Tipy a triky

sirien
28.8.2015 11:19
26.11.2021 12:06 - MarkyParky
LokiB: OK, pak jsme si fakt jenom nerozuměli.
26.11.2021 17:59 - Log 1=0
sirien píše:
Log: tak se hoď do klidu, protože na Tvym sezení si nejspíš nikdo nic "kalibrovat" nebude (...o nic víc než při návštěvě posledního MCU blokbusteru).

Já litovat, ale já se obávat, že já nerozumět jazyk tvůj kmen.
30.6.2022 19:46 - sirien
Game Masters of Exandria Roundtable

Poslouchám tohle... sem někde na začátku a celou dobu mluví o "session zero" a o tom, co tam řeší - a pořád se motají kolem toho jak to používají k nastavení tématu, námětů příběhu, stylu, žánru... vztahů postav, společném původu, motivacích...

...a mě tak nějak došlo, že všechno co tam řeší jsme v Jeskyních a dracích vepsali do postupu tvorby postavy, do Skupinového zázemí. Žánr, náměty, původ, historii, motivace... což mě přimělo přemýšlet a... je spousta her, které tohle nedokážou (DnD počínaje...). Ale zároveň tu jsou i další, které to umí (ostatně v několika jsme se pro JaD sami inspirovali) - Blades in the Dark, Apocalypse world. A v podstatě i Fate s jeho fázemi tvorby postav. InSpectres s najímáním zaměstnanců. A když se na ten kontrast podívám...

Here is an idea.

Celá session zero je v podstatě jen záplatování děr pravidel. Dobrá pravidla vás tímhle vším provedou implicitně a žádnou session zero nepotřebujete.

Je to otázka nastavení herního obsahu, provázání postav a žánru - což je záležitost pravidel.

...a pokud pravidla obstarávají tohle, tak je vlastně na místě očekávat, že se postarají i o všechny ty ostatní otázky, které session zero tradičně řeší - včetně všech těch (relevantních) položek social contractu.


Hm. Možná to je vlastně self-obvious, když se na to člověk takhle podívá. Jen náhodná myšlenka, o kterou sem se chtěl podělit.
30.6.2022 20:00 - Šaman
Takže nepotřebujeme nulté sezení, ale předherní poradu ohledně toho, co vlastně chceme hrát? Přijde mi to dost podobné.
Relevantní postřeh je ten, že některá pravidla nás tímto provedou, jiná to neřeší a musíme si to domluvit sami bez pomoci.
30.6.2022 20:42 - York
Žánrově a stylově specifický hry to nedělaj, protože to celkem jasně specifikujou samy o sobě. Hned na úvod DCC je například napsáno něco ve stylu, že nejste žádní hrdinové, ale banda pobudů, kteří se neštítěj ničeho a jde jim hlavně o zisk. Dohoda o hře je pak vlastně "Jdem hrát DCC".

Původní DnD je jednak taky žánrově dost specifický a navíc ještě fungovalo tak, že se tyhle věci z velký části určovaly až v průběhu hry. Když si například postavy rozhodly pořídit stronghold, fucus hry se posunul z prolejzání dungeonů na správu panství a řešení jeho problémů.
30.6.2022 21:47 - LokiB
York: ne tak úplně, součástí dohody mohlo být už to, jestli si vůbec ten stronghold budou pořizovat.

sirien: popravdě mi teď také není na první pohled jasný rozdíl mezi session zero a společnou tvorbou postav třeba v JaD. tak nějak cítím, že tam rozdíl asi vidíš, ale nevím v čem přesně
30.6.2022 21:50 - sirien
Šaman: Ach jo, fakt - sorry za strohost, ale kdyby ses na ty referované hry aspoň podíval, než je začneš komentovat, tak by sis všimnul, že žádná a ani jedna z nich tyhle věci neřeší žádnou předherní poradou, ale právě naopak zodpovězení těhle věcí zapracovávají do samotné hry, ať už do tvorby společného zázemí (JaD, BitD...), samotné postavy (BitD, Fate, AW...) nebo do průběhu první hry (AW, FAE cold start...), tzn. u všech to je součást standardního setupu (nic navíc) nebo (u většiny) to je rovnou zapracované do samotné hry (byť jejího začátku), tedy přímo do společného vyprávění (JaD) nebo rovnou herních mechanik (Fate) nebo přímo do hry z cold startu (AW).


York: AW rozhodně je žánrově a stylově specifická hra a dělá to. BitD totéž. Tzn. Tvoje teze obecně neplatí.

Některé takové hry to nedělají - DCC atp. Otázka pak je, jestli to co dělají nebo na co spoléhají skutečně je dostatečné, nebo jestli to je díra v jejich designu. Musel bych to asi nastudovat víc, ale intuitivně se kloním k tomu druhému (protože nějak nevěřím na "OSR je správně protože magic" a nevidím důvod proč by to co jinde nestačí mělo zrovna u DCC/jinýho OSR stačit - a to že se s pořízením strongholdu focus hry "sám od sebe magic způsobem změnil" bez čehokoliv dalšího a jen tak bez ničeho to fungovalo mi přijde poměrně nedůvěryhodný tvrzení, zvlášť když si vezmu kolik problémů hráči mají jen s tím že jim bez dalšího návodu a komentáře v pravidlech vzroste moc postav na vyšších levelech).
30.6.2022 21:56 - sirien
Loki: v rámci testování a už i ukázkovek jsem s lidmi JaD skupinové zázemí procházel a můžu s klidem říct, že mezi "session zero" "sedíme v kolečku a nějak se bavíme o hře a o tom co v ní chceme" a JaDčkovým "udělejte rychlou voblu a pak si společně vyprávějte podle návodu který vám to předloží" byl velmi citelný - v tom druhém případě lidi měli dojem, že už tou tvorbou skutečně hrají, vznikal herní narativ, vytvářely se vztahy, občas se zodpovídáním dalších a dalších otázek rovnou i měnily a posouvaly. (EDIT: a tohle vím explicitně, protože to takhle bylo zamýšlené a to jestli to takhle funguje bylo obsahem testingu /EDIT)

Což není moc překvapení, protože ten koncept věcí je vzaný z AWčka, kde to funguje stejně tak (při tvorbě postav, to jak AW pak navazuje skriptováním prvního sezení je už o něčem jinym a to v JaD obdobu nemá).
30.6.2022 22:10 - York
Pokud chceš začít hru rovnou s nějakym backgroundem (postav, skupiny...) tak určitě dává smysl použít nějakej tool, kterej ti s tím pomůže. Když chceš tyhle věci formovat až v průběhu hry, tak to naopak smysl nedává. Není v tom žádná magie, hraní RPGčka je jeden z nejlepších nástrojů na formování vztahů v družině.

Je z toho pak samozřejmě odlišnej výstup. Když si background vytvoříš dopředu, tak se máš hned od začátku o co opřít, ale zase je to pak poměřně závazný a budeš se do toho nejspíš snažit trefit. Když to necháš až na hru, vzniknou ti přirozenější vztahy (protože vznikly na základě toho, co jste skutečně společně prožili a odehráli, ne jen že tvrdíte, že to postavy prožily). Neřekne ti to ale, kým byly postavy před hrou.

Po několika letech hraní se ten rozdíl nejspíš beztak smaže, protože reálně odehraný zážitky zastíněj ty domluvený.
30.6.2022 22:13 - Jarik
To, co jsem si z toho videa odnesl, je,...že tu SesionZero dělají cca ve chvíli, kdy mají 30% zápletky. Minimálně Brennan.
To JaD nedělá.

Prostě příprava postav předchází hře. Tak tomu je možno říkat SZ.
30.6.2022 22:32 - LokiB
sirien píše:
mezi "session zero" "sedíme v kolečku a nějak se bavíme o hře a o tom co v ní chceme" a JaDčkovým "udělejte rychlou voblu a pak si společně vyprávějte podle návodu který vám to předloží" byl velmi citelný


jo, v pohodě, teď aspoň chápu, jak vidíš session one, resp. tvorbu postavy při hře a proč je to pro tebe rozdíl.

My máme trochu jinou proceduru, zejména poslední ... hmm, no asi už desítky let ... kdy si novou kampaň začínáme typicky přes maily resp. dneska whatsapp, kde si uděláme představy o hře, postavách, společně to projdeme, řekneme si kde se to dobře doplňuje, kde to drhne ... a je to proces offline, klidně na několik týdnů, než se dostaneme k samotné "živé hře".
nebo to někdy bereme více "privátně" a postavy si hráči vytváři jen s GMem, aby to pak bylo trochu "jako za starých časů" překvápko pro ostatní. ale to teď už spíš výjimečně, už nás to překvapování tolik nebaví a druhak taky někteří hráči sami dokupy pořádnou postavu nedají, tak se rádi zeptají ostatní na rady, ať už po mechanické stránce, nebo power-gamingové.
1.7.2022 00:04 - sirien
York: ve skutečnosti formování vztahů hrou samo o sobě na volnoběh je dost slabé oproti tomu když to hra přímo zacílí nějakými soft/hard mechanikami, takže i pokud to chceš formovat v průběhu hry tak pokud to má být herní obsah, tak by to hra měla adresovat.

Zároveň ano, předem vytvořený backgrnoud je závazný, ale zároveň nikdo neříká, že musí být propracovaný do velkého detailu nebo hloubky. Naopak ten background může být tvořený tak, aby netvořil moc závazného obsahu předem, ale nastřeloval jeho tvorbu při hře (což, btw., fun fact, je přesně to, co každá jedna ta hra co jmenuju dělá). O tom že už při téhle tvorbě dochází ke skutečnému odehrávání věcí (byť třeba formou koláže nebo ve zrychleném módu) a nejde jen o "tvrzení toho co prožily" nemluvě (o tom že AW a Fate to rovnou mají implementované ve formě skriptování standardní hry už vůbec nemluvě) - stačí si to zkusit, uvidíš že to funguje moc hezky. Taky o tom pak budeš moct mluvit ze zkušenosti :( .


"Po několika letech hraní" je bod do kterého se většina hráčů nedostane, takže je designově dost irelevantní.


Jarik: Tvorba postav předchází hře v JaD je. Jak moc je dobré mít zápletku připravenou před postavami je dost do diskuse, v různých konstelacích můžou fungovat v podstatě oba extrémy a všechno mezi nimi.
1.7.2022 00:10 - Jerson
V poslední době si prohrávám s myšlenkou říct nahlas, že "Nulté sezení" se v mnoha radách o RPG používá jako zaklínadlo, jak v DnD - sešlete kouzlo Nulté sezení a ono vám vygeneruje dohodu o hře. Protože ty tady často reálně vůbec neříkají jak to nulté sezení opravdu zorganizovat a dobrat se ke společnému výsledku.

Takže jo, myslím si, že dobře udělaný úvod hry může vyřadit potřebu nultého sezení.
1.7.2022 16:47 - Šaman
sirien píše:
Ach jo, fakt - sorry za strohost, ale kdyby ses na ty referované hry aspoň podíval, než je začneš komentovat, tak by sis všimnul, že žádná a ani jedna z nich tyhle věci neřeší žádnou předherní poradou, ale právě naopak zodpovězení těhle věcí zapracovávají do samotné hry…

Ale já některé zmíněné znám dobře. Spíš neznám to video na které reaguješ, takže možná zahrnuji do předherní porady víc, než o čem tam mluví.

Předherní porada je tak jako tak nutná třeba jen k tomu domluvit se jaký žánr a setting budeme hrát. Jaká bude míra plot imunity. Plus samozřejmě technikálie, o kterých teď není řeč.

Ok, dejme tomu, že na tomhle jsme se domluvili už předtím, než jsme se vůbec poprvé sešli. A teď vytváříme postavy podle Fate. Ale i teď je to hodně odlišné od běžné hry.
Tvorba herního prostředí, domluva na tom v jakém měřítku budeme hrát, tvorba zakladních hrozeb. Ok, vypravěč může mnoho z toho udělat sám, ale stejně tak to může být obsahem prvního (nultého?) sezení.

Pak je fáze tvorby postav, která je spíše návod, nebo osnova k tomu domlouvat se na postavách. Pokud nemáme představu předem, tak tvorba několika postav a jejich provázání + několik scén odehraných s kostkami jako ukázka systému může trvat stejně, jako běžné kratší sezení. Sezení, které má tak netradiční gameplay, že ho klidně označím za nulté.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09748101234436 secREMOTE_IP: 54.242.75.224