Tipy a triky

sirien
28.8.2015 11:19
Autorská citace #1
28.8.2015 11:19 - York
Good. Kdyby ses v tomhle směru chtěl rozepisovat dál, asi by bylo fajn naťuknout věci, jako na co se ptát při hledání skupiny, nebo co probrat při připojení nového hráče.

Možná by to mohlo mít formu "dotazníku", kde by šlo zaškrnout věci jako
- "od hráčů chci, aby se drželi připraveného příběhu" "od hráčů chci, aby sami aktivně šli za tím, co jejich postavy chtějí"
atp.
Autorská citace #2
29.8.2015 19:58 - Zarahel
Asi si i takový dotazník i vytvořím, shledávám jej jako užitečný zrovna ve chvíli, kdy dochází k hráčskému uvědomnění (a mému také ), že je zapotřebí změnit přístup.

Btw. Fajn článek, který shledávám jako užitečný v případě, že chceme mít myšlenku na očích. Děkuji.
Autorská citace #3
30.8.2015 21:06 - Jerson
DOtazníky jsem měl dva, blbé je, že pokud mají být obecné pro různí hry, bude v nich mnoho otázek, které nebudou dané skupině dávat smysl.
Autorská citace #4
30.8.2015 21:15 - Dukolm
No dotazník je podle mě stěna mezi vámi a hráči která vám omezí přehled. Není jednoduší si s hráči promluvit a získat tak přesnější informace?
Autorská citace #5
30.8.2015 21:27 - York
Dukolm píše:
Není jednoduší si s hráči promluvit a získat tak přesnější informace?


Pokud víš, co všechno se dá dělat a hrát i jinak, a kde tedy může dojít k nedorozumění, tak ano. Když ale netušíš, kde všude někdo může být navyklý na něco jiného, než jak celý život hraješ ty, tak tě nejspíš vůbec nenapadne se na to ptát a zjistíš to až v průběhu hry, když to začne drhnout.
Autorská citace #6
30.8.2015 22:25 - sirien
Dukolm: A to by ses divil. Rozhovor je sice krásně obsažný, problém je, že z něj nemáš úplně přehledný výstup a někdy tam nemáš jistotu žes věci interpretoval správně.

Když jsem svého času měl čas vést dlouhodobé kampaně, tak jsem čas od času své hráče pingnul dotazníkem preferencí podle R. D. Lawse a to bez ohledu na to, že jsme vždycky standardně dělali ještě poherní pivka kde jsme hře pár minut vždycky věnovali a občas jsme i před session metaherně řešili, na co je zrovna ten den nálada. Obvykle jsem to posílal tak po druhé nebo třetí session, když už to bylo rozehrané a postavy trochu zaběhlé a pak tak jednou za půl roku za rok znovu a vidět přímo, co na té konkrétní hře toho nebo onoho hráče baví bylo dost přínosné a sem tam i poněkud překvapivé a byly to věci které třeba sami hráči neřekli a mě by nenapadlo se na ně zeptat (třeba že si hráč nekombatní postavy užívá bojové scény atp.)

A pokud jsi fanda osobních rozhovorů, tak dotazníček Ti v tom nijak nebrání - právě naopak dává hezký základ k diskusi a popř. Ti může vyhodit nějaké ty "red flags" věcí, které bys potřeboval od hráče trochu objasnit.


Základní problém je ale tak trochu to, co píše Jerson. Já používal jeden RDL dotazník, který už bohužel není na webu (což je hrozná škoda, protože byl fakt výborně a profesionálně sestavený) a od té doby co zmizel jsem doteď nenašel žádný stejně dobrý (a byl jsem líný si sestavit vlastní) a postavit dotazník je tak trochu umění, protože často nejde ani tak o to na co se zeptat chceš (to se můžeš zeptat rovnou), jako spíš o to umět se v něm zeptat i na věci, na které by ses normálně úplně třeba nezeptal. A samozřejmě zeptat se správným způsobem.
Autorská citace #7
31.8.2015 13:17 - MarkyParky
Sirien:

Ten dotazník už jsi několikrát zmiňoval.
Zkoušel jsi i nějaké důkladnější metody hledání? Internet wayback machine apod?

Klidně bych přiložil ruku k dílu, zajímá mne, ale z tvých náznaků nejsem schopen napsat ten správný dotaz vyhledávačům ;o)
Autorská citace #8
1.9.2015 12:52 -
dotaznik je vedla peroutkovho clanku

nebude toto?

https://web.archive.org/web/20140411224445/http://quizfarm.com/quizzes/Fashion
/ellydragon/laws-game-style#

jenom to neseje
Autorská citace #9
1.9.2015 13:01 - Vojtěch
Nějak se mi na to nechce ani klikat...
Autorská citace #10
7.9.2015 11:38 - Gurney
Článek je výborný, jen si myslím, že pokud mají nějaké pojmy český překlad (theme, mood, color se dá celkem bez nějakého posunu ve významu přeložit jako téma, nálada, zabarvení... dokonce je to i v našem slovníčku - který čím méně je potřeba vůbec používat, tím lépe :), je lepší použít ten a redukovat tak případný "o čem to tu proboha melete" dojem.

Dotazník možná někdy vyzkouším, je fakt že výstup z pokecu někde v hospodě občas není úplně ideální ani když si člověk při té příležitosti dělá poznámky.

S tou domluvou na hru samotnou - rozhodně nechci říct že by to bylo zbytečné, ale zas člověk nesmí být překvapen tím, že ta hra, o čem bude a v jaké atmosféře jednak nikdy nebude probíhat tak jak si ji GM představuje, a druhá věc, nejspíš se postupem času ten styl bude někam posunovat. Nic z toho není špatná věc, ale dle mého je třeba aby si to především GM uvědomil a dovolil té hře posunout se tak kam ji sami tlačí hráči, namísto aby trval na své vizi.

Například mi přijde poměrně typické, že se GM snaží dělat hrozně vážnou a atmosférickou hru v nějakém hrozně specifickém světě, zatímco hráči si u toho samého stolu dopřávají celkem klasickou fantasy plnou drsňáckých hlášek (a evidentně se tím skvěle baví). Nebo podobný problém - GM spřádá složité intriky a plány v plánech jiných plánů a hráči už mu na to kašlou a jedou si odlehčenou hrdinskou hru. Prostě a jednoduše, racionální domluva a dotazníky jsou sice fajn, ale samo o sobě to nefunguje bez GMa, který vnímá co se mezi hráči děje a není ochoten nechat nechat se dít věci, které úplně nekorespondují s jeho původní představou. A byť to takhle napsané vypadá jako samozřejmost, v praxi (tj uprostřed toho všeho co GM při hře musí dělat) je to občas těžší než se zdá, obzvlášť pokud to znamená zahodit i nějakou přípravu na hru.
Autorská citace #11
7.9.2015 17:27 - Ebon Hand
Domluvu před hrou mám velmi rozsáhlou, protože je pro mě jedním z pilířu skvělého společného zážitku, je třeba si utřídit názory a postupně všechny sladit na společnou vlnu. Nebál bych se říct, že v mém podání je dokonce i vyhecovat. Kampaň je pro hráče natolik náročná, že vždy, když vidím jejich klesání na mysli, nebo vysílení z prožité session (možná by se spíš mělo říct z přežité.. :-), tak téma společně sladěných podmnínek opět otvírám a každého se postupně ptám, zda nastavené podmínky a obtížnost ještě zvládá, nebo zda mám něco upravit či zvolnit. V tomhle je opakování a vysvětlování matkou budoucí zábavy. Je docela překvapivé, že třeba nezkušení hráči si nechávají vysvětlovat, jak jsem designoval některé herní zvraty a jak by vypadal ještě vyšší stupeň obtížnosti. A spíš chtějí pokonejšit od zkušenějších, pochválit, že jim to šlo a že mají dobrá rozhodnutí, pak se zase uvolní a už to chtějí drtit dál. Starý mazáci si dají high five, že to přežili a nic měnit nechtějí. Tyhle herní domluvy-revize jsem měl už tři. To jen pro upřesnění, že se tomu docela věnuji a v tom nezahrnuji rozhovory, když potkám někde na pivu jednoho hráče a kecáme o jeho postavě celý večer.
Autorská citace #12
6.12.2016 01:18 - sirien
Nějak sem tuhle diskusi pak zpětně minul, koukám...

Marky: ano, dostaneš se na odkaz poskytnutý anonymem výše a bohužel bez vyhodnocení je ten dotazník trochu nanic. Nějakou dobu sem si říkal, že bych retrospektivně udělal nějaký nový pro místní účely, ale nikdy sem se k tomu nedostal.

Možná, jednou...
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20474815368652 secREMOTE_IP: 18.207.136.184