Rysy, vady, pouta a další

Článek ze série Legendy a znalost.
Článek vložil ShadoWWW | Mike Mearls

Mimo volby rasy a povolání D&D Next používá systém minulostí, aby vám pomohlo oživit vaši postavu. V předchozích edicích hra přistupovala k „literárnější straně“ tvorby postavy rezervovaně. Zpravidla se předpokládalo, že lidé vědí, jak hrát svou roli a nepotřebují na to extra navádět a že hráče stačí jen trochu pošťouchnout, aby přemýšleli o svých postavách více než jen jako o množině mechanických možností boje, dovedností a magie.

Pro edici D&D vydávanou v roce 2014 se věci změnily. Mnohé hry, které samy sebe nazývají hry na hrdiny (zvlášť počítačové hry), nevyžadují či dokonce ani nenavádí k hraní rolí. Abychom ještě více zvýraznili unikátní rysy, které D&D odlišují od jiných druhů her, zaměřili jsme se na nemechanické aspekty tvorby postavy, a jak tyto aspekty mohou utvářet hru.

Tento týden se podíváme na tabulky, jež jsou součástí minulosti postavy, a které vám umožní vytvořit rysy, ideály, pouta a vady vaší postavy. Tyto příklady jsou pro minulost akolyty. (Tento text se nejspíš nebude shodovat s tím, co uvidíte ve finální hře, ale je to dobrý příklad toho, co můžete očekávat.)

 

k8 Osobnostní rys
1 Zbožňuji konkrétního hrdinu své víry a neustále mluvím o jeho činech a příkladu.
2 Dokážu najít společnou řeč mezi nejzavilejšími nepřáteli, dokážu se do nich vcítit a vždy pracuji na sjednání míru.
3 V každé události a akci vidím znamení. Bohové se pokouší s námi mluvit; my jen musíme naslouchat.
4 Mám neustále optimistický přístup.
5 V téměř každé situaci cituji (nebo chybně cituji) posvátné texty a přísloví.
6 Užíval jsem si dobrého jídla, pití a vybrané společnosti mezi elitou mého chrámu. Tvrdý život se mi zajídá.
7 Věřím, že můj bůh je tím jediným, kterému by se chtěl klanět každý rozumný člověk, a já pomalu pracuji na konverzi osob kolem mě.
8 Strávil jsem v chrámu tak dlouho, že mám málo praktických zkušeností s jednáním s lidmi ve světě mimo něj.

 

Na úvod minulost poskytuje tabulku s příklady osobnostních rysů. (V jednu chvíli jsme diskutovali o rozdělení údajů na kladné a záporné rysy, ale negativní rys překrýval rolové místo dané vadou vaší postavy). Rysy mají poskytovat jednoduché prvky vaší postavy – snadno zapamatovatelné a snadno hratelné. Každý rys poskytuje poměrně zřejmou věc, které se můžete chytit, když během hraní potřebujete pomoct s hraním své role. Rysy nemají být jemné nebo snadno přehlédnutelné. Vysloveně jsme chtěli příklady, které vyčnívají.
 

k6 Ideál
1 Tradice. Staré tradice uctívání a obětování musí být zachovány a podporovány. (Zákonný)
2 Dobročinnost. Vždy se snažím pomoci potřebným, bez ohledu na to, co to stojí. (Dobrý)
3 Změna. Musíme pomoci přivodit ve světě změny, na kterých bohové neustále pracují. (Chaotický)
4 Moc. Doufám, že se jednoho dne dostanu na vrchol náboženské hierarchie mé víry. (Zákonný)
5 Víra. Věřím, že moje božstvo povede mé činy. Věřím, že když budu tvrdě pracovat, věci půjdou dobře. (Zákonný)
6 Úsilí. Snažím se dokázat, že jsem hoden přízně svého boha, tím, že se mé činy shodují s jeho učením. (Jakékoliv přesvědčení)

 

Ideály jsou trochu spletitější než rysy. Pokud na rysy nahlížíte jako na taktické doporučení – zkrátka popis, jak vylíčit svoji postavu v daný moment – ideály hrají dlouhodobější strategii. Dávají vám směrnici, jak vaše postava jedná v průběhu tažení, pomáhají stanovit dlouhodobé cíle a dávají vám představu, jak se názory vaší postavy mohou vztahovat k jakékoli dané situaci.

Mnohé ideály jsou vázány na přesvědčení postavy; případně vám pomohou zvolit si přesvědčení, nebo pokud už přesvědčení máte, vás odkazují na konkrétní údaje v tabulce.

 

k6 Pouto
1 Hledám dávnou relikvii své víry, která je již dlouho ztracená. Pro její vydobytí bych zemřel.
2 Jednoho dne se pomstím zkažené hierarchii chrámu, která mě označila za kacíře.
3 Dlužím svůj život knězi, který se mě ujal, když moji rodiče zemřeli.
4 Vše, co dělám, je pro prosté obyvatele, o které se stará můj chrám.
5 Udělám cokoliv, abych ochránil chrám, kde sloužím.
6 Snažím se uchránit posvátný text, který moji nepřátelé považují za kacířský a chtějí ho zničit.

 

Pouto je podobné ideálu postavy, ale je svázáno s konkrétní skupinou, osobou, předmětem nebo místem ve světě. Zatímco ideál je abstraktní, pouto je hmatatelný prvek světa, a DM ho může využít k okamžitým zápletkám postavy. V nejlepším případě pouta mohou poskytnout Dějmistrovi výchozí body pro několik dobrodružství v rámci tažení.
 

k6 Vada
1 Tvrdě soudím ostatní, částečně proto, že jsem ještě tvrdším soudcem sám k sobě.
2 Příliš důvěřuji těm, kteří mají moc v hierarchii mého chrámu.
3 Má touha šířit víru občas vede k slepé důvěře v ty, kteří by chtěli konvertovat.
4 Jsem umíněný ve svém myšlení.
5 Jsem podezíravý vůči cizincům a očekávám od nich to nejhorší.
6 Když si stanovím cíl, jsem jím posedlý, a to na úkor všeho ostatního v mém životě.

 

Nejzajímavější postavy mají stinnou stránku – vadu, která by mohla prokázat jejich špatnost, nebo která slouží jako důležitá zkouška síly v vůle. Vada, podobně jako rys, je něco, co pomáhá utvářet, jak vykreslujete svou postavu ve hře. Může také sloužit jako užitečná zápletka pro Dějmistra při vytváření dobrodružství. Jste-li nedůvěřiví k cizincům, co se stane, když vaše družina narazí na podivnou enklávu izolovaných druidů? Spojíte se s nimi proti zelenému drakovi, nebo je budete podezřívat z podvádění a zabíjení civilizovaných osob, které dorazí do jejich prastarého hvozdu?

 

Tyto RP prvky v minulosti vaší postavy dělají hru zajímavější tím, že vás podněcují myslet jako vaše postava a abyste vystoupili mimo „správné“ rozhodnutí z herního hlediska. Mějte však na paměti, že osobnostní rysy, ideály, pouta a vady jsou jen doporučené směrnice. Mají na váš styl hraní postavy jen tak velký efekt, jak sami chcete. Začlenili jsme náhodné tabulky jen proto, aby sloužily jako rychlá možnost během tvorby postavy a aby inspirovaly tvorbu vašich vlastních konceptů pro vaši postavu.

 

Konec konců, tyto minulostní prvky jsou pouze nástroje, které vám mají pomoci s instinktivnějším hraním role a zvýšit váš požitek ze hry.

Původní článek ZDE.
Článek vložil ShadoWWW | Mike Mearls 05.05.2014
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13461804389954 secREMOTE_IP: 3.236.214.123