Přichází Volův průvodce nestvůrami

"Žijeme v post-Hře-o-trůny světě," říká Mike Mearls. Ukázka z připravované příručky.
Článek vložil ShadoWWW | Charlie Hall, Polygon

Úctyhodné Dungeons & Dragons, dědeček moderních her na hrdiny, je nyní v 5. edici. A vydavatel Wizards of the Coast říká, že příručky jdou na dračku. Více lidí než kdy předtím objevuje kouzlo v házení kostkami a vyprávění příběhů se svými přáteli, a odpadlí fanoušci se vracejí v celých houfech.

 

Pro hlavního vývojáře Mikea Mearlse to vytvořilo trochu problém. Jak pro 42-letou značku udržet zdrojový materiál čerstvý? A jak, když se zabýváte podnikáním s prodejem knih, udělat tu příští knihu zajmavější než tu předchozí?

 

Vezměme si jeden z pilířů této značky, příručku známou jako Bestiář. Ta první v řadě, nazvaná prostě Bestiář, byla vydána v roce 1977. Od té doby vyšlo 18 iterací, některé pro jiné edice této hry s odlišnými pravidly, jiné s mírně upravenými popisnými texty (lore). Ale po desítky let je to stále zhruba totéž. Abecední seznam nestvůr.

 

Mearls k tomu minulý měsíc v Rentonu, Washingtonu poznamenal: "Pro řízení produktové řady mám tento druh osobní filozofie: Nechci duplikovat jakýkoliv produkt, který už někdy vyšel. Myslím, že když ho lidé už viděli, pak není opravdu nový a není opravdu vzrušující."

 

Tentokrát se se svým týmem rozhodl udělat něco trochu jiného. Jejich další pokus o Bestiář se bude jmenovat Volův průvodce nestvůrami a poprvé bude mít mnohem více textů.

 

"Je to ošemetné," říká Mearls. "Nakonec je to stále obrovská kniha plná nestvůr. S tím nikdo nepolemizuje. Ale já si zkrátka myslím, že pokud by byl Bestiář jen to, pak se prodáváme lacino. Takže nápad byl, po jistém druhu geneze, že chceme udělat něco, co je více příběhově orientované."

 

Volův průvodce bude mít vypravěče - vlastně dva. Jedním bude Volothamp Geddarm, špička mezi vychloubačnými průzkumníky. Druhým bude Elminster, Mudrc Stínodolu. A ti dva budou často ve sporu. Jejich odlišné úsudky budou rozesety po celé knize v podobě poznámek připsaných na okraj.

 

Zjednodušeně řečeno, cílem je vytvořit knihu, kterou si rádi přečtou hráči i Páni jeskyně. Konečně, cílem je inspirovat nové příběhy u stolu, nejen posílit tradici Zapomených říší a napěchovat hrdla hráčů příběhy.

 

"Mám toto oblíbené rčení," říká Mearls. "Rád říkám, že žijeme v post-Hře-o-trůny světě. Fantasy se změnilo.

 

Podíváte-li se na vývoj science fiction, myslím, že fantasy teď prochází podobným vývojem. V padesátých letech bylo sci-fi velmi ikonické a, alespoň ve filmech, hodně jak přes kopírák. Měli jste létající talíř, nebo raketovou loď. Měli jste buď mimozemšťany, kteří byli jasnými nestvůrami - jako ten chlápek, co běhá v převleku gorily s potapěčskou helmou a žere lidi. Nebo jste měli lidi v legračním oblečení, kteří byli velmi nevyzpytatelní a mnohem vyspělejší my, a to byl váš panteon.

 

Později, jak sci-fi vstoupilo do šedesátých a sedmsedátých let, začalo se zabývat vážnějšími tématy, otázkami změn v moderní kultuře jako celku.

 

Takže máte tuto novou vlnu, kterou prochází sci-fi, a sci-fi roste." popisuje Mearls. "Přišli Vetřelci - horror ve vnějším vesmíru. Přišel Soylent Green, což je určitý druh sociální reportáže. A Rollerball. Ten je celý o tom, co vlastně znamená mít svobodnou vůli a jestli skutečně můžete mít svobodnou vůli v technologické společnosti. Ale je to pořád sci-fi."

 

Mearls vidí Hru o trůny jako důkaz stejného druhu evoluce v žánru fantasy a doufá, že Volův průvodce se může stát novým druhem příruček, který přispěje k novým druhům příběhů.

 

Takže, co je uvnitř? Měl jsem několik týdnů v rukou pokročilou verzi PDF a jsem z ní docela ohromen.

 

První třetina knihy je sérií hloubkových sond do konkrétních druhů nestvůr. Jak konkrétně? Mearls a jeho tým vynaložili téměř celých 14 dvousloupcových stran jen na zřící a prozkoumali téměř každý aspekt jejich povahy v boji i mimo boj.

 

Většina informací je skvělé krmivo pro Pány jeskyně. Jak hrát za zřícího? Jak mluvit jako obr? Jak čtyřstupňový kastovní systém prospívá gobliní společnosti? Jak si prozpěvuje gnol, aby si během lovu udržel náladu? Jaký je mozkožroutův životní cyklus?

 

No, vlastně to spolední nechám na samotném Volovi.

 

 

Přemýšleli jste někdy nad ježibabou, že by si mohla otevřít autobazar, nebo nad koboldím panteonem? To vše tam nadete a něco vás nadchne a přinese vašemu stolu bohatší, nezapomenutelnější zážitek.

 

Druhá třetina knihy možná bude mou oblíbenou. Nemohu moc prozrazovat, ale jen řeknu, že s Volovým průvodcem dostanou Páni jeskyně i hráči na stůl nové rasy, jako hráčské i cizí postavy. Včetne pravidel pro gobliny, orky a dokonce i jisté "firbolgy".

 

Poslední třetina obsahuje pravidla pro 96 nestvůr, které jsou pro pátou edici nové, včetně "gauta" (gauth) a "mentálního svědka" (mindwitness).

 

 

Toť vše. Wizards of the Coast nám poslali šest stránek, o které se můžeme podělit. Zbylé tři jsou níže.

 

Úplně poslední část knihy má skvělý doplněk. Je to malý dodatek, který obsahuje několik plně detailních cizích postav. To dělá z celého balíčku fantastický zdroj pro Pány jeskyně a z pěkné, standardní příručky celistvý nástroj pro tvorbu desítek různých jeskyní — nebo celých tažení — bez přílš složité přípravy.

 

Mearls tvrdí, že při tvorbě průvodce se jeho tým musel na dlouho zahloubat do nejstarších a nejikoničtějších tvorů Dungeons & Dragons. Jejich cílem bylo vysvětlit je do takové míry, o kterou se kanonicky na jednom místě ještě nikdo nepokusil.

 

"Podíváte-li se na něco jako mozkožrouta," vypráví Mearls, "je to ten druh atmosféry sci-fi 50. let. Je to strašidelný netvor, který žije pod postelí a na konci příběhu sežere váš mozek. Ale já myslím, že s přístupem 21. století se můžete zeptat: 'Ale co je ten mozkožrout zač?' A zní to legračně, ale pak vám to začne vrtat hlavou. Co je to za chlápka, co žere mozky?

 

Dungeons & Dragons bylo vyvinuto s tímto téměř vědeckým myšlením," říká Mearls. "Jaká je biologie mozkožrouta? Ale nikdo se neptal na jeho pocity. Ale když se nad tím zamyslíte, hra říká, že jeho Inteligence je 18. Nejvyšší inteligence, jakou může dosáhnout člověk, je jejich průměr. Doslova vejdou do místnosti a jsou v ní nejchytřejší bytostí. Jsou chytřejší, než všichni lidé, které kdy sežrali. Takže mluvit s námi je pro ně jako mluvit se psi. Jaké to asi je?"

 

Mearls říká, že jestli bude kniha úspěšná, má v úmyslu udělat podobným způsobem více nadcházejících příruček.

 

Volův průvodce nestvůrami bude v prodeji od 15. listopadu. Je to taky první D&D produkt se sběratelskou, alternativní obálkou, kterou je možné vidět a objednat například zde.

Článek vložil ShadoWWW | Charlie Hall, Polygon 26.10.2016
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 107 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13269186019897 secREMOTE_IP: 54.226.126.38