdroji jsou: Green: Elegantní vesmír, Hawking: Stručná historie času, časopisy Epocha&21. Století, anglická wikipedia.
Napsal sirien 31.01.2009
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 119 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12753915786743 secREMOTE_IP: 18.97.9.169