DenGrasse píše:
To sem už nepatří,to je věc konkrétního zadání. Obecně můžeme řešit jenom stejně vyspělý a stejně bohatý strany.
V případě technologicky, ekonomicky a vojensky vyrovnaných protivníků má planeta problém, protože nepřítel zkoncentruje svůj úder do jednoho bodu, zatímco obrana planety bude rozprostřena plošně, takže použitelný jí bude jen zlomek - zejména pokud budeš uvažovat paprskové zbraně, rakety si samozřejmě svou cestu najdou, jenže ty z druhé stany planety budou muset letět dost dlouho a narazí i na další problémy.
Problém je, že deklaruješ požadavky hrozně ad hoc - jsme zase u toho že dokud neupřesníš, v jakých TL relacích a relacích kvantity se chceš pohybovat, tak se v té diskusi hrozně topíme.
DenGrasse píše:
i dneska stojí řízená střela víc než tank T-55, třeba 50x
Jenže relativní hodnota té řízené střely je pro jejího vlastníka obvykle menší, než relativní hodnota toho tanku, čímž porušuješ vlastní požadavek na ekonomicky adekvátního protivníka.
A také narážíš na problém toho, že v podmínkách panujících po WWII jsou války mnohdy dost nárazové operace, u kterých se vůbec neuvažuje o tom, že by protivník vzdoroval nějak moc dlouho (Afghánistán, Irák...), v takovém případě je možné myslet neekonomicky - vynaložíš větší zdroje ke zničení menších zdrojů, protože protivník už nedostane možnost své zdroje obnovit, takže tím dosáhneš vítězství. V případě, že by válka běžela delší období a protivníci k sobě nebyli co bys za pár dnů letadlovkou doplul (což je ve vesmírném měřítku docela realisticky uvažovatelný stav), tak si přestaneš být schopný dovolit vynakládat větší zdroje ke zničení menších zdrojů (v obecné rovině, mohou být výjimky vycházející třeba ze strategické hodnoty něčeho nebo tak podobně). V době WWII měla tichomořská flotila USA jednoduché pravidlo - za vítěznou je považována taková bitva, ve které je hodnota zničených nepřátelských zdrojů vyšší, než hodnota jejich zničených zdrojů (a to bylo ještě docela přísné měřítko, protože USA Japonce ekonomicky dost převyšovaly, fakticky by si mohly v pozdější fázi války dovolit nastavit si i vůči sobě nevýhodný poměr)
Jednoduše - pokud budeš při ekonomicky adekvátním oponentovi používat drahou plasmu k tomu, abys ničil jeho laciné raketky, pak v okamžiku kdy na Tebe bude házet raketky častěji zkrachuje Tvá válečná ekonomika dříve než ta jeho, tudíž vyhraje on.
Samozřejmě, můžeš mít nějakou superdrahou technologii použitelnou proti laciné technologii pro případ totální nouze, ale prostě to nemůžeš považovat za standardní taktiku.
DenGrasse píše:
Zničit něco na oběžné dráze je snadné.
Zničit něco co nebylo designováno k možnosti vlastní obrany na oběžné dráze je snadné.
Potopit výletní loď, sportovní jachtu nebo nákladní člun je taky sakra snadné. Můžeš jich takhle potopit třeba stovky. Když pak zkusíš potopit dělový člun, torpédoborec nebo nedejbože letadlovou loď, budeš nejspíš velmi nemile překvapen
DenGrasse píše:
Urychlím nějaký kus šutru a relativistickou rychlost a příslušnou dráhou a a pár let počkám.
A na co, prosim Tě? Až někdo na té planetě zaregistruje tu červenou kontrolku a s velmi výrazným předstihem sám urychlý nějaký menší šutřík a pošle ho proti tomu Tvému? (případně si prostě jen spočte, jakou má mít ten Tvůj trajektorii, a ten svůj mu postaví někam vhodně do dráhy)?
Tohle může fungovat ve StarGate Anubisovi, když chce se svými supermimozemskými technologiemi vyvraždit planetu lehce vyspělejších opiček, na kterou si nemůže troufnout přímo kvůli tomu že ji chrání jakási dohoda s rasou co má extra-supermimozemské technologie. U vyrovnaných oponentů dosáhneš tak toho že z Tebe bude mít druhá strana prdel. (a poděkují Ti, žes je zavčas varoval že jsou vlastně ve válce)
A říkat že objekt o relativistické rychlosti nelze pořádně detekovat nemá moc smysl, protože mluvíš o technologické úrovni schopné dosáhnout relativistické rychlosti, divil bych se, kdyby takový objekt neuměli zavčas detekovat a neměli plán na jeho zneškodnění (spíše dva nebo tři připravené a daleší dva nebo tři v záloze), už jen protože si jsou vědomi, že je takový útok možný.
Jerson píše:
je jen hrstka, takže to nikdy nikdo dělat nebude.
Máš dvě civilizace s výchozí obyvatelnou planetou a každá má dalších dvacet kolonií, z čehož je pět u každé obyvatelných. Kolonie jsou relativně rozsáhlé, ale dohromady svým potenciálem dosahují sotva úrovně mateřské planety.
Bojuj napůl a máš vleklou válku. Znič centrální planetu a zdevastoval jsi jednu z mála obyvatelných planet, na druhou stranu sis právě zajistil že zbylých dvacet kolonií padne do Tvých rukou, protože bez výchozí planety je nepřátelská civilizace prostě vyřízená na produkčních zdrojích a převálcovat ji je jen otázka času.
(pouze jeden možný příklad proč se může hodit likvidovat obyvatelnou planetu. I pokud by žádná kolonie nebyla jen tak obyvatelná se to může vyplatit, pokud budou kolonie samy o sobě dost hodnotné. Dalších příkladů by se dalo najít víc, ostatně např. pro náboženské důvody nemusíme chodit daleko, že...)
Jerson píše:
Jedinou obranou bylo - a je - mít podobný bojový potenciál
To u nukleárek fungovalo jen z jediného důvodu - území USA a SSSR (případně SSSR a Západní Evropy) k sobě byla docela dost blízko velmi brzy přišly do hry balistické střely, takže nebylo možné zastavit protivníka včas.
Když budou protivníci vzdáleni natolik, aby nebylo možné, že úder jednoho zastihne toho druhého (za předpokladu že to jen trochu očekává) se staženýma kalhotama, tak ihned někoho napadne něco ve stylu "ale hele, co na tom, že maj nukleárky, když my máme silnější letectvo - ty nukleárky jim sou nanic, protože je k nám nedostanou, my ty naše k nim naopak dostanem, kašlem na to a hrr na ně!"
Jerson, ad Colombovo minové pole Slovo "minové" použil Colombo jen jako hodně vzdálené přirovnání. Fakticky mluvil o síti automatizovaných palebných platforem - prostě vezmeš prostor, v pravidelných rozestupech tam vysadíš družice s vysokoenergetickým laserem a nějakými těmi raketami, pak zmáčkneš červené tlačítko a od té chvíle cokoliv, co jim včas nezašle autorizaci, dostane plnou sérku od všech v dosahu.