Střípky

York
23.5.2014 10:40
Zápis ze hry jako literární útvar
Je zápis ze hry literární útvar?



Zabývá se jím jazykověda?
  • Pokud ano, co o něm říká?
  • Pokud ne, co si myslíte, že by o něm říkat měla?


A aby to nebylo tak úplně suché a odborné, rád bych se na téma podíval i z praktické stránky:

Píšete zápisy? Proč?

Čtete zápisy z vlastních her, když je napíše některý z vašich spoluhráčů?

Čtete zápisy z cizích her?
  • Čtete jen zápisy z her které hrajete, nebo si rádi přečtete i zápisy z těch, které nehrajete a možná ani hrát nechcete?
  • Stalo se vám někdy, že jste se na základě přečtení cizího zápisu rozhodli danou hru vyzkoušet a udělali jste to?
Jak moc by se zápis měl držet toho, co se ve hře skutečně stalo? Kde je hranice mezi zápisem a povídkou inspirovanou hrou?
30.5.2014 19:43 - sirien
Wild West píše:
Ocenil bych zápis, který to prostě vyvrátí. Zatím všechno, co jsem kdy četl, by bylo k použití jedině po drastickém škrtání. Obvykle přes 50%.

Hele tohle obecné handrkování nemá smysl. Ty tu něco tvrdíš, já něco tvrdim, popravdě si ani nejsem jistej o čem Ty mluvíš přesně, ta vyjádření v téhle abstrakci je jak křičet na sebe v noci v mlze a snažit se jeden druhýho najít po hlase.

Já klidně v zájmu diskuse pudu sám do palebné linie. Co z Deníku Jacka Norrmana bys toužil vyškrtat, abys z toho vytvořil příběh, který si představuješ?

A prosím:
- ptám se teď na příběhovou osu a zachycené věci, ne na to, jak jsem to já sám "umělecky" stvárnil
- nepředpokládám, že by ten příběh byl geniální, tak to prosím srovnávej vůči nějakému rozumnému vzorku a ne proti Ecovi, Gaimanovi, Kingovi a jiným podobným
- vzhledem k tomu jak ten příběh vznikal a jak jsme tu hru hráli je asi víc odpovídající na to koukat jako příběh sedící seriálu (...povídek) než jako na románový (...filmový) příběh; to je ale spíš tak jako pro kontext, než že bych trval na tom to zohledňovat.

Wild West píše:
Uznávám, že jsem exot, ale když jsem viděl poprvé Bourna, v životě jsem o něm předtím neslyšel

Já taky ne, ale jak jsem na to začal koukat a chytil jsem co to je přesnějc za žánr (zhruba od likvidace policistů v nočním parku v Ženevě), nějak jsem nějak přestal řešit smrtelnost hlavního hrdiny, protože můj mozek nějak vypustil možnost, že by ho někdo zabil. Postřelil, možná, zranil, seknul atd., nicméně určitě ne zabil.

Wild West píše:
Naveď mne na zápis, který je podle hry, a který je konzistentní od začátku až do konce.

problém je, že zápisy vznikají jen z velmi, velmi, velmi malého procenta her. Já sám hraju s dost lidmi, co zápisy (ze svých her, minimálně), milují - sami je dělají nebo je naopak oceňují u ostatních - a beztak mám zápisy z menšiny her co jsem kdy hrál. Dokonce i ty Kroniky Finëalar zachycují tak... polovinu našich her? A to tenkrát Sethi měla hromady času, bavilo jí to a psala to dost zažraně.

Ironicky, když nad tím teď přemýšlím, z těch nejpříběhovějších her co jsem kdy hrál naopak žádné zápisy nejsou. Proč? Protože když už jsme si dali tu práci hrát narativní hru, tak jsme se do toho obvykle opřeli a všechen "herně-neherní" čas který jsme tomu věnovali nám všem sežrala příprava na další session, nikdo už neměl čas ani energii na to ještě investovat další hodiny do toho abysme to sepsali. A u one-shotů (dost her filmovým roleplayingem, přepsané do scénáře by možná i stály za to) jsme zase do té hry nikdy neměli takovou citovou investici, abysme ten zápis fakt někdo udělali.

Faskal píše:
Ze světa Shadowrunu a navíc anglicky asi nic číst nebudeš

První díl vyšel česky. Ale upřímně celá ta trilogie je podle mě dost céčková záležitost - a rozhodně ne kvůli tomu, že by byla psaná v SR prostředí (jestli se teda bavíme o Nezačínejte si s drakem, Své nepřátele volte opatrně... a ta třetí... nebo jak přesně se to menovalo)

Wild West píše:
Jasně. Toto širší pojetí existuje, ale vskutečnosti ho skoro nikdo nepoužívá.

jen tak mimochodem jsem již výše rozebíral Tebou postnutou wiki definici a i ta "užší" literatura zahrnující beletrii je podle wiki hodně moc široký pojem.

chrochta píše:
A, ehm, nechcete se podívat na debatu Nobyho Noblhocha s Fredem Tračníkem ohůledně toho, proč je balet (s polonahými baletkami) Umění a tanec u tyče v podání Táni, opravdu velké holky, v baru U růžové kočičky. Jedná se o román Buch! strany 45 - asi 62. Já jenom, že mi ji to tu chvílemi debata připomíná.

Osobně mám z té samé knížky mnohem radši Tračníkovu a Nóblhóchovu diskusi na téma co dělá rozdíl mezi lacinou pornografií a uměleckým aktem nahé mladé dívky.
30.5.2014 20:10 - Sosáček
sirien píše:

První díl vyšel česky. Ale upřímně celá ta trilogie je podle mě dost céčková záležitost - a rozhodně ne kvůli tomu, že by byla psaná v SR prostředí (jestli se teda bavíme o Nezačínejte si s drakem, Své nepřátele volte opatrně... a ta třetí... nebo jak přesně se to menovalo)

Find your own truth. Nicmene cist to je asi ztrata casu, nakolik jsou tam cool Wendiga a typci co strili do draku minigunem.

Shadowplay a 2XS co napsal Nigel Findley jsou asi o rad lepsi.
1.6.2014 07:30 - Jerson
Když jste to tady nakousli ...

Bromův článek o tom jak nepsat povídky, zejména to že podle RPG se nedá napsat (dobrá) povídka byl třetí důvod, proč jsem jednu takovou napsal. Druhý důvod byl, když mi hodně lidí okolo RPG říkalo "Když svět nebude v ničem připomínat realitu a tvorové nebudou připomínat lidi, neuděláš z toho hru. Co bys tam taky chtěl hrát?"
No a prvním důvodem bylo Gragarovo tvrzení, že ve 2D světě nemůže existovat život, protože by tamní tvorové nedrželi pohromadě kvůli trávicí trubici.

Takže jsem napřed pár let přemýšlel nad takovým světem, pak jsem v něm navrhnul příběh do RPG, ten jsem odehrál a zapsal ho.

Je to víceméně zápis ze hry - nepoužívali jsme žádná mechanická pravidla, jen pár zákonitostí z daného světa. Je to taky povídka, alespoň bych řekl, že má začátek a konec, děj i pointu. A pokud to neřeknu dopředu, tak nikdo neřekne, že tahle povídka vznikla podle RPG. Jednak to na ní není vidět a druhak tomu někteří nevěří, ani když jim to řeknu.

Asi to není žádná skvělá povídka, ale několika čtenářům se líbila, a rozhodně není horší než polovina povídek v různých časopisech (podle jejich slov).

Mám samozřejmě další povídky psané podle odehraných RPG, u kterých je to vidět a které podle mě nejsou tak dobré. Nicméně Plochý svět vznikl za účelem vyvrácení právě takových tvrzení typu "nejde".
1.6.2014 08:48 - Wild West
Jerson:

Kruhy jsme už řešili.
Myslím, že námitky proti nim, které jsem ti tehdy psal, zcela zjevně souvisí s tím, že je to zápis ze hry. A myslím, že je proti hře docela silně upravený, čímž je to naopak dost vzorná demonstrace toho, co tvrdím.
1.6.2014 12:11 - York
Wild West píše:
A myslím, že je proti hře docela silně upravený


K tomuhle tématu jsem se chtěl dostat a teď se to vyloženě nabízí. Takže, jak na to?

  • Co a jak upravit, když má jít o ten druh zápisu, který je určen k příjemnému počtení pro náhodné kolemjdoucí? Jak zápis přehledně strukturovat a jaké informace případně uvést na začátku, aby byl výsledek čtivý a v rámci možností co nejvíce literárně hodnotný?
  • Jak psát zápis, když je naopak cílem seznámit čtenáře se hrou a jejími mechanikami?



Pokud máte, dávejte sem, prosím, odkazy na konkrétní příklady - klidně i toho, co je špatně (a proč).
1.6.2014 13:29 - sirien
Wild West: následující komentář není příspěvek do diskuse, ale moje reflexe Tvého postoje (tj. info o tom jak to cos napsal vyznívá z mé perspektivy). Asi to nemá smysl rozebírat, zároveň nechci nijak tvrdit, že to je objektivní pravda, prostě jen můj dojem. Možná nejen můj.

Wild West píše:
Myslím, že námitky proti nim, které jsem ti tehdy psal, zcela zjevně souvisí s tím, že je to zápis ze hry.

Tohle mi přijde jako čistá racionalizace a zpětná afirmace současného postoje. Právě teď zastáváš nějaký názor (podle RPG nejdou dělat povídky) a místo toho abys hledal informaci (podíval se zpětně na různou tvorbu podle RPG a kriticky ji zhodnotil v daném kontaxtu), tak hledáš afirmaci (díváš se zpětně na různou tvorbu podle RPG a cíleně vyhledáváš jednostranné argumenty pro svou současnou pozici)


(note: afirmace = cílené vyhledávání jednostranných dat, tvrzení, příkladů atd. utvrzujících v již zastávaném postoji. V kontextu tvorby názorů nebo získávání znalostí o problému fakticky opak informace)
1.6.2014 15:01 - Wild West
York píše:
Co a jak upravit, když má jít o ten druh zápisu, který je určen k příjemnému počtení pro náhodné kolemjdoucí?


Tohle je klíčová otázka; co je cílem.
Pokud chceš, v extrémním případě, napsat něco, co si přečte rád někdo úplně cizí, co danou hru nehraje (a možná vůbec nehraje RPG hry), pak je to úkol jako prase.

Především je třeba zapomenout na to, že se to někdy hrálo a že to byla vůbec hra. Okolojdoucí nesdílí ty zážitky, neví, jak to bylo s těmi vlky cool a super (furt mi naskakuje ten Pepův zápis o pár stran dříve, co jsem si fakt neobjednal; poměr příběhu a textu je přímo zdrcující).
Má k dispozici jen ten text, nic víc.

Píše:
jaké informace případně uvést na začátku

Na začátku beletrie textu ke čtení nejsou žádné pevně stanovené informace. Z dobrých důvodů tam bývá expozice děje.
U Pepy jsem ji prostě přehlédl a našel až na podruhé. Byly to asi dvě věty, utopené v závěji offtopicu. Což je u zápisů ze hry standardní situace.

Jiná věc, co bývá na začátku, ale být tam nemusí, je představení postav. Podotýkám, že nemá cenu představovat postavy, které v ději nevystupují a nemají tam smysl. A nepřímá charakterizace je vždycky lepší, než přímá (t. j. nikoli "drsný barbar třetího levelu se dvěma meči", ale "šlápl jsi mi na nohu a řekni, na kterém stromě chcš viset").

Píše:
Jak psát zápis, když je naopak cílem seznámit čtenáře se hrou a jejími mechanikami?

Opačně. Zapomenout na to, že to má být nějaký příběh, a držet se hlavně toho, co se fakt hrálo. Mrtvé smyčky typu "šli jsme tam, nic nezjistili a zase utekli" mohou být z hlediska mechanik nebo pocitů ze hry docela důležité. Flame dracolich, again; epizoda, která říká vše, ač se vlastně nic nestalo. Z hlediska příběhu nesmysl, z hlediska zápisů skvost (a mimochodem, zcela umělý; nehrálo se to).
13.6.2014 03:27 - Gurney
Sám zápisy neumím, zkoušel jsem to a zjistil že mě to prostě nebaví. Aspoň zdaleka ne tolik jako hraní samotné a musel jsem se nutit i do těch krátkých poznámek co jsem si dělal jako GM. Tím víc obdivuju lidi co maj dost trpělivosti to dělat.

Podobný problém mám se čtením zápisů - většinou s tím začnu, ale tak u pátýho zjistím že mě to zas tak moc nebaví a lepší bude si něco sám zahrát. Nicméně mít takový záznam z kampaně ve které čověk sám hrál musí být skvělé.

Vyjímka z toho čtení zápisů jsou pro mě ty z Ebonových kampaní (byť jsem tedy ještě zdaleka nestihl všechny) - jednak mají docela bizarní momenty a především se mi na nich líbí ten Martinovský "all men must die" přístup. U těch zápisů je to tím napínavější, že se můžou hlavním postavám začít dít hrozný věci naprosto nečekaně.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.19513702392578 secREMOTE_IP: 18.204.227.250