Bojovníkovy manévry

Článek ze série Legendy a znalost
Článek vložil ShadoWWW | Mike Mearls

Skromný bojovník vystupuje jako jedno z nejjednodušších povolání ve hře Dungeons & Dragons, ale zároveň je trvale nejpopulárnějším hráčským povoláním ve hře. Bojovník v sobě zahrnuje klasický archetyp dobrodružného hrdiny – houževnatého válečníka, který bojuje proti nestvůrám a zachraňuje situaci.

Po mnoho let zůstával bojovník jedním z nejjednodušších povolání. Osobně si myslím, že je to proto, že bojovník byl základ, od kterého se odchylovalo mnoho povolání. Tulák postrádá bojovníkovu zbroj a životy, dohání to ale pomocí mazanosti a dovedností. Mnich je v zásadě bojovník, který vyměnil zbraně a brnění za mystické bojové schopnosti. Hraničář je bojovník divočiny, který fušuje do magie, zatímco paladin je bojovník za svatou věc.

Když jste odsouzeni sloužit jako základ, je těžké získat zřetelnou charakteristiku. 4. edice byla první verzí D&D, která dala bojovníkovi skutečně unikátní mechanismus. Předtím, bojové odbornosti v 3E vytvářely pro bojovníka mnoho možností, ale byly dostupné i pro ostatní povolání. Zbraňová specializace byla v 2. edici volitelným pravidlem, ale udělala skvělou práci, když dala jasně najevo, že bojovníci jsou nejlepší válečníci. Ještě lépe, šlo o celkem snadno pochopitelné pravidlo.

Ohlasy na playtest D&D Next trvale vykreslovaly bojovníka jako jednoho z nejuspokojivějších a nejmocnějších povolání ve hře. Také víme, že houževnatý a jednoduchý bojovník je skvělý pro mnoho hráčů, ale ostatní chtějí pro toto povolání více možností.

Ve finální verzi bojovníka si můžete zvolit bojový archetyp Bitevního mistra. Bitevní mistr je student ve vedení války – ten, pro kterého boj je oblast hodná hlubokého studia, nekonečného výcviku a soustředěného osvojení. Jako Bitevní mistr získáte manévry a převahové kostky, jež začínají jako k8. Své převahové kostky můžete utratit za použití manévrů a obnovit si je pomocí krátkého nebo důkladného odpočinku. Většina manévrů uplatní kostku jako bonus k jinému hodu kostkou a některé obsahují zvláštní útočné nebo obranné efekty.

Manévry vám umožňují utratit převahovou kostku za použití zvláštní akce, které dávají užitky jako následující:

  • Místo jednoho z vašich vlastních útoků udělíte spojenci útočný bonus
  • Odzbrojíte nepřítele
  • Udělíte spojenci výhodu k hodu na útok proti cíli
  • Jako reakci provedete protiútok
  • Máchnete zbraní tak, že jedním útokem zraníte několik protivníků
  • Odrazíte útok
  • Donutíte nepřítele se pohnout
  • Umožníte spojenci se pohnout

 

Manévry přináší do hry taktický prvek podobný tomu, co bojovníkovi dodala 4. edice. Podařilo se nám pokrýt mnoho konceptů, jež ve 4E tvořily populární bojovníkovy schopnosti, a dali jsme Bitevním mistrům na výběr ze šestnácti manévrů (v době psaní tohoto článku; jak pokračujeme ve vypilovávání hry, toto číslo se může změnit).

Nejlepší na tom je, že manévry umožňují hře modelovat různé klasické archetypy bojovníka, aniž by zahltily systém příliš mnoha novými cestami. Můžete si vytvořit mušketýrského bojovníka s vysokou Obratností, vytříbenými zbraněmi a manévry Odražení, Odveta a Odskok. Bojovník stylu vojvoda si může vzít Velitelův úder, Manévrovací útok a Zotavení sil, díky nimž poslouží jako účinný bojový vůdce.

Náš přístup k manévrům odráží také důležitý aspekt naší celkové filozofie designu povolání v D&D Next. Pokusili jsme se zajistit, kdykoliv je to možné, aby základní funkčnost vaší postavy zabrala maximálně několik voleb (jsou-li nějaké potřeba). Už od 1. úrovně může mušketýr bojovat stejně dobře v lehké zbroji s rapírem jako jiný bojovník v drátěné zbroji s dlouhým mečem, aniž by na to bylo potřeba si brát odbornosti nebo zvláštní schopnosti. Neboť je důležité, aby postavy fungovaly na 1. a 2. úrovni, než přijdou do hry bojovníkovy přizpůsobovací možnosti, zajistili jsme, že tyto přizpůsobovací možnosti staví na prvcích, které už jsou součástí jádra systému.

Protože zdatnostní kostky a manévry se dají obnovit po krátkém odpočinku, jsou také součástí většího trendu. Naše práce na vypilování vyváženosti povolání nám díky ohlasům z playtestu umožnila zavést více schopností, které se obnoví po krátkém odpočinku. (Pokud jste četli článek o černokněžníkovi, pak víte, že máme sesilatelské povolání, které takto funguje.) Vyvažování schopností, které se vrátí po krátkém odpočinku, je choulostivé. Když uděláte jejich obnovení příliš snadné, souboje a setkání se stanou předvídatelné. Když uděláte jejich obnovení příliš těžké, nebudou působit odlišně od schopností, které se obnoví po důkladném odpočinku. Díky playtestu jsme schopni stanovit základ, na kterém můžeme zakomponovat více střetných schopností do základní hry.
 

Poznámka překladatele: Pokud mátě chuť zapojit se do ankety o D&D Next, hlasujte ve vlákně o D&D Next, jak se na něj díváte.

Původní článek ZDE.
Článek vložil ShadoWWW | Mike Mearls 03.04.2014
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 13 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15686011314392 secREMOTE_IP: 18.220.160.216