Nejhloupější nestvůry D&D

Varování: Tento článek je velmi geekovský. Pokud neznáte D&D, navrhuji přeskočit všechen text, dokud neuvidíte obrázek mořského lva. Poznáte ho, až ho uvidíte. Věřte mi.
Napsal Alnag
Za ta léta jsem recenzoval mnohé. Od hrozných komixů po příšerné filmy. A všechny měly jedno společné, co vypovídá něco o mně. Ano, mám rád nestvůry. Když jsem byl malý, byl jsem jedním ze závisláků na hororech a v mých oblíbených komixech jsem si žádal hodně nestvůr. Jak sem vyrůstal, snažil jsem se co možná nevyrůst a tak se moje láska k bizarním a mrtvým fiktivním zvířatům ani trochu neumenšila. Ale podobně jako u kterékoliv fikce, což se vám někdy nestalo, že jste se prostě zastavili a prohlásili, že by KDOKOLIV vymyslel něco lepšího než tohle? Když sledujete film, kde pobíhá obří prsatá nestvůra (Faust: Love of the Damned) nebo čtete knihu o superzlosynovi, jehož největší slabinou je mateřské znaménko na hrudi (Brimstone od autorů Relic), nebo tak podobně, je šance, že se vám to stane. A tak se dostáváme ke smyslu tohoto článku. Podívejte, hloupé nestvůry jsem si kreslil pořád. Ale nikdy bych je nedal do knihy a nečekal, že, že je zažijí jiní lidé. A to nás přivádí ke galerii hanby D&D.

Uznávám, že pro někoho, kdo rád hraje a role-playuje, může být trochu zvláštní, že jsem nikdy nehrál Dungeons & Dragons. Myslím, že to může být tím, že jsem nikdy nebyl fanoušek elfů ba ani celého toho fantasy žánru, který vypadal celý jako jedno dlouhé na Conanovi založené klišé. Ať tak či tak, to mi nezabránilo si před lety pořídit jednu z těch knížek. Místo základní příručky, která by mi umožnila hru s přáteli skutečně HRÁT, jsem hrdým vlastníkem jednoho z Bestiářů. Víte, protože mám rád nestvůry. Ve věku dvanácti let jsem si uvědomil, že to vypadá, že některé z těch nestvůr navrhoval někdo sedmiletý a můj názor se od té doby nezměnil. To neznamená, že všechny ty nestvůry jsou zaostalé a blbé. To vůbec ne. Ale některé jsou tak hloupé, že se člověku nedostává slov… a to je námětem tohoto článku. Po rozsáhlé rešerši zahrnující získání kopie téměř každého Bestiáře, který byl za posledních 30 let vydán, jsem sestavil seznam nejvíc mysl ubíjejících výtvorů, u nichž budou mnozí z vás překvapeni, že někdo nedostal na holou jen za to, že je navrhnul. Pojďme si stanovit nějaká základní pravidla a připravme se na hrozivé výtvory postrádající kreativitu. Budu skákat sem a tam, takže uvidíte nějaké špatné obrázky z 80. let hned vedle některých povedených interpretací věcí, z nichž vám exploduje mozek. Také mějte na paměti, že jsem vytahal věci ze všech verzí Dungeons & Dragons, včetně těch, které byly nepopulární už v 80. letech, kdy to byly v podstatě elfové ve vesmíru. A boje s piráty. A vesmírní draci. Ne vážně. Fakt.



No, pokud víte něco o Dungeons & Dragons, tak víte, co je to Zřící (Beholder). Mám tyhle kluky docela rád, protože rád kreslím oči a zuby… kterých mají Zřící dostatek. Takže Zřící nejsou nutně přitroublí. To uznávám. Přitroublost startuje, když uvidíte další nestvůru v pořadí o pár stránek dál v Bestiáři.



Plynová spora je nestvůra, která vypadá zrovna jako Zřící… jenže když na ni zaútočíte, tak vybuchne a nakazí vás smrtícími sporami, které vás zabijí. Takže máme nestvůru, se kterou musíte bojovat a pak nestvůru, která existuje, jen aby vypadala jako nestvůra, s níž musíte bojovat. To nás přivádí k prvnímu problému, který mám s D&D: Vaše existence v tomhle světě je beznadějná. Ničemu se nedá věřit. Pokud vás dějmistr chce zabít, jste mrtví. Myslíte, že přeháním? Počkejte, až vám ukážu nestvůru, která vás zabije tím, že předstírá, že je vašimi kalhotami a přiměje vás, si je obléct.

Jedna závěrečná poznámka, než začnu uvádět nestvůry hanby. Tenhle článek by nebyl možný bez pomoci řady skalních fanoušků D&D, kteří byli s to mi poskytnout scany svých příruček a poslat obrázky. Požádal jsem tyhle lidi, aby mi řekli, co si myslí, že je nejhloupější nestvůra v celé historii Dungeons and Dragons a všichni až na jednoho se shodli na jedné věci. Ačkoliv s nimi naprosto nesouhlasím, dovolte mi vás seznámit s nechvalně proslulým Plopem (Flumph)… kterého hráči nenáviděli od počátku 80. let tak, že herní designér publikoval dokonce protiargumentaci, bránící důvody jeho vytvoření:



Vidíte, myslím, že není tak přihlouplý jako to, co následuje. Jasně, je pekelně potrhlý a je (abych citoval), "bezmocný, když ho převrátíte", ale pořád může létat a chrstnout vám do obličeje kyselinu, když ho naštvete. Sakra, teď mám článek začínající obranou hustoty létajícího talíře s přilepenými chapadly. To není dobré znamení. Co je dobré znamení je, že jeden každý ze skalních fanoušků D&D se seznámil s nějakou hloupou nestvůrou, kterou neznal, když po mně četli tenhle článek. A s tím můžeme začít.

Kategorie hloupých nestvůr č.1: Legrace se zvířaty




Mědvěd je hádám poměrně děsivé zvíře. Jak jej udělat ještě hrozivější? Ó, už vím! Dáme mu hlavu výra. Bude to hrozivá směsice medvěda a výra a každý se ho hude bát! :Mrk Mrk! Ehm. Jo. Tohle je zjevně OPRAVDU běžný trend v Dungeons & Dragons. Vezměte jedno zvíře, která je trochu nebezpečné a zkombinujte jho s jiným zvířetem, které vás napadne. Divně zkřížených zvířat je celá řádka. Například:



Pokud jste uhodli, že se díváte na mořského lva (sea lion je v češtině lvoun hřivnatý, ale tohle je nepřeložitelné), pak vskutku nepostrádáte vychytralost sedmiletého dítka. Když vidím věci jako je tahle, že to tam dali z troufalosti. Buď to, nebo nějaká náhodná třída MŠ navštívila jejich kanceláře zrovna v době, kdy se dělaly nové nestvůry. Ale co hůř, lidé okolo Dungeons and Dragons se odmítli vzdát tohoto špatného nápadu… alespoň ale přiznali, že mořský lev (lvou) je jedno z nejhloupějších jmen. Jak to, že to přiznali?

Tím, že ukázali stejnou věc podruhé a pokusit se ji udělat víc cool (nechám na vás posouzení, zda se jim to podařilo):




Božínku, mořská kočka a mořský tygr... tihle určitě nejsou spříznění s neuvěřitelně přihlouplým mořským lvem (lvounem). Ne. Tihle jsou úplně jiní a vůbec se nejedná o vylepšenou verzi něčeho, co Timmy nakreslil jednou o přestávce. Zajímalo by mne, jestli Timmy designoval ještě nějaké další nestvůry...



Wow. Tak tohle bolí. A co je horší je krátká pasáž, doprovázející obrázek, která vysvětluje každý drobný detail něčeho, co snad vymyslel někdo, kdo musí ve třídě nosit přilbu.



:zvuk imploze mozku:



Pojďme si zahrát hru. Díváte se na nečisté spojení olihně (squid) a žraloka (Shark). Uhádnete, jak ji pojmenovali?

Pokud jste tipli Olilok (Squark), hádáte správně. :vzdech:



OPIČÍ VČELY! OPIČÍ VČELY! OPIČÍ VČELY!

Hádám, že když dojde na křížení zvířat, musíte je pojmenovat nějak tak, aby to nezmátlo místní. Jinak:



By jim mohlo dojít, že jedete na zádech Slonovýra (Owlephant - zní trochu jako Olifant). Nechci vědět, kdo byl maminka. Tak či onak, tohle je prostě špatné!



A když už mluvíme o věcech, které by neměly existovat, Dungeons & Dragons je také plné nestvůr, které jsou nestvůrnými verzemi normálních zvířat. Od pekelných lasic (fiendish weasel) k lítým lenochodům (dire sloth) je pokryta většina zvířecí říše.



Takže, co může být děsivější než obří křeček?



... obří vesmírný křeček pochopitelně. Skoro jsem vám to chtěl vysvětlit, ale čím méně slov o Spelljammeru (to jsou Elfové ve vesmíru), tím lépe. Každopádně některá zvířata jsou lepší, než jiná...




Díváte se na veškerý text, který může D&D k nabídnout obřím bobrům... především proto, abych vám dokázal, že jsem si je nevymyslel. Není také bez zajímavosti, že vysvětluje, jak mohou obří bobři mluvit a jak se s nimi dá obchodovat. Také uvádí, za kolik se dá na volném trhu střelit jejich kožešina. "Je mi líto pane Bobře, ale myslím, že vás radši stáhnu z kůže, sním vaši mršinu a zbytek prodám ve městě. Mimochodem, pane Bobře, máte nějaké děti?"



I přes vychytralou pravopisnou chybu se díváte na zlou krávu, která smrdí. Ještě lépe, přečtete si první větu, tam uvedenou. "Dobytek z Devíti pekel." Smradlavé krávy z pekla. Hustý.

Zvířecí lidé byli vždycky základem jakékoliv šířeji pojaté fantasy. Od vlkodlaků, přes rybí lidi k Drakulovi (upíři jsou nakonec, netopýří lidé), jsou velmi, velmi běžní. Co mne pobaví je, když spisovatelé vyberou neskutečně přihlouplá zvířata a udělají z nich lidi.



"Giffové jsou rasa velmi svalnatých, hroších žoldáků."

Co je také dobré vědět je, že Hrocholidi jsou také VE VESMÍRU. :vzdech:

Občas, když je potřeba, aby byla vaše práce tvůrčí, tak ve skutečnosti moc být nemusí. Vezměte si například vlkodlaky (werewolf). Zdá se, že je má každá fantasy hra. Ale po čase chce autor zanechat po sobě nějakou památku. Chce přidat zvrat, na který dosud nikdo nepomyslel. V Dungeons and Dragons se toho často dosahuje prostým přehozením slova "vlkodlak" takže to chytře vypadá jako "dlakovlk" (Wolfwere). Jelikož to už se stalo dávno, museli pozdější autoři přidat svou vlastní dávku novosti k dlačímu-skutku. Takže došlo na liškodlaky, lenochododlaky (beze srandy), medvědodlaky a další legrační křížence. A pak se lidé rozhodli být originální a začli říkat vlkovi, který se mění do člověka "dlakovlk". A to svedlo někoho na cestu zkázy... no... posuďte sami:



Proč chtěl někdo svoje jméno spojit s dlakoslem (Asswere a ani mu neříká Were-donkey) je mimo moje chápání.

Ve skutečnosti se chvíli nechci podívat na nic, co by ani vzdáleně připomínalo zvíře.

Kategorie hloupých nestvůr č.2: Věci, které vypadají jako jiné věci

Další důvod, proč nikdy nechci hrát Dungeons & Dragons je, že ve hře jsou nestvůry navržené ne k tomu, aby se s nimi bojovalo, ale aby vás jednoduše zabili, kdy to nečekáte. Ač to zahrnuje teleportující se pavouky a neviditelné démon, nejlepší/nejhorší z nich jsou tvorové, kteří předstírají, že jsou něco jiného.




Mimik (mimic) a jeho Spelljammerský bratranec Vesmírný mimik jsou zlí tvorové, kteří se vydávají za cenné zavazadlo, takže mohou sežrat lidi, kteří k nim přijdou moc blízko. Tohle není až tak hloupé, ale je potřeba na ně upozornit. Zabijácká zavazadla položila základ toho, co proslulo jako "Místnost smrti." Pokud hrajete D&D nestyďte se zakomponovat "Místnost smrti" do svého příštího herního sezení. Pomáhá to ilustrovat fakt, že občas není úniku před smrtí z rukou hloupé nestvůry.

"Vítej dobrodruhu. Vešel jsi do místnosti. A v ten moment začne podlaha bojovat se stropem o to, který z nich tě sežere. Zatímco bojují, plížíš se podél zdi v naději, na únik… jen abys seznal, že tě stěna začala trávit v momentě, kdy ses jí dotknul. Dobrodruhu, doufáme, že byl tvůj pobyt v Místnosti smrti příjemný. Děkujeme předem za vyplnění zpětné vazby."

Takže o čem, že to blábolím? V Dungeons and Dragons existují tři nestvůry JEN proto, aby zabily postavy hloupými a bláznivými způsoby. Setkejte se s trojicí Podzemního děsu:



Výborně. Máme nestvůru, která předstírá, že je strop. Když to nejméně čekáte (a kdo by čekal, že bude sežrán stropem), tak se na vás snese. Takže co tu máme? Zabijácký strop. Dál?



Ano. Zabijácká podlaha. Zajímalo by mne, jestli je v téhle místnosti něco bezpečného.



Wow. Neviditelný sliz, předstírající, že je stěna.
Pokud vejdete do místnosti a podlaha, stěny a strop se vás snaží sežrat, někdo se vám snaží dát naléhavou zprávu. Samozřejmě že, je-li tato zpráva předána zabijáckým stropem, podlahou a stěnami, není příliš důvod, brát si ji k srdci. Víte, protože tahle trojice je fakt hloupá.



No, takže tohle se jmenuje Valník (Bowler). Je to šutrák, který je živý a valí se, kam chce a srazí vás jako kuželku. Není to chytré?



Prostěradlový fantom je duch… který se materializuje jako prostěradlo. Myslím, že je založena na klasickém vtipu "hele je to jen chlápek s prostěradlem, předstírající, že je to duch". Ale představa strašidelného prostěradla prostě není hustá v žádném případě. Samozřejmě, že jsou i další "látkové nestvůry". Pláštníci (cloaker) jsou kupodivu nestvůry, které vypadají jako pláště a které vás sežerou, když si je nasadíte a Tlamáči (mawler) jsou nestvůry, které předstírají, že jsou vaše spodní prádlo (nebo jakákoliv část oblečení, ale spodní prádlo je nejlepší) a pak... vás sežerou, když si je oblečete. Dokážete si představit, že by tyhle věci doopravdy existovaly? Že by na nás prádlo útočilo pravidelně? Samozřejmě, že meč, kterým byste se pokusili odrazit útoky prádla by se ukázal být Xaverem, nestvůrou, která předstírá, že je mečem. Sakra, D&D, wo co go? Zvedl bych telefon, abych si stěžoval, ale jsem si skoro jistý, že by mne také sežral.

Kategorie hloupých nestvůr č.3: Nevysvětlitelné



Byl by zločin, kdybych psal o zahanbujících D&D nestvůrách a nezmínil obávanou Roslovou krychli (Gelatinous cube). Chci říct, kolik nestvůr tam venku je vytvořeno podle krychle limetkového želé?



chápu, že je to kyklop se dvěma hlavami. Co nechápu je, proč mu říkají Biklop. Chci říct, pokud něco definujete podle počtu očí, pak jsou většina lidí biklopové ne?



Nejhorší na tomhle nápadu je, že není ani trochu originální. Pokud jste četli Osvícení (The Shining) Stevena Kinga, pak víte, že nápad tvarovaných keřů, které žerou lidi, vznikl před více jak 30 lety. To je nečiní o nic méně legrační.



Je mi jedno, jak dobře to Mrtvé Zlo udělalo. Představa lezoucích rukou je vtipná nestvůra od 50. letech. Související poznámka, pokud se podíváte na výše uvedený obrázek, poněkud mne znepokojuje, kolik detailu věnoval autor "ehm" detailům mužova rozkroku. Možná, že se na to dívám špatně, ale zdá se mi, že si to docela užívá? Ech.



Pokud by si komunita furries měla vybrat maskota na průvod Gayů a Lesbiček, tak tenhle by to měl být.



Sakra, Lolth se nám nějak nafoukla.

(Původně jsem chtěl napsat: "Do té bych šel." ale myslím, že až tak daleko zacházet nemusíme.)



Tu část o "robotickém gnómovi" chápu. Ta podivná fetišistická maska V jako Vendetta mne ale budí ze spaní.



Jediné, co stačí říct, abyste pochopili, proč je tohle urážka všech dobrých a čistých věcí ve světě nestvůr je jméno:

Cepí šnek (Flail Snail).

A tak dámy a pánové, se dostáváme k mým top 5 hloupým nestvůrám. Tyto nestvůry jsou zvláště zajímavé… v tom, že si někdo dal nejen práci je vymyslet, ale také práci zaplatit umělci, aby je přivedl na světlo světa. Pojďme se podívat, co se skrývá na dně jímky:

č.5: Zlé veverky




Ačkoliv není moc, co by se k tomu dalo říct, stejně mne šokuje, že neexistuje jen jeden, ale dokonce dva různé druhy zlých veverek, ve světě Dungeons & Dragons. Ta nalevo je Masožravá létající veverka a ten dav napravo jsou hrozivé "Ververky" (Skiurid), která kradou části vaší duše ve formě oříšků, které si schovávají na zimu. Nedělám si srandu. Sbírají duševní žaludy od lidí, kteří procházejí jejich územím. Co to sakra?

#4: Obří upíří žába



Kdyby ostatní nestvůry nebyly tak šíleně bláznivé, byla by tahle mým číslem jedna. Na těch přerostlých zubech a faktu, že na "obřího" tvora je stále poměrně malá, je něco legračního. Mimo to, pokud si přečtete text k této nestvůře, je to jen lepší. Zjevně, když vás kousne, tak se vám zaklesne do hlavy a začne s ní vrtět… takže když se na ní lidé pokouší zaútočit, praští vás místo toho do hlavy. Takže skončíte pozvolna vysáti upříí žábou zatímco vaši přátelé, kteří se vám snaží pomoc, vás mlátí po hlavě. Tohle je komediální zlatá žíla.

#3: Vlk v rouše beránčím



Ten zajíc tam jen tak nesedí. Zajíc je součástí nestvůry. Takže se díváte na zlý pařez stromu, který má na konci svých chapadel králíčka, takže může nalákat lidi nebo jiná zvířata blízko sebe. Ačkoliv chápu paralelu se zvířaty v reálném světě, stejně mi při pohledu na pařez s očima na stopkách a k hlavě přilepeným zajíčkem poněkud trne.

#2: Varguj (Vargouille)



Na první pohled je tahle nestvůra docela hustá. Je to několikero hlav poletujících okolo a žeroucích lidi. problém je, že je neskutečně legrační, když zjistíte, jak se rozmnožují. Když útočí, tak často "políbí" svou oběť. Později té noci vypadají oběti vlasy, její uši se změní v netopýří křídla a její hlava odletí. Pozdější edice Dungeons and Dragons jasně stanoví, že se křídla objevují za ušima, ale po první pár dekád D&D, byli dobrodruzi prokletí tím, že je jejich uši odnesly pryč. A není o nic hloupějšího, než že vás nestvůra políbí, aby vám pak mohla odlětět hlava a dělat binec...

A nebo je?

#1: Hadrovák (Raggamoffyn)

Och bože. Na tohle NEJSTE připravení. Ještě hůř, myslím, že tahle nestvůra je jedním z nedávnějších dodatků do vesmíru Dungeons & Dragons. Doufám, že to není pravidla, ale pokud ano, doufám, že někoho vyhodí nebo mu alespoň odepřou sex. Níže jsou různé "druhy" Hadrováků.



Nevypadají nic moc, co? To, na co se díváte je magický tvor, jehož tělo je tvořeno zcela z náhodných kusů oblečení a občas odpadků. Ať už je to vaše špinavé prádlo nebo vybrané látky, existuje Hadrovák, aby ovládl kohokoliv, komu se dostane na kobylku. To znamená, že hromada šatů naletí na nějakého náhodného člověka… a pak se ta hromada snaží, aby si je oblékl. Jakkoliv legračně to může znít, podívejte se, co se stane, když Hadrovák uspěje.



Ano, to je Ork s kalhotkami na obličeji… protože tak to Hadrovák chce. Jeho tělo nyní vykonává vůli něčího špinavého prádla... ne jeho vlastní. A jelikož mluvíme o nestvůře špinavého prádla, je to nejhloupější věc, kterou jsem za celou noc četl. Pokud by kdy vedl D&D, nechal bych na postavy zaútočit šíleného orka s kalhotkami na hlavě. Všechny by je zabil a hráči by pak měli iracionální strach z nestvůr s kalhotkami na hlavě. Bože. Dochází mi slova. Je to táák blbé.

:hluboký nádech:

No, takže abyste si nemysleli, že nejsem vlídný a spravedlivý člověk, tak řeknu, že když jsem listoval třemi dekádami Dungeons and Dragons našel jsem i pár velmi hustých a originálních nestvůr. Chválím je na blogu, protože je na čase poukázat na fakt, že lidé vymýšlejí blbé nestvůry už déle než 30 let. Ve skutečnosti před 1930 lety (77 po Kristu), jeden známý Říman jménem Plinius Starší popsal ve svém seznamu zvířat starověkého (ale tehdy soudobého) Řecka zvíře známe jako Bonnacon. Co je to Bonnacon, ptáte se? Tady je ilustrace z 15. století (převzatá z Bestiáře od Anne Wahl).



Bonnacon je býk, který vystřeluje výbušné, hořící hovínka ze své zadnice. Podle Plinia dokáže vyprodukovat až 600 metrů mrvy za den. A ač to přiznávám nerad, je to ještě přihlouplejší než vše s čím lidé od Dungeons and Dragons přišli za tři poslední dekády.

Starověký Říme, měl by ses stydět.

Dungeons & Dragons: Díky bohu, že mi hledání těchto hloupých nestvůr zabralo probírání se tucty knih. Většina z nich je možná neodčinitelně hloupá, ale alespoň jste je ukryli mezi nestvůry, které nestřílí na své nepřátele hovínka. Jsem si jistý, že jsou to právě tyto drobnůstky, které udržují Dungeons & Dragon naživu.

- jared

(Pokračování příště)
(Zvláštní poděkování patří Jasonu "Zemři Obří Nestvůro, Zemiř" Sullivanovi, za nascanování všech těch těžko sehnatelných obrázků z časopisu Dragon. Jinak bych neměl důkaz, že "Králíkokachyn" byly skutečně D&D nestvůry a to by byl zločin.)

Update: Protože mi o tom psalo mnoho lidí, musím jednu věc vyjasnit. Pokud vím, žádná z těchto nestvůr zde nebyla součástí Aprílového bestiáře, který vydává časopis Dragon jednou do roka. Králákokachna, o níž si všichni zdá se myslí, že je to totální lež, byla, pokud mi odpustíte, že to zasadím do kontextu, zjevně prvním zvířetem, které se zlý černokněžník učí sesílat. Víte, protože ani kachna ani králík vás nesežerou, když se magie nějak pokazí. Jediná nestvůra, kterou si nejsem 100% jistý, že je "řádná" je Obří létající upíří žába. Jsem si téměř jistý, že je, protože pokud si přečtete text, který ji popisuje, někdo si dal HODNĚ práce, aby zněl drsně a smrtelně. Což je velmi, velmi smutné.

Update po roce: Poté, co jsem mluvil s Caseyem Christoffersonem, tvůrcem Dlakopavouka a Oslodlaka (což je zajímavá věc sama o sobě) musím říct, že Kobka hrůzy (Tome of Horror) není "oficiální" D&D. Je to D&D, ale ne oficiální. No je a není. Je to komplikované, ale co je důležité je, že obě tyto nestvůry jsou majetkem Necromancer Games.

Zdroj: Head Injury
Napsal Alnag 13.04.2009
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 54 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.081780910491943 secREMOTE_IP: 54.162.164.86